K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-08-2008, 16:20   #11
zolskin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2008
Lokation: her&der, kbh
Indlæg: 197
Styrke: 16
zolskin er ny på vejen
Hvis der er tale om en plan, så skal aktiviteten herunder timetal, formålet med aktivitet - altså hvad skal der komme ud af det, tidspersktiv etc fremgå.
Borgeren skal skrive under og kommunen. Planen skal altså være skriftlig og udleveres til borgeren og laves i samarbejde med borgeren!
zolskin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2008, 20:04   #12
Pippi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2008
Lokation: kolding
Indlæg: 34
Styrke: 16
Pippi er ny på vejen
Jeg er også på kontanthjælp, dog stadig sygmeldt, og jeg har heller ingen plan. Fik af vide da jeg var nede at snakke med min sagsbehandler aftalte vi kun at hun ville ringe èn gang om måneden og høre hvordan jeg havde det ( det forlanger staten ) og det var det eneste.
Det er nu 3 mdr siden vi lavede den aftale, og jeg har stadig ikke hørt fra hende.
Pippi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2008, 20:42   #13
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Hej Pippi!
Det var da underligt! Jeg har godt nok aldrig hørt noget om, at Staten forlanger det... Er det noget nyt igen?
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2008, 20:54   #14
Pippi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2008
Lokation: kolding
Indlæg: 34
Styrke: 16
Pippi er ny på vejen
Hej Risa!

Det ved jeg ikke, hun sagde at sådan var reglerne ( om det kun gælder i kolding ved jeg ikke), de skulle minimum èn gang om måneden være i kontakt med mig, enten personligt eller telefonisk, for at vide hvordan jeg havde det, og om jeg havde fået det bedre så de kunne starte noget revalidering eller andet kursus
Pippi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2008, 08:30   #15
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Efter lov om aktiv socialpolitik kan der endvidere ikke ydes refusion til en kommune for ydelser (kontanthjælp og starthjælp) til sygemeldte, hvor kommunen ikke har foretaget en vurdering af behovet for en plan for sygeopfølgning, udarbejdet en sådan plan eller foretaget opfølgning af planen som led i det individuelle kontaktforløb, jf. lovens § 12 b, stk. 4.

Retten til refusion bortfalder fra det tidspunkt, hvor vurderingen, udarbejdelse af planen eller opfølgningen skulle have været foretaget, og indtil kommunen har foretaget vurderingen, udarbejdet planen eller foretaget opfølgningen. En tilsvarende regel gælder på integrationsområdet for så vidt angår refusion for udbetaling af introduktionsydelse, jf. integrationslovens § 45 a.

Claus Hjort Frederiksen
http://www.folketinget.dk/samling/20...815/584258.HTM
Man kan få den tanke at det er kommunerne ligeglade med for de får alligevel deres refusion (tror ikke at der bliver oplyst til staten at folk er syge men ikke fulgt op ) så var det jeg tænkte, hvorfor ikke selv kontakte nogen ang dette, hvorfor skal vi lade kommunen modtage refusion i vores sager når vi nu ved at den opfølgning der skal foretages ikke bliver foretaget ??

Hvis man læser loven som henvises til så står der dette her

Citat:
Sygeopfølgning

§ 12 b. Kommunen har pligt til at vurdere, om der for en sygemeldt, der har ansøgt om eller modtager hjælp efter § 11, er behov for at udarbejde en plan for sygdomsafklaring, behandling, optræning og andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger for at sikre, at personen får den nødvendige hjælp til at opnå eller genvinde tilknytning til arbejdsmarkedet.

Stk. 2. Vurderingen efter stk. 1 skal foretages umiddelbart efter, at kommunen er blevet bekendt med, at personen er syg. Herefter skal kommunen løbende under sygeforløbet, og mindst hver gang der gennemføres en samtale som led i det individuelle kontaktforløb, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, foretage en sådan vurdering.

Stk. 3. Vurderer kommunen, at der er behov for at udarbejde en plan efter stk. 1 og 2 for sygdomsafklaring, behandling, optræning og andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, skal den umiddelbart herefter udarbejde en sådan plan.

Stk. 4. Opfølgning på, om en person følger en plan efter stk. 3, sker som led i kontaktforløbet, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Jeg kunne godt tænke mig at vide om der overhovdet er nogen steder vi som borger kan henvede os når kommunerne ikke følger loven, hvad hjælper det at vi kan klage til borgmesteren som er den øverste chef for samme virksomhed som foretager ulovligheder ???

Jeg har sendt den her mail til beskæftigelses ministeriet



Citat:
Når man som syg kontanthjælpsmodtager oplever ikke at få lavet den lovbefalet opfølgning hvad gør man så ??

Man kan læse dette svar fra Claus Hjorth Fredriksen

Efter lov om aktiv socialpolitik kan der endvidere ikke ydes refusion til en kommune for ydelser (kontanthjælp og starthjælp) til sygemeldte, hvor kommunen ikke har foretaget en vurdering af behovet for en plan for sygeopfølgning, udarbejdet en sådan plan eller foretaget opfølgning af planen som led i det individuelle kontaktforløb, jf. lovens § 12 b, stk. 4.

Retten til refusion bortfalder fra det tidspunkt, hvor vurderingen, udarbejdelse af planen eller opfølgningen skulle have været foretaget, og indtil kommunen har foretaget vurderingen, udarbejdet planen eller foretaget opfølgningen. En tilsvarende regel gælder på integrationsområdet for så vidt angår refusion for udbetaling af introduktionsydelse, jf. integrationslovens § 45 a.

Claus Hjort Frederiksen
http://www.folketinget.dk/samling/20...815/584258.HTM


Nu er der mange mange sager hvor folk kan fortælle at de IKKE bliver op fulgt, hvad gavn gør så trusler om refusion, når kommunen alligevel ikke overholder div planer omkring syge opfølgning ?

At kommunen får frataget sin refusion i sådanne tilfælde stiller jeg mig tvivlende overfor, så derfor kunne det være ganske interessant at vide hvor man som borger kan henvende sig når man oplever at man ikke bliver op fulgt som man skal , at tro at kommunen selv sørger for at indrapportere de sager hvor de ikke følger opfølgningen er jo naivt ...

At kontakte Borgmesteren er der også mange mange beviser for ikke hjælper, så hvordan er det så , snyder kommunerne staten mht refusion, og snyder staten borgerne mht opfølgning som de bilder folk ind vil være der ?

og ikke mindst de borger som retmæssig har krav på en handleplan en opfølgning osv , hvordan kan man forsvare det over for dem , er det ikke netop pga sådanne tilfælde at man i Danmark oplever flere og flere syge mennesker på kontanthjælp i årevis ?

Så et helt KLART svar på hvor man kan henvende sig når man oplever at kommunen ikke overholder div love og regler ville være en dejlig ting jeg ser frem til et svar som ogås vil blive lagt på siden www.k10.dk i denne tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=5702

På forhånd tak for hjælpen

MVH

xxxx
  Besvar med citat
Gammel 22-08-2008, 09:06   #16
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Hej Hejdien

Det er rigtig fint skrevet.

Hvem skal og sørger for kommunen overholde sine forpligtelser? Mon ikke det bare er kommunen der undersøger sig selv?

Det bliver spændende om C.H.F svare på dit brev. Venter med spænding på resultatet.

V.h Suncil
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2008, 09:37   #17
Pippi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2008
Lokation: kolding
Indlæg: 34
Styrke: 16
Pippi er ny på vejen
Ja også her.

Det burde jo være i kommunens interesse at få sagerne færdehandlet så hurtigt som muligt. De er jo i bund og grund selv skyld i at sagsbunkerne bliver større og større, sådan som de trækker dem i langdrag.
Pippi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2008, 10:10   #18
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Der står mere i denne tråd om samme emne.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=3293

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Starthjælp Hønsehuset Alt det andet 4 22-09-2010 18:27
Syge på kontanthjælp? popiae Skal kommuner ikke overholde loven? 73 26-04-2010 23:01
langtids syge meldte på kontanthjælp... anetta Alt det andet 0 25-05-2008 15:08
Unge psykisk syge - kontanthjælp, starthjælp og arbejdsmarked zuza Politik og Samfund 0 20-04-2008 23:57
Ingen hjælp til psykisk syge på starthjælp zuza Politik og Samfund 6 19-03-2008 11:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension