K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-07-2010, 13:57   #11
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Jeg har også hørt om dem der tager en hel universitets uddannelse på førtidspension - selvfølgeligt i eget tempo.

Men jeg låner så også lige tråden. Jeg er i flexjob, og er egentligt skide glad for mit job. MEN MEN i øjeblikket bliver der sparet og sparet (er i hospitalsverdenen) så man tror det er løgn. Vi har på min afdeling lige sagt farvel til nogle gode kollegaer og nu står vi så overfor endnu en sparrunde. Og bedre ser det ikke ud på de omkring liggende hospitaler. Samtidig har man spøttet så mange ny uddannede ud inden for mit felt og fortsætter med det de næste år, at arbejdsløsheden vil stige kraftigt. Så man bliver jo lidt urolig for sin position - har man arbejde eller har man ikke. Og så er der jo lige det faktum at vi skal producere mere og mere og bliver færre og færre. Og jeg synes allerede vi løber rimeligt hurtigt i dag. Så selvom jeg er heldig og beholder mit job, er jeg urolig for om min krop kan holde.

Derfor tænkte jeg at jeg ville undersøge om jeg kunne udnytte en ikke hel færdig universitets uddannelse jeg netop opgav pga sygdom. Men noget tyder på at jeg måske kan supp. og bruge den i undervisnings øjemed - i et felt hvor der faktisk mangler folk. Jeg kontaktede derfor min jobkonsulet for at høre om jeg sideløbende med mit job, måtte følge et eksamensgivende kursus i 7 uger af 2½ times varighed. MEN det var ikke bare sådan ligetil. Der skulle ligge alle mulige godkendelser på at jeg rendt faktisk ville kunne udnytte det til job osv osv.

Og tænkt det undre mig. AT man som pensionist i princippet må tage en hel uddannelse når man som flexjobber der blot prøver at forbedre sine muligheder for at kunne forblive i arbejdsstyrken mere eller mindre får nej.

Er der nogen af jer andre som har nogen erfaring i den retning????+

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2010, 17:14   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tror det hænger sammen med, at førtidspensionister er ''parkeret godt og grundigt'' og at ingen rigtigt orker løfte et øjenbryn hvis de vil i gang med noget, for det KUNNE jo ende med en lille arbejdsevne, og en billigere ydelse......

Er man derimod flekser, så skal man jo tjekkes i hoved og røv, og revurderes hvis de får fornemmelsen af, at man måske alligevel kan lidt mere + at de gerne vil sikre sig, at det du vil uddanne dig til (og/eller vil dygtiggøre dig indenfor) rent faktisk også kan omveksles til mere arbejdsevne - under fleksordningen er det sjældent de vil støtte om om ''hygge kurser'', det skal med garanti munde ud i noget.....

Men jeg ved ikke noget konkret om det, men er stødt på spørgsmålet før, under samme sammenligning! Og kan ikke sige andet end, at det jo ikke er specielt retfærdigt, eller specielt giver mening....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2010, 17:21   #13
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hmmm, må man som fleks'er deltage i aftenskolekurser f.eks. af kreativ karakter?
Sådan et hold er jo også typisk 2-3 timer en aften om ugen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2010, 10:20   #14
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Ja, det er der faktisk mange der får lov til!

Nogle tager måske HF enkelt fag, og går så i skole et par dage om ugen, de timer faget nu varer. Nogle tager lidt højskole ophold, andre går nogle timer om ugen på universitetet osv.
Alt sammen skal naturligvis lige drøftes med den sagsbehandler man får tildelt når pensionssagen er afgjort, men der er rigtig mange gode muligheder for at holde sig aktiv.
Men jeg så gå ud fra man selv betaler alle disse ophold eller kurser
en førtidspension gives netop for ubetydelig erhvervsevne for livstid
en grund til det er så svært og få tilkendt.
sikkert også en grund til der bliver mulighed for tildeling af midlertidig pension med en ny reform.
alså skrevet ind i loven.
For må sige det er prisværdig at nogen har overskud til at tænke på kurser og højskole inden man har fået førtidspension.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2010, 10:30   #15
MineBørnsMor
Hvor skulle jeg ellers være
 
MineBørnsMors avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2009
Indlæg: 197
Styrke: 16
MineBørnsMor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Men jeg så gå ud fra man selv betaler alle disse ophold eller kurser
en førtidspension gives netop for ubetydelig erhvervsevne for livstid
en grund til det er så svært og få tilkendt.
sikkert også en grund til der bliver mulighed for tildeling af midlertidig pension med en ny reform.
alså skrevet ind i loven.
For må sige det er prisværdig at nogen har overskud til at tænke på kurser og højskole inden man har fået førtidspension.
Men når det nu fungerer sådan i praksis at man skal op på ca 12-15 timer ugentligt før flex kan komme på tale (i teorien skulle man jo kunne flexjobbe med 1 time ugentligt), så er vi altså mange med nogle gode timer i ugens løb som kan bruges til andet end til bare at sætte os på en bænk med en lunken øl! Ja, jeg ville da også hellere have et flexjob nogle timer om ugen, men kommer ikke op på de krævede 12-15 timer, så derfor kigger jeg mig da allerede om efter hvad jeg skal bruge mit liv på, fordi jeg ikke har planer om at forsumpe helt...Det med den ubetydelige arbejdsevnerest skal jo lige tænkes sammen med det offentliges håndtering af dette....for kan det ikke løbe rundt for dem, så bliver ens lille arbejdsevnerest gjort ubetydelig af økonomiske årsager
MineBørnsMor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2010, 13:41   #16
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MineBørnsMor Se meddelelser
Men når det nu fungerer sådan i praksis at man skal op på ca 12-15 timer ugentligt før flex kan komme på tale (i teorien skulle man jo kunne flexjobbe med 1 time ugentligt), så er vi altså mange med nogle gode timer i ugens løb som kan bruges til andet end til bare at sætte os på en bænk med en lunken øl! Ja, jeg ville da også hellere have et flexjob nogle timer om ugen, men kommer ikke op på de krævede 12-15 timer, så derfor kigger jeg mig da allerede om efter hvad jeg skal bruge mit liv på, fordi jeg ikke har planer om at forsumpe helt...Det med den ubetydelige arbejdsevnerest skal jo lige tænkes sammen med det offentliges håndtering af dette....for kan det ikke løbe rundt for dem, så bliver ens lille arbejdsevnerest gjort ubetydelig af økonomiske årsager
ej, det er da en temmelig nedvurderende holdning til førtidspensionister. det er sku da tarveligt.
iøvrigt er der flere herinde som på det sidste er visiteret til fleks under 10 timer, så måske er du også heldig at kunne det.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2010, 14:10   #17
MineBørnsMor
Hvor skulle jeg ellers være
 
MineBørnsMors avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2009
Indlæg: 197
Styrke: 16
MineBørnsMor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Huldra Se meddelelser
ej, det er da en temmelig nedvurderende holdning til førtidspensionister. det er sku da tarveligt.
iøvrigt er der flere herinde som på det sidste er visiteret til fleks under 10 timer, så måske er du også heldig at kunne det.
Det var ikke ment nedvurderende! Undskylder hvis nogen opfattede det som sådan. Tværtimod var det ment som en hentydning til at mange førtidspensionister jo netop IKKE bare er den lille fraktion, der sidder med en lunken øl, men at mange/de fleste nok er på mange område helt almindelige og noget aktive mennesker! OG at mange førtidspensionister jo netop gerne vil leve et aktivt liv ud fra de forudsætninger de nu måtte have, og fx fortsat dygtiggøre sig, beskæftige sig kreativt mm, selvom de ikke har en arbejdsevnerest der gør dem i stand til at arbejde.

Og jeg tror desværre ikke flex med under 10 timer er relevant. Jeg ville elske det og har påpeget det for både sagsbehandler, vejleder mm, men de lukker alle i så snart det er mindre end 15 timer det handler om.
MineBørnsMor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan jeg sætte min pension i bero? Må kommunen frakende den eller nægte mig det? logikeren Alt det andet 6 12-05-2011 06:55
Kan kommunen nægte, at stille min førtidspension i bero? Danskerdude Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 09-08-2010 10:01
Kan man stille flexjob i bero Moneypenny Spørgsmål ang fleksjob 2 03-04-2010 00:58
Kan flexjobordning sættes i bero DRAGEN Spørgsmål ang fleksjob 6 07-05-2006 22:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension