K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-12-2013, 11:40   #11
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Undskyld mig endnu engang, jeg troede ikke, at K10 mission var:

at give råd til brugere ud fra, hvordan kommunerne bruger lovgivningen, men ud fra hvilke muligheder lovgivninge giver.

Det er vist heller ikke gået mange forbi, at jeg hele tiden har kaldt denne reform for en spareøvelse, idet jeg allerede før ikrafttrædelsen netop kunne se mulighederne for, at nogle kommuner ikke vil anvende den uden afvejning af, hvad det ville koste dem økonomisk. Og det kune blive endnu en gate keeper foranstaltning, der kunne bruges til at forhale og/el. lade borgere dumpe ned i det såkaldte "hul".

Samtidig mener jeg, at man ikke på forhånd skal ligge sig flat ned pga. dette, hvilket jo bliver konsekvensen, hvis man "adoptere" del af el. helheden af kommunerness helt rigide økonomiske tænkning.

Problemet ligger efter min mening i flg. kardinalpkt. i forhold til netop rehabteam og ressourceforløb, at de beslutninger, der tages af SB forud for rehabteam ikke betragtes, som materielle afgørelser, hvorfor borgerne ikke kan anke disse.

Jeg vil derfor opfordre borgere, der får et nej, klager til borgmesterne, som har ansvar for at iværksætte mulighederne for indstilling til rehabteam/ressoureforløb. Husk at gøre opmærksom på, at man klager over sagsbehandlingen. Ligeledes kunne man også oversvømme borgerrådgiverne med sådanne klager, idet disse også skal behandle klager over sagsbehandling.

Dit link fra DR1 orientering er fra 2012 og skal forståes i den sammenhæng, at rehabiliteringsteamene først ville blive implementeret pr. 01.07.13.

Dit citat fra Ugebrevet A4 udelader flg.:

Citat:
Siden årsskiftet har kommunerne haft pligt til at lave ressourceforløb, der skal hjælpe udsatte unge. Men kommunerne forsømmer i stor stil at oprette tilbuddene.
Citat:
»Jeg vil på baggrund af undersøgelsen påstå, at kommunerne ser så snævert på den målgruppe, der skal have ressourceforløb, at de kun tilkender dem til nogle, der også er berettiget til førtidspension eller står med det ene ben i graven. Hvis man ser i bemærkningerne til lovforslaget, var målgruppen personer, som er i risiko for at ende på førtidspension, hvis IKKE der gøres en særlig indsats for dem i ressourceforløb, og det er noget andet. Derfor vil vi gerne have ministeren til at præcisere målgruppen,« fortæller hun.
citat af socialpolitisk konsulent i FOA Anne Dahl Pedersen.

link: http://www.ugebreveta4.dk/da/2013/20...rceforlob.aspx

Min fremhævning.

Selv om jeg aldrig bliver tilhænger af denne sparerunde (Fleks- og FPreform), så må der sættes fokus på regeringens udsagte politiske formål i forhold til denne kaldte reform, og ligeledes til en større ensartethed på landplan i forhold til tildeling af lovomåder, som kan ankes til Ankestyrelsen.

Jeg mener igen man må fastholde politikerne på, at denne omorganisering af Ankestyrelsen netop blev annonceret under en mere lige mulighed på tværs af kommunegrænser, hvorfor man igen må holde politikerne op på, at vedtagelsen af denne lovgining vel ikke var tænkt, som at stod kommuerne frit for at få disse rehabteam og ressourceforløb til at fungere ud fra et økonomisk perspektiv.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2013, 12:14   #12
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ressourceforløb er netop tænkt som en slags midlertidigt pension på en lav ydelse
dem som får tilkendt et Ressourceforløb, er netop dem som sikkert havde fået pension
før reformen. grunden til det faktisk ikke er nemt og få tildelt et, da alle andre muligheder skal være ud tømte, her under fleksjob.
så kan kommunen følge folk i mange år og se om de har fået det bedre.
husk det koster penge og få folk i gang på Ressourceforløb og dem kan kommunen jo spare netop ved ikke at gøre noget. det er langt billigere for kommunen og sætte folk på en lav ydelse fremfor en pension. hvor en kommune nu næsten skal afholde udgiften alene.

man kan jo ikke lave en reform, for at få flere i arbejde og så spare 3 mia. på samme tid
men det er netop det som er vedtaget.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2013, 14:17   #13
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jamen K10 mission.....tja det burde jeg jo vide....men det kan være ret svært når der er så mange som hele tiden mener at vide hvad K10's mission er....

K10's mission er vel at hjælpe folk og fortælle sandheden og fortælle hvad der står i loven....og i loven står der at alt skal være afprøvet inden de kan tildele et ressourceforløb....og når alt er afprøvet...ja så er man parat til en pension....eller rettere....det ville man have været sidste år...

Prøv at kigge på trådstarters spørgsmål...

Ud fra alt man har læst og ud fra beskæftigelsesministerens egen mund og svar....må det korrekte svar være at ja man skal være på kanten til en pension før man får et ressourceforløb....

Nu hiver du igen bare et kort citat ud...at de skal lave ressourceforløb....

Men ja det skal de....og det gør mange af dem også...det bliver bare ikke givet som en tidlig indsats og det er heller ikke meningen....for så ville manikke skrive i loven at alt andet skal være afprøvet før de kan give disse forløb....og der er ikke givet så mange som der blev regnet med....

Kig på loven...læs hvad der står....der står tydeligt at alt andet skal være afprøvet før man kan tildele et ressourceforløb....

Hvor er man henne når alt andet er afprøvet ifølge de love.....ja rigtigt....man er på randen af en førtidspension...

Så mission eller ej....så er det sandheden...og vi skal vel ikke lyve over for folk der spørger om hjælp...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2013, 16:13   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det står jo meget tydeligt på Beskæftigelsesministerietshjemmeside, hvad formålet ER med ressourceforløbet og for HVEM.

Hvad er målet med ressourceforløb?

Ressourceforløb skal sikre, at personer, som er i risiko for at komme på førtidspension, får udviklet arbejdsevnen. Målet er, at forløbet på sigt kan hjælpe den enkelte i arbejde eller i gang med en uddannelse.

Hvem skal have ressourceforløb?
Ressourceforløb er målrettet personer, der har komplekse problemer ud over ledighed, og som i høj grad risikerer at komme på førtidspension, hvis de ikke får en særlig indsats.

Mine fremhævninger.

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...ceforloeb.aspx

OM kommunerne så voldtager muligheden for at spare yderligere, og dermed også skubber folk på ressourceforløb, som ordningen ikke er tiltænkt, kan være mere end muligt. Kassetænkning er jo ikke noget de skilter med, men som er noget vi andre opdager hen af vejen.

Sidst redigeret af Ninja; 02-12-2013 kl. 16:44.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2013, 16:53   #15
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Ressourceforløb er netop tænkt som en slags midlertidigt pension på en lav ydelse
Næppe, men kommunerne har set deres snit til at benytte forløbene på den måde.
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Undskyld mig endnu engang, jeg troede ikke, at K10 mission var:

at give råd til brugere ud fra, hvordan kommunerne bruger lovgivningen, men ud fra hvilke muligheder lovgivninge giver.
Det er muligt at det ikke er missionen, det kender jeg ikke noget til, men...

Jeg finder det vigtigt at oplyse om hvordan kommunerne bruger lovgivningen, for før der har været ankesager igennem systemet ved vi det jo reelt ikke...
Selvom vi ved hvad det står i loven er det jo ikke den praksis man skal regne med, var det bare så vel.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
...og i loven står der at alt skal være afprøvet inden de kan tildele et ressourceforløb....og når alt er afprøvet...ja så er man parat til en pension....eller rettere....det ville man have været sidste år...
Og det er man måske stadig... for er et ressourceforløb "åbenbart formålsløst" så slipper man udenom.

Havde jeg ikke klaget min nød HØJLYDT, over at være indstillet til et "tomt" forløb, så havde jeg drønet rundt i ressourceforløb nu.
Jeg måtte protesterer vildt og voldsom for at slippe for forløb, men det kunne lade sig gøre.
Men det var selvfølgelig kun muligt fordi alle papirer var på plads, der var ikke mere der kunne gøres.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 00:29   #16
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Er problemet ikke, at der er modsatrettede argumentation, i selve lovforarbejedet, og måden loven fremlægges på.

Hvis dette skulle følges til punkt og prikke, var der INGEN der kunne få Ressourceforløb.

Der bliver skrevet, at de skal tildeles, når alle andre muligheder ER afprøvet og dokumenteret!
(Dette dokumentere samtidig adgang til førtidspension, hvis der ingen arbejdsevne er!)!

Samtidig skal de KUN gives, HVIS der er mulighed for at UDVIKLE restarbejdsevnen!

Det vil vel sige fleksjob, herunder at man skal kunne opnå større antal timer, på sigt!

Men dette skal jo være afprøvet forud?

Dette skal iøvrigt foregår, TIDLIGT i forløb, således at borgerens restarbejdsevne, fortsat kan udvikles. Altså inden sygdom(her tænkes vel psykisk sygdom) bliver kroniske.

Når alt andet således ER afprøvet og dokumenteret, og tilstanden er varig, hvilket er betingelsen, for at alt er afprøvet, er der således INGEN udviklingsmuligheder, hvorfor man således IKKE kan få et Ressourceforløb!

VH POpiae

Sidst redigeret af popiae; 03-12-2013 kl. 00:33.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 17:59   #17
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Præcis Popiae, præcis!!

Og at gøre opmærksom, på den slags absurde modsigelser i selve lovgrundlaget, er også en borgerpligt ;-)

Håber du mailer denne lille opregning til de ansvarlige i din kommune, og vil gerne opfordre alle andre k10-brugere til at gøre det samme, hvergang de støder på den slags - ikke mindst i egen sagsbehandling.

Så længe man i stedet for at gøre opmærksom på -og forsøge at bremse- disse idiotier, som gør det ENDNU sværere at være hjælpsøgende i DK, blot fortsat klager over udfaldet af den umulige 'sagsbehandling', så længe bidrager man altså selv en smule til den Kommunale Galskab.

At undlade at handle er også en handling ;-)

Sidst redigeret af L.S.; 03-12-2013 kl. 18:02.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2013, 12:27   #18
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Og det er man måske stadig... for er et ressourceforløb "åbenbart formålsløst" så slipper man udenom.

Men det var selvfølgelig kun muligt fordi alle papirer var på plads, der var ikke mere der kunne gøres.
Hmm, det er cirka, hvad der står i min sag, der nu er sendt til vurdering. Er spændt på udfaldet.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2013, 20:25   #19
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Er problemet ikke, at der er modsatrettede argumentation, i selve lovforarbejedet, og måden loven fremlægges på.

Hvis dette skulle følges til punkt og prikke, var der INGEN der kunne få Ressourceforløb.

Der bliver skrevet, at de skal tildeles, når alle andre muligheder ER afprøvet og dokumenteret!
(Dette dokumentere samtidig adgang til førtidspension, hvis der ingen arbejdsevne er!)!

Samtidig skal de KUN gives, HVIS der er mulighed for at UDVIKLE restarbejdsevnen!

Det vil vel sige fleksjob, herunder at man skal kunne opnå større antal timer, på sigt!

Men dette skal jo være afprøvet forud?

Dette skal iøvrigt foregår, TIDLIGT i forløb, således at borgerens restarbejdsevne, fortsat kan udvikles. Altså inden sygdom(her tænkes vel psykisk sygdom) bliver kroniske.

Når alt andet således ER afprøvet og dokumenteret, og tilstanden er varig, hvilket er betingelsen, for at alt er afprøvet, er der således INGEN udviklingsmuligheder, hvorfor man således IKKE kan få et Ressourceforløb!

VH POpiae
Lige præcis hele humlen, kogt ned.

Problemet er bare, at de færreste læger og speciallæger, ikke kan skrive under på, at der ikke er udviklingsmuligheder, overhovedet.
De nye lægeerklæringer lægger jo vægt på, at lægerne skal se muligheder i stedet for forhindringer.
Det er jo derfor ressourceforløbene kan ''leve''......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension