K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-11-2015, 22:00   #1
S.F
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2015
Indlæg: 2
Styrke: 0
S.F er ny på vejen
Kan ikke holde et arbejde grundet depression/Social angst

Hej
Jeg har siden folkeskolen lidt af depression og angst og sidder pt med en udsigt til en fyreseddel for 3 gang grundet for højt antal sygedage.

jeg orker ikke mere at at skjule det for arbejdsgivere og a-kassen.
(begge steder bliver promte smidt ud hvis det opdages)

så jeg har besluttet at jeg vil prøve førtidspension ,da jeg sidste gang jeg var på dagpenge fik visket af en sød sagbehandler hos min fagforening at jeg slet ikke måtte få dagpenge hvis jeg var for syg til at tage et job.

men aner slet ikke hvor man starter og håber jeg kan få lidt start hjælp her.

jeg er 32
mand og bor i slagelse kommue
S.F er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2015, 23:11   #2
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Velkommen til , godt du har fundet herind, her er masser af mennesker som vil hjælpe hvor de kan mht. besvarelse af dine spørgsmål.

mht. førtidspension, så er der ingen skånsom måde at sige følgende på...........

glem alt om førtidspension på nuværende tidspunkt.

for at det kan komme på tale kræver det en længere udredning mht. din arbejdsevne, for hvad du fejler det er kommunen groft sagt ligeglade med.

det handler udelukkende om din arbejdsevne, som kommunen alene vurdere og pt. er der i ankestyrelsen givet grønt lys for at man bliver visiteret til fleksjob med en arbejdsevne på 900 sekunder om ugen.........900 sekunder !alvorligt syge borgere bliver for tiden sendt i arbejdsprøvning medbringende en hospitalsseng,til at hvile i, for at se om der mon ikke gemmer sig bare en halv times arbejdsevne om ugen, i dem.

hvis det ender med en fyreseddel, som du skriver der er udsigt til, så er det korrekt, at du ikke kan modtage dagpenge hvis du ikke står til rådighed = er sygemeldt. så må du altså sygemelde dig i samråd med din læge, som det er vigtigt du har et godt samarbejde med. og søg hjælp hos din fagforening.

du skal også kende til denne side DUKH.dk hvor du kan læse nærmere om kriterierne for at søge førtidspension, samt en masse andet.

spørg endelig om mere, for der vil dukke flere spørgsmål op.

god aften til dig
vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2015, 23:56   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til...

Kære SF

Bliv her på din tråd fremover, der kommer mange spørgsmål du skal have svar på.

Læs og følg disse råd til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Jeg gentager lige hvad sortepigen har nævnt for dig.

Kommunen er ikke interesseret i diagnoser, men udelukkende din arbejdsevne.

Da du er under 40 år skal du forholde dig til, at der er medborgere der bliver tvunget i fleksjob ned til sekunder om ugen.

Du skal forholde dig til at i lovgivningen nævnes det direkte, at borgere under 40 år ikke kan bevilges førtidspension.

Men så tager du den der fra......

Hvilken behandling har du tidligere og nu i skrivende stund modtaget af behandling og af hvem? S.U.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 07-11-2015, 09:26   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
tænker også får du behandling?

pension under 40, så skal du være død, over 40 bare dødene.

nej det er desværre ikke bare sjovt, nu om dage skal man virkelig være meget syg for at komme vidre i systemet,

bare fleksjob skal du under 50% arbejdes evne, at komme i systemet er en meget lang og sej kamp,min mand kan arbejde under 3 timer om ugen og skal måske indstilles til fleks, pension er helt udelukket fordi han er så ung (50 År)

bare for at give dig en ide om systemet
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2015, 12:17   #5
S.F
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2015
Indlæg: 2
Styrke: 0
S.F er ny på vejen
Har været under behandling i perioder siden jeg gik ud af folkeskolen
og er på medicin(højeste dosis man må få)
så jeg har en diagnose på det.

men kan godt se at pension det ikke er en mulighed da jeg jo ikke er død
Så jeg siger mange tak for hjælpen og fortsætter med at pendle mellem job og dagpenge.
S.F er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2015, 15:38   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hej S.F

Velkommen til

Jeg har på det sidste undersøgt mulighederne for dagpenge ved nedsat arbejdsevne, da jeg selv er i almindeligt job med nedsat arbejdsevne.

Reglerne er:

Hvis du er ansat i op til 30 timer om ugen kan du kun være deltids forsikret i A-kassen.
Hvis du er ansat over 30 timer om ugen SKAL du være fuldtidsforsikret hvis du vil være forsikret i A-kassen.

Hvis du har nedsat arbejdsevne, ikke fuldtidssyg, og er ansat over 30 timer når du bliver fyret, så skal du stå til rådighed for arbejde på 37 timer om ugen, også selv om du kun var ansat 31 timer inden sygemeldingen.
Dog kan du vælge, når du er blevet arbejdsløs at skifte til deltidsforsikring og dermed få et lavere beløb udbetalt hver måned.
I dette tilfælde skal du "kun" stå til rådighed for 30 timer om ugen og det kræves derfor kun at du søger deltidsjob.

Hvis du ikke kan stå til rådighed for de 30 timer, så er det som du selv skriver ikke muligt at få dagpenge, for så er du ifølge A-kasse reglerne syg.

Hvis du skal "pendle" mellem job og dagpenge er det måske vigtigt at kende de eksakte regler, så du bedre kan navigere i systemet.

Håber at du kan bruge oplysningerne til noget og at du snart finder en løsning der virker for dig.

Nørd
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2015, 16:07   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
måske en §56 så du ikke bliver fyret hele tiden, det er sådan at din arbejdes giver får ref. dine sygedage
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2015, 13:18   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser

bare fleksjob skal du under 50% arbejdes evne, at komme i systemet er en meget lang og sej kamp,min mand kan arbejde under 3 timer om ugen og skal måske indstilles til fleks, pension er helt udelukket fordi han er så ung (50 År)

bare for at give dig en ide om systemet

Angående fleksjob, så kan man godt få det, selvom arbejdsevne er over 50%.
Ankestyrelsen lavede en principafgørelse, med at arbejdsevne skulle være maks 18,5 effektive timer. Den holdt dog ikke. Den viste sig at være i strid med lovgivningen.
http://www.elmer-adv.dk/ankestyrelse...-lovgivningen/

S.F:
Nu er det selvfølgelig svært for dig at svare på, men tror du at du ville kunne arbejde mere stabilt, hvis det var lavere timetal?
Eller ligger problematikken i, at du har perioder hvor du er mere syg?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension