K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-02-2014, 12:30   #21
Taurus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2014
Indlæg: 15
Styrke: 11
Taurus er ny på vejen
Forskellen ligger i at en almindelig kasse kredit på eksempelvis 100000 kr IKKE er penge man har, de står jo ikke på kontoen

Det er en mulighed for at låne penge ligesom at man kan låne penge alle mulige andre steder.

Hvis det virkelig skulle passe at en mulighed for at låne penge, eller evt overtrække kontoen,skulle have indflydelse så var der ikke nogen i Danmark der kunne få kontanthjælp mere.

Vi er vel alle enige om at det er tilladt at låne penge selv om man modtager kontanthjælp.

Sidst redigeret af Taurus; 13-02-2014 kl. 12:32.
Taurus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 13:34   #22
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Så længe pengene er tilgængelige, - uanset, hvordan, vi kommunen betragte dem som formue.
Hvis du, som Gonda foreslår, er ærlig og fortæller bankrådgiveren, at du er kommet på kh, vil banken sikkert, for egen skyld, hjælpe dig ved at kræve, at du konvertere kassekreditten til lån med lempelige tilbagebetalingsvilkår.
Det krav skal du have på papir.
Så er det DEM og ikke dig, der har lukket for kassen.

Situationen er nu: Et firma imod et andet. Du er kun en brik.

Forøvrigt, - læs Popias indslæg på s. 2.

Sidst redigeret af mukke; 13-02-2014 kl. 13:38.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 13:38   #23
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
En kassekredit er i min verden en mulighed...man kan bruge,,eller lade være ,,
Jeg sidder og undrer mig og siger ikke folk ikke har ret ...kommuner må sikkert gerne ,,i sådanne sager plejer de desværre at ha loven på deres side. - logik eller ej,,,

Det jeg sidder og tænker er - hvis de forlanger folk skal leve af en kassekredit før kh,,,,burde en kassekredit vel at tælle med som formue,,er det forkert tænkt,,

Jeg har selv 2 af slagsen - har aldrig brugt dem - men kan gøre det,,men de står jo ik som formue nogle steder ....
Hvis folk har brugt af dem - bare lad os sige halvdel ,hvordan er de så skrevet ,,,endvidere burde kommuner lige tænke på..,,kassekredit normal er dyre i renter ,,,og så vil de ha folk skal leve af dem...puha.

Stakkels jer - efter min mening der har en og kommer til at leve af dem...det burde ik være lovligt


Stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 13:44   #24
Taurus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2014
Indlæg: 15
Styrke: 11
Taurus er ny på vejen
Tror ikke der er faste regler for det, og så er der nogle forhåbelig kun enkelte sagsbehandlere der har misforstået det med kassekredit og regner det for formue.
Taurus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 14:18   #25
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dinosaur Se meddelelser
Jeg giver op. Du er ikke til at overbevise!!
Det er måske fordi folk ikke forstår en kassekredit - jeg har også en kassekredit, og så snart de har fået alle mine oplysninger om indtægter, skattepapirer mm og skal oprette kreditten, så koster det et oprettelsesgebyr og et kortgebyr (nogle få tilbyder kreditten uden), og man skriver under på, at man låner de penge som kreditten nu engang er på. Efter 3 hverdage kan de hæves på kontoen.
Man kan hæve dem, eller lade være med at hæve dem - under alle omstændigheder, har man fri adgang til forbrugsgoden og det lån, som kassekreditten nu engang er og bliver.

Fordi kreditten allerede ER oprettet, og papirerne er underskrevet og beløbet er disponibelt, så må kommunen godt sige, at så må klienten bruge de penge først. Det henhøre under formue, lån, forbrugsgode, rede penge.

Men kommunen må IKKE sige, at klienten så må oprette en kassekredit.

Der er MEGA forskel!!

Jeg har da selv rådet folk til at få lukket af for kassekreditter mm, i god tid INDEN de skulle søge kontanthjælp, fordi jeg VED af bitter erfaring, at de vil kunne komme til at æde og bo kassekreditten op!!!
Det er ikke for sjov når jeg råder til den slags, så er det fordi jeg selv har prøvet det, mellem kontanthjælp og skilsmisse.

Men jeg ved også hvordan man kommer ud af redeligheden, og det gør man kun ved at få bankrådgiveren MED.

Jeg har selv råbt og hylet, og klaget til jobcenterchef, ombudsmand og borgmester fordi jeg ikke kunne se hvordan kommunen kunne få mig til øge gælden på kreditten og efterlade mig med endnu værre økonomi, når lortet skulle betales tilbage ud af en skide kontanthjælp. Men det var som at løbe panden mod en mur, for alle henviste til §14. Selv i retshjælpen rystede de på hovedet og sagde, at der ikke var noget at gøre, men sagde ''off the record'' at det kun var min bankrådgiver der kunne få mig ud af kattepinen - men det ville han så ikke

Som jeg har skrevet før herinde, så kostede den redelighed mig, at jeg nu hver måned afdrager med 1800 kr på den skide kassekredit, fordi jeg stadig skylder 70.000 kr på den. Men bevares, jeg har været oppe og afdrage med 2700 kr om måneden, da den lå på 120.000 kr og kommunen ''dømte'' mig til at bruge de 80.000 kr til at leve for (jeg havde selv brugt 40.000 kr) da jeg var gift...

Ser jeg med den logiske brille på, så kan jeg jo godt se nu, at der skal være et loft og at det måske var fair nok at jeg skulle bruge de 80.000 kr før end jeg kunne få kontanthjælpen tilbage. Pengene var der jo, desværre.
Men jeg vil ALDRIG synes det er i orden at få skubbet folk så langt ud over kanten, blot fordi de fik oprettet den kassekredit, da de var ovenpå økonomisk og kunne klare kreditten uden at blinke med øjet.
Kommunen har dermed været medvirkende til, at jeg næsten ikke kan komme ud af den kredit....og at der stadig er mange år tilbage

PS
Glemte en vigtig detalje. Bankrådgiveren ville ikke lukke min kassekredit fordi jeg allerede havde brugt 40.000 kr ud af de 120.000 kr. Han begrundede det med, at så ville jeg i stedet få et lån på 40.000 kr plus oprettelsesgebyrer, og at afdraget på lånet, ville blive markant højere end hvad der skulle afdrages på den samlede kassekredit, fordi der var et loft over hvor længe jeg måtte være om at afdrage de 40.000 kr. Og så var der den vigtige detalje, at jeg ville få afslag på lånet, fordi jeg stod og skulle på kontanthjælp! (faktisk ville han æde sin hat på det blev et afslag på et lån, for han ville ikke gå ind for det!). Men, hvis jeg betalte de 40.000 kr så kassekreditten stod i nul, så ville han gerne lukke kreditten pr omgående - og jeg kunne selvfølgelig ikke skaffe de 40.000 kr.
Det var ren modstand hele vejen igennem, lige fra kommune til bank.

Sidst redigeret af Ninja; 13-02-2014 kl. 15:43.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 18:46   #26
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Principafgørelse 125-12
Principafgørelsen fastslår:
Forbrugslån er formue, når det er udbetalt
En person, der har formue, har ikke samtidig ret til kontanthjælp. Et forbrugslån
sidestilles med formue, når lånet er udbetalt og beløbet indgået på personens bankkonto.
Disponible pengebeløb, der stammer fra lån, anses efter Ankestyrelsens praksis som
forrmue.
Afgørelsen betyder ikke, at kommunen kan pålægge en kontanthjælpsmodtager at
optage lån til forsørgelse." citat.

Bemærk sidste linje.

En kassekredit,m er IKKE formue, idet man låner hver gang man hæver. En kassekredit er EN mulighed, der IKKE behøves at udnyttes.

Og et krav om,at bruge sin kassekredit, er det samme som at be om at optage lån, hvis man kan.

Kontoen går i minus, hver gang der hæves/bruges af kassekreditten.

Og det er ulovligt!

Det kan derfor IKKE sammenlignes med et lån, der er kommet til udbetaling, og til fuld rådighed.

VH POpiae
Nu vil du gerne have at vi kigger på sidste linie...

Men kig i stedet for på anden sidste linie...

Citat:
Disponible pengebeløb, der stammer fra lån, anses efter Ankestyrelsens praksis som forrmue.
Nu er penge fra en kassekredit disponible penge som man allerede har indgået en aftale om skal være disponible når man har brug for dem...så man bare kan trække dem når man har brug for det..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2014, 00:30   #27
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg kan kun anbefale, at der søges om juridisk bistand, eller lign. evt Ankestyrelsen, idet jeg fortsat mener at det er ulovligt, at man skal bruge af en kassekredit, forud for at man kan få kontanthjælp.

Hvordan skal pengene efterfølgende tilbagebetales?

Selvom man har fået kassekreditten, er det IKKE det samme som at man behøver at bruge den. Og da slet ikke, når ens livsbetingelser ændre sig!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2014, 19:57   #28
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Når man søger kontanthjælp betragtes muligheden for at få et lån ikke som formue.

Og en kassekredit er kun en kreditværdighed knyttet til at man kan få et lån uden at søge yderligere indenfor en bestemt grænse.

Man behøver ikke stifte gæld/trække på en kredit for at opretholde en levefod.

Hvis man søger en enkeltydelse er det noget andet, for der kan man afkræves selv at låne til det søgte, hvis man er kreditværdig.. og det er man så indenfor den kreditmulighed der ligger i en kassekredit.

Optager man et lån, der bliver positivt sat ind på kontoen, er det formue. Det er en kassekredit ikke, det er blot en lånemulighed.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2014, 21:48   #29
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 11
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Når man søger kontanthjælp betragtes muligheden for at få et lån ikke som formue.

Og en kassekredit er kun en kreditværdighed knyttet til at man kan få et lån uden at søge yderligere indenfor en bestemt grænse.

Man behøver ikke stifte gæld/trække på en kredit for at opretholde en levefod.

Hvis man søger en enkeltydelse er det noget andet, for der kan man afkræves selv at låne til det søgte, hvis man er kreditværdig.. og det er man så indenfor den kreditmulighed der ligger i en kassekredit.

Optager man et lån, der bliver positivt sat ind på kontoen, er det formue. Det er en kassekredit ikke, det er blot en lånemulighed.
Vi tolker forskelligt.

En kassekredit har man søgt om og fået bevilget. Pengene er til disposition på kontoen, de står som beløb til rådighed.

Man skal gøre noget aktivt for at få kreditten, den følger ikke automatisk med kontoen.

Det fremgår også af tidligere besvarelse at det bliver betragtet som formue når kreditten er bevilget. Og det er jo også det dom trådstarters kommune gør.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2014, 13:23   #30
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Helene! Han giver dig en historie i bankens favør. Glem ikke, at han hedder BANKRÅDGIVER!
Selvom du har fået bevilget en kredit på 120.000, kan man ikke KRÆVE, at du gældsætter dig for så meget. Du bør afslutte og indvilge i at betale de højre renter for at komme ud af det. (Sagt af en, der selv brændte nallerne).
Brug retshjælpen! Hvis du ikke bor i København, må der være en gratis retshjælp et eller andet sted i nærheden.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension