K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-11-2005, 12:52   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Mistet Ledighedsydelse.

Hej PiaB.

Jeg sidder her med en kammerat som lige er blevet ringet op af sin sagsbehandler ang hans ansøgning om førtidspension..

Sagsbehandleren ringede for at fortælle ham at han hvis og så frem han fastholdte sin ansøgning om førtidspension efter § 17 altså det forliggende grundlag.
Og han så fik afslag, så ville han efterfølgende miste sin ledighedsydelse og dermed komme på kontanthjælp.

Kan det passe ?

Hvis det gør eller ikke gør, kan du så give mig nogle § hvor jeg kan læse om det...

Jeg sidder jo og tænker på at hvis man mister sin ledighedsydelse fordi man selv søger en førtidspension og man får afslag så er man da godt nok ilde stedt og det er da i hverrtfald noget andre der over vejer at søge førtidspension på eget intativ skal være yderst opmærksomme på..

Håber du kan hjælpe os

Mvh
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 21-11-2005, 18:40   #2
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Mistet Ledighedsydelse.

Det burde han ikke gøre. Hvis han får afslag og klager over de har taget hans ledighedsydelse fra ham, er jeg næsten 100% sikker på, at han får medhold.
Såfremt han får et afslag, skal der selvfølgelig være i begrundelse - pensionsteamet skal tage stilling til:
1. Opfylder han betingelserne for pension - hvis ikke
2. Har han fortsat en nedsat arbejdsevne
Og det må han jo i givet fald have, siden han er fundet fleksjobsberettiget. Han SKAL derfor spørges om han fortsat vil stå til rådighed for et fleksjob - hvis han siger ja til det, er han fortsat berettiget til ledighedsydelse. Hvis han siger nej, mister han ledighedsydelsen og kommer på kontanthjælp.

Det står ikke præcist i nogle paragraffer - men han må henholde sig til Aktivlovens § 74, om at han står til rådighed.
Såfremt kommunen ikke mener han står til rådighed, skal de lave en vurdering, jf. Aktivlovens § 74b, stk. 3 - hvor de SKAL give et tilbud efter Beskæftigelseslovens Kap. 10 og 11, hvilket blandt andet vil sige, at de skal tilbyde ham en arbejdsprøvning.

Så der er ingen måde at de kan tage ledighedsydelsen fra ham på baggrund af en ansøgning om pension.
Som udgangspunkt er det ikke en særlig god ide, at man søger på det foreliggende grundlag, hvis man gør, er man næsten sikker på at få et afslag.
At søge på det foreliggende grundlag, giver som regel kun pension, hvis man fx har kræft i terminalstadiet, eller det er helt åbenbart at man ikke kan bestride noget erhverv overhovedet.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2005, 21:05   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Mistet Ledighedsydelse.

Citat:
PiaB skrev:
Det burde han ikke gøre. Hvis han får afslag og klager over de har taget hans ledighedsydelse fra ham, er jeg næsten 100% sikker på, at han får medhold.
Såfremt han får et afslag, skal der selvfølgelig være i begrundelse - pensionsteamet skal tage stilling til:
1. Opfylder han betingelserne for pension - hvis ikke
2. Har han fortsat en nedsat arbejdsevne
Og det må han jo i givet fald have, siden han er fundet fleksjobsberettiget. Han SKAL derfor spørges om han fortsat vil stå til rådighed for et fleksjob - hvis han siger ja til det, er han fortsat berettiget til ledighedsydelse. Hvis han siger nej, mister han ledighedsydelsen og kommer på kontanthjælp.

Det står ikke præcist i nogle paragraffer - men han må henholde sig til Aktivlovens § 74, om at han står til rådighed.
Såfremt kommunen ikke mener han står til rådighed, skal de lave en vurdering, jf. Aktivlovens § 74b, stk. 3 - hvor de SKAL give et tilbud efter Beskæftigelseslovens Kap. 10 og 11, hvilket blandt andet vil sige, at de skal tilbyde ham en arbejdsprøvning.

Så der er ingen måde at de kan tage ledighedsydelsen fra ham på baggrund af en ansøgning om pension.
Som udgangspunkt er det ikke en særlig god ide, at man søger på det foreliggende grundlag, hvis man gør, er man næsten sikker på at få et afslag.
At søge på det foreliggende grundlag, giver som regel kun pension, hvis man fx har kræft i terminalstadiet, eller det er helt åbenbart at man ikke kan bestride noget erhverv overhovedet.

Kh Pia
ja det lyder ganske logisk det du skriver

Og det vil jeg bringe videre ..


Tak for hjælpen

Mvh
Hejdien
  Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har mistet min motivation ! hboegelund Dit og Dat 10 07-03-2013 01:46
Mistet hørelsen i det ene øre. Abraxus Dit og Dat 15 14-02-2013 22:22
mistet ret til ledighedsydelse bamsemor Spørgsmål ang fleksjob 6 21-10-2012 00:10
mistet sygepenge jolle Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 17-04-2012 07:52
mistet ledighedsydelse palette Spørgsmål ang fleksjob 5 01-08-2009 13:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension