K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-03-2017, 21:20   #1
ydur32
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2012
Indlæg: 45
Styrke: 12
ydur32 er ny på vejen
Psykiatrisk undersøgelse / speciallæge erklæring

Hej,
Jeg skal have lavet en psykiatrisk undersøgelse til brug i min sag for at søge fleks. Der er sat 1-2 timer af. Hvad tror I jeg kan forvente. Er det typisk en masse spørgeskemaer eller mere en almindelig samtale. Vil gerne forberede mig lidt. Er noget nervøs for hvad sådan undersøgelse indeholder og hvad jeg kan gøre for at være bedst muligt forberedt. Kan forstå sådan speciallæge erklæring vægter ret højt hos rehabiliteringsteamet hvilket bare skræmmer mig endnu mere.

Er der nogen med erfaring og gode råd de vil dele ud af?

God aften
ydur32 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2017, 00:22   #2
Fleksjobber
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2014
Lokation: Sjælland
Indlæg: 232
Styrke: 10
Fleksjobber er ny på vejen
Jeg var også til en inden godkendelse til fleksjob.

Der var ingen tests, bare snak om mit liv,
Fleksjobber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2017, 08:57   #3
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af ydur32 Se meddelelser
Hej,
Jeg skal have lavet en psykiatrisk undersøgelse til brug i min sag for at søge fleks. Der er sat 1-2 timer af. Hvad tror I jeg kan forvente. Er det typisk en masse spørgeskemaer eller mere en almindelig samtale. Vil gerne forberede mig lidt. Er noget nervøs for hvad sådan undersøgelse indeholder og hvad jeg kan gøre for at være bedst muligt forberedt. Kan forstå sådan speciallæge erklæring vægter ret højt hos rehabiliteringsteamet hvilket bare skræmmer mig endnu mere.

Er der nogen med erfaring og gode råd de vil dele ud af?

God aften
Nu kender jeg ikke dit sygdomsforløb men det er ikke unormalt at psykiateren vil prøve at 'grave' i din barndom og opvækst for at finde svar på nogle spørgsmål og det skal du nok forberede dig ret meget på, uanset om der så kan 'findes' noget eller ej.

Jeg har, i mit nu heldigvis afsluttede sygdomsforløb, været til 4-5 psykiatriske undersøgelser og der er i de fleste tilfælde brugt meget tid på barndom og opvækst. Den sidste psykiater 'gad' dog ikke bruge tiden på facts som han allerede kunne læse i de eksisterende erklæringer og fokuserede i stedet meget på hvad mine sygdomme og skavanker betød for mig i dagligdagen. Nok den bedste samtale jeg har været til, da jeg til en vis grad fik lov til at bestemme hvad der i mit ret komplicerede sygdomsbillede skulle lægges vægt på i samtalen.

Jeg har en enkelt gang fået tilsendt et spørgeskema (SCID-II Personlighedsskema) som skulle afleveres inden mødet med psykiateren som jeg lidt mistænkte for at have drukket af natpotten.

Alle mine møder med psykiatere, har med undtagelse af 'natpotten', egentlig været en behagelig oplevelse hvor samtalen er forløbet stille og roligt. Resultaterne (diagnose mv) har ikke altid været enslydende selvom jeg stort set har sagt det samme i alle samtaler men det skyldes måske at der er stor sammenfald i symptomer mellem mange sygdomme.

Prøv om du kan møde op til samtalen frisk og veludhvilet da ALT, fra du møder op til du går igen kan blive beskrevet i den endelige erklæring - ligeledes med din opførsel under samtalen. ALT bliver vurderet og KAN blive brugt mod dig, for at sige det lidt groft
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2017, 09:57   #4
Fleksjobber
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2014
Lokation: Sjælland
Indlæg: 232
Styrke: 10
Fleksjobber er ny på vejen
Alt kan bliver observeret og noteret

Ja, det er sandt nok.

For mit eget vedkommende kan jeg huske følgende sætninger:

"Møder til tiden"

Noget med "normal/velsoigneret

"Virker normalbegavet (puha)"

"Sidder urolig på stolen"

Humøret var også "okay"

Men er er jo psykiateren job at observere og udlede

Jeg var da nervøs men valgte at prøve at være mig selv og svare ærligt på spørgsmålene.
Fleksjobber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2017, 10:22   #5
ydur32
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2012
Indlæg: 45
Styrke: 12
ydur32 er ny på vejen
Tak for indspark 😊
Hvad har I gjort jer af forberedelse inden samtaler?
ydur32 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2017, 11:37   #6
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af ydur32 Se meddelelser
Tak for indspark 😊
Hvad har I gjort jer af forberedelse inden samtaler?
Jeg har altid forberedt mig til møder med jobcentret og sundhedsvæsenet (herunder psykiatere) ved at skrive notater som en gang imellem er brugt på mødet men ellers har været brugt for at have noget at fokusere på op til samtalen. Det kunne være listning af symptomer i fm. hofteproblem da jeg skulle til møde på sygehuset eller listning af kognitive problemer + eksempler når jeg har været til møde med diverse psykiatere.
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2017, 22:58   #7
ydur32
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2012
Indlæg: 45
Styrke: 12
ydur32 er ny på vejen
Lige dumt spørgsmål. Hvad er det kommunen gerne vi ha e ud af sådan undersøgelse ifb med fx fleksjob?
Er det om sygdommen er stationær?
Bliver der også vurderet arbejdsevne?
ydur32 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2017, 22:58   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Ydur32

Du bør få en kopi af den blanket, som kommune har sendt til psykiater ved aftale om psykiater mod betaling foretage denne lægeerklæring. I denne erklæring vil SB ofte skrive på hvilken baggrund du kommer, og hvad de måske gerne ser uddybet ud over funktionsevne. Det kan være bestemte udtryk el. ord de anvender, som giver et paj om, hvad de gerne vil ha ud af undersøgelsen.

Mange læger bruger udtrykket: denne og hin lidelse er stationær. Hvilket de selv anser, som udfyldende. Dette gør Jobcentre ikke, din sygdom kan sagtens være stationær og du stadig har arbejdsevne.

Og nej, det kan ikke anbefales, at læger bruger ordbruget: arbejdsevne, de bør bruge udtrykket funktionsevne. Anvend derfor ikke selv arbejdsevne hos psykiaterne, da det måske kan smitte af på dennes papir. Brug funktionsevne, da det er kommunen der samlet set vurderer din arbejdsevne ud fra flere ting.

Råd under samtalen ud over de allerede givet her:
-Hvis du er i tvivl om, hvad du skal svare, så tænk dig om før du svarer.
-Hvis du til sidst bliver udsat for bemærkningen: "har du noget du vil tilføje?" el. "er der noget jeg ikke har været rund om?": så sig det, hvis det har relevans for din sygdom og din funktionsevne. Få det sagt kort og klart, så der ingen tvivl er. Det kan være ting, der måske ikke har været oppe i samtalen.
- Hvis du har det dårligt under samtalen og det bunder i din sygdom, så stå ved det. Lad være med at skjule det.
- Det er også tilladt at svare: det kan jeg ikke huske/erindr, el. det kan jeg ikke genkende fra egen situation el. sygdomsbillede.

Og personligt finder jeg det relevant, at det både spørges ind til barndom og nuværende liv. Nogle psykiater kan fortabe sig i barndommen, alm. ting, som fremtræden, fysiske sygdomme ect.

Den er jo "et fedt", hvis man har haft en lykkelig barndom uden vanskeligheder af nævneværdig karakter, hvis man lider af en psykisk sygdom, som ikke bunder i denne.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 20-03-2017 kl. 22:59. Årsag: stavefejl
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension