K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-11-2013, 17:28   #1
mabelle
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
mabelle er ny på vejen
bør B rehabiliteres?

Hej
har fulgt med herinde et stykke tid og læst rigtig mange tråde, det er 1. gang jeg selv "poster" og jeg er lidt usikker på om det er det rigtige forum, da mange ting spiller ind

Jeg hen vender mig som kæreste til B på 56 år ingeniør, der for 1½ år siden blev ramt af hvad vi nu regner stærkt med er apopleksi/TCI
normal vægt, ingen misbrug. ingen tidligere arbejdsløshed/langtidssygemeld
"Sagen" kort fortalt nederst på side

Bekymringer og hjælp behov.

Da B jo ikke fik den rigtige diagnose på Roskilde sygehus, har han ikke modtaget nogen for lægefaglig udredning, med henblik på at få kortlagt tab af funktionsevne, herunder tab af arbejdsevne og tilbud om rehabilitering
Burde man ikke insistere på at disse ting blev "opklaret"? Jeg kan ikke gennemskue til hvem man henvender sig om dette?


B er af kommunen blevet bedt om at udfærdige en liste over virksomheder med henblik på at finde praktiksted. Dette er bare ikke muligt da det er åbenlyst for ham selv, mig og endda den af kommunen bestilte psykolog rapport, at der ER sket for store skader på funktionsevnen til at han kan genoptage sit virke som ingeniør.
Findes der f.eks en erhvervs vejleder for hjerneskader?

Vores store bekymring er at ambitionen fra kommunalt hold lyder på:" tilbage på arbejdsmarkedet fuld tid, eller kontanthjælp."
Dette synes meget uretfærdigt, da alt af kommunen indhentet materiale taler om varige skånehensyn, så burde kurser og praktik ikke hellere dreje sig om f.eks visiterig til flexjob?


Kort fortalt:
Maj 2012: Efter flere års stressbelastning får B konstateret forhøjet blodtryk i farlig grad, og sættes på blodtrykssænkende medicin.

Juni 2012: B Henvender sig på skadestue på Roskilde sygehus, med voldsom hovedpine, svimmelhed og synsforstyrrelser, han bliver sendt hjem igen med "diagnosen" virus på balancenerven og får besked om at søge egen læge, hvis ikke det går væk indenfor 14 dage.

Juni 2012: B sygemelder sig og har ikke været i arbejde siden, bliver sagt op, og er nu på forlængede dagpenge.

Juli 2012: B henvises via privat sygeforsikring til Erhvervs Psykolog, der åbner mistanke om blodprop i hjernen

Juli/sep 2012: B henvises via privat sygeforsikring, til hospital Valdemar bliver MR scannet udfald: stor sandsynlighed for at der har været en apopleksi/TCI

Sep 2012-sep 2013: B henvises via privat sygeforsikring, til Psykiater, som konstanterer svær depression, dette kommer ret meget som en overraskelse da ingen af os endsige erhvervs psykolog har haft mistanke om dette.

Sep 2012-sep 2013: B får ordineret anti deppresive midler, dosis bliver forhøjet flere gange, der forsøges med andre midler, dosis forhøjes igen (den er nu MEGET høj), intet af dette har en positiv effekt, men ret så store bivirkninger, Bo er nu "på aftrapning" fra disse.

Okt-Nov 2012: B bliver af kommunen henvist til Quick Care 2x. om ugen i 6 uger. Ingen fremgang, han er til gengæld fuldstændig udtrættet efter hver gang.

Januar-Juni 2013: Ingen bedring, kommune iværksætter udtalelser fra uafhængig psykiater og psykolog, begge mener at B ikke er deprimeret, men derimod at der er meget stor sikkerhed for at apopleksi/TCI har givet en hjerneskade, psykolog udtaler at det står skidt til med så at sige alt, og funktionsevnen må betegnes som varigt nedsat.

Juli 2013: B får forlænget sygedagpenge i 21 uger, bliver sat på 8 ugers kursus hos CSU-slagelse 1x om ugen, med henblik på derefter at skulle i virksomhedspraktik.


Status i dag
B har gået på kursus hos CSU i nu en måned, selv om det kun er 3-4 timer en gang om ugen, trætter det ham voldsomt både før og flere dage efter.
Kurset går ud på at lære at finde den rette belastning, hovedsageligt ved hjælp af mindfullness. Selv om B virkelig forsøger at deltage med et åbent sind, har han meget svært ved det, teknikkerne passer bare ikke til ham, og hans koncentrations evne er meget dårlig.
Han kæmper dagligt med træthed, voldsomme hovedpiner ofte med opkast, koncentrationsbesvær, svimmelhed osv.
Kommunalt er der indkaldelse på vej til et møde, da de vist synes at 3-4 t. om ugen ikke er nok aktivitet, B har bedt mig om at gå med til mødet, da han efterhånden ikke kan finde ud af hvad der foregår og hvad "planen" er.


Jeg håber meget nogen kan rådgive os om hvad vi gør.
mabelle
mabelle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2013, 18:10   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Mabelle.

Bliv her på jeres tråd fremover, der dukker mange spørgsmål op.

Jeg syntes der mangler oplysninger om en aktiv praktiserende læge?

Hvad siger denne?

Mit råd i første omgang:

Tag kontakt med http://www.hjernesagen.dk/ i rådgivningen.

Information.
http://www.hjerneforum.dk/sygdomme/apopleksi

HUSK og glem aldrig at hvad patienten siger er sandheden, trods både bøger og fine titler har en anden mening.

Det i skal gå efter er en professionel udredning.

Alt med kommunen foregår på skrift.

Sidst men ikke mindst.

Søg aktindsigt om ALT 100%. I skal vide ALT hvad der er skrevet i div journaler især kommunens.

Kommunen
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Læger/hospitaler.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Nu skal I lære spillets regler.

Læs lidt om flexjob.
https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...else/fleksjob/

Rehabilteringsteam
http://ams.dk/Viden/Indsatser/Rehab.aspx

Bedste hilsner
Peter

Sidst redigeret af phhmw; 04-11-2013 kl. 18:29.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-11-2013, 18:40   #3
mabelle
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
mabelle er ny på vejen
Hejsa
tak for svar, mht praktiserende læge, så siger hun ikke ret meget, og foretager sig endnu mindre med mindre man sparker hende i r.... , B "har tid" hos hende på torsdag, og jeg er derfor ved at samle info om hvad jeg skal "sparke" hende med.
hun mener tilsyneladende at bare fordi hun har stabiliseret blodtryk som i parantes bemærket stadig er højt, ja så har hun gjort sit, og afslutter gerne med, ja så ses vi jo bare om et år...
mabelle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2013, 18:54   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det gode ved praktiserende læger...

er at det er et liberalt erhverv.

Er man ikke tilfreds skifter man læge.

Men det er yderst vigtigt at I selv er aktive i enhver retning.

Kommunen er ikke interesseret i diagnoser, men arbejdsevne.

I skal også vide at selv mennesker med brækkede rygge, i slutningen af deres kommunal sagsbehandling pludselig bliver sendt til psykologer.

Det er helt normalt, så lær spillet regler at kende.

Men hvis "B" ikke er udredt professionelt må det være det første krav der stilles.

Velkommen i den danske sociale verden.

Bedste hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-11-2013, 23:33   #5
Moi
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2013
Lokation: Sjælland
Indlæg: 172
Styrke: 12
Moi er ny på vejen
Hej mabelle

Hvor godt du kan støtte op om din kæreste Det er en sej kamp han er i gang med, jeg taler af erfaring

Bed CSU om en midtvejs-udtalelse, så i kan have den med til mødet eller endnu bedre, hør om der er en fra CSU der kan tage med til mødet som bisider.

På mødet skal i gøre klart at det er vigtigt at få undersøgt skaderne yderligere. Det gøres af en Neuro-psykolog. Sådan en undersøgelse er dyr og jeg blev først sendt til en Neuro-psykiater men han skrev i konklutionen at jeg skulle yderligere testes hos en Neuro-psykolog og sådan blev det så

Er din kæreste i fagforening? Hvis ja så hør dem om ikke de også vil deltage i mødet. Det er et svært system at være alene i, så få nogle hjælpere på banen.

Mht til lægen er det MEGET vigtigt at hun kommer mere på banen. Jeg fik en løbende til hver 8`uge og sørgede for at lægen hele tiden var opdatteret med div udtalelser fra hospitaler, øjenlæge, Psykiater, Neuro-psykiater og N-psykolog. Dette er vigtigt fordi lægens ord vægter højt i sidste ende når beslutningerne skal tages.

Sidst redigeret af Moi; 04-11-2013 kl. 23:43.
Moi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2013, 00:04   #6
mabelle
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
mabelle er ny på vejen
Hej Moi
Mange tak, har du selv gode erfaringer med CSU? spørger fordi vi er noget i tvivl om det kursus b er igang med, det trætter ham enormt og han synes ikke at have noget positivt at sige om det.

Mht. til Neuropsykolog, så er det netop en sådan han har været til, på foranledning af den kommualt bestilte psykiater rapport.
så vi har i og for sig et stort dokument der siger at der ER sket en hjerneskade, at det ikke er realistisk at vende tilbage til tidligere erhverv, og at der skal tages skånehensyn, så langt så godt.
på trods af dette er der ikke justeret i resource plan, de har stadig tilbage i fuld beskæftigelse på det almindelige arbejdsmarked som mål, det er en af de ting der nok skal tackles i en fart.
igen MANGE tak for rådet om CSU, vi havde ikke tænkt den vej.
Mabelle
mabelle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2013, 09:55   #7
Jensen1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2012
Indlæg: 59
Styrke: 12
Jensen1 er ny på vejen
Få hjælp hos dem, der kender til problemerne

Hej Mabelle

Det er stærkt, at du trods alt støtter op om din mand.
En familie, der er ramt af apopleksi har mange udfordringer.

Derfor bør du tage kontakt til Hjernesagen, Landsforeningen for apopleksi og afasiramte. www.hjernesagen.dk

Her kan du få professionelle råd om jeres situation.
Jensen1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2013, 10:12   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Han skal afgjort udredes mere lægeligt.. så følg de andre råd.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2013, 11:11   #9
Moi
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2013
Lokation: Sjælland
Indlæg: 172
Styrke: 12
Moi er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mabelle Se meddelelser
Hej Moi
Mange tak, har du selv gode erfaringer med CSU? spørger fordi vi er noget i tvivl om det kursus b er igang med, det trætter ham enormt og han synes ikke at have noget positivt at sige om det.

Mabelle
Hej mabelle
Ja jeg har rigtig gode erfaringer med CSU. Jeg har fået rigtig mange gode værktøjer til at komme videre i mit liv med.

Din kæreste skal lære at sige fra nu... Jeg kunne heller ikke klare det der mindfullness og jeg lavede en aftale med læreren, at jeg gik hjem eller gik en tur udenfor mens det stod på. Det fungerede godt for mig. Hvis b bliver for træt/påvirket af det får han jo heller ikke noget ud af det program der kommer efterfølgende.
Moi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2013, 11:19   #10
mabelle
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
mabelle er ny på vejen
hej alle
Nogle der har erfaring med at involvere en Hjerneskadekoordinator?
mabelle er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension