K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-11-2010, 13:29   #1
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
begunstiget forvaltningsret

jeg er stødt på begrebet begunstiget forvaltningsret på nogle ældre indlæg her på K10.

Jeg taler om jeg kan gøre brug af dette i en klage.

Mine sygedagpenge standsede pga jeg overgik til revalidering. Jeg var ikke enig i jobplanen pga helbred, men blev afvist i at kunne klage. Klagede så over revalideringen for indirekte at klage over jobplanen som ikke var realistisk pga helbred. Klagede indirekte over en mangelfuld ressource profil.

Jeg får så medhold i klagen (siger kommunen) og afskæres så fra yderligere klagemuligheder og revaydelse standses, da jeg ikke er revalideringsberettiget. Få dage efter får jeg afslag på at høre under flexlovsbestemmelserne pga revalideringsmuligheder ikke er udtømte. (søgte flex for må da høre under en af delene)

Jeg har ikke fået- muliged for at få lagt en ny og realistisk jobplan og tænkte om der ikke var noget med at hvis kommunen bevilger noget ved en fejl, har man stadig ret til dette..? ?

Nogen der ved noget om dette, for så ville jeg bruge det i en klage over sagsbehandlingen.

For lige nu er jeg henvist til KH som jeg ikke kan få og har dels fået at vide jeg først har ret og pligt til tilbud efter op til 9 mdr når jeg er over 30 og at det først tæller fra jeg er berettiget til KH.

Synes det er mega unfair, for så går tiden igen og med den rette jobplan, havde jeg kunnet siddet uden indtægtstab med revalideringsydelse og forhåbentligt gennemført.

De sidste 3 år har så været tidsspilde fra kommunens side for nu er jeg hvor jeg begyndte blot uden indtægt og plan.og sagsbehandler, for de kan efter 3 uger ikke finde ud af hvilket team eller match jeg hører under. Stort øv.
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 10:00   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Sikke en kagemand du er ude i.

Men har du klaget over sygedagpengestop?

Hvad med din fagforening?

Hvordan blev din ressourceprofil, og har du godkendt og underskrevet denne?

Hvad er den samlede vurdering i ressourceprofilen?

Hvilken plan, ravalidering ville du gerne have haft? Og hvori bestod kommunes plan, begrundelse, forskel?

Hvilken del fik du medhold i, og begrundelse?

Det kunne være relevant at klage over manglende stillingtagen, med henvisning til retsikkerhedsloven §7a.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 12:18   #3
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
hej POPia,

Jeg har klaget over sygedagpengestop pga det var begrundet med jeg overgik til revalidering. Men når jobplanen, som var en læreplads var for fysisk krævende plus lang transport i bil plus pasninsproblemer pga lang arbejdsdag. (fra 8 til 1715 plus 2 1/2 t transport) vidste jeg det ville blive meget svært at gennemføre.
Jeg var også bange for at blive opsagt og dermed have afbrudt jobplanen, med risiko for miste revaydelsen.
Efter 16 dage blev jeg opsagt selv om jeg gjorde hvad jeg kunne og egentlig var kørt helt ned af smerter og træthed. De ville hellere nå at have en anden elev gætter jeg på.

Kommunen afviste forinden jeg kunne klage over jobplanen og truede med at hvis jeg ikke underskrev nu ville de fratage mig revaliderings bevillingen.(har på skrift)

Jeg klager over revalideringen for indirekte at kritisere jobplan og ressourceprofil. Hvis rp havde været fyldestgørende, havde det formodenligt blevet en mere realistisk jobplan. Dvs tydeligt at alle skånebehov ikke blev tilgodeset.
Jeg argumenterer for hvorfor jeg ikke kan klare 37 såfremt jeg belastes.
Jeg argumenterer for hvorfor jeg fremover ikke kan være selvforsørgende på alm vilkår, da jeg på småjobs og evt deltid vil få svært ved at optjene ny syge og dagpengeret og ikke i akasse kan stå bredt til rådighed som krævet.
Jeg kritiserer forløbet op til fastlæggelse af jobplan.
Jeg foreslår andre mere fysisk skånsomme revaliderings muligheder. Ønsker at bliver vurderet om jeg hører under bestemmelser om flexjob.

Sygedagpenge stop fastholdes nu bare begrundet med varighed og ingen forlængelsesmulighed pga tilknyttet til smertecenter. Afklaring er brugt og revalidering er nu ikke sandsynlig.
Videresendes til BAN.

Medhold i jeg ikke er revalideringsberettiget. (kommunen misforstår mig bevidst, jeg kritiserede grundlaget og planen)
Medhold i vurdering om flex, men
Afslag på flex pga revalideringsmuligheder ikke udtømte og uafklaret om behandling på smertecenter øger erhvervsevne.
Dermed kan jeg ikke klage yderligere mener kommunen og begrunder med netop § 7a.

Ingen stillingtagen til min kritik af rp og jobplan. Ingen hjælp til ny jobplan. Ingen partshøring før fratagelse af revalidering. Ingen lægeoplysninger eller oplysninger fra smerteklinik indhentet før afslag på flex.
Har på baggrund af aktindsigt fundet ud der ikke er hente status fra el i 3 år!

Jeg underskrev kontrakt om læreplads i april og blev partshørt i maj. Dog ikke godkendt eller underskrevet pga mine kommentarer og forløb hos gigtlæge ikke medtaget/beskrevet fyldestgørende.

Revalidering startede 1 sep og efter opsigelse blev jeg kaldt til samtale men pga jeg klagede skulle min sag ligge stille til klagen var behandlet. Jeg havde i august forud for revalidering forhørt mig om tilbud om smertehåndteringskursus kunne få negativ indflydelse på forløb, for så ville jeg takke nej. Havde stået på venteliste siden marts og smerteklinikken så helst man forblev i sit arbejde/uddannelseforløb. Drejer sig om 16x 3 t om eftermiddagen en gang om ugen.

Nu bliver dette tiltag så brugt mod mig ift forlængelse af sygedagpenge, revalidering og flex og ift yderligere at iværksætte nogen foranstaltninger mens forløbet står på.

Min helhedsvurdering beskriver at jeg har brug for hjælp til erhvervs skifte pga de barrierer og skånehensyn jeg har ift hidtidige erhverv.
Og ikke realistisk at skulle stå til rådighed på det ufaglærte arbejdsmarked pga ofte mere fysiskbetonede arbejdsopgaver.
Har varige skånehensyn ift rygbelastende arbejde.
Har skånehensyn for ny stressbelastning.
Derudover men som ikke er med har jeg migræne og fibromyalgi, som mig bekendt begge er kroniske og tilstande som forværres ved både fysisk og psykisk overbelastning.

Jeg vil afgjort prøve at få hjælp af min a kasse men desværre er sagsbehandlingstiden i BAN lang.

Så derfor ville jeg også gerne klage over selve sagsbehandlingen og mit forløb.
Og jeg er vred over kommunen bruger deres argumenter efter for godt befindende.
Bevilger noget og tager det fra en igen.

Alle råd modtages med kyshånd.
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 12:28   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Når du har haft klagen i nævnet, og kommunen har fået medhold, så er der nok ikke ret meget at gøre. Man kunne klage videre til Ankestyrelsen, hvis du fortsat er utilfreds, har du gjort det? Eller ligger din afgørelse i beskæftigelsesnævnet nu? (jeg er vist forvirret over dit indlæg, om der er tale om 2 sager - sygedagpengestop og klagen over jobplanen if. med revalidering)

Personligt synes jeg ikke, det hjælper ret meget at klage over en sagsbehandling, når man har fået afprøvet eller er ved at have klagen over en afgørelse i systemet (nævnet og evt. ankestyrelsen).

Men du har mulighed for at klage til borgmesteren, dog plejer at få forvaltningen til at få lov til at se på sagen, mens borgmesteren eller dennes sekretariat følger op på din klage over sagsbehandlingen. Men det er forskelligt, hvor meget de vil gå ind i en klage over en sagsbehandlingen.

Er det tale om, at jobcentret har stoppet din ydelse pga. du ikke vil følge deres jobplan?

Det ville være en god idé at tage til fagforeningen og høre, hvad de synes om, hvordan din sagsbehandlingen er foregået. De kan også have god indsigt i forskellige love og regler.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 14:12   #5
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
hej curls,
jeg har 2 klagesager.

En over sygedagpenge stop. Der har kommunen fastholdt deres afgørelse efter 5 ugers genbehandling blot har de ændret begrundelsen. Først fordi jeg overgik til anden ydelse i form af revalidering. Nu med begrundelse at jeg er faldet for varighed og der ikke er brugbare forlængelses muligheder. Afklaring på 26 uger er brugt og forlængelse pga revalidering er sandsynlig (som jeg var i) kan ikke bruges fordi nu skal det afventes om smeretmestrings kursus forbedrer arbejdsevne.

Denne klage er så sendt til BAN.


Så er der Klagen over revalidering jvf beslutningsgrundlaget herunder ressourceprofil og jobplan.
Jeg kunne ikke få en ny jobplan trods den gamle ikke tog højde for alle helbredsproblemer. Jeg underskrev den under pres, men endte med at blive opsagt af lærestedet pga helbred efter 16 dage. Det gjorde det så umuligt at følge den jobplan jeg var utilfreds med.

Og fordi jeg i desperation over at havne i denne situation som jeg havde forudset og havde kritiseret jobplanen for ikke at tage højde for,
og var blevet afvist at klage over jobplan ifølge kommunen fordi det ikke er en afgørelse men et samarbejde med sagsbehandler og borger.
Og af kommunen forklaret jeg kun kunne klage over afgørelser fx over revalidering, hvilket jeg i desperation gjorde for inddirekte at klage over rp og jobplan
Alene med det formål og håb at så kunne BAN vurdere om regler mm var overholdt.

Men så er det at kæden hopper helt af cyklen, for nu giver kommunen mig på papiret medhold i jeg ikke berettiget til revalidering fordi jeg ikke kan klare 37 t om ugen på det ordinære arbejdsmarked/læreplads.

Jeg blev jo ligesom bevilget revalidering pga begrænsning i arbejdsevnen og havde brug for hjælp til erhvervskifte. Så jeg efter revalidering ville have overvundet mine barrierer og kunnet blive selvforsørgende og få bedre økonomi i et erhverv der bedre matchede mine helbredsproblemer.

Dermed afskærer kommunen mig i at klage yderligere og er frække nok til at begrunde med en henvisning til§ 7a. Og revalideringsklagen og dermed muligheden for at få belyst det urimelige i at fastholde en jobplan der ikke varetager skånebehov og at afgørelser og klagebehandling hviler på en ikke opdateret, ikke underskrevet og ikke indhentede lægeoplysninger ressourceprofil.

Så kommunen har ikke fået medhold, men jeg har kun fået 1 klage videre til BAN og det er stop af sygedagpenge.
Og der tror jeg ikke min chancer er så gode.
Det jo lovligt at stoppe SP pga man overgår til revalidering(det var 16 dage) og/eller falder for varighedsbegrænsning.
Og at forlængelse på 26 uger afklaring er brugt er jo også korrekt.
Og at jeg afventer start på smertemestringkursus er også korrekt. Tror bare ikke det forbedrer min arbejdsevne. Og et sådant forløb ville ikke have været et problem ift det endelige mål for revalidering.
Og der er plads til fravær i revalideringsbestemmelserne pga sygdom/behandling af op til 6 mdr variged. Jeg havde brug for 16 halve dage.
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 14:18   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Ok jeg synes du bør indhente aktindsigt fra nævnet vedr. klagen over sygedagpengestop og se, hvad kommunen har sendt ind til dem. Du kan herefter sende nye oplysninger ind til nævnet. Det kunne være godt...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 14:34   #7
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
hej Popia og curls,

Lige en lille krølle mere:

Det er i revalideringsbestemmelserne som jeg forstår det muligt at justere en jobplan undervejs.
Men det havde unægteligt været bedre og mindre belastende at gå fra de SP jeg var forlænget med pga revalidering var overvejende sandsynlig, (ingen tidsbegrænsning) direkte revaydelse med en realistisk jobplan jeg ikke kunne fyres fra.

Til med 6 dages varsel at miste sit forsørgelsesgrundlag, sin revabevilling og have en tidshorisont på sagsbehandling til hvad der videre skal ske som hedder maj 2011. Og uden jeg føler jeg kunne have gjort andet end jeg gjorde.
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 14:40   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af ladybird Se meddelelser

Til med 6 dages varsel at miste sit forsørgelsesgrundlag, sin revabevilling og have en tidshorisont på sagsbehandling til hvad der videre skal ske som hedder maj 2011. Og uden jeg føler jeg kunne have gjort andet end jeg gjorde.
Kom du på revalideringsydelse efter stop af sygedagpenge?

Mange kommer ellers på forrevalidering, og her fortsætter man som regel på den ydelse, man var før.

Selv var jeg på kontanthjælp, da jeg var i forrevalidering...

Det er kommunens ansvar at sørge for, at en jobplan i forbindelse med revalidering er rimeligt. Og jeg mener også som du, at man kan klage over den revalideringsplan. Men det er ærgerligt, at du skrev under, så det må være svært at kunne klage over noget, man har skrevet under på, at man har godkendt en revalidering, som man senere viser sig ikke kunne lade sig gøre. Og ja de burde kunne lave den om, så den kan være mere rimelig. Men måske har de ikke ment, der var noget galt med jobplanen selv? Det var lige mine tanker...

Dog burde man også kunne fortsætte på samme ydelse i i perioder med f.eks. sygdom, hvis man ikke kan overholde jobplanen.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 16:50   #9
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
hej curls,
Jeg nåede at være på revaydelse 2 mdr.

Jeg vil prøve at få aktindsigt i hvilke oplysninger kommunen har videresendt om mig.
Men desværre er min rp jo ikke med nyeste oplysninger
Jeg tænker jeg må nedskrive de oplysninger der mangler om helbred. Og min begrundelse for at SP ikke skulle standses før der var enighed om en jobplan.

Jeg blev i brev truet til at underskrive jobplan ellers ville jeg ifølge sagsbehandler miste revalidering pga det ville tolkes som jeg ikke ville medvirke i egen revalidering.

Havde jeg kommentarer til jobplan kunne jeg maile dem og så kunne de blive skrevet ind efter min underskrift.

Sagsbehandler påpegede jeg selv måtte forhandle med lærestedet hvis jeg havde problemer. Det have min sagsbehandler intet med at gøre.
Sagsbehandler mente derudover ikke at der var noget usikkert i at kunne blive opsagt fra sin læreplads. Det kunne man også fra et almindeligt arbejde..
Mit argument var at jeg jo startede revalidering for at komme væk fra bl. a fysisk belastende arbejdsforhold.
(jeg ville også selv fyre en medarbejder, der ikke kunne yde optimalt)

Jeg har ikke haft noget forrevaliderings forløb.
Havde forespurgt om praktik et lignende sted som læreplads for at kunne prøve det af inden jobplan blev lagt. Men det lykkedes ikke at finde et sted.

I marts skulle jeg huhej finde en udd plan fordi jobkonsulent mente jeg forfaldt pga varighed. Der fp ikke varighed når man forlænges pga revalidering.
Så det indtil udd starter.

Lærepladsen var en udd hvor jeg kunne opnå 1 års merit pga tidligere udd. Og det var bestemt et område der interesserede mig meget. Blot var jeg fra start skeptisk overfor om jeg fysisk magtede læreplads forløb med 37 t plus lang transport. Kontra en mere boglig udd udelukkende på skole.

Jeg var så heldig/uheldig at finde læreplads i april med start til september.

Og siden partshøring i maj blev alle mine indvendinger om det var for hårdt trods interesse fejet af bordet.
Og så er det jeg sidder med en bitter følelse inden i om at havde jobplanen været med sigte på mere boglig udd som der også oprindeligt var fokus på. Så havde jeg ikke været i samme klemme som nu.
Det var simpelthen undervurderet hvor hårdt det var, trods jeg kom med indsigelse ved flere lejligheder inden jobplan blev udfærdiget.

Og jeg vil gerne samarbejde om en ny jobplan og har også flere forslag der er mindre fysiskbelastende. Nen nej jeg blev ringet op af sagsbehandler der sagde det var dumt gjort jeg havde klaget for nu var jeg nok ikke revalideringsberettiget alligevel.

Også standsede revaydelsen og jeg stod uden sagsbehandler.

Jeg tror desværre ikke min sagsbehandler overhovedet har tænkt på om denne jobplan kunne give problemer og da den så gør, vil hun hellere holde fast i en dårlig beslutning. For bliver jeg opsagt, hvad jeg gjorde, er revaplanen jo brudt og man kommer ikke tilbage på SP.

Så umiddelbart ser det ok ud på papiret. Jeg har fået læreplads og er bevilget revalidering og derfor stopper SP.

Der er bare et retsikkerheds og forklarings problem mener jeg.
Kommentarer til partshøring i maj er ikke føjet ind i rp. Og jeg har ikke godkendt eller underskrevet den. Selv om kommunen skriver dettte i mine papirer.
Der er ikke hentet status hos hverken el, smerteklinik eller gigtlæge indenfor sidste 3 år.
Der står jeg er afklaret om denne jobplan og revalidering.
Samtlige felter med borger kommentar i rp er tomme.
I sygedagpenge værktøjet står der ud for opfølgnings datoer ingen nye tilføjelser siden januar udover start og slut af arbejdsprøvning og start og slut for afklaringsforløb. Intet om yderligere diagnose for fib, medicin afprøvet eller henvisning til smertecenter.

Rp og journal giver simpelthen ikke et sandt billlede.

Er desværre klog af skade først fra august blevet bevidst om vigtigheden af et dokumentations grundlag på fx mail.
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 16:58   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
hmm fik du et skriftlig stop på revalideringsydelse og begrundelsen for dette ?

Hvis du aldrig har fået en skriftlig begrundelse for stop af ydelsen, så prøv liiige af bed om det og forklar, at du skulle have haft klagemulighed (de bør have oplyst dig en klagevejledning). For mig lyder det som om, de kun har oplyst dig om stop af ydelsen mundtligt uden klagevejledning.

Jeg har for lidt tid siden læst mig frem til, at man kan klage over en afgørelse efter modtagelsen af den skriftlige. Og efter min mening, hvis de aldrig har oplyst dig klagevejledning i forbindelse med stop af revalideringsydelse, så har de lavet en fejl.

Så måske burde du have muligheden for at klage over revalideringsydelsestop, som de bør behandle, og hvis de fastholdte den, så burde den videresendes til nævnet...

Skriv evt. til borgmesteren i din kommune, at du aldrig har modtaget en klagevejledning i forbindelse med stop af revalideringsydelse (+ evt. at du ikke har fået en skriftlig begrundelse).

Var det mon noget, du kunne gå efter?
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vejledninger om forvaltningsret zuza Et godt link! 1 30-06-2009 14:50
Begunstiget forvaltningsret? Netmusen Alt det andet 7 08-08-2008 14:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension