K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-10-2007, 21:53   #21
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Svar på brev til socialministeriet
Citat:

Kære xxxx

Du har rettet nedenstående spørgsmål til Socialudvalget.

Jeg kan oplyse, at Folketingets Socialudvalg er lovforberedende og ikke lovfortolkende. Hvis du har spørgsmål til fortolkningen af lovgivningen, må jeg bede dig om at rette henvendelse til det ansvarlige ministerium (i dette tilfælde Beskæftigelsesministeriet).

Du er velkommen til at sende informationer eller synspunkter, som du ønsker at give udvalget.


Med venlig hilsen

Trine Toftgaard Lund,
Udvalgssekretær
Også er brevet sendt igen denne gang til beskæftigelsesministeren

Citat:
Til

Claus Hjort Fredriksen


Hvordan forholder det sig med ressourceprofil efter ny Arbejdsevnebekendtgørelse som trådte i kraft 1-1-07

I gamle principielle afgørelser fremgår det tydeligt at ressourceprofilen KUN må udarbejdes af borgerens socialrådgiver.

Er dette stadig gældende efter ændringen i Arbejdsevnebekendtgørelse som trådte i kraft den 1-1-07

Og hvis ikke hvordan vil man så sikrere sig at personfølsomme oplysninger ikke kommer til at rode rundt hos div private aktører?

Med venlig hilsen

xxxx
  Besvar med citat
Gammel 23-10-2007, 22:00   #22
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hvem sagde kastebold?

I en anden skrivelse henviser Beskæftigelsesministeriet til Socialministeriet. (Har glemt, om det var i Lenas sag.)

De har altså også ansvaret for at føre tilsyn med, at lovgivningen virker efter hensigten.

Ellers må Line Barfod finde ud af, HVEM der bør have skrivelsen. Hun har måske et bedre overblik, så den lander på rette skrivebord.

Sikke et cirkus.

Tak, fordi du orker slås, Hejdien.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2007, 22:44   #23
socialnørden
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2007
Indlæg: 38
Styrke: 18
socialnørden er ved at flytte ind på K10socialnørden er ved at flytte ind på K10
Der ligger en ombudsmandsafgørese, som godt nok er 5 eller 6 år gammel, men som klart siger at ressourceprofilen er en myndighedsopgave og kun en myndighedsopgave!! Jeg er temmelig overbevist om, at dette ikke har ændret sig.. Mit argument herfor er at det ville undergrave hele formålet/hensigten med arbejdsevnemetoden hvis ressourceprofilen pludselig kunne udliciteres til andre aktører, reva-centre mv. Nej det mener jeg seriøst ikke holder! Det er og bliver en myndighedsopgave som skal udføres i forvaltningen i et tæt samarbejde med borgeren.. Alt andet giver ingen mening!
Hilsen Socialnørden.
socialnørden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2007, 23:04   #24
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej socialnørden.

Det er en længere historie. Og ja, der ligger også afgørelser i Ankestyrelsen om, at det er en myndighedsopgave.

Problemet er, at der bl.a. er folk, der reklamerer på nettet med, at de tager eks. 3.000,- for at lave en ressourceprofil. (Der findes også mange andre, der tilbyder det.)

Dette SAMT indholdet af så mange PERSONFØLSOMME data gør det meget problematisk, da det er ved at udvikle sig til en ren guldgrube for såkaldt "andre aktører", der mener, de kan tillade sig hvad som helst og få alle mulige lægepapirer osv. udleveret.

Senest i går blev en bruger banket op privat af en vildtfremmed person, der ville have udleveret lægepapirer, fordi han var hyret af kommunen - Ny Chance til alle.

Beskæftigelsesindsatsen er gået for vidt... alt for vidt, hvis hvem som helst med en hvilken som helst baggrund kan lave et privat firma og kalde sig "anden aktør" og så forlange hvad som helst - og stille uanmeldt ved hoveddøren. Og hvis de så ovenikøbet laver et register over deres "kunder" med alle mulige personfølsomme oplysninger, så er INTET HELLIGT MERE!!!

I forvejen ligger disse ressourceprofiler jo og flyder hvor som helst, og indholdet i dem kan ikke blive rettet for fejl, trods Persondataloven.

Ja, listen er uendelig lang... men mange tilbyder at skrive ressourceprofiler mange steder i landet.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2007, 08:47   #25
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af socialnørden Se meddelelser
Der ligger en ombudsmandsafgørese, som godt nok er 5 eller 6 år gammel, men som klart siger at ressourceprofilen er en myndighedsopgave og kun en myndighedsopgave!! Jeg er temmelig overbevist om, at dette ikke har ændret sig.. Mit argument herfor er at det ville undergrave hele formålet/hensigten med arbejdsevnemetoden hvis ressourceprofilen pludselig kunne udliciteres til andre aktører, reva-centre mv. Nej det mener jeg seriøst ikke holder! Det er og bliver en myndighedsopgave som skal udføres i forvaltningen i et tæt samarbejde med borgeren.. Alt andet giver ingen mening!
Hilsen Socialnørden.
Der ligger såmænd en afgørelse fra 2004 der siger at det er en myndighedsopgave....og at det er "sagsbehandleren" som skal lave den...da den ellers vil lide af så store mangler at den ikke vil kunne bruges til en afgørelse...

Men men men....læser man den nye bekendtgørelse....så har de fjernet alt omkring....hvor der står at det er sagsbehandleren som skal lave den....

Det eneste de skriver er....at kommunen skal vurdere ressourceprofilen...

Der står ikke at de skal lave den...kun vurdere den...

Så hvis man skal følge det der står i den....ja så vil der desværre ikke være noget til hindre for at den kan laves af andre...

Det bliver spændende at se den første afgørelse på dette fra ankestyrelsen....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2007, 10:19   #26
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Socialnørden jeg håber ved gud at det viser sig at du har ret i det du skriver

Jeg har selv haft diskussionen med min jobkonsulent derfor jeg har valgt at bide mig sådan fast i det , jeg har fra jobcenterets side fået at vide at efter ny lov er det sådan at kommunen kan vælge at lade jobcenterene udfærdige den og det kun er et krav at socialrådgiveren der skal sammenfatte det i specifikke jobfunktioner .. samt underskrive den....

Jeg ved med mig selv at mine oplysninger ville jeg ikke bryde mig om at sidde og udlevere til privataktøre ej heller vide at de oplysninger evt lå og flød rundt omkring i div systemer....

Over hos LA har de gang i den samme problematik pt det kan man se har ...
http://www.ladk.dk/index.htm man skal scrolle lidt ned af siden ...

en af de private aktøre der tilbyder at lave ressouceprofiler har vi skrevet til og vedkommen lovede at lukke siden men den køre fint videre , og da vi kan se at der kommer flere og flere aktøre til og tilbyder at lave profilerne vil jeg mene at det er vigtigt at vi har den helt nøjagtige viden omkring det , da det ellers er lidt svært at holde på sin ret
  Besvar med citat
Gammel 24-10-2007, 12:12   #27
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
webmaster skrev:

Citat:
ja så vil der desværre ikke være noget til hindre for at den kan laves af andre...
Vi må håbe på, at Persondataloven - lov om personfølsomme data - kan hjælpe os.

Eet er sikkert... en anden aktør skal søge Datatilsynet om at opbevare disse data... spørgsmålet er, om andre aktører får lov til det.

HVIS det viser sig, at alle og enhver kan få adgang til lægepapirer osv., så står jeg af.

Der må være grænser for, hvor mange oplysninger der skal ud til hvem som helst i "Beskæftigelsens Hellige Navn".

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2007, 12:16   #28
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Alle og enhver kan få adgang til lægepapirer for de ligger og flyder ...mine var væk...aner ikke hvor de er !
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2007, 12:18   #29
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
I Sverige diskuterer man OGSÅ personfølsomme data og SAMKØRING.

Der er OGSÅ stor bekymring.

Forestil jer et helt landsregister med ressourceprofiler spredt ud på gud og hvermand.

Forestil jer, HVAD der kan ske i de FORKERTE hænder.

Jeg tør ikke tænke tanken til ende.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2007, 19:59   #30
lionesse
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2007
Indlæg: 38
Styrke: 18
lionesse er ny på vejen
Hej) MEGET ENIG...fasistiske metoder....helt klart....

Det sker,når UKVALIFICERET og UVIDEN personer sidder ved magten og laver "såkaldte" lov og fortolker det,som det passer dem!
Føj( når selv svenskerne kan se,at det er noget helt galt med Hjorten!
Gud bevarer OS...
lionesse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Beskæftigelsesministeriet var advaret om lukrativt hul i lov Webmaster K10 Nyheder 0 21-06-2013 15:00
Nu fyrer de i Beskæftigelsesministeriet Webmaster K10 Nyheder 0 07-02-2012 20:00
Beskæftigelsesministeriet "et øjeblik"... logikeren Politik og Samfund 3 14-11-2011 11:46
Førtidspension under Beskæftigelsesministeriet Slettet bruger Politik og Samfund 37 13-04-2009 18:33
skrivebordsgeneralen i Beskæftigelsesministeriet Stella Politik og Samfund 0 02-03-2008 13:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension