K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-02-2011, 14:59   #1
MissAce
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2010
Indlæg: 1
Styrke: 0
MissAce er ny på vejen
Førtidspension eller ikke førtidspension???

Hej

Jeg er ny herinde og fuldstændig i vildrede, håber der er nogen som måske kan hjælpe mig med mine rettigheder, regler osv..

Er 32, enlig mor til 2 dejlige drenge.. Har siden november 2008 været sygemeldt pga depression, og smerter i hele kroppen - imellemtiden har jeg været på barsel så min s-dp forløb er først blevet taget op den 1. juli 2009..

Jeg har en diagnose på fibromyalgi, LUPUS, Apas (bindevævssygdom/blodsygdom), pacemaker samt alt det psykiske som angst, depression, lavt selvværd osv.. Alt dokumenteret..

Jeg har fået en neupsyk. udredning fra kommunen som fastslår at det betvivles om jeg vil få en bedre arb.evne selvom jeg får psyk. hjælp.. desuden har lægekons. fra kommunen skrevet at han ikke anbefaler jobprøvning, aktivering ell. andet..

den 23.12.2010 var jeg en kat. 3 i deres system, den 16.2.2011 var jeg til møde med sagsbeh., lægekons. og egen læge og nu er jeg åbenbart en kat. 2 der er fra den ene dato til den anden ikke sket noget så er meget uforstående..

Oveni blir jeg nu sendt til fys.beh. fast 3 gange ugentlig selvom reumatolog utrykkeligt har skrevet at det ikke er gavnligt for mig, men henviser til anden aktivitet såsom svøm og gåture..

Min angst spiser mig op, og 15 min. til møde med en fys, som var fuldstændig ligeglad med mit psykiske gjorde at jeg gik der fra grædende og rystende..

De mener ikke jeg er afprøvet nok ifh at sende min sag til pensionsnævnet, de mener min uddannelse er for god og den skal bruge, de mener at fys'træning vil give mig nogle bedre socialefærdigheder, og mååske kan de få hjælp til det psykiske..

Min s-dp periode udløber 28-6-2011... Og er dybt frusteret, jeg ved ikke om jeg har skrevet det alt for rodet, er fuldstændig ødelagt.. Er der nogen der ved hvad man kan gøre, hvad man har ret til????

Hilsner og 1000 1000 tak
Charlotte
MissAce er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2011, 01:26   #2
annoa
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2010
Indlæg: 11
Styrke: 14
annoa er ny på vejen
Kære Charlotte,

Ja, sikke noget. Jeg kender alt for godt til at sidde der, og ikke kunne finde hoved og hale i paragraffer, og ikke vide hvad man skal gøre.

Jeg kan ikke læse ud af dit indlæg om du ønsker førtidspension (føp).
Men hvis det er det, du ønsker, så synes jeg du skal søge det.

Som jeg læser det er din sag yderst veldokumenteret: både fra læger og ovenikøbet også kommunens lægekonsulent. Det er guld værd!

Der er 2 måder at få føp på:
Enten søger du selv (§ 17). Så foregår ansøgningen "på det foreliggende". Dvs. på de papirer/dokumenter/lægeerklæringer, der er nu. (Og det lader jo til at der er rigeligt).

Eller også kan kommunen indstille dig til føp (§18).

Jeg ved ikke hvilken kommune du bor i (jeg bor i kbh), men det er mit indtryk, at mange kommuner ikke vil indstille folk - og istedet presser på og siger at det ikke kan lade sig gøre osv, uden der er belæg for det.

Det stemmer også meget godt overens med at de siger, at "du ikke er nok afprøvet" og at "din uddannelse er for god osv". - Lægekonsulenten har ovenikøbet skrevet at han ikke anbefaler yderligere arbejdsprøvninger osv!!

Du skal sørge for fremover ikke at tænke på hvad "de" mener. Det er KUN dig, der ved hvordan du har det. Mærk efter. Stemmer det hvad "de" siger, eller stemmer det ikke. Tro på dig selv. Sig fra (skriftligt), hvis det ikke stemmer for dig.

Når du har et roligt tidspunkt, kan du læse reglerne for pension her:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=132869

Mht. kategorisering, så mener jeg, at der er lavet om på dem, så der nu er færre kategorier. Derfor kan det godt være at du nu er kat. 2 og før 3. Men jeg synes du skal spørge kommunen om det.

Mht. papirer/dokumentation, hvis du skal søge:
Sørg for at din ressourceprofil (RP) er HELT opdateret med lægeerklæringer, lægekonsulentens udtalelse osv.
Husk at du også har ret til at udtale dig skriftligt i RP'en under punktet "borgerens kommentar".

Du skriver ikke hvad der kom ud ad mødet den 16.2. Men for mig lyder det som om du har en del uafklarede spørgsmål og tanker. Brug den næste uges tid til stille og roligt - hver gang der dukker et nyt spørgsmål op - at skrive det ned. Tænk over om du vil søge føp osv.
Kontakt så din sagsbehandler for at få svar på dine spørgsmål. Om det skal være på skrift eller du skal bede om et møde, ved kun du. (I øvrigt er det altid godt at have ting fra dem på skrift). Hvis du skal have et møde med dem, så få en bisidder med. (En god ven, familie eller lign. Det er altid godt. Bisidderen kan under mødet skrive ned hvad I aftaler osv. Så skal du ikke koncentrere dig om det).


Og så til sidst: Du skriver at du "er sendt" til fys.
Jeg lider selv af depressioner, let angst, og har muskelspændinger og smerter i kroppen. Jeg går selv af egen "fri vilje" til fys. en gang om ugen. For min egen krops og nydelses skyld. Jeg nyder det. Jeg har fortalt min fys om mine psykiske ting, og hun er så sød og forstående. Spørger hver gang, hvor jeg har behov for massage/afspænding denne gang. For mig er det især godt i hovedbunden, ansigtet, kæberne osv. - Mine tanker har det faktisk bedre, og jeg er lidt mindre panisk efter en gang hos fys'en. Det er ren wellness!.

Så måske skal du give det en chance for din egen skyld?
Men dit møde med den fys. var da ikke godt. Han/hun lyder da hverken rar eller imødekommende, så jeg synes du skal skifte fys. Ring fx. til receptionen og bed om en, der har indsigt i psykiske spændinger. Eller hvis der er flere fys.klinikker i din by, så skift klinik. Håber du så får en god en - og så gør det for din skyld og ikke kommunens. Nyd det!

Held og lykke med det hele!

Mange positive tanker
Annette
annoa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2011, 10:07   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du skal efter min mening ikke ansøge pension nu, først når de varsler sygedagpenge stop.

Du mister sygedagpengene ved et evt afslag på pension.
Hvis du senere skulle havne på kontanthjælp, sker der ikke nogen ændring i ydelsen.

Så...
Du bør SKRIFTLIG spørge til din matchændring.
Herunder be om din sygeopfølgningsplan, samt helhedsvurderingen.
(det betyder at de skal beskrive hvordan du vender tilbage til ordinært arbejde).

Du bør SKRIFTLIG spørge til at man IKKE tilbyder dig den træning din læge anbefaler.
(du kan få din læge til at lave journalnotat(du kan få kopi af dette)vedr den tilbudte træning, især hvis det gør mere skade end gavn).

Du kan be fys.behandleren skrive under på erstatningsansvar, såfremt du skulle få forværring i dine sygdomme eller nye skader.
(dette fordi yderligere skader og lign er dit eget ansvar, men når du tvinges på denne måde, bliver du netop frataget dette ansvar.).

Du skal dog være opmærksom på, at for at blive tilkendt fleks eller pension, kræves en afklaring af din arbejdsevne.
Du kan forlange at blive afprøvet i prof. miljø, helst bred afprøvning i et reva-center hvor der findes prof.personale, såsom fys.læger mv., der kan overvåge/råde omkring afprøvningen.
Det er netop vigtigt at du ikke får yderliger problemer ift dine sygdomme, men også at din lægelige tilstand er stationær, eller uden forbedring.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2011, 11:53   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af annoa Se meddelelser
Enten søger du selv (§ 17). Så foregår ansøgningen "på det foreliggende". Dvs. på de papirer/dokumenter/lægeerklæringer, der er nu. (Og det lader jo til at der er rigeligt).
En ansøgning om førtidspension i henhold til §17 er ikke automatisk på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Man kan søge i henhold til §17, så kører den på samme måde som en §18, der indhentes lægepapirer o.s.v., og den kan tage laaang tid.

Og man kan søge i henhold til §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag, så skal sagen hurtigt overgå til behandling efter reglerne om pension, sagen afgøres på grundlag af de papirer der ligger i sagen, der indhentes ikke nyt.
Kommunen har 3 mdr. til at komme med en afgørelse.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flexjob eller førtidspension Bailey Alt det andet 11 19-07-2012 13:28
Førtidspension eller? Bold Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 11-03-2012 20:05
Fleksjob eller førtidspension? påvejigen Din historie 7 02-11-2011 23:27
Flexydelse eller førtidspension. Johnnyrover Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 29-03-2011 21:33
Kan man søge førtidspension hvis man ikke er på kontanthjælp eller dagpenge? tbbe Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 29-01-2009 23:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension