K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-10-2016, 14:31   #1
Hinzepigen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-10 2016
Indlæg: 5
Styrke: 0
Hinzepigen er ny på vejen
Question Enkeltydelse til tandlæge

Jeg er ny bruger herinde og skriver egentlig på vegne af min mor, som er førtidspensionist.

Jeg har hjulpet hende med at søge om hjælp til tandlæge. Da hendes tænder er rigtig ødelagte af bl.a. mange års nødvendig medicinforbrug, er der meget der skal laves. Derfor startede vi egentlig ud med at få lavet et tilbud i Polen, som endte på i alt 36.000 kr. Herhjemme ville det jo koste tre gange så meget, hvis ikke mere. Derefter søgte vi om enkeltydelse og har nu fået afslag.
Begrundelsen er at der er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem og hun derfor ikke kan få hjælp til tandbehandlingen. Derudover står der at hun ikke kan få hjælp til behandling, der foretages i udlandet.

Kontaktpersonen der er mellemled mellem den polske tandlæge og mig, nævner at de har haft mange dernede der har fået tilskud fra kommunen. Når jeg googler, synes jeg også det er det jeg kommer frem til.

De henviser til Lov om aktiv socialpolitik § 82.

Er det et velbegrundet afslag? Kan det betale sig at klage?
Hinzepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2016, 14:35   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
"§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet."

Prøv at få lavet overslag fra dansk tandlæge, og søg om det. Vedlæg gerne dokumentation på, om afdragsordning er muligt, og i så fald hvilken ordning der så er mulig.
Så skal de medtage i deres vurdering, om hun har råd til den ordning.

Sidst redigeret af MistyMiss; 03-10-2016 kl. 14:37.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2016, 14:40   #3
Hinzepigen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-10 2016
Indlæg: 5
Styrke: 0
Hinzepigen er ny på vejen
Jeg havde også tænkt at vi var nødt til at få et overslag fra en dansk tandlæge.

Jeg synes bare det er ærgerligt at man ikke må bruge en polsk tandlæge, når en dansk er så meget dyrere.
Hinzepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2016, 14:43   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
man kan jo sige, at hvis din mor er berettiget til §82 til tandlæge, så er det jo kommunens regning der bliver dyrere i sidste ende
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2016, 14:46   #5
Hinzepigen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-10 2016
Indlæg: 5
Styrke: 0
Hinzepigen er ny på vejen
Det er der selvfølgelig noget om. Men er der ikke en øvre grænse for meget man må bevilge?
Hinzepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2016, 14:49   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Nej, det er der ikke. Behandlingen skal bare være nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet.
Den øvre grænse er, at de bevilliger den billigste løsning, der er helbredsmæssigt forsvarlig.
Dvs hvis man skal have lavet et hul, bevilliger de den billigste fyldning f.eks.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2016, 14:51   #7
Hinzepigen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-10 2016
Indlæg: 5
Styrke: 0
Hinzepigen er ny på vejen
Okay.. Det må være det vi prøver så. Tak for hjælpen
Hinzepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2016, 14:52   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så lidt, og held og lykke med det
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2016, 20:20   #9
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
man kan jo sige, at hvis din mor er berettiget til §82 til tandlæge, så er det jo kommunens regning der bliver dyrere i sidste ende
Vedkommende og relevant spørgsmål.
I sin tid gik jeg hos en svensk tandlæge. Betalte det fulde beløb ved kasse et, men fik refunderet beløbet efter danske regler efterfølg. Det var både billigere for DK og mig.
Eftersom Polen er med i EU tror jeg der er samme regler, men om det også gælder i forhold til § 82 aner jeg ikke.

Skriv ti Jeres kommune og spørg. Hvis svaret er helt ude i skoven kan I jo klage og skrive at det også vil være billigere end behandling Dk

Men ,men jeg tror (mavefornemmelse) at I skal få et overslag fra en dansk tandlæge. Overslaget sendes så til en tandlægekonsulent, som skal vurdere om det er en helbredsmæssig vigtig behandling.
Held og lykke og uanset så belav Jer på lang og besværligt behandlingsprocedure.

Sidst redigeret af vasen; 03-10-2016 kl. 20:23.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2016, 21:24   #10
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Hvordan er der råd til at tage på ferie i Polen over flere omgange, når der ikke er penge til tandbehandlinger?

En FTP har vel omkring 8-9.000 kr. til rådighed eller mere, når husleje og strøm er betalt medmindre noget helt specielt gør sig gældende, hvoraf der bør afsættes penge til uforudsete udgifter.

Kommunen går kun ind og dækker i meget få undtagelsestilfælde. Jeg kender en Ftp med stor gæld, der søgte, og hun kunne ikke få noget tilskud, men de tilbød hende at administrere hendes penge, så hun kunne spare op til tandlægeregningen, og det gjorde hun så og hurtigt fik hun sparet lidt op, så hun kunne begynde behandlingen. Det var hun glad for.

Men det står selvfølgelig enhver frit for at søge og evt. klage et afslag, men som sagt er kommunerne blevet strikse med at give disse tilskud.
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension