K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-01-2014, 11:49   #491
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du får svar om 1 år.

Kære Mette Lauth. Journalist

Pudsigt, at du har skrevet en oplysende artikel, omhandlende servicefrister på afgørelser ved Ankestyrelsen i samme periode jeg selv skriver til socialminister Annette Vilhelmsen, SF, omhandlende sagsbehandlingsfrister.

http://www.avisen.dk/syg-der-vil-kla...id_251482.aspx

En ventetid, som har en konsekvens for de berørte og som de færreste kan forestille sig

Bedste hilsner

Peter Hansen

CC.: Jesper Tynell DR, P1 Orientering, Øzlem Cekic, SF, MF og Karina Adsbøl, DF, MF

Til din information:

Der findes 3 forskellige svartider:

servicefrister, som ved Ankestyrelsen, hvor embedsmænd egenrådigt selv bestemmer længden af svartid, alt efter hvor travlt de har.

sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 som skal behandles, som om de var lovbundne, fastsat og offentliggjort af kommunalpolitikerne.

lovbundne sagsbehandlingsfrister, hvor disse direkte er nævnt i en lov. Eksempelvis ansøgning om aktindsigt i sin kommunale sag, som er 10 kalenderdage.

Jeg har kæmpet for overholdelse af sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 gennem en årrække og sidst skrevet til socialministeren om et løsningsforslag, imod bevidste lovbrud desangående. Som jeg håber du har tid til at scanne igennem og forhåbentlig vil finde interessant.



Til
Annette Vilhelmsen
Social-, Børne- og Integrationsministeriet Holmens Kanal 22
1060 København K

CC.: Folketingets Socialudvalg til omdeling og information samt drøftelse af foreslået omkostningsneutralt løsningsforslag. Offentliggørelse ønskes.


VEDR: Forslag til løsning, af kommunernes manglende overholdelse, af Retssikkerhedslovens §3 stk. 2, vedtagelse og offentliggørelse af sociale sagsbehandlingsfrister.

Se #486

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-01-2014, 23:42   #492
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ankestyrelsens sagsbehandlingsfrister....

... som er servicefrister og hører normalt ikke til under Retssikkerhedslovens §3 stk.2

.... men der er politikere, der spørger ind til omkostningerne, hvis Ankestyrelsen også skulle have fastsatte sagsbehandlingsfrister.

Ganske interessant.

http://www.ft.dk/samling/20131/almde...33/1321725.pdf

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 26-01-2014, 01:26   #493
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Et suk og lidt ros til Peter :-)

Svar: Ja men det kan da ikke være rigtigt at Økonomi- og Indenrigsministeriet, ikke påtaler dette, idet det jo ikke er deres fortjeneste, at sagsbehandlingstiderne er blevet ændret Men derimod din/Peter utrættelige kamp for at få kommunerne til at overholde lovgivningen.

At Økonomi- og Indenrigsministeriet ikke vil bruge de 28 sekunder du beder om, taler for mig sit eget tydelige sprog og dette er ligegyldighedens sprog.
-Og der har vi måske forklaringen på, hvorfor det har været så svært, at råbe dem op. Jeg ved nemlig at du har dokumentationen og argumentationen i orden, når du henvender dig omkring sagsbehandlingstider og også ofte har opnået et resultat.
Jeg er sikker på, at der stadig findes kommuner som endnu ikke har oplyst deres sagsbehandlingstider og hvis Økonomi- og Indenrigsministeriet gad bruge tiden på, at gennemgå de 98 kommuner og passe deres arbejde i stedet for at bortforklare sig, ville du Peter slippe for at skulle "arbejde for dem" ret meget længere
[B]

Vh. Maybeline2you
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2014, 11:16   #494
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tak, kære Maybeline2you for din interesse,....

... for denne lille, tilsyneladende, ubetydelige §, med den store konsekvens.

Bemærk at Web ofte afslutter mange af sine indlæg med ca denne afslutning "der ligger rigtige mennesker bag ved problemet" sådan cirka.

§3 stk.2 er vigtig, fordi det er den første lov§ der ofte pr. automatik, bliver overtrådt. Helt bevidst af embedsmænd. Sådan har det jo altid været.

Men når borgeren senere opdager, og det gør borgeren, at der findes lovgivning om sagsbehandingsTIDEN i en given ansøgning, så bliver de fleste vrede og så starter den negative sociale sag, med 2 modparter.

Mange diagnoser kræver også hurtig indsats. Så må det ikke ske, at embedsmænd, arbejder efter deres private holdninger eller hvad deres nærmeste chef presser dem til.

Det kaldes retssikkerhed.

Vi har aldrig i denne tråd nævnt, en eneste gang, at vi kræver kortere sagsbehandlingstider, som vi overlader til politikerne at vedtage.

Men denne tråd er bevis på embedsmagt-misbrug af værste skuffe.

Så kunne jeg komme med lange historier fra virkeligheden med disse historier, som de færreste vil tro på.

Nu får vi se hvad Annette Vilhelmsen, SF vil svare mig, på min henvendelse.

Om hun tager henvendelsen mere alvorligt en tidligere socialminister Karen Hækkerup, S, som ikke engang gad svare mig. Hvilket i min verden er hovmod.

Hovmod står til fald, siger et gammelt ordsprog.


Bedste hilsner

Peter

PS.: tænk på, hvad der er brugt af penge på dette emne. Det eneste vi beder om er 28 sekunder. Sølle 28 sekunder.

Så lang tid tager det en akademiske offentlig ansatte jurist, at slå en kommunes hjemmeside op og kontrollerer min påstand.

Så kan juristen, med egne øjne, selv konstaterer, om min påstand er korrekt eller ukorrekt. 28 sekunder.

Det ønsker man naturligvis ikke at bruge 28 sekunder på, fordi at "drengen, i Kejserens nye klæder" ikke skal tro at han kan komme og forstyrre os i vores hyggelige dagligdag.

Sidst redigeret af phhmw; 26-01-2014 kl. 11:35.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 26-01-2014, 18:18   #495
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
De ville...vel at bemærke hvis de er interesseret i det....også kunne se det store problem hvis de fik den opgave at gå ind her på nettet og finde...lad os sige 5 tilfældige kommuners svarfrister...de skal så gemme disse link og se om de så kan finde de samme svarfrister 14 dage senere....det vil de nemlig ikke kunne hos flertallet af kommunerne..

Så ville de se at det bestemt ikke er så nemt og rosenrødt som de sikkert tror..

Det er en fuldstændig umulig opgave at finde disse frister....og når du så endeligt har fundet dem og linker til dem...ja så ændre de adressen til svarfristerne så ens link ikke virker mere..

Derfor er der kun 1 ordentligt og god løsning for alle....

Kommunerne skal selv indberette links til deres svarfrister til www.borger.dk....

Sådan at alle ved et enkelt opslag hos www.borger.dk kan se sin kommunes svarfrister...og samtidig vil det blive meget sværere for kommunerne at ikke lave ordentlige svarfrister som vi ser det rundt omkring i landet.

Jeg håber virkelig at Annette Vilhelmsen vil se på om ikke dette vil kunne lade sig gøre...så vi en gang for alle vil kunne få løst dette problem.

Jeg har forsøgt her på siden og det skal siges at jeg har fået folk til at hjælpe mig med det...at have en liste liggende med links til alle kommuners svarfrister...http://www.k10.dk/index.php?pageid=svarfrister_kommuner

Men det er simpelthen helt umuligt at opretholde sådan en liste da kommunerne skifter link adresser til svarfristerne og mange steder er det ikke umiddelbart muligt at se på kommunens side hvor de her frister ligger..

Så er Annette Vilhelmsen interesseret i retssikkerhed for borgerne og i at løse dette problem sådan at vi borgere uden problemer kan finde vores kommunes svarfrister ja så er løsningen at kommunerne selv skal indberette linket til deres svarfrister til www.borger.dk sådan at de kan have dem liggende et centralt sted...og så vi borgere nemt kan finde dem..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2014, 13:55   #496
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Er det kun K10 der bemærker hvad der foregår?

Nej, vi skal være os bevidste om at de oplevelser vi har og de tanker og meningsudvekslinger der foregår på K10, også foregår andre steder.

Muligvis fordi at vi på K10 er foregangsmænd i debatten. Hvilken vi skal være stolte af.

Karen Hækkerup, S tidligere socialminister har, som alle tidligere ministre, været inddraget i problemstillingen om den manglende retssikkerhed.

Karen Hækkerup, S har sin egen fortolkning af de svar der skal gives når der spørges ind til den manglende retssikkerhed.

http://www.lobpa.dk/nyheder/karen-ha...gsbehandlingen

Karen Hækkerup:" Ingen grund til at sikre, at kommunerne fastsætter frister for sagsbehandlingen"

"Jeg ser ikke anledning til at iværksætte initiativer med henblik på at sikre, at kommunerne fastsætter frister, sådan som de har pligt til efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2. Det vigtige i den sammenhæng er, at borgerne kan orientere sig om kommunens serviceniveau på området, og at borgeren får besked, hvis fristen ikke kan overholdes i forbindelse med sagsbehandlingen af en konkret sag"

Bemærk sætningen: "Det vigtige i den sammenhæng er, at borgerne kan orientere sig om kommunens serviceniveau på området, og at borgeren får besked, hvis fristen ikke kan overholdes i forbindelse med sagsbehandlingen af en konkret sag"

Hvilket jo netop er kernen i problemstillingen at det kan borgeren ikke og at ministeren med svaret indikerer at embedsfolk bare kan fortsætte med hvad de altid har ønsket sig. At være selvbestemmende i hvornår en sag skal afgøres.

Svaret viser at Karen Hækkerup, S ikke kender konsekvensen eller lovgivningen om de sociale sagsbehandlingsfrister.

Nu må vi afvente om den nuværende socialminister Annette Vilhelmsen, SF ønsker at løse problemet endegyldigt, ved at kommunerne skal tvinges til at offentliggøre deres sagsbehandlingsfrister på www.borger.dk som vi forslår.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 29-01-2014 kl. 14:42.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 29-01-2014, 15:09   #497
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Her ser vi så konsekvensen af bla Karen Hækkerups uvidenhed.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/01/29/094051.htm

VIDEO Borgere fanget i kontanthjælps-limbo: Bonnie kan ikke få sine penge

hvor Faaborg-Midtfyn kommune har fastsat en frist på 2 uger for afgørelse på modtagelse af kontanthjælp. Se #89

http://www.faaborgmidtfyn.dk/moeder/...57_Bilag_1.pdf

også på foranledning af K10 der måtte igennem 1 års arbejde med at få kommunen til at offentliggøre deres sagsbehandlingsfrister.

og alligevel retter man sig ikke efter den lovgivning man selv vedtager.

Bemærk venligst borgeren øjne som viser den smerte situationen frembringer.

Lad os gentage: kommunen må IKKE bare sætte disse frister ud af kraft, bare fordi man har en pukkel af sager. Det har man kunne planlægge sig ud af.

Hilsen Peter

CC Journalist Jakob Skov Jakobsen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 29-01-2014, 17:01   #498
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Vi må ikke tro at Folketinget ikke kender til problematikken.

Jeg påstår ikke at det er let, hverken, at være politiker eller minister.

Men hvis der findes ca 23.000 forskellige lovakter inden for det sociale område er vi muligvis gået for vidt i vores bestræbelser for millimeter retfærdighed.

Men gør vi det mere svært end det er i virkeligheden?

Bare i denne måned har problemstillingen med retssikkerhed og sociale sagsbehandlingsfrister været taget op mange gange, men hvor vi på forhånd kender til de svar embedsmænd udstyrer ministrene til at svare:

Bare et lille udpluk af spørgsmål til socialudvalget og beskæftigelsesudvalget:

http://www.ft.dk/samling/20131/spoer...S849/index.htm

http://www.ft.dk/samling/20131/almde...7822/index.htm

http://www.ft.dk/samling/20131/lovfo.../3/1324210.pdf

http://www.ft.dk/samling/20131/almde.../r/1327555.pdf

http://www.ft.dk/samling/20131/almde...85/1327822.pdf

I næste folketingssamling kan vi begynde forfra med nøjagtig de samme spørgsmål.

Efter det næste valg, hvis rollerne byttes om, kan vi endnu engang se de samme spørgsmål blive stillet.

Her ser vi så at svarene nu, er nøjagtig de samme, som ovenstående spørgsmål.

Hvad er det vi mennesker gør galt? Findes der andre muligheder?

Ofte kan man få indtrykket, at det ikke er "studenterhue" der trykker os.

Blot lidt undrende tanker over ventetider, for mennesker der venter.


Men det er måske blot demokratiets vilkår?

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-02-2014, 22:23   #499
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Derfor denne kamp...

http://www.hjernesagen.dk/forum-for-...ling/871604907

"Jeg lider af følger efter en blodprop i hjernestammen, og har oplevet de værste behandlingstider på mine ansøgninger. 2-3 måneder! Synes det er forrykt at lade et menneske hængende i systemet så længe. Jeg har søgt om mange ting: hjælpemidler, skinner, genoptræningstilbud, merudgifter, ledsagerordning, osv, osv. ALT trækker i langdrag :/ Det er hårdt. Jeg bekymrer mig desværre også meget om den slags."

... og derfor bliver vi ved med at kæmpe imod disse ulovligheder, med lange ukendte social sagsbehandlingstider.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 19:36   #500
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
[QUOTE=Webmaster;295958]

Det er en fuldstændig umulig opgave at finde disse frister....og når du så endeligt har fundet dem og linker til dem...ja så ændre de adressen til svarfristerne så ens link ikke virker mere..



Derfor er der kun 1 ordentligt og god løsning for alle....

Kommunerne skal selv indberette links til deres svarfrister til www.borger.dk....


Sådan at alle ved et enkelt opslag hos www.borger.dk kan se sin kommunes svarfrister...og samtidig vil det blive meget sværere for kommunerne at ikke lave ordentlige svarfrister som vi ser det rundt omkring i landet.
http://www.k10.dk/index.php?pageid=svarfrister_kommuner






HUSK:
__________________
"Hunden løber efter kæppen - løven går efter manden der svinger den."

Din kontakt med Det Offentlige: ALT hvad man ikke har PÅ SKRIFT eksisterer IKKE.
Få kvittering på alt afleveret, og acceptér ingen telefonsamtaler, eller møder uden bisidder/optagelse af samtale.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fejl i statusrapport Daffodill Hjælpemidler til handicappede 4 08-10-2010 00:08
statusrapport/ journalnotater mor2 Spørgsmål ang fleksjob 2 01-03-2010 00:52
svarfrister CHNEVIDE Alt det andet 3 25-08-2009 16:54
Statusrapport egen læge! iben Spørgsmål ang fleksjob 1 17-11-2008 11:54
Vedr.Statusrapport fra kommunen mus0025 Din historie 5 16-10-2008 18:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension