K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-02-2011, 00:00   #1
Fedora
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2010
Lokation: Aalborg
Indlæg: 16
Styrke: 14
Fedora er ny på vejen
Min sag efter snart 4 år

Jeg er ny her på stedet; Har haft min profil et stykke tid, men har ikke skrevet herinde endnu. Ville helst vente, indtil min sag var så tæt på en afslutning, med at skrive om den.

Sagen er, at jeg lider af asperger (infantil autisme, helt præcist), OCD, og social fobi. Min sag har kørt i godt og vel fire år, og jeg har været det hele igennem; Arbejdsprøvning, kontanthjælp i tæt ved 10 år, udredning for autisme, psykiater i ca. et halvt år, medicinsk behandling (lykkepiller). I oktober sidste år, blev jeg endelig færdigudredt på autismecenter, og fik diagnosen Infantil Autisme / Asperger, og så var aftalen med sagsbehandler og autismecenteret, at sagsbehandler og jeg, i fællesskab skulle udfylde en ressourceprofil, og så skulle jeg indstilles til førtidspension. Min sagsbehandler - som jeg har haft de sidste par år - foreslog, at hun kunne give sagen til en kollega, således sagsbehandlingstiden kunne forkortes med ca. 3 måneder; Dette foreslog hun, fordi hun selv var meget ophængt med sager, og derfor kunne det ske, at min sag først ville blive afsluttet i løbet af 6 måneder, og ikke 3, med mindre hun altså gav sagen til en kollega.

Jeg sagde ja tak til at en kollega måtte overtage sagen, og jeg har nu været til to møder hvor vi er godt i gang med at udfylde ressourceprofil. Dog er det bare lidt som om, at hun ikke er 100% OBS på sagens aspekter. F.eks var hun ikke klar over at jeg ikke længere gik til psykiater (det sluttede for et år siden, og står i øvrigt detaljeret beskrevet i mine papirer). Hun tolkede også et afsnit i min rapport fra autismecenteret, som om at autismecenteret foreslog at jeg skulle have et fleksjob, og altså ikke som oprindeligt aftalt, førtidspension. Det står der intet om i det afsnit i rapporten, og hverken jeg eller mine forældre er helt med på hvorfor hun laver den konklusion. Jeg har været nødt til at rette hende et par gange under vores sidste samtale, og så har hun skrevet de rigtige ting ind i ressourceprofilen - hvilket så er fint nok.

For at gøre en lidt længere historie kortere, så blev vi ikke helt færdig med min ressourceprofil, på vores sidste møde, men vi blev enige om, at hverken fleksjob eller skånejob, var noget hun skulle sætte i værk, og hun sagde, at hun ville tage ressourceprofilen med på det næste Team Møde, og så ville hun anbefale førtidspension på mødet. En lægekonsulent fra kommunen har allerede givet en vurdering af min sag, på et tidspunkt hvor ressourceprofilen slet ikke var påbegyndt. Lægekonsulenten skriver til sidst i sin vurdering, at det er urealistisk at forvente, at jeg nogensinde kan vende tilbage til arbejdsmarkedet, trods optimale skånehensyn. Lægekonsulenten skriver dog også følgende "Med den rette støtte, i de rette omgivelser og med den rette forståelse, kan det ikke på forhånd skønnes, at funktionsevnen fremover vil være varigt ubetydeligt". Min sagsbehandler sagde udtrykkeligt til mig, at præcis dét, var hvad vi skulle have dokumenteret tydeligt i ressourceprofilen, at min arbejdsevne var varigt ubetydeligt. Så jeg håber selvfølgeligt, at det hele langt om længe ender med, at jeg bliver indstillet til førtidspension, så jeg kan få noget ro.

Grunden til at jeg skriver mit indlæg er, at jeg kan ikke lade være med at have mange tanker kørende rundt i mit hovede, for hvad nu hvis de på Team Mødet siger nej til førtidspension. Jeg ved ikke om det overhovedet er realistisk at de ville gøre det, når sagen er så velbelyst (kommunens lægekonsulents ord - ikke mine).
Fedora er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2011, 00:33   #2
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fedora Se meddelelser
Grunden til at jeg skriver mit indlæg er, at jeg kan ikke lade være med at have mange tanker kørende rundt i mit hovede, for hvad nu hvis de på Team Mødet siger nej til førtidspension. Jeg ved ikke om det overhovedet er realistisk at de ville gøre det, når sagen er så velbelyst (kommunens lægekonsulents ord - ikke mine).
Træk vejret roligt.....

Det er helt naturligt at du reagerer sådan nu, fordi den værste ventetid faktisk er den, hvor man tror en afgørelse kommer. Du har holdt ud i 10 år, så kan også overleve et par uger mere

Jeg læser din beskrivelse med slet skjult misundelse - hold da op for en god sagsbehandling (altså hvis man ser bort fra varigheden på 10 år). UdredningsFORLØB på autismecenter? Wow
Personlige samtalER med sagsbehandler omkring ressourceprofil? WOW
Skift til ny sagsbehandler på sagsbehandlers foranledning for at halvere sagsbehandlingstid? WOW WOW

Jeg har også Aspergers men har ikke fået tilbudt noget af ovenstående. Har faktisk måttet kæmpe med blod, sved og tårer for bare at få noget, der kan minde om en sagsbehandling
Nå, det var et sidespor.... er bare lidt misundelig

Det lyder som om sagsbehandler er på din side, så jeg tror ikke, du skal bekymre dig

Held og lykke med det
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2011, 21:42   #3
Fedora
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2010
Lokation: Aalborg
Indlæg: 16
Styrke: 14
Fedora er ny på vejen
I dag var jeg til møde med min nye sagsbehandler igen. Hun havde lovet at hun ville tage min sag med på kommunens Team Møde i sidste uge. Jeg mødte op til mødet med mine forældre, fordi jeg regnede med at der ville være noget der i hvertfald mindede om et endeligt svar på min sag. Det første min sagsbehandler fortæller mig er, at hun ikke har haft min sag med på Team Mødet i sidste uge, som hun havde lovet mig for tre uger siden. Oven i det, så mener hun pludselig ikke at sagen er helt klokkeklar, så hun vil ikke selv indstille den til Pensionsteamet/Pensionsnævnet, men vil i stedet tage den med på Team Møde i næste uge; Det har hun lovet, og har lovet at give mig besked i næste uge, om udfaldet af mødet.

Grunden til at hun nu har ændret mening, og ikke mener sagen er så klokkeklar som først antaget er to linier i kommunens lægekonsulent's udtalelse, som lyder: "Med den rette støtte, i de rette omgivelser og med den rette forståelse, kan det ikke på forhånd skønnes, at funktionsevnen fremover vil være varigt ubetydeligt"

Både mig og mine forældre blev rimelig paf af det, når man tager i betragtning at der forelægger rapport fra autisme centeret og psykiater osv osv. Min sagsbehandler dengang, som var med til afslutningen hos autismecenteret, var klar til at indstille sagen til pension, men jeg blev anbefalet at overgive sagen til en ny sagsbehandler, således behandlingstiden kunne nedsættes fra 6 måneder til 3 måneder. Nu er det 5 måneder siden jeg valgte den nye sagsbehandler. Jeg skulle sikkert have beholdt den anden sagsbehandler.

Jeg kan komme ud for, at skal arbejdsprøves igen, samt have endnu en undersøgelse hos psykiater - det vil så være den tredje psykiater, som er indeover sagen. På den anden side, så har jeg flydt med strømmen de sidste 4 år, og sagt ja til alt hvad de har smidt i hovedet på mig, så jeg er egentligt indstillet på at se hvilket arbejdsprøvnings tilbud de vil give mig denne gang; Det skal være et hvor alle skånehensyn osv er opfyldt, og for et års tid tilbage fandt vi ud af, at sådan et job bare ikke eksisterer. Var i arbejdsprøvning i en boghandel, med fred og ro - ikke engang dér var jeg godt tilpas efter et par timer.

Anyway - vi kunne høre på sagsbehandleren, at det kommer til at munde ud i førtidspension, men at det altså stadig tager lidt tid før det hele er afgjort.
Fedora er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2011, 22:33   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Fedora,

Hvis din nuværende sagsbehandler ved at det ender ud med indstilling til pension, hvorfor gør hun så ikke dette pt. ? Efter teammødet.

Din forrige sagsbehandler kendte vel også til lægekonsulentens udtalelser, men konkluderede klart pension, så hvorfor nu denne divergens ?

Det er klart at det kan have stor betydning hvad lkén skriver/siger, men hvis din sag var klar til pension for et par mdr. siden, så er det underligt at dette nu kan ændre sig. Det lkén skrev, var det det seneste han skrev eller "blot" noget ind i mellem ?

Var det en idé at tage fat i din tidligere sbér og fortælle hende om nuværende situation, samt hvad du er slæbt igennem og har udsigt til ? Du kan jo ikke leve med at blive "lovet" et og pludselig fået smidt noget andet i hovedet? Du ved jo efterhånden ikke hvad du skal tro.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2011, 08:09   #5
Fedora
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2010
Lokation: Aalborg
Indlæg: 16
Styrke: 14
Fedora er ny på vejen
Det er den nye sagsbehandler som har indhentet oplysningerne fra lægekonsulenten; Den forrige sagsbehandler har ikke været indeover på det punkt. Den forrige sagsbehandler overgav sagen til den nye, i oktober sidste år.

Vi er pt. igang med at at lave ressourceprofilen færdig, og på mødet i går, spurgte sagsbehandler mine forældre, om de havde noget at tilføje til ressourceprofilen; De havde noget godt information om mig, som vi fik føjet til profilen. Det bliver en lang profil, men sammen med rapporten fra autisme centeret, giver den et utroligt detaljeret billede af mig.

Det irriterer mig bare, at det hele skal tage så afsindigt lang tid. Jeg går ud fra, at når ressourceprofilen er færdig, så skal den overgives til pensionsteamet, eller...? Vil da håbe, at det så kan sætte lidt mere fart på sagen.
Fedora er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2011, 10:12   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Ja, det tager om noget tid med ressource profilen, det kan jeg skrive under på.

At sagsgangen så også er forskellig kommunerne i mellem er ligeledes et fact. For mit vedkommende, så har min sag været en del gange over lægekonsulenten og nu har han lagt min sag i min sagsbehandlers hænder. Denne blev så i januar udskiftet med en specialfunktionsperson, der skriver ressourceprofiler. Hun har så allerede i februar, da jeg spurgte til status, givet mig mundkurv på, hun skrev som flg.:

"Vi har fra voksenteamet fået overdraget din sag om førtidspension. Vores opgave er, at vurdere om der er grundlag for at indstille til Social Service at sagen overgår til behandling af sag om førtidspension.

Vi behandler sagerne i den rækkefølge de indgår og vi skal orientere om at der kan være op til 5 måneders behandlingstid.

Vi beder om at der udvises forståelse for vores behandlingstid, idet mange henvendelser kan betyde at sagsbehandlingstiden yderligere øges.

Du vil modtage brev fra jobcenter, når din sag er færdigbehandlet og sendes til partshøring"

Så Fedora, jeg tror at du skal være glad for at du har stadig har dine fingre med i spillet. Efter rp. er i orden, ryger sagen til pensions nævnet (fik jeg vredet ud af min tidligere sbér) og så har de 3 mdr. til at afgøre sagen.

Er det så sådan med dig nu at du ikke skal i arbejdsprøvning igen ? (ved ikke om du har været). Således at du altså nu "bare" venter på at rpén bliver klar til endeligt check af dig og indstilling fra sagsbehandleren ?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2011, 21:54   #7
Fedora
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2010
Lokation: Aalborg
Indlæg: 16
Styrke: 14
Fedora er ny på vejen
Jeg var i arbejdsprøvning to gange for to år siden, men ved ikke om jeg kommer ud for at skal i det igen. Min SB nævnte i går, at hun heller ikke vidste om det ville skulle ske igen; Hun sagde at det kunne være, og også at det kunne være, at der skal indhentes endnu en psykiatervurdering. Det er kommunen selv som har sendt mig til udredning hos autismecenteret, og jeg er blevet undersøgt af psykiateren der; Nu får kommunen det næsten til at lyde som om, at autisme centerets psykiater vurdering ikke er god nok.

Sidst redigeret af Fedora; 08-03-2011 kl. 22:12.
Fedora er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2011, 23:03   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Feodora,

Om ikke andet skal du måske være glad for den "nye" sagsbehandler. Hun ser fare signalerne for at din pensionssag måske ikke bare ville gå glat igennem og tager derfor action herpå ?!

Det er såmænd også snart 2 år siden jeg var i arbejdsprøvning, det tager jo tid med udredning efter flg. som jeg kan fornemme at du også har været igennem, så monstro at du skal i arb. prøvning igen ??

Jeg har sagt til mig selv, at skal jeg det, så sygemelder jeg mig og min psykiater er enig.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2011, 10:02   #9
Fedora
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2010
Lokation: Aalborg
Indlæg: 16
Styrke: 14
Fedora er ny på vejen
Nu ser det endelig ud til, at min sag bliver afsluttet.

Er af min SB blevet indstillet til FP, og jeg har fået et par breve fra kommunen siden da, hvor jeg bliver holdt opdateret med hvor min sag er i systemet. Der skal søges om bostøtte til mig, og for et par dage siden, fik jeg brev fra min SB som skriver, at hun har fået oplyst af sin leder, at SB ikke skal behandle en ansøgning om bostøtte, da jeg er indstillet til førtidspension og indenfor kort tid vil overgå til førtidspension.

Var dog ikke klar over, at man som førtidspensionist, selv skulle søge om bo støtte, men det vil jeg så gøre.

I går fik jeg det indtil videre sidste brev fra kommunen, hvor der bl.a står, at kommunen har truffet afgørelse om, at min sag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension jf. § 18. Begrundelsen er, skriver kommunen, at min arbejdsevne efter deres vurdering ikke kan forbedres ved aktiverings,- revaliderings- og behandlingsmæssige eller andre foranstaltninger.

Til sidst i brevet står der, at jeg har mulighed for at få et møde med team lederen, inden de træffer deres afgørelse. Hører de ikke fra mig inden 8 dage, træffer de afgørelsen på de foreliggende oplysninger. De skriver, at de forventer at træffe afgørelse i min pensionssag snarest muligt.

Jeg har jo slet ikke noget at tilføje, udover den dokumentation som de allerede har, så mener ikke der er grund til at jeg beder om sådan et møde. Men har tænkt på, om jeg skulle ringe og sige, at jeg netop ikke har behov for et møde, hvis det kunne speede afgørelsen op? Men ved ikke om der egentligt er grund til det. Kan godt mærke at sagen er ved sin afgørelse, så måske skulle jeg bare vente indtil afgørelsen falder.
Fedora er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2011, 11:55   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis du ikke vil have dette møde, afvendter du blot deres afgørelse.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Klage over FP sager før 1/1 behandles efter reglerne efter 1/1 LUM Politik og Samfund 5 23-06-2013 20:12
Ung mand død efter lykkepiller. Virker de allerede efter 11 dage? Indiansummer Politik og Samfund 35 27-03-2012 20:33
Ansøgt efter §17 – sagsbehandlet efter § 20 - afgørelse efter § 17? Mitochondrie Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 12-11-2011 01:10
ja snart 2 år mc07 Dit og Dat 3 24-05-2011 23:59
Så er vi der snart Jan69 Din historie 15 04-03-2008 11:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension