K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-03-2010, 18:58   #41
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Havedammen, du er godt nok stædig Det er da også meget godt at være, men du får næppe tilkendt ftp. eller fleksjob med den indstilling.

Jeg kunne forstå hvis du nægtede at gå i arbejdsprøvning fordi du fysisk eller psykisk ikke magtede det, men at du ikke er under overenskomstmæssig løn, det er jo sådan det det desværre er.

Får du ikke bare kontant hjælp under en arbejdsprøvning ?.

Jeg var selv i arbejds prøvning i 6 mdr. og fik ikke en klejne, det gør jeg ej heller indtil jeg tilkendes ftp. eller fleksjob, det sidste er dog uden for rækkevidde.

Du bliver nok nødt til at se i øjnene at reglerne er som de er ellers kan du ikke komme under de offentlige vinger.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 19:26   #42
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jamen havedammen, du kan desværre ikke komme uden om en arbejdsprøvning HVIS altså du vil afklares. Du kan selvfølgelig godt nægte, og så bare bremse sagen og jeg tvivler også stærkt på om en anke vil falde ud til din fordel...

Mht arbejdsprøvning, så er du ikke gratis arbejdskraft og kan ikke sammenligne dig selv med dem der reelt arbjeder der. Du kan jo komme og gå efter hvordan du nu har det, du kan blive rykket rundt, du kan sygemelde dig problemfrit, du får sikkert en sagsbehandler på stedet, muligvis også en psykolog osv osv...i hvertfald hvis du kommer ud i noget REVA lignende, og slutteligt, får du den progressionsrapport kommnen efterlyser for at kunne behandle din sag om førtidspension. Det er da ikke så ringe endda!!!!

Så sådan som jeg ser det, så kan du muligvis - ved at takke ja til arbejdsprøvningen, få en afklaring i løbet af 2010, hvor du ved at takke nej, kan gå i flere år uden at kunne komme videre.
Du skal jo huske på, at hele systemet omkring fleks og førtidspension er bygget op omkring arbejdsevnemetoden, som altså inkluderer en arbejdsprøvning.
Arbejdsprøvningen er jo din eneste mulighed for at bevise at du har ret. Så hvorfor tøve med det???
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 22:53   #43
socialrdg.
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-02 2010
Indlæg: 14
Styrke: 15
socialrdg. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Havedammen Se meddelelser
Jeg vil til enhver tid mene at det er slavelignende forhold at jeg skal arbejde på en arbejdsplads på samme vilkår sammen med arbejdskollegaer som får udbetalt LØN - FERIEPENGE - PENSIONSAFTALE OG ECT.. og jeg ikke får noget af det imens virksomheden får kompensation for at have mig gående.

Jeg vil ikke arbejde gratis i en arbejdsprøvning BASTA.

Det kan I så være enige eller uenige i *s*

-----------------------------------------------------------------------------

I dag har jeg så fået afslaget med begrundelse og jeg undrer mig selvfølgeligt umåderligt meget over at når jeg skal modtage begrundelse går det ikke engang et døgn, men når min sag skal behandles overholder kommunen bare fristen på de 3 måneder som de må.

Begrundelse for afslag:

....Det er Pensionsudvalgets bedømmelse at det ikke i tilstrækkeligt grad er undersøgt om jeg kan bestride et fleksjob og for at konkludere at arbejdsevnen er varigt nedsat i ethvert erhverv..........

Det bedste kommer nu: ...det skønnes ikke at være til fare for dig selv eller andre, at der sker yderligere afklaring..... ( Jeg har ikke set nogen steder i psykolograpporterne at jeg har været eller vil være til fare for mig selv eller andre !!! )

Jeg har fået vedlagt en klagevejledning som jeg vil gøre brug af.

Jeg sidder med en fornemmelse af at jeg har været foran en dommer og modtaget en dom istedet for bare at have haft foretræde for Pensionsudvalget.

-----------------------------------------------------------------------------------

Hvad er fleksjob egentligt ???

Når jeg læser om det herinde så virker det som om kommunene bevilger fleksjob og så sker der ikke mere med klienten.
Når en privat virksomhed tager nogen i arbejdsprøvning får de normalt ikke nogen kompensation. Ja, de får de arbejdskraft gratis, men når de går med til at hjælpe med en arbejdsprøvning skal de være kommunen behjælpelige med at observere og i sidste ende være med til at evaluere/ beskrive forløbet således at arbejdsevnen kan afklares. Det kan godt være et stort stykke arbejde (tidsmæssigt) for en virksomhed at bruge. Dernæst vil jeg sige at det ikke altid behøver at være ved en privat arbejdsgiver at man arbejdsprøves, det kan også være en revalideringsinstitution.

Jeg tror at du vil få meget svært ved at komme videre, både ifht. fleksjob eller førtidpension hvis ikke du arbejdsprøves, da der i dag som lovgivningen er, er krav om arbejdsprøvning med mindre det er formålsløst eller hvis det medvirker risiko for liv eller førelighed (som nævnt i afslaget). Og når det fra det psykiatriske system er vurderet at der ikke er det, er der ikke noget grundlag for at du ikke skal arbejdsprøves.

Ved visitation til fleksjob eller førtidspension er loven i dag sådan at det lægefagligt skal være dokumenteret at din arbejdsevne er nedsat, men også socialfagligt i form af fx. arbejdprøvning. Som jeg ser det ud fra det du har skrevet) så virker din sag "kun" til at være lægefagligt belyst og derfor kan det ikke udelukkes at du fx ville kunne bestride et fleksjob eller et ordinært job, evt. med en mentor tilknyttet.

Men du har jo selvfølgelig mulighed for at klage og håbe på det bedste.
socialrdg. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 23:13   #44
Ruby
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 230
Styrke: 15
Ruby er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Havedammen Se meddelelser
J
Det bedste kommer nu: ...det skønnes ikke at være til fare for dig selv eller andre, at der sker yderligere afklaring..... ( Jeg har ikke set nogen steder i psykolograpporterne at jeg har været eller vil være til fare for mig selv eller andre !!! )


Hvad er fleksjob egentligt ???

Når jeg læser om det herinde så virker det som om kommunene bevilger fleksjob og så sker der ikke mere med klienten.
Hejsa

Udover at jeg nok desværre må holde med de andre der siger at du "nok gør bedst i at lade dig arbejdsprøves for at komme videre" - så hæfter jeg mig i det du skriver at du ikke har set nogen steder at du vil være til fare for dig selv eller andre.....

Det er jo i sig selv positiv - men det de mener - tror jeg - med den begrundelse er netop at de mener godt du kan holde til at blive arbejdsprøvet - UDEN det er til fare for dig (det er lidt det nogen af de andre skriver - at det skal fremgå af lægeerklæringer at det er til fare for dig selv og/eller andre, hvis du skal undgå at arbejdsprøves) - De (pensionsrådet) skriver at du ikke er det, og du siger det så også selv at du ikke mener at være det.

Kom nu... tag imod din arbejdsprøvning så du kan komme videre... jeg vil ikke gå ind i, om det er slavelignende forhold eller ej - men en arbejdsprøvning er noget alle skal igennem... og som "socialrådg" skriver- de får altså ikke noget for at have dig - de giver derimod dig en masse tid, og bruger ressourcer på at have dig, observere dig, tage imod sygemeldinger og installerer div. skånehensyn (som kommunen nu nok betaler - men det er vel også oki) og så kan du komme videre - og få nogle penge igen..

Sidst redigeret af Ruby; 03-03-2010 kl. 23:17.
Ruby er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 23:32   #45
Havedammen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Havedammens avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2009
Lokation: Struer Kommune
Indlæg: 178
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Havedammen er ny på vejen
Jeg kan åbenbart kun udtrykke mig forkert.

Det kan godt være at loven er sådan, at jeg kan arbejdsprøves uden nogen form for udbetaling. ( Ok godt så det kan jeg acceptere som sådan )

Jeg skal sendes op til ca. to times kørsel fra mit hjem 5 dage om ugen - Jeg skal have bencin til ca. 10 times kørsel hver uge - Jeg skal arbejdsprøves uden form for psykologisk støtte som psykolograpporterne angiver.

Min bil slides lidt mere og ja min mand skal komme op med alt ekstra penge jeg skal bruge.

Jeg har aldrig skrevet at jeg skal have overenskomstmæssigt løn men hvis jeg skal sendes ud af kommunen for at folk kan holde mig ud HVORDAN fanden skal jeg nogen sinde føle mig noget værd og blive arbejds klar ????

Jeg har flere gange skrevet at det ikke er min arbejdsevne der er problemet og det er også klargjort i psykolograpporterne så hvorfor ikke bevilge psykologhjælp og en arbejdsprøvning samtidigt !! ???

Og uanset jeres gode tilkendegivelser så skinner det tyderligt igennem at jeg som åbenbart har store problemer socialt ( pga. min personlighedsforstyrrelse ) SKAL finde mig i at jeg intet hjælp har krav på for at blive arbejds klar.

Så personlighedsforstyrrelser er OUT og ikke nogen gyldig grund for førtidspension.
Havedammen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 23:53   #46
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis du igen kigger på hvad jeg har skrevet oven over, så plejer der at være en psykolog tilknyttet stedet. Det er da en start....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2010, 00:00   #47
Ruby
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 230
Styrke: 15
Ruby er ny på vejen
Så personlighedsforstyrrelser er OUT og ikke nogen gyldig grund for førtidspension.

Det er nu ikke det der skrives... at personlighedsforstyrrelser er out og ikke nogen gyldig grund til førtidspension....

For det vi skriver er - at vi er bange for at du aldrig kommer videre, hvis du holder fast i ikke at vil i arbejdsprøvning.

Forklar mig lige hvorfor du skal så langt væk hjemmefra for at blive arbejdsprøves??? Kan du ikke lige hjælpe mig med at forstå - for jeg er ikke ude på at misforstå dig - og det tror jeg heller ikke de andre er.

Det slår mig lige at du ikke har fået et ordentlig uddybende svar på, hvad et fleksjob er.

Det er et job hvor du arbejder med de skånehensyn DU nu har behov for. Jeg har feks. fleksjob på 15 timer (12 hos arbejdsgiver og 3 hjemme) Det har jeg fordi jeg har nogle fysiske udfordringer der gør at jeg ikke kan være der så mange timer af gangen.

Jeg har dog kollegaer som faktisk er i fleksjob i 37 timer. - feks. en med tvangshandlinger. Han er i huset 37 timer om ugen, men han leverer ikk 37 timers arbejdskraft.

Rent lønmæssig, bliver du i fleksjob lønnet for 37 timer, e

Undskyld - min pjuter er lige mærkelig - så du får lige resten i et nyt indlæg.

Det jeg forsøgte at skrive før var - at du bliver lønnet for 37 timer - uanset om du har 20-25 eller 37 timer - og du vil blive aflønnet efter overenskomsten indenfor området....

Håber du ender med feks når til at blive afprøvet og få et fleksjob.

Sidst redigeret af Stezu; 04-03-2010 kl. 02:13. Årsag: indlæg slået sammen - brug venligst redigerfunktion ved tilføjelser og skriv til flere brugere i samme indlæg
Ruby er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2010, 03:26   #48
Havedammen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Havedammens avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2009
Lokation: Struer Kommune
Indlæg: 178
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Havedammen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ruby Se meddelelser
Så personlighedsforstyrrelser er OUT og ikke nogen gyldig grund for førtidspension.

Det er nu ikke det der skrives... at personlighedsforstyrrelser er out og ikke nogen gyldig grund til førtidspension....

For det vi skriver er - at vi er bange for at du aldrig kommer videre, hvis du holder fast i ikke at vil i arbejdsprøvning.

Forklar mig lige hvorfor du skal så langt væk hjemmefra for at blive arbejdsprøves??? Kan du ikke lige hjælpe mig med at forstå - for jeg er ikke ude på at misforstå dig - og det tror jeg heller ikke de andre er.

Det slår mig lige at du ikke har fået et ordentlig uddybende svar på, hvad et fleksjob er.

Det er et job hvor du arbejder med de skånehensyn DU nu har behov for. Jeg har feks. fleksjob på 15 timer (12 hos arbejdsgiver og 3 hjemme) Det har jeg fordi jeg har nogle fysiske udfordringer der gør at jeg ikke kan være der så mange timer af gangen.

Jeg har dog kollegaer som faktisk er i fleksjob i 37 timer. - feks. en med tvangshandlinger. Han er i huset 37 timer om ugen, men han leverer ikk 37 timers arbejdskraft.

Rent lønmæssig, bliver du i fleksjob lønnet for 37 timer, e

Undskyld - min pjuter er lige mærkelig - så du får lige resten i et nyt indlæg.

Det jeg forsøgte at skrive før var - at du bliver lønnet for 37 timer - uanset om du har 20-25 eller 37 timer - og du vil blive aflønnet efter overenskomsten indenfor området....

Håber du ender med feks når til at blive afprøvet og få et fleksjob.

Jeg har mundtligt fået at vide at kommunen ikke kan støtte mig så jeg skal udenfor kommunens grænse og at jeg ikke skal forvente at få penge fordi jeg er gift ( min økonomi vil være det samme som nu = INTET )!!!

Jeg har ikke noget manglende arbejdsevne og det kan jo gøre at jeg for resten af min arbejdsliv skal være i fleksjob - Så det betyder med min tankegang at jeg skal være slave resten af mit arbejdsliv.

I min ressource profil står der at jeg ikke har ret til kontanthjælp.

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Hvis du igen kigger på hvad jeg har skrevet oven over, så plejer der at være en psykolog tilknyttet stedet. Det er da en start....
Jeg ved ikke hvor jeg skal være og jeg har ikke fået lovning på psykologhjælp endnu og hvis jeg skal smides i en privat virksomhed ved jeg ikke om der er knyttet en psykolog til stedet der kan håndtere mig og min personlighedsforstyrrelse.

Jeg er først selv blevet gjort opmærksom på en diagnose for ca. 5 måneder siden og skal jo også selv lige have fundet mig selv.

Indtil da skal "tigge" min mand om det jeg selv skal bruge f.eks. min daglige medicin.

Sidst redigeret af Stezu; 04-03-2010 kl. 20:17. Årsag: indlæg slået sammen - brug venligst redigerfunktion ved tilføjelser og skriv til flere brugere i samme indlæg
Havedammen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2010, 08:58   #49
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Havedammen Se meddelelser
Jeg har mundtligt fået at vide at kommunen ikke kan støtte mig så jeg skal udenfor kommunens grænse og at jeg ikke skal forvente at få penge fordi jeg er gift ( min økonomi vil være det samme som nu = INTET )!!!

Jeg har ikke noget manglende arbejdsevne og det kan jo gøre at jeg for resten af min arbejdsliv skal være i fleksjob - Så det betyder med min tankegang at jeg skal være slave resten af mit arbejdsliv.

I min ressource profil står der at jeg ikke har ret til kontanthjælp.
Joo, men sådan er det jo for rigtig mange mennesker, syge eller raske, at de skal være 'slaver' resten af deres arbejdsliv, sådan er det hele jo skruet sammen.
Men omvendt, så kan et lille fleksjob jo netop gøre, at du så ikke også skal være 'slave' af din mands økonomi, men kan få din egen....

Sådan som jeg ser det, så har du to muligheder, enten at fortsætte som nu og leve af din mands økonomi og ikke føle dig som slave på arbejdsmarked, eller du kan få gang i sagen om evt fleksjob/førtidspension, og dermed få din egen økonomiske frihed.
Men du kommer naturligvis ikke siddende til det, der skal hårdt benarbejde til. Så måske skulle du gå i tænkeboks og finde frem til, hvordan du nu griber fremtiden an og hvilken hylde du skal satse på...

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2010, 09:17   #50
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Havedammen Se meddelelser
Jeg har mundtligt fået at vide at kommunen ikke kan støtte mig så jeg skal udenfor kommunens grænse og at jeg ikke skal forvente at få penge fordi jeg er gift ( min økonomi vil være det samme som nu = INTET )!!!

Jeg har ikke noget manglende arbejdsevne og det kan jo gøre at jeg for resten af min arbejdsliv skal være i fleksjob - Så det betyder med min tankegang at jeg skal være slave resten af mit arbejdsliv.

I min ressource profil står der at jeg ikke har ret til kontanthjælp.
Det er skidt i forhold til din sag at du fastholder at du ikke mangler arbejdsevne, du spiller selv bolden over på kommunens banehalvdel. At have en psykisk diagnose kan i høj grad påvirke arbejdsevnen og det er jo det man vil prøve at finde ud af, ved hjælp af en afprøvning. Pension kan kun gives hvis der mangler arbejdsevne i ethvert erhverv. Det er også rigtig skidt at du har den mening om arbejdsprøvninger som du har - jeg tror du bliver overrasket når først du kommer i gang, de fleste ender med at blive glade for netop deres afprøvning - når nu det ikke kan være anderledes.

Er det muligt at din mand eller et andet familiemedlem kan hjælpe dig, til bedre at forstå systemet - før pension kan komme på tale skal det undersøges om du kan revalideres, kan komme i fleksjob, eller om du kommer under andre ordninger så du kan komme i ordinært arbejde med få skånehensyn o.s.v - først når de muligheder er undersøgt og udelukket kan pension komme på tale. Så medmindre din læge meget bestemt fraråder en arbejdsprøvning, fordi det kan skade dig yderligere, så er der desværre ingen vej udenom.

Måske vil det hjælpe dig, når jeg nu skriver - at vi her i DK må leve stort set som vi vil, men når vi beder det offentlige om hjælp, så underlægger vi os de love og regler f.x på pensionsområdet der er, så bestemmer kommunen sådan set og inden for lovens rammer hvad der skal til, i en sag, før den er så oplyst/belyst at en afgørelse kan træffes. I din sag mangler der helt tydeligt en arbejdsprøvning eller en læge der fraråder netop dèt.

Måske en ny samtale, stille og roligt, med en sagsbehandler ville være godt i din sag nu - sådan at i taler om, hvad der præcis skal til i netop din sag, så du kan blive afklaret på en god og ordentlig måde.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hej Pensionsnævnet-Pensionsudvalget ?? Danmark Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 23-05-2011 23:26
forelæggelse af min sag for pensionsudvalget Jutta1502 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 21-10-2010 14:10
" foretræde for ekspertudvalg???????? kalona Spørgsmål ang fleksjob 1 20-10-2010 23:16
Udtale sig til Pensionsudvalget eller ....????? Mik Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 22-03-2010 21:38
Foretræde for pensionsudvalget og hvornår MTVRV1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 01-02-2010 21:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension