K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-08-2013, 07:42   #1
Salacia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Salacia er ny på vejen
Paragraf 56?

Jeg er kommet på kontanthjælp pga. sygedagpenge varighedsbegrænsning. Jeg er stadig syg, men kan simpelthen ikke klare mig på en kontanthjælp.

Jeg har tidligere haft en paragraf 56.

En af mine bekendte har tilbudt mig et arbejde, hvis vi kan få en paragraf 56.

Vil det være muligt, at firmaet får refusion for mine sygedage med en paragraf 56? Også selvom min sygedagpenge periode er opbrugt?
Salacia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2013, 08:08   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Salacia Se meddelelser
Jeg er kommet på kontanthjælp pga. sygedagpenge varighedsbegrænsning. Jeg er stadig syg, men kan simpelthen ikke klare mig på en kontanthjælp.

Jeg har tidligere haft en paragraf 56.

En af mine bekendte har tilbudt mig et arbejde, hvis vi kan få en paragraf 56.

Vil det være muligt, at firmaet får refusion for mine sygedage med en paragraf 56? Også selvom min sygedagpenge periode er opbrugt?
Ja, hvis kommunen vil lave ordningen er det fordi den kan bruges.
Men spørgsmålet er så om kommunen vil lave en sådan aftale.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2013, 09:43   #3
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Paragraf 56 er uafhængig af sygedagpengeret, så ja.

Der er følgende forudsætning:
Fakta
Hvis din risiko for sygefravær fra dit arbejde er forøget på grund af langvarig eller kronisk sygdom, kan du indgå en aftale med din arbejdsgiver og kommunen, der nedsætter din arbejdsgivers udgifter under dit sygefravær
Din sygdom skal medføre et fravær på mindst 10 dage om året
Der kan laves en tilsvarende aftale, hvis du skal indlægges, have behandling eller genoptræning på grund af din sygdom

MEN:
Den kan ikke bruge til systematisk nedsættelse af arbejdstiden. Og det lyder som om, det er sådan noget du er ude efter.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2013, 10:07   #4
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Jeg læser det ikke sådan at trådstarter vil anvende det systematisk, men i tilfælde af sygdom være sikker på at arbejdsgiver holder skadesfri.

Men en §56 Går på en specifik lidelse, det er ikke sådan sygdom generelt... altså halsbetændelse den ene dag og brækket ben den næste.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2013, 10:33   #5
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Jeg læser det ikke sådan at trådstarter vil anvende det systematisk, men i tilfælde af sygdom være sikker på at arbejdsgiver holder skadesfri.

Men en §56 Går på en specifik lidelse, det er ikke sådan sygdom generelt... altså halsbetændelse den ene dag og brækket ben den næste.
TS skriver h*n stadig er syg. Og det kan ikke bruges til at tage et job man ved man er for syg til at bestride fuldt ud.

Fx er min arbejdsevne ca 15-20 t ugl før min stressterskel bliver nået. Hvis jeg tog et 37 timers job ville jeg ligge syg hver anden uge, i det tilfælde kan paragraf 56 IKKE bruges. Men jeg kan godt bruge den hvis jeg finder et job på fx 18 timer/ugl med dertilhørende sporadiske sygedage/perioder.

Så TS det kommer helt an på hensigten med ansættelsen
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2013, 10:36   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det skriver trådstarteren vel ikke noget om. Spørgsmålet læses om man kan få en paragraf 56, når ens sygedagpengeperiode er opbrugt. Og de to ting har ikke noget med hinanden at gøre.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2013, 12:02   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Nu sakser jeg lidt fra din anden tråd..

"Efter min uddannelse var færdig, fandt jeg mig et godt arbejde. Det gik som altid godt i starten, men hen af vejen blev det for meget og jeg kunne ikke leve op til mine egne forventninger og mit fravær steg fra 0% til at blive mere og mere. Min chef var dog rigtig forstående, og han fortalte og paragraf 56, som jeg fik søgt og tilkendt. Men det gik stadig ikke godt til trods for mine forældre hentede mig hver morgen og kørte mig arbejde. Mine forældre forsøgte at få hjælp på psyk. og hos kommunen, men der var intet hjælp at hente. De gik hovedet mod en mur hos kommunen og på psyk. satte de mig bare op i medicin og sagde jeg skulle fortsætte hos egen læge. Til sidst kunne jeg ikke mere, og jeg lukkede mig inde også for min familie. Jeg turde ikke snakke med nogle og endte ud med at miste mit arbejde igen og en voldsom depression."

Hvad er det der gør at du mener at du kan klare det denne gang.

Vil der blive taget hensyn til at du er skrøbelig..

For ellers tænker jeg at det er bedst at du bliver endeligt udredt, selvom det måske betyder at du ikke kan klare dig økonomisk, og må flytte hjem til dine forældre eller ind på et værelse, istedet for en dyr lejlighed.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
paragraf 17 el 18? Enina Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 01-11-2012 22:12
Paragraf 100 1980 Alt det andet 14 20-03-2012 09:02
paragraf 18 jansørensen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 15-02-2011 02:56
paragraf 17 og 18 keld60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 02-12-2010 21:11
Paragraf 32 stk. 1 nr.2 Tullee Alt det andet 2 25-04-2010 17:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension