K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-08-2011, 16:41   #1
Smutter76
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2011
Lokation: Jeg bor i Fredericia
Alder: 47
Indlæg: 14
Styrke: 13
Smutter76 er ny på vejen
Har man ret til at sige nej tak til revalidering?

Hej alle,

Jeg er 34 år og pt sygemeldt med depression og piskesmæld.

Mine sygedagpenge udløb her den 1 august 2011. Jeg var indtil da i praktik i en lille butik 15 timer i ugen. De valgte at IKKE sætte mig op i tid da jeg var fuldstændigt drænet efter de timer og sov faktisk resten af tiden.
Fik at vide at jeg måske kunne få dem forlænget, men det var en lægekonsulent der skulle tage stilling til det. Hun meldte tilbage at hun ville have lavet en psykiatisk speciallæge undersøgelse.
Den fik jeg lavet for et par uger siden og ham psykiateren har i sin konklusion skrevet dette:
Jeg kan i øvrigt ikke kan pege på ændringsforslag til den medikamentelle behandling, der må kunne forventes at kunne forbedre funktionsevnen. TH vurderes at kunne opleve udbytte igennem fornyet tilbus om fysioterapeutisk behandling.Jeg må omvendt anføre, at TH´s funktionsniveau må vurderes at være stationært, og jeg kan grundlæggende ikke pege på behandlingsforslag, der vil kunne bedre hendes erhvervsevne. TH´s psykiske helbredstilstand udgør isoleret set ingen hindring for, at hun igen vil kunne indgå i funktionsafklarende foranstaltninger med skånehensyn omkring reduceret arbejdstid. Hun anbefales placeret i et trygt, roligt og overskueligt, ikke støjfuldt miljø, med få faste personer. Man må forudse at TH grundet vedvarende asteni og kognitive forstyrrelser kan have sværet ved at gennemføre en boglig uddannelse. Hun er endvidere funktionsreduceret på baggrund af sociale/eksistentielle forhold, samt legemlige og psykiske problemer. Jeg vil forvente at TH vil kunne genplaceres på arbejdsmarkedet, men det forekommer sandsynligt, at hun har behov for varige skånehensyn. Jeg vil dog primært anbefale, at man igen overvejer, hvorvidt TH´s kompetencer kunne støttes igennem generel bistand til at kunne gennemføre en overskuelig erhvevsuddannelse, der respekterer de omfattende skånebehov.

Diagnoser han gav mig:
DF 43.22 Længerevarende anxiøs og depressiv belastningsreaktion
DF 61.0 Personlighedstruktur med ængstelige, selvudsikre, impulsive, samt tvangsprægede træk
DF 62.8 Sekundær personlighedsændring, betinget af eksistentielle belastninger samt følger efter whip-lash traume
DF 90.8 ADHD med overvejende opmærksomhedsforstyrrelse

Er idag blevet ringet op fra kommunen. De har nu hørt tilbage fra hende lægekonsulenten og det er blevet besluttet at de kun kan forlænge mine sygedagpenge hvis jeg siger ja til revalidering.
Nu er det ikke sådan at jeg da ikke vil have en uddannelse, men har haft sagt at hvis jeg siger ja til en revalidering er det fordi jeg er 100% sikker på dels at det er en uddannelse jeg vil have samt at jeg først er blevet afprøvet indenfor faget så jeg ved om det reelt er noget jeg vil kunne holde til at arbejde med efterfølgende.
Fik samtidigt at vide at hvis jeg skulle kunne komme under revalidering igen så skulle jeg op på minimum 31 timer i mindst 4 uger. Og det kom jeg jo langt fra i den praktik jeg var i.
Men nu betyder timerne åbenbart ikke noget og de vil bare have mig i revalidering uanset hvad.
Så er mit spørgsmål jo så, hvad sker der hvis man siger nej tak?
Jeg vil jo være sikker på at det er noget jeg kan klare bagefter også og ikke bare skulle til at starte helt forfra igen.
Har før været under revalidering pga mit piskesmæld, men måtte stoppe da jeg fik depression oveni. Da jeg var nød til at afbryde skulle jeg starte helt forfra.

Håber jeg kan få nogle gode råd for aner virkelig ikke hvad jeg skal svare hende imorgen når hun ringer.
Smutter76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 17:06   #2
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Generelt skal man ikke sige nej til noget.... For så mister man sin ydelse. Lægen skriver jo også, at du evt. kan have gavn af en erhvervsuddannelse, hvor der tages hensyn til dine skånebehov - så du har ikke lægelig opbakning til at sige nej, sådan som jeg umiddelbart læser din sag.

Det klogeste du kan gøre er at sige ja. Og så skal du gå i dialog med dem om, hvad der kan være det rigtige for dig. Een ting er, hvad du gerne vil - en anden, hvad du kan klare...

Derudover skal du bruge dine kræfter på at hjælpe med til at dine skånebehov overholdes!

Og så skal du føre en dagbog over, hvordan du har det i løbet af revalideringen. Det vil være en stor hjæp, hvis du får det dårligere - så har du det hele skrevet ned og kan bare aflevere det.
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 17:14   #3
Smutter76
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2011
Lokation: Jeg bor i Fredericia
Alder: 47
Indlæg: 14
Styrke: 13
Smutter76 er ny på vejen
Nej det er rigtigt nok Pia.
Det var også fordi hun sagde at jeg bare skulle starte på en uddannelse fuld tid. Hvis han siger der skal være skånehensyn og jeg kun har kunnet klare 15 timer i arbejdsprøvning, så har jeg lidt svært ved at se hvordsn jeg skulle kunne klare et fuldtidsstudie.
Dermed ikke at forveksle at jeg faktisk rigtigt gerne VIL have en uddannelse.
Spurgte om jeg ikke kunne få lov til at snakke med en revalideringsrådgiver inden jeg besluttede mig. Men svaret var nej, kun hvis jeg siger ja.
Syntes bare det hele virker meget underligt.
Og må sgu ærligt indrømme at jeg er bange for at bare sige ja, uden at vide hvad det lige er jeg siger ja til.
Smutter76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 17:18   #4
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Jeg forstår godt, at du er nervøs over det her! Og jeg kan sagtens læse i det du skriver, at du gerne vil have en uddannelse, men at du er bange for at få det værre.

Men revalideringen SKAL tilrettelægges efter dine behov, og det skal du simpelthen holde fast i. Det er ikke sådan, at det skal være et fuldtidsstudie - og det er det, du skal snakke med revalideringsrådgiveren om.

Hvordan ser dine skånehensyn ud?
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 17:26   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Der er jo også noget der hedder forrevalidering, hvor man netop kan finde ud af om man kan klare det...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 17:33   #6
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
hej smutter, det kan gå godt eller det kan blive svært.
1) du kan forhandle og få dels dine skånehensyn skrevet ind i jobplan og dels nedsat tid inden du underskriver, jeg har prøvet det det virker fordi jc vil gøre hvad som helst for at få dig på revalidering.
2)der er 1+ 2 slags revalidering, den ene er en for revalidering hvor dine skånehensyn og jobfunktioner kan afprøves i virkeligheden som du selv foreslår.
Så er der en uddannelses reva, hvor du får en regulær uddannelse og følger uddannelsens timer og sidst , men nok den din sagsbehandler tænker på - en optræning indenfor en arbejdsfunktion hvor du få flere og flere timer og skal slutte på 30-37 timer og dermed er ude af deres system som raskmeldt!!!!klarer du den ikke er det kontanthjælp.
klarer du den skal du søge job som almindelig borger på kontanthjælp med de pligter de har.

en optræningsrevalidering giver ikke ret til dagpenge og ikke ferie, kun arbejdsmiljøloven gælder.
du skal komme med alle forbehold før du underskriver
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 17:33   #7
Smutter76
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2011
Lokation: Jeg bor i Fredericia
Alder: 47
Indlæg: 14
Styrke: 13
Smutter76 er ny på vejen
Ja se det er jo egentlig der problemet ligger... For hvad kan man så kræve at der skal være for skånehensyn?
Af skånehensyn skal de tage hensyn til at har han jo i bund og grund egentlig ikke direkte formuleret det andet end de skal tage hensyn til de omfattende skånebehov.
Men i mange af mine andre lægepapire osv skriver de at jeg pga mit piskesmæld ikke må udsættes for løft(heller ikke få kg), jeg skal have Een opgave af gangen og have lov til fuldføre den inden jeg får den næste opgave, jeg skal have ekstra tid hvor jeg syntes det er svært, skal ikke et sted hen med en masse mennesker.

Har fået at vide at jeg har 3½ år tilbage af min revalidering. dvs skal tage uddannelsen på "normal" tid. Hvad skete der så lige med skånehensyn der.

Da jeg var ved at tage den sidste uddannelse (den jeg var nød til at afbryde) har jeg ikke engang været og tømme mine skabe. Har prøvet en milliard gang, men går helt i panik når jeg når til parkeringspladsen. Sådan har jeg det stadig. Når der er mange mennesker går jeg helt i sort. Også selvom det feks er fødselsdag i familien hvor vi er mange mennesker. Så tanken om feks handelsskolen eller teknisk skole den skræmmer.
Smutter76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 17:37   #8
Smutter76
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2011
Lokation: Jeg bor i Fredericia
Alder: 47
Indlæg: 14
Styrke: 13
Smutter76 er ny på vejen
Østerbro... Ja det var jo også lige det jeg mente med at man skal have alt ned inden man siger ja. Men min SB siger at jeg ikke kan komme til at snakke med en revalideringsrådgiver medmindre jeg har sagt ja. Syntes bare ikke det virker logisk. Hun vidste ikke om jeg overhovedet kunne blive afprøvet først under forrevalidering så man vidste om man kunne klare det inden fælden klappede
Smutter76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 18:26   #9
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Jeg sidder lige og tænker, at du skal bede din sb om at få dine pligter og rettigheder på skrift ift det her. Det lyder som om, man har lige lovligt travlt med at få dig til at skrive under... Så det er nok klogt at kræve at kommunen skriftligt gør dig opmærksom på, at du ikke kan komme i forrevalidering. Lad os så se om de vil det .

Du kan også sende en mail inden mødet, hvor du skriver at du er nervøs for at sige ja til noget, som du ikke vil kunne klare, og at du meget gerne vil have mere information på skrift før du går ind i noget, du ikke kan overskue. Du kan roligt henvise til, at med de diagnoser du har, kan du ikke overskue at blive presset på at tage hurtigt stilling til sådan noget.

Jeg kan forstå ud af det, du skriver, at det der med skånehensyn er noget, der ligger og flagrer lidt? Det bedste du kan gøre er at sammenfatte det, som div. læger har skrevet om det, og sende det til din sb...
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 18:34   #10
Smutter76
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2011
Lokation: Jeg bor i Fredericia
Alder: 47
Indlæg: 14
Styrke: 13
Smutter76 er ny på vejen
Pia ja du har ret i at det flagrer lidt med de skånehensyn.

Hun har ikke snakket om noget møde overhovedet... Jeg skal svare ja via telefonen på at jeg vil sige ja til revalidering inden jeg kan få lov til at komme til noget møde overhovedet.

Det er også fordi det pludselig skal gå så hurtigt uden nogle former for beskeder osv at man studser over om man nu også "tør" bare at sige ja.
Smutter76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sige nej til fleksjob pga. lav løn? Stuen Spørgsmål ang fleksjob 43 26-07-2012 03:36
At sige fra... Solen Alt det andet 25 05-08-2010 14:43
om at sige et job op.. Hejdien Jeg har fået job. 0 28-06-2008 19:54
Jeg er ked af at sige det...men Stella Politik og Samfund 5 19-09-2006 21:42
At sige op fra fleksjob Hejdien Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 3 29-01-2006 02:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension