K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-05-2018, 22:23   #1
superman
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2013
Indlæg: 38
Styrke: 11
superman er ny på vejen
førtidspension

Hej kære venner i gruppen,
jeg har et spørgsmål som fylder rigtig meget i mit
t hoved for tiden,som jeg desværre ikke kan få afklaret da jeg ikke har moden og viden til at danse mod systemet.


kort fortalt , tilbage 2013 fik jeg tilkendt førtidspension efter flere års kamp,
men pensionen var betinget af at om 5 år skal den genvurderes og det er her om 1 1/2 2018

men har intet hørt fra min kommune samt ved ikke hva der skal ske eller hvad de vil kræve fra mig .


min tilstand vedrørende sygdommen er kronisk og vedvarende og det vil det være så længe jeg lever desværre,


så mit spørgsmål er egentligt om det er mig der skal kontakte kommunen eller skal jeg afvente???


håber nogle erfarne og venlige sjæle som har erfaring på området vil aflaste mig lidt.

på forhånd mange tak og rigtig go aften til alle
superman er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2018, 22:43   #2
Hut
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2017
Indlæg: 89
Styrke: 8
Hut er ny på vejen
Jeg har ingen paragraffer, men det burde selvfølgelig være borgeren selv der skal holde styr på dette. PÅ den anden side, hvis det fylder så ville jeg kontakte kommunen. Hvis situation ikke har ændret sig, vil jeg tvivle meget på at der laves noget om.
Hut er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2018, 01:32   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du skal bare vente, og så beder de måske på et tidspunkt om en statusattest fra din læge, for at se om din tilstand er den samme..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2018, 10:00   #4
Daniel09
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
Daniel09 er ny på vejen
Min menning er helt klart at du ringer til dem og får dem til at starte sagen, og får det overstået fordi selv denne sagsbehandlingsprocces kan tage helt op til 2 år fra de starter sagen, da sagen skal pensionteamet/nævet igen, sammen med nye lægepapirer osv, sådan var det i hvert fald i min egen sag.. Held og lykke..
Daniel09 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2018, 13:48   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Fra vejledningen til pensionsloven:
"Kommunen kan i sin afgørelse beslutte, at en sag skal tages op til vurdering på et senere tidspunkt, der fastsættes af kommunen. Behovet for en afgørelse om ny vurdering kan især forekomme, når der er tale om pension til unge, og ved visse sygdomme der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb. Afgørelse om ny vurdering skal meddeles borgeren i forbindelse med afgørelsen om pension. "

"Har kommunen i sin afgørelse besluttet, at en sag skal tages op til vurdering på et senere tidspunkt, der er fastsat af kommunen, se lovens § 20, stk. 1, anses genoptagelsessagen for påbegyndt den dato, der er fastsat i kommunens afgørelse om tilkendelse af førtidspension."

Og den §20 stk 1 der henvises til:
"§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt. "

Jeg læser KUN at det er kommunen der skal. Ikke borger...

Men ud fra det der står i vejledningen, lyder det som om sagen faktisk automatisk "startede" igen ved genoptagelsesdatoen.
Så hvis du vil kontakte dem, skulle det være for at høre hvor langt de er med behandlingen af revurderingen. For du bør jo kunne regne med, at de selvfølgelig har startet sagen igen, som de skal
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2018, 15:04   #6
Daniel09
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
Daniel09 er ny på vejen
Den er ikke genoptaget før man har fået noget på skrift om at den er genoptaget, og der har også været andre der har ventet i flere år og ladet være med at kontakte kommunen, dette forsinker kun din kontrol/revisionsperiode, kommunen sylter en så meget de vil og det har de også gjort med mig.. Så mit bedste råd, ring til dem og få sagen startet op hurtigts muligt..
Daniel09 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2018, 15:13   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Daniel09 Se meddelelser
Den er ikke genoptaget før man har fået noget på skrift om at den er genoptaget, og der har også været andre der har ventet i flere år og ladet være med at kontakte kommunen, dette forsinker kun din kontrol/revisionsperiode, kommunen sylter en så meget de vil og det har de også gjort med mig.. Så mit bedste råd, ring til dem og få sagen startet op hurtigts muligt..
Ifølge loven bør kommunen gøre det på egen hånd.
Som borger må man jo antage at de følger reglerne.
Derfor kan man som borger spørge, hvor langt de er med behandlingen af revurderingen.

(Hvorvidt de så rent faktisk har påbegyndt den er en anden sag )
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2018, 16:10   #8
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Almindelig retspraksis er at man vinder hævd på diverse, hvis modparten ikke foretager sig noget.
Så hvis kommunen vælger ikke at revurdere indenfor fristen, så har man pensionen.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2018, 09:31   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det er kommunen der skal starte sagen op.

Men hvis det fylder meget i dit hoved, at gå og vente, så synes jeg da, at det kan være en god idé, om du kontakter kommunen for at få det sat i gang.

Derudover, så er det skrevet flere gange her på K10, at medmindre du har fået det bedre i de 5 år der er gået, så beholder du din pension.

Så vidt jeg husker sker der det, at kommunen beder din læge om en statusattest, som lægen udfylder ud fra sit kendskab til dig (kræver ikke, at lægen ser dig), og hvis du ikke har fået det bedre, så fortsætter din pension som hidtil.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension