K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-04-2018, 22:18   #1
Mollyy
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2018
Indlæg: 4
Styrke: 0
Mollyy er ny på vejen
Ansøge om førtidspension eller flexjob

Hej
Jeg (55år)har selv stoppet mit job efter 25 år (jan2018) pga. mine konstante smerter i nakken, hoved og hænder efter en alvorlig trafik ulykke i 1986 samt depression.
Jeg har meldt mig til jobcentret og er nu under A-kasse og er arbejdssøgende. Jeg har det psykisk ikke så godt, da jeg er meget bekymret for min fremtid.

Jeg meldte mig til A-kassen/jobcentret, fordi jeg ikke kendte kommunens procedure vedr. sygedagpenge og det passede mig bedst i min psykiske situation.

Jeg vil hermed undersøge muligheden for enten fleksjob eller førtidspension og hvordan skal jeg søge, hvornår er det bedst at søge i min situation, hvad sker med A-kassen?

Pf. tak
Mollyy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2018, 08:37   #2
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Desværre er det ikke så enkelt at man bare søger om fleksjob eller førtidspension og så har man det kort tid efter, især ikke hvis man hidtil trofast har passet sig arbejde og derfor ikke har en sag hos kommunen.

Det du efter min opfattelse skal gøre er at sygemelde dig og det skal gøres mens du stadig har ret til dagpenge, for har du først mistet dagpengeretten så kan du heller ikke komme på sygedagpenge.

Når først du har sygemeldt dig har du ret til sygedagpenge i op til 22 uger, hvis du fortsat er uarbejdsdygtig så skal kommunen tage stilling til hvad der skal ske.

Jeg er ked af at fortælle dig om det, men det er bedst at vide hvad man går ind til, dette er et økonomisk farligt tidspunkt.

Hvis kommunen vurderer at du ikke længere er berettiget til sygedagpenge, så er der to muligheder.
Den gode løsning er at kommunen vurderer at du stadig er syg og indstiller dig til et jobafklaringsforløb som er på samme sats som kontanthjælp men ikke omfattet af de samme regler om formue og ægtefælle forsørgelse.
Den for dig dårlige løsning, som desværre ofte bruges i nogle kommuner, er at kommunen vurderer at du nu er rask nok til at smutte tilbage til arbejdsmarkedet og finde et job og forsøge dig selv.

Hvis kommunen "raskmelder" dig og du stadig ikke er rask nok til at forsørge dig selv, så er der forskellige løsninger:
Du vender tilbage til a-kassen og får dagpenge igen, dog er det bare socialt bedrageri hvis du godt ved at du faktisk ikke står til rådighed, desuden kræver det at a-kassen ikke kræver dokumentation for at du er blevet rask nok, samtidig giver du dermed kommunen medhold i at du er rask og får nok svært ved at få medhold i Ankestyrelsen.
Du søger kontanthjælp og håber at kunne fortsætte udredningen fra kontanthjælp og håber stadig at få medhold i Ankestyrelsen.
Du er det de kalder selvforsørgende fordi du ikke er berettiget til kontanthjælp pga opsparing eller har en ægtefælle som forventes at forsørge dig, du kan stadig håbe på medhold i din klage i Ankestyrelsen.

Men at søge fleksjob eller førtidspension kræver at du har en sag hvor din nedsatte arbejdsevne er dokumenteret og det er det som helst skal ske under sygemeldingen.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2018, 09:52   #3
Mollyy
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2018
Indlæg: 4
Styrke: 0
Mollyy er ny på vejen
Tusind tak for din tid og beskrivelsen. Jeg har nu overblik over mulighederne. På trods af at jeg har sag hos min læge og lægen har skrevet om min arbejdsevne, Men stadig tør ikke komme i nærheden af Kommunen
Mollyy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2018, 19:50   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Problemet er at du bliver nødt til at gå til kommunen, ellers kommer du aldrig videre i systemet.

Tænk på at det jo ikke er alle kommuner som er så ubehagelige og at der formodentligt er mange syge som suser gennem systemet uden at opleve nogen ubehageligheder, dem der er tilbøjelige til at gå til medierne er dem som får problemer.

Du vil kunne søge hjælp her på k10 hele vejen igennem din sag.

Hvis ikke du kommer i gang med kontakten til kommunen så får du heller ikke oprettet en sag og får dit helbred og arbejdsevne beskrevet og dermed kommer du heller aldrig videre i livet.

Jeg ved at det er angstprovokerende, jeg har selv været igennem det hele, inklusiv en "raskmelding", men hvis man ved at man ikke bliver rask igen så er der ingen vej udenom.

Er der en sandsynlighed for at du kan blive rask nok til at få job igen?

Især inden for de to år du har at være arbejdsløs i, så kan du fortsætte som nu, men hvis det er utænkeligt, så er det bare at udskyde det uundgåelige.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2018, 20:19   #5
Mollyy
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2018
Indlæg: 4
Styrke: 0
Mollyy er ny på vejen
Tak Nørd, Du har fuldstændig ret, jeg skal nok tage mig sammen og kontakte kommunen. Have en rigtig god aften
Mollyy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2018, 09:06   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mollyy Se meddelelser
Tusind tak for din tid og beskrivelsen. Jeg har nu overblik over mulighederne. På trods af at jeg har sag hos min læge og lægen har skrevet om min arbejdsevne, Men stadig tør ikke komme i nærheden af Kommunen
Jo længere du venter med, at tage kontakt til kommunen, des længere varer det før du er afklaret.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2018, 09:24   #7
Mollyy
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2018
Indlæg: 4
Styrke: 0
Mollyy er ny på vejen
Tak Vovse :-) Det skal jeg nok.
Mollyy er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension