K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-04-2015, 22:55   #61
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Du kan bede om aktindsigt hos anden aktøren. Det skal de give dig.

MEN konsulenten notater, som endnu ikke er indført i sagen har du ikke aktindsigtsret til at få. De er interne arbejdspapirer. Så forvent ikke for meget.

Kan du ikke gå forbi konsulenten og se hvad der står og så tage et billede af det han viser dig med din mobil?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2015, 11:59   #62
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
2. aktør

Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
2. aktør er betalt af kommunen og skal foretage samme notater, som kommunen.

Udlevering til dig sker evt formentlig via kommunen, der er 2. aktørs "arbejdsgiver"

Men god ide med anmodning om aktindsigt siden sidst.

Hvad får dig til at mene, at 2. aktør formentlig vil udlevere aktindsigt via Kommunen ?

Jeg mener bestemt at skal sende den direkte til mig.

"2. aktør skal efterleve gældende beskæftigelseslovgivning,
herunder lov om en aktiv beskæftigelsesindsats med tilhørende bekendtgørelser, herunder bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, bekendtgørelse om andre aktører m.fl.
samt lov om retssikkerhed og administration på det sociale område."




http://nemweb.randers.dk/NemAgenda/E...shx?id=1276721
"• Afgørelse og begrundelse: Når anden aktør træffer en afgørelse, skal den meddeles
skriftligt og være ledsaget af en begrundelse for afgørelsen med henvisning til de
regler, der ligger til grund for afgørelsen. Det betyder også, at anden aktør skal træffe
afgørelse inden rimelig tid og skrive en klagevejledning til afgørelsen.
• Notatpligten: Anden aktør skal notere relevante oplysninger, som anden aktør
modtager mundtligt eller på anden måde bliver gjort bekendt med, som led i
behandlingen af sager, hvor der træffes en afgørelse.
• Aktindsigt: Anden aktør er omfattet af reglerne om aktindsigt."



STRAFFELOVEN:

Forbrydelser vedrørende bevismidler

§ 178. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, som for at skille nogen ved hans ret tilintetgør, bortskaffer eller helt eller delvis ubrugbargør et bevismiddel, der er tjenligt til at benyttes som sådant i et retsforhold.

§ 150. Når nogen, som virker i offentlig tjeneste eller hverv, misbruger sin stilling til at tvinge nogen til at gøre, tåle eller undlade noget, straffes han med fængsel indtil 3 år.

§ 157. Når nogen, som virker i offentlig tjeneste eller hverv, gør sig skyldig i grov eller oftere gentagen forsømmelse eller skødesløshed i tjenestens eller hvervets udførelse eller i overholdelsen af de pligter, som tjenesten eller hvervet medfører, straffes den pågældende med bøde eller fængsel indtil 4 måneder."


Og selvfølgelig vil jeg bagefter jeg har modtaget den fra 2. aktør, søge aktindsigt fra Jobcenter Kbh, for at checke om det hele er kommet med eller om der er fejl.

Mvh Kio


http://www.socialjura.dk/content-sto...-af-2312-2014/

"Kapitel 4

Krav til sagsbehandlingen hos andre aktører, der udfører opgaver for jobcenteret

§ 9. Andre aktører, der udfører opgaver for jobcenteret, skal på samme måde som jobcenteret
iagttage de almindelige forvaltningsretlige principper, herunder principperne om saglighed,
lighed og proportionalitet.

Stk. 2. Andre aktører, der udfører opgaver for jobcenteret, er omfattet af offentlighedsloven
i forhold til den opgave, der udføres.


Til kapitel 4 – Krav til sagsbehandlingen hos andre aktører, der udfører opgaver for jobcenteret

Til § 9

Til stk. 1-4. Forvaltningsloven, offentlighedsloven og forvaltningsretlige grundsætninger.

Når kommunen overlader opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge
samt § 46, § 47, stk. 1 og 2, og § 50 i lov om aktiv socialpolitik, til anden aktør, er anden
aktør på samme måde som jobcenteret forpligtet til at overholde de almindelige forvaltningsretlige
principper, herunder om saglighed, lighed og proportionalitet samt god forvaltningsskik.

Når kommunen overlader de ovennævnte opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
sygedagpenge samt § 46, § 47, stk. 1 og 2, og § 50 i lov om aktiv socialpolitik, til anden aktør,
er anden aktør endvidere omfattet af reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven i forhold
til den opgave, der udføres.

Det skal særligt bemærkes, at når det er en offentlig myndighed, f.eks. et andet jobcenter eller
en anden del af kommunen, der fungerer som anden aktør, gælder lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, forvaltningsloven og offentlighedsloven direkte.

De grundlæggende forvaltningsretlige regler og principper, der også gælder, når anden aktør
udfører opgaver på vegne af jobcenteret, har til formål at sikre, at de afgørelser, der træffes,
er rigtige og dermed medvirke til at sikre retsstillingen for den enkelte borger.

For borgerne betyder det, at de i forhold til kommunen og anden aktør har de rettigheder, der
fremgår af de almindelige forvaltningsretlige principper og grundsætninger om bl.a. saglighed,
lighed og proportionalitet samt god forvaltningsskik, herunder ret til rimelig sagsbehandlingstid,
medvirken i egen sag og krav på venlighed/hensynsfuldhed, åbenhed og gode sagsbehandlingsrutiner
mv. fra anden aktør.

Endvidere har borgerne de rettigheder, der følger af offentlighedsloven og forvaltningsloven, f.eks.
notatpligt, AKTINDSIGT i dokumenter/oplysninger hos anden aktør, vejledning, tavshedspligt vedrørende
fortrolige oplysninger, partshøring, begrundelse og klagevejledning mv.

Samtidig indebærer reglerne, at nødvendige oplysninger af ren privat karakter og andre fortrolige
oplysninger kan indhentes eller videregives fra den kommunale eller regionale forvaltning til brug
for anden aktørs varetagelse af de opgaver, som anden aktør udfører for kommunen. Udgangspunktet er
fortsat, at der skal indhentes samtykke fra borgeren, inden oplysningerne videregives eller indhentes.

Stk. 3. Andre aktører, der udfører opgaver for jobcenteret, skal iagttage forvaltningsloven i
forhold til den opgave, der udføres.

Stk. 4. Andre aktører, der udfører opgaver for jobcenteret, skal på samme måde som jobcenteret
iagttage god forvaltningsskik."


Information.

http://journalisten.dk/her-f-r-du-mere-aktindsigt
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2015, 12:22   #63
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
2. aktør udfører opgaverne på vegne af jobcenteret, hvilket også er angivet i det materiale, du har refereret.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2015, 13:39   #64
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
2. aktør udfører opgaverne på vegne af jobcenteret, hvilket også er angivet i det materiale, du har refereret.
Ja, jeg har heller aldrig påstået andet...

Men du påstår at 2. aktør formentlig vil udlevere aktindsigt via Kommunen.

Det er ikke min erfaring og ikke enig i.

Jeg mener bestemt at 2. aktør skal udlevere aktindsigt direkte til borgeren...

Gaaab...

Mvh Kim
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2015, 14:46   #65
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja du har ret i, at kommuner ikke sætter helt ens dagsorden. Men kan da fint forstå, 2. aktør afleverer direkte til borgeren. Udleveringen vil alligevel være anført i borgerens papirer hos 2. aktør og infoen derved tilgængelig for jc.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2015, 08:05   #66
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Den private virksomhed, hvor AMC jobcenter Nyrupsgade sendte mig til i "aktivering"
i 4 uger, siger nu, at de ikke er "anden aktør", og derfor ikke er forpligtet
til at efterleve de love og regler som "anden aktør" ellers er.

Kan det virklig være korrekt ?

Har lige fået et svar fra en af deres chefer efter min anmodning om aktindsigt.

Han skriver:
"Jeg vil for god ordens skyld informere om, at DUCAS ikke fungerer som anden aktør i København.
DUCAS er leverandør uden myndighedskompetence, og DUCAS udøver således ikke myndighed og træffer
ikke afgørelser. Alle afgørelser vedr. aktiviteter og ydelser træffes af kommunen. Såfremt
du ønsker indsigt i grundlaget for en afgørelse, skal du kontakte kommunen."


I min skriftlig henvendelse til DUCAS skrev jeg bl.a.

"Jeg vil gøre opmærksom på at når anden aktør gennemfører forløb for jobcenteret, er anden aktør
også omfattet af reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven i forhold til den opgave, der
udføres, jf. § 43, stk.2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Vedr Notatpligten: Anden aktør skal notere relevante oplysninger, som anden aktør
modtager mundtligt eller på anden måde bliver gjort bekendt med, som led i
behandlingen af sager, hvor der træffes en afgørelse.


Jeg vil også gøre opmærksom på Straffeloven, forbrydelser vedrørende bevismidler

§ 178. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, som for at skille nogen ved hans ret tilintetgør,
bortskaffer eller helt eller delvis ubrugbargør et bevismiddel, der er tjenligt til at benyttes som sådant
i et retsforhold.

§ 150. Når nogen, som virker i offentlig tjeneste eller hverv, misbruger sin stilling til at tvinge nogen
til at gøre, tåle eller undlade noget, straffes han med fængsel indtil 3 år.

§ 157. Når nogen, som virker i offentlig tjeneste eller hverv, gør sig skyldig i grov eller oftere gentagen
forsømmelse eller skødesløshed i tjenestens eller hvervets udførelse eller i overholdelsen af de pligter,
som tjenesten eller hvervet medfører, straffes den pågældende med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

Jeg forventer, at jeg inden for den lovmæssige ramme på 7 dage (Lov om offentlighed i
forvaltningen §16 stk. 2.) modtager fyldestgørende skriftligt svar på min henvendelse."

Mvh Kio
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2015, 13:10   #67
Rebecca.And
Hjemmevant på K10
 
Rebecca.Ands avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2014
Lokation: Frederiksberg
Alder: 58
Indlæg: 239
Styrke: 10
Rebecca.And er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser
Den private virksomhed, hvor AMC jobcenter Nyrupsgade sendte mig til i "aktivering"
i 4 uger, siger nu, at de ikke er "anden aktør", og derfor ikke er forpligtet
til at efterleve de love og regler som "anden aktør" ellers er.
DUCAS skriver på deres egen hjemmeside, at:

"DUCAS er meget bevidst om sin rolle som "anden aktør" og har et etisk regelsæt, ligesom vi er medlem af Jobrådgivernes Brancheforening".
https://ducas.dk/om_os.aspx

Prøv først at kontakte den gratis retshjælp for juridisk rådgivning. Men jeg tror, at du skal klage til borgmesteren eller kommunens beskæftigelsesudvalg over, at DUCAS ikke følger loven.
__________________
Rebecca.And stikker sit næb i alt
Rebecca.And er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2015, 11:59   #68
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Rebecca.And Se meddelelser
DUCAS skriver på deres egen hjemmeside, at:

"DUCAS er meget bevidst om sin rolle som "anden aktør" og har et etisk regelsæt, ligesom vi er medlem af Jobrådgivernes Brancheforening".
https://ducas.dk/om_os.aspx

Prøv først at kontakte den gratis retshjælp for juridisk rådgivning. Men jeg tror, at du skal klage til borgmesteren eller kommunens beskæftigelsesudvalg over, at DUCAS ikke følger loven.
Hej Rebecca.And.

Takker og bukker for dit gode svar.

Har lige sendt en mail til chefen igen med med spørgsmål om dette, og at jeg forventer et hurtigt svar, da jeg ellers må klage til borgmesteren eller kommunens beskæftigelsesudvalg over, at DUCAS ikke følger lovgivningen

Mvh Kio
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2015, 09:52   #69
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Fik lige et høfligt svar fra chefen derinde.:

"Kære Kio,

Tak for din henvendelse.

DUCAS arbejder som anden aktør for andre kommuner, men ikke i København, hvor vi fungerer som leverandør.

Du er naturligvis meget velkommen til at kontakte mig, hvis du har yderligere spørgsmål.

Med venlig hilsen xxx"


Hvordan kan man så bevise det ?



Mvh Kio
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2015, 10:18   #70
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Fint du har fået en hurtig forklaring på misforståelsen.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension