K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-08-2013, 17:47   #1
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Jeg er lige stoppet med et arbejde og bliver ledig på onsdag i næste uge,
hvor jeg så ryger på Kontanthjælp.

Jeg har 2 stk feriekort fra sidste år, hvor der står 17 feriedage på det
ene (Netto til ferie i alt 20182,33 kr) og 0 feriedage på det andet
(Netto til ferie i alt 750,16 kr)

Begge feriekort er ikke fra FerieKonto, men firmaet har åbenbart selv oprettet en bankkonto eller lign. (ACF eFeriekort FH3) hvor pengene er indsat, så det er firmaet jeg skal kontakte for at få pengene.


Hvordan er regler nu hvis man vil holde noget ferie og er på Kontanthjælp ?
Jeg har hørt nogle grimme rygter.

Har det noget at sige at det ikke er FerieKonto der har pengene, men firmaet selv ?

Og hvis jeg ikke holder ferie i år 2013 eller inden 1 maj 2014 hvor ferieåret slutter, kan man så få sine feriepenge udbetalt ?

Er der nogen mulighed for at få pengene udbetalt, uden at skulle holde ferie ?

Ikke for at opfordre til hjælp til hvordan man snyder, men jeg skal have synet min gamle bil og kunne godt bruge nogle penge da den skal på værksted.
Måske der var et "smuthul".

Og hvad når der ikke står "antal dage" på feriekortet, blot (Netto til ferie i alt 750,16 kr), hvad så ?

Mvh Kim

P.S
Mangler ca 600 timer i A-kassen inden april 2015, så er jeg dagpengeberettiget igen (1924 timer).
Redigeret kopi af den ene ferieseddel: http://billedeupload.dk/images/qkbIQ.png

Gælder denne regel for mig ?

https://www.borger.dk/Sider/Udbetali...eriepenge.aspx

"Holder du ferie, lige efter du er fratrådt et job.

Hvis du er fratrådt et job, hvor du havde ferie med løn og du holder ferien inden for den første måned,
efter du er fratrådt, må din arbejdsgiver gerne udbetale feriepengene til denne ferie direkte til dig.
De resterende feriepenge skal din arbejdsgiver indbetale til FerieKonto.

Eksempel: Sidste arbejdsdag er den 30. juni. Du holder ferie fra den 7. juli til den 21. juli.
Din arbejdsgiver må udbetale 10 feriedage direkte til dig, når du fratræder. Vær opmærksom på,
at lørdag, søndag og helligdage ikke er feriedage.

Vær opmærksom på, at du skal give din arbejdsgiver besked om ferien inden sidste lønkørsel."

Og hvad med denne "regel": http://www.familieadvokaten.dk/breve-900/b900-695.html
er den korrekt?

"SVAR:
Det er ikke et helt rigtigt svar du har fået af kommunen. Der kan alene fratrækkes i kontanthjælpen for det antal dage, som ferien er beregnet til at dække.

Hvis du f.eks. for dine 4.000 kr i feriepenge ifølge feriekortet skal afholde 10 dages ferie, kan der alene fratrækkes kontanthjælp svarende til 10 dage og ikke beløbet på 4.000 kr.. Kontanthjælpen udmåles pr. dag og beløbet ganges med 10. Dette beløb fratrækkes derefter i kontanthjælpen.

Det følger direkte af lovbestemmelsen i aktivlovens § 32:

Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 29 i lov om social service bliver trukket fra i hjælpen, når ferien holdes. Der kan kun foretages fradrag svarende til hjælpen for det antal dage, som feriegodtgørelsen eller ferietillægget er bestemt til at dække."

Hvad så hvis man har et feriekort hvor der står 0 dage ?
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2013, 19:19   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du kan bruge dem til at holde ferie for.. dvs du bliver trukket de dage i kontanthjælp.

5 feriedage er en uge, så 5 feriedage betyder en uges træk i kontanthjælp.

Hvordan man kan have penge stående uden feriedage ved jeg ikke, så ved ikke om du kan få dem udbetalt eller om de modregnes krone for krone, eller om de omregner dem til feriedage, så du i det mindste kan holde fri for dem.

Hvis de ikke er brugt inden ferieåret er slut, mister du dem bare, medmindre du er sygemeldt eller på anden vis hindret i at holde ferie - værnepligt og den slags.. *S*
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 12:18   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Hvis du har feriekort, får du ikke ferietillæg. Ferietillægget er til at ophæve differencen mellem ferie med løn og feriekortbeløbet. Er man stoppet i et arbejdsforhold og fået feriekort er man afregnet. En del firmaer har lov til selv at administrere feriepengene og behøver ikke anvende feriekonto. Forskellen burde være ens.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Feriepenge på kontanthjælp Nucca Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 14-11-2012 11:32
feriepenge+kontanthjælp fibro Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 02-10-2012 21:30
Kontanthjælp og feriepenge. Susanne M Alt det andet 24 03-04-2012 05:20
Feriepenge & kontanthjælp & aktivering Cordulla Alt det andet 2 20-03-2010 14:35
Kan man hæve sin feriepenge når man er på kontanthjælp? cezara Alt det andet 5 05-11-2009 22:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension