K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-12-2015, 14:52   #1
iggibuh
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2015
Indlæg: 24
Styrke: 9
iggibuh er ny på vejen
Transportid

Hejsa allesammen

Jeg ville lige kort høre om der er nogle klare regler for kontanthjælpsmodtagere hvor meget transporttid de skal accepterer at skulle tage om det er virksomheds praktik / løntilskud / kursus m mere eller om der er forskellige satser ?

Jeg står i en situation hvor jeg har fået snakket ørene fulde om en RKV undersøgelse som vil strække sig over 2-3 dage samt tage 4 timer og 40 minutter tur/retur med det offentlige og det synes jeg er meget.

Er det noget jeg må takke nej til uden sanktioner ?
iggibuh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2015, 15:29   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
" § 8. En person, der er åbenlyst uddannelsesparat eller jobparat, skal kunne overtage rimeligt arbejde med op til fuld sædvanlig arbejdstid. Dog er en person, der ikke kan tage arbejde med op til fuld sædvanlig arbejdstid, men som vurderes at kunne tage et ordinært arbejde, så pågældende bliver i stand til at forsørge sig selv inden for 3 måneder, omfattet af bekendtgørelsens regler.

Stk. 2. Rimeligt arbejde er alt arbejde, som den pågældende skønnes at kunne klare.

§ 9. En person, der er åbenlyst uddannelsesparat eller jobparat, skal som udgangspunkt kunne overtage arbejde med en samlet daglig transporttid fra bopæl til arbejdssted på op til 3 timer med offentlige transportmidler. Efter 3 måneders sammenlagt ledighed skal personen kunne overtage arbejde med en samlet daglig transporttid på mere end 3 timer med offentlige transportmidler. I særlige tilfælde skal personen dog kunne overtage arbejde med en samlet daglig transporttid fra bopæl til arbejdssted på op til 4 timer med offentlige transportmidler.

Stk. 2. Hvis personen bor i et område, hvor det er nødvendigt med længere transporttid end sædvanligt, må den pågældende acceptere denne transporttid.

Stk. 3. En person, der er mellem- eller højtuddannet, skal uanset daglig transporttid kunne overtage arbejde, hvis det er nødvendigt for at få ledige stillinger besat med kvalificeret arbejdskraft. "

Tror muligvis også den gælder aktivering, men er ikke 100% sikker

"§ 15. En person skal ikke stå til rådighed for en uddannelse, et arbejde, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud m.v. i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning, herunder medvirke ved en læse-, skrive- og regnetest, jf. § 12, stk. 1, 2. pkt., eller beskæftigelsesfremmende foranstaltninger i form af aktiviteter pålagt efter § 21 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller § 16 a i integrationsloven, hvis

3) afstanden mellem bopæl og uddannelses- eller arbejdssted medfører en urimelig belastning af den pågældende på grund af transportvanskeligheder eller den tid, der går til transport, jf. § 9, "

Citaterne er fra denne bekendtgørelse: http://www.socialjura.dk/content-sto...7-af-308-2015/
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2015, 08:46   #3
iggibuh
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2015
Indlæg: 24
Styrke: 9
iggibuh er ny på vejen
Forsinket tak for din respons MistyMiss

Efter jeg afslog tilbudet om RKV pga den lange transport tid er jeg efterfølgende blevet indkaldt til samtale hos min sagsbehandler hos kommunen pga "der er sået tvivl om du står til rådighed" og så ellers en hel masse henvisninger til paragrafer og love herunder selve den du refererer til nemlig

Bekendtgørelse nr. 1007 af 30/08/2015 om rådighed for personer der ansøger om eller modtager
integrationsydelse eller uddannelseshjælp som uddannelsesparate, herunder åbenlyst
uddannelsesparate, eller integrationsydelse eller kontanthjælp som jobparate
§ 16 til § 20.

§ 16 siger helt konkret
Jobcenteret skal konkret vurdere, om en person med sin adfærd udviser en manglende vilje til at stå til rådighed for arbejde, uddannelse, tilbud m.v.

Så jeg mistænker i høj grad min indkaldelse bunder i mit nejtak til RKV.

Har tænkt mig at printe tingene ud så det står sort på hvidt og tage med.

Er jeg forkert på den ved at antage, at jeg godt kan henvise til fritagelse pga urimelig lang transporttid når vi snakker om 4 timer og 40 minutter ?

Det skal siges jeg bor ikke i et ydre område hvor jeg kan forvente længere transporttid end ellers. bor 15km tæt på Slagelse
iggibuh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2015, 16:32   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Umiddelbart har jeg ikke kunnet finde nogen lovgivning som siger hvor mange timer der er rimeligt, men hvis man søger på google så finder man en masse indlæg hvor der står at op til 3 timer er rimeligt og nogle få om at der kan være situationer hvor det er acceptabelt med over 4 timers rejsetid.

Vedhæftede link til DUKH er desværre i forbindelse med ledighedsydelse ikke normalt arbejdsløs, men jeg havde ikke overskud til at søge yderligere frem.

Problemet i denne type sager er jo at kommunen altid har fat i den lange ende, hvis de holder fast på beslutningen tager de kontanthjælpen fra dig nu, først om mange måneder, vil du få svar på en eventuel klage.

Hvis du er medlem i en fagforening, så er det nok nu du skal kontakte dem.
Hvis ikke ville jeg i dit sted ringe til DUKH.dk og spørge, hvis de giver dig ret så anmod om en mail hvor de sender dig et link til pågældende lovgivning.

Alternativt kan du jo evt. benytte dig af gratis retshjælp fra Elmer og Partner som der blev skrevet om forleden.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=3...ighlight=elmer

http://ajks.dk/dagpenge/Rimeligt-arbejde/
http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...edighedsydelse
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2015, 16:45   #5
iggibuh
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2015
Indlæg: 24
Styrke: 9
iggibuh er ny på vejen
Hejsa Nørd

Jeg fik godt set det stod for ledighedsydelse som jeg ikke ligger under dog fandt jeg dette.

BEK nr 1007 af 30/08/2015
Bekendtgørelse om rådighed for personer der ansøger om eller modtager integrationsydelse eller uddannelseshjælp som uddannelsesparate, herunder åbenlyst uddannelsesparate, eller integrationsydelse eller kontanthjælp som jobparate


Kapitel 4
Fritagelse for rådighedsforpligtelsen
§ 15. En person skal ikke stå til rådighed for en uddannelse, et arbejde, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud m.v. i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning, herunder medvirke ved en læse-, skrive- og regnetest, jf. § 12, stk. 1, 2. pkt., eller beskæftigelsesfremmende foranstaltninger i form af aktiviteter pålagt efter § 21 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller § 16 a i integrationsloven, hvis

3) afstanden mellem bopæl og uddannelses- eller arbejdssted medfører en urimelig belastning af den pågældende på grund af transportvanskeligheder eller den tid, der går til transport, jf. § 9.


§ 9. En person, der er åbenlyst uddannelsesparat eller jobparat, skal som udgangspunkt kunne overtage arbejde med en samlet daglig transporttid fra bopæl til arbejdssted på op til 3 timer med offentlige transportmidler. Efter 3 måneders sammenlagt ledighed skal personen kunne overtage arbejde med en samlet daglig transporttid på mere end 3 timer med offentlige transportmidler. I særlige tilfælde skal personen dog kunne overtage arbejde med en samlet daglig transporttid fra bopæl til arbejdssted på op til 4 timer med offentlige transportmidler.
Stk. 2. Hvis personen bor i et område, hvor det er nødvendigt med længere transporttid end sædvanligt, må den pågældende acceptere denne transporttid.


Det må så også gælde for folk på kontanthjælp som er jobparate hvilket er den kategori jeg tilhører.

BEK nr 1007 af 30/08/2015 er bla den de fremhæver i deres brev de sendte til mig på e-boks derfor jeg også gik udfra det hørte til herunde.

Måske jeg læser tingene som jeg helst ser de ville tale i min favøre lige i det tilfælde men kan sagtens tage fejl.

Jeg takker for rådene jeg må se hvad de siger på mandag og havde i forvejen tænkt mig at lade dem være aktive i samtalen indtil jeg fik af vide hvad tvivls spørgsmålet konkret går ud på og så henvise til ovenstående.

Sidst redigeret af iggibuh; 05-12-2015 kl. 16:48.
iggibuh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2015, 18:34   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Er det allerede i overmorgen du skal til samtale ?

Medmindre du skal til samtale om formiddagen, så bør du nok ringe til DUKH mandag formiddag inden mødet.

http://www.dukh.dk/om-dukh/ 76 30 19 30
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2015, 19:00   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Tag med i betragtning du skriver, at det vil tage en 2 til 3 dage.
Nogen gange tager det tid, at komme til diverse undersøgelser.
Føli surt, at bruge over 2 timer hver vej.

Håber du klarer det, hvis det er det der gør, at du kan komme videre.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2015, 19:50   #8
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af iggibuh Se meddelelser
Hejsa allesammen

Jeg ville lige kort høre om der er nogle klare regler for kontanthjælpsmodtagere hvor meget transporttid de skal accepterer at skulle tage om det er virksomheds praktik / løntilskud / kursus m mere eller om der er forskellige satser ?

Jeg står i en situation hvor jeg har fået snakket ørene fulde om en RKV undersøgelse som vil strække sig over 2-3 dage samt tage 4 timer og 40 minutter tur/retur med det offentlige og det synes jeg er meget.

Er det noget jeg må takke nej til uden sanktioner ?
Hvis du ikke har nogle begrænsninger i forhold til at transportere dig, kan jeg ikke se at du kan takke nej. Det drejer sig, så vidt jeg forstår om max. 3 dage, det skulle være til at overkomme, vel at mærke hvis du ikke har nogen begrænsninger med offentlig transport.

Mange lønmodtagere må også bruge ekstra tid hvis man skal på kursus. Jobcentret ser heller ingen problemer i at tage et job med 3 timers daglig transport, og det er hver dag.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2015, 21:09   #9
iggibuh
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2015
Indlæg: 24
Styrke: 9
iggibuh er ny på vejen
Nørd

Ja det er i overmorgen dog først kl.14 så kan nå og ringe til DUKH men jeg er ikke handicappet så ville det overhovedet være aktuelt for mig at ringe til dem ?


Ja tre dage er til at overkomme og ja mange lønmodtagere (inklusiv migselv i en lang årrække) har brugt mange timer om dagen på transport til og fra arbejde det er dog ikke det jeg spørger til men hvorvidt jeg Må / har ret til at sige nej tak ren juridisk.

Jobcentrene er jo pokkers gode til at smide om sig med paragraffer og det ville være rart at høre om ens rettigheder og ikke kun pligterne

Sagen er ganske enkelt den at jeg har kun sagt at det kunne være interessant at tage denne RKV og først villel høre mere om den og finder så først sent ud af, efter AMU har kontaktet mig, at det er så lang transport samt strækker sig over 2-3 dage. Grunden til min afstandstagning er jeg er slidt i kroppen og har gjort dem bekendt med jeg næppe ville kunne holde særlig længe på arbejdsmarkedet i den branche RKV skulle afdække

Jeg står med en praktikplads i hånden som sælger i butik hvilket jeg i flere år, samt utalllige sagsbehandlere hele tiden har fået af vide jeg var mere en velkommen til at forsøge at få foden indenfor faget og nu virker det bare somom det ignoreres fordi jeg har "snakket over mig" og vist interesse i den RKV prøve. Mistænker dem i høj grad for bare at tage det første og bedste fremfor noget der på længere sigt vil gøre det nemmere for mig at komme i arbejde så jeg kan komme over i en anden kategori og ja har ekstrem dårlige erfaringer med kommunen/jobcenteret så min mistanke er desværre velbegrundet.

Sidst redigeret af iggibuh; 05-12-2015 kl. 21:32.
iggibuh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2015, 19:58   #10
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Umiddelbart lyder det som om DUKH kun er til for mennesker med et handicap.

Selv er jeg heller ikke handicappet i gængs forstand, men har en kronisk sygdom der bl.a. medfører konstante smerter og kronisk stress.
Jeg har uden problemer brugt DUKH, da handicap i denne situation vurderes i lidt bredere perspektiv.

Du skriver at du at du er nedslidt efter et hårdt arbejdsliv, dette kan du evt. bruge som indfaldsvinkel til at kontakte DUKH og spørge ind til hvilke muligheder du har.
Du kan jo kalde det nedslidning uden diagnose.

Selv kunne jeg godt finde på at ringe og spørge dem til råds ud fra dette perspektiv.

Det værste der kan ske er vel at du får at vide at du ikke er i målgruppen og derfor ikke kan få hjælp.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension