K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-03-2018, 15:46   #1
matrix
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2015
Indlæg: 46
Styrke: 9
matrix er ny på vejen
kan jeg få fp?

Hej

Jeg har været i fleksjob siden 2016 og er det stadig(jeg fik det tilkendt i 5 år indtil videre)

Jeg har 6 timer om ugen med 50% intensitet altå jeg er lønnet for 3 timer

Jeg passer mit arbejde men det er virkeligt hårdt og syntes selv at det ikke går den rigtige vej nærmere modsat

så jeg kan ikke se at min arbejdsevne skulle udvikle sig

men kan jeg søge fp ville det give mening? at gå længere ned i tid giver det mening?

ville min økonomiske situation ændres hvis jeg ville ansøge? jeg får invalide pension ved siden af min løn+fleksydelse
matrix er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2018, 17:18   #2
Fleksjobber
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2014
Lokation: Sjælland
Indlæg: 232
Styrke: 10
Fleksjobber er ny på vejen
Kan du beholde jobbet, hvis du går ned i tid, til fx. 4 timer ugentligt?
Fleksjobber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2018, 17:20   #3
matrix
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2015
Indlæg: 46
Styrke: 9
matrix er ny på vejen
Det ved jeg ikke spiller det nogen rolle?
matrix er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2018, 20:03   #4
Fleksjobber
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2014
Lokation: Sjælland
Indlæg: 232
Styrke: 10
Fleksjobber er ny på vejen
Da jeg ville gå ned i tid, fik jeg af vide fra kommunen, at hvis arbejdsgiveren sagde nej, så var konsekvensen, at jeg ville skulle sige op.

Og dermed være selvforskyldt ledig og dermed karantæne uden ledighedsydelse i karantæneperioden.

Men ikke sikkert, at du bliver "udsat" for det.
Fleksjobber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2018, 21:19   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fleksjobber Se meddelelser
Da jeg ville gå ned i tid, fik jeg af vide fra kommunen, at hvis arbejdsgiveren sagde nej, så var konsekvensen, at jeg ville skulle sige op.

Og dermed være selvforskyldt ledig og dermed karantæne uden ledighedsydelse i karantæneperioden.

Men ikke sikkert, at du bliver "udsat" for det.
Det lyder meget forkert ift loven.

"§ 77 a. En person, som uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 og 8, afviser at tage imod et tilbud om fleksjob efter § 75, stk. 1, nr. 3, eller ophører i et fleksjob, kan ikke få ledighedsydelse i 3 uger. "

"§13 stk 7
Stk. 7. Ønsker ansøgeren eller dennes ægtefælle at modtage eller modtager ansøgeren eller dennes ægtefælle eller samlever hjælp som uddannelses- eller jobparat, har de dog ikke pligt til at udnytte deres uddannelses- eller arbejdsmuligheder ved at tage imod et tilbud om uddannelse eller arbejde efter stk. 1, eller tilbud eller beskæftigelsesfremmende foranstaltninger efter stk. 5, hvis

1) tilbuddet ikke kan anses for et rimeligt tilbud på grund af forhold, der vedrører tilbuddets indhold,

2) den pågældende ikke kan deltage i uddannelse eller arbejde på grund af sygdom, eller der er risiko for, at helbredet forringes, hvis den hidtidige uddannelse eller det hidtidige arbejde fortsættes, "

Ergo sygdom er rimelig grund.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2018, 22:15   #6
Fleksjobber
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2014
Lokation: Sjælland
Indlæg: 232
Styrke: 10
Fleksjobber er ny på vejen
Mit ønske om at gå ned i tid, skyldes som sådan ikke sygdom.

Jeg har ikke haft sygefravær forud for mit ønske om at gå ned i tid men jeg blev bare mere og mere udtrættet.

Heldigvis gik min arbejdsgiver med til a jeg gik ned i tid og arbejder nu 2 timer ugentligt.
Fleksjobber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2018, 22:16   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fleksjobber Se meddelelser
Mit ønske om at gå ned i tid, skyldes som sådan ikke sygdom.

Jeg har ikke haft sygefravær forud for mit ønske om at gå ned i tid men jeg blev bare mere og mere udtrættet.

Heldigvis gik min arbejdsgiver med til a jeg gik ned i tid og arbejder nu 2 timer ugentligt.
Man skal selvfølgelig først undersøge om man kan gå ned i tid.
Så ens timer passer til ens arbejdsevne.

Hvis det så ikke er muligt, så er det jo rimelig grund til at stoppe i det arbejde, hvis man ikke kan klare de timer
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2018, 22:22   #8
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg vil også mene at det bedste du kan gøre er at tale med chefen og din sagsbehandler om nedgang i tid, altså med mindre du fortrækker pensionen.

Ud over hvad MistyMiss skriver vil jeg mene at hvis jeg blev udsat for det samme som Fleksjobber så ville jeg i samråd med lægen melde mig syg, indtil jeg blev afskediget, man kan vel ikke straffes for at blive syg.

Hvis du bliver visiteret til førtidspension så modtager du en førtidspension der som udgangspunkt er 18.642 kr. for enlige og 15.846 kr. for samlevende
Hvis du ikke er enlig så vær dog opmærksom på gensidigforsøgerpligt der gør at samleverens indtægt kan modregnes i din pension.
Hvis du er berettiget til en privat pension så kan denne ligeledes blive modregnet, dette sker naturligvis uanset om du er enlig eller samlevende.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2018, 09:19   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Jeg vil også mene at det bedste du kan gøre er at tale med chefen og din sagsbehandler om nedgang i tid, altså med mindre du fortrækker pensionen.

Ud over hvad MistyMiss skriver vil jeg mene at hvis jeg blev udsat for det samme som Fleksjobber så ville jeg i samråd med lægen melde mig syg, indtil jeg blev afskediget, man kan vel ikke straffes for at blive syg.
Helt enig i at en sygemelding ville være en god idé, hvis det ikke er muligt at gå ned i tid.

Jeg tror desværre ikke man kan "vælge" førtidspension fremfor at gå ned i tid.
Hvis man derimod går ned i tid, kan de dokumentere at ens arbejdsevne er forværret. Og så kan man evt prøve at søge ftp på foreliggende grundlag.

MEN
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats §70:
"Stk. 2. Jobcenteret kan endvidere give tilbud om fleksjob til personer, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne, hvis der er mulighed for, at deres arbejdsevne inden for en rimelig periode kan udvikles. "

Der står at de må visitere en til fleksjob, hvis de vurderer at arbejdsevnen kan udvikles.
Der står sådan set ikke at man kan få ftp hvis det så viser sig at den ikke kan.
Og vi ved jo hvordan kommuner ofte læser loven
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension