K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-08-2013, 16:32   #1
Fonze
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 54
Styrke: 14
Fonze er ny på vejen
SDP efter opsigelse i fleksjob?

Hej K10

Min hustru er blevet opsagt i sit fleksjob pr. 01 august. forinden dette var hun sygemeldt og firmaet fik refusion. Hun mangler 9 dage i at opfylde de 9 måneders ansættelse for at kunne få ledighedsydelse. Jeg har skrevet til kommunen om hvad hun skal foretage sig nu for at få ledighedsydelse (den gamle særlig ydelse), da hun jo ikke har optjent til den høje sats. Svaret var at da hun stadig er sygemeldt går hun på SDP indtil hun er raskmeldt...men kan det nu passe?

PFT
Fonze er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2013, 17:54   #2
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fonze Se meddelelser
Hej K10

Min hustru er blevet opsagt i sit fleksjob pr. 01 august. forinden dette var hun sygemeldt og firmaet fik refusion. Hun mangler 9 dage i at opfylde de 9 måneders ansættelse for at kunne få ledighedsydelse. Jeg har skrevet til kommunen om hvad hun skal foretage sig nu for at få ledighedsydelse (den gamle særlig ydelse), da hun jo ikke har optjent til den høje sats. Svaret var at da hun stadig er sygemeldt går hun på SDP indtil hun er raskmeldt...men kan det nu passe?

PFT
Nej. Hun kommer på ledighedsydelse.. Det gør alle som er tilkendt fleks. (efter reglerne pr. 1-1- 2013)

Hvad hun får afhænger af hvad ydelse hun var på inden fleksjobbet. Var hun på kontanthjælp, så får hun ledighedsydelse på ca. 10500,- for ikke forsørger.

Var hun på ledighedsydelse inden fleksjobbet, så får hun ca. 15500 kr.

MEN, MEN.. Hvordan er de 9 mdr udregnet ??? De skal udregnes som kalendermåneder.. Det har jeg fået beskæftiget på højeste sted.

Fx. Start i jobbet 3 januar.. Slut 3 september = 9 mdr er opfyldt

Sidst redigeret af mik16; 08-08-2013 kl. 17:58.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2013, 18:01   #3
Fonze
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 54
Styrke: 14
Fonze er ny på vejen
Hej Mik16.

Hun blev ansat 9. november og opsagt med fratræden 31. juli. Så regnede med at hun manglede de 9 dage i november for at det bliver hele 9 mnd. Hun kommer fra særlig ydelse, men kan læse mig frem til at hun vil få ledighedsydelse som forsørger. Hvis du har ret, så må det være de 15.500
Fonze er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2013, 18:20   #4
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fonze Se meddelelser
Hej Mik16.

Hun blev ansat 9. november og opsagt med fratræden 31. juli. Så regnede med at hun manglede de 9 dage i november for at det bliver hele 9 mnd. Hun kommer fra særlig ydelse, men kan læse mig frem til at hun vil få ledighedsydelse som forsørger. Hvis du har ret, så må det være de 15.500
Der er 3 satser på ledighedsydelse:

KontanthjælpsSATS ( SATS ) 10500 ikke forsørger. ca. 13500 som forsørger og ca 15500 kr som højeste ledighedsydelse.

Det er IKKE korrekt at hun fortsætter på sygedagpenge efter ophøret af fleksjobbet.. Men nogen kommuner forsøger alligevel..

Jeg var selv ved en fejl forblevet på sygedagpenge engang. Jeg fik sygedagpenge under sygdom i fleksjobbet som din kone har fået. Men blev så fyret efter ca. 2 mdr. Det "glemte" kommunen. Da satsen næsten var den samme, opdagede jeg ikke at jeg var på sygedagpenge frem for ledighedsydelse. Jeg blev først opmærksom på fejlen da de begyndte at tale om at nu faldt jeg for 52 ugers reglen. Hvad man ikke gør som sygemeldt ledig flekser.

Men fan´me surt at mangle 9 dage.. Hmm
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2013, 18:22   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Jeg ville da tale med arbejdsgiveren om at vente de 9 dage med at opsige hende, arbejdsgiver er stort set skadesfri, og viser samtidig at påskønne at gøre en social indsats, hvilket jo er oppe i tiden.

I forbindelse med en opsigelse er det normalt at forhandle vilkårene.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2013, 09:35   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
I]I forbindelse med en opsigelse er det normalt at forhandle vilkårene.
Ja i en overordnet stilling - alt andet er oftest ren rutine efter bogen. Men forsøg da endelig at tale med arbejdsgiveren.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2013, 09:54   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Men gælder de almindelige optjeningsregler for sygedagpenge ikke for fleksere.. sådan at man har ret til sygedagpenge efter 26 uger...

"§ 32. En lønmodtager har ret til sygedagpenge fra kommunen, når den pågældende
1) har været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de seneste 26 uger før sygdommens indtræden og i denne periode har været beskæftiget i mindst 240 timer samt ikke har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og beskæftigelsesforhold.

5) er ansat i fleksjob, jf. kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=152326


Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg finder, at en erhvervet ret til sygedagpenge efter sygedagpengelovens § 32, stk. 1, nr. 5 ikke ophører som følge af, at den pågældendes fleksjobansættelse ophører.

Det er kun ved påbegyndelsen af en sygedagpengeperiode, således på tidspunktet for sygemeldingen/1. fraværsdag, at betingelsen om, at man skal være ansat i fleksjob, skal være opfyldt.

http://www.sociale-rettigheder.dk/forum/post1119.html


"Man modtager cirka 15.450 kroner om måneden, hvis man fx kan modtage syge- eller barseldagpenge, eller man har været ansat i et fleksjob i ni måneder inden for de seneste 18 måneder."

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...bomraadet.aspx

Og her er kravet om at kunne modtage sygedagpenge jo opfyldt.. og så behøver man ikke opfylde kravet til de 9 mdr.

Når man falder for grænsen til sygedagpenge, ryger man måske ned på den lave sats fordi man ikke har optjent ret til ledighedsydelse.

Men man behøver ikke at have optjent ret til ledighedsydelse for at kunne få sygedagpenge..
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 09-08-2013 kl. 10:00.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2013, 10:15   #8
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
I]I forbindelse med en opsigelse er det normalt at forhandle vilkårene.
Ja i en overordnet stilling - alt andet er oftest ren rutine efter bogen. Men forsøg da endelig at tale med arbejdsgiveren.
Det passer altså ikke at det kun er for overordnede stillinger.

Det er netop lige efter bogen at varsle en opsigelse inden den endelige fyring... og i den forbindelse er det naturligt at forhandle vilkår.

Personligt fik jeg da et godt greb ned i arbejdsgivers pengekasse udbetalt, i forbindelse med fyring fra fleksjob.

Specielt folk i fleksjob skal de jo være noget varsomme omkring, for ikke at virksomheden får et dårligt ry.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Opsigelse af fleksjob Numsi Spørgsmål ang fleksjob 11 18-07-2013 08:41
Efter jeg visiteret til fleksjob Jøsses Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 1 20-10-2012 14:18
fleksjob og opsigelse af dette ? Winnie1968 Spørgsmål ang fleksjob 8 04-03-2012 20:16
Fleksjob efter kræftsygdom glaesnerhansen Spørgsmål ang fleksjob 4 08-10-2011 17:33
Er det ledighedsydelse efter opsigelse? Susanne2412 Spørgsmål ang fleksjob 18 25-02-2010 11:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension