K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-01-2018, 21:07   #1
nala k
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2017
Indlæg: 7
Styrke: 0
nala k er ny på vejen
Transportgodtgørelse

Jeg er på sygedagpenge og i arbejdsprøvning. Det koster mig 525, pr mdr og jeg har søgt og godtgørelse hertil. Dette har jeg fået afslag på. Den bliver naturligvis sendt til ankestyrelsen. Jeg har en skrivelse at så længe jeg er under forløb hos anden aktør, som har fundet min jobprøvning vil jeg modtage brutto 1000, pr mdr. Alligevel modtager jeg intet og har nu som skrevet fået 2 afslag fra kommunen... Nogen der kan give mig lidt lovgivning på området jeg kan sende med til ankestyrelsen.. Tak
nala k er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2018, 22:52   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Først og fremmest:
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats:
"§ 2. Målgrupper efter afsnit III-VII i denne lov er:
5) personer, der modtager dagpenge under sygdom efter lov om sygedagpenge, "
Dvs i denne lov, er du i målgruppe §2 stk 1 nr 5.

I samme lov:
"§ 82. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5 og 11-14, og som deltager i tilbud efter kapitel 10-12, personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, og som deltager i jobrettet erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse efter kapitel 8 a, og personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som deltager i tilbud efter kapitel 10 og 11, har ret til befordringsgodtgørelse, når den daglige transport mellem bopæl og stedet, hvor tilbuddet eller uddannelsen gennemføres, og retur er mere end 24 km. Godtgørelsen pr. dag kan alene udbetales for de kilometer, der ligger ud over de første 24 km. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-3, 12 og 13, og som ansættes med løntilskud efter kapitel 12 hos en privat arbejdsgiver, har dog ikke ret til befordringsgodtgørelse.

Stk. 3. Ved udbetaling afrundes den samlede godtgørelse til nærmeste hele kronebeløb.

Stk. 4. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, 7 og 11-14, har ret til den faktiske udgift til befordring, hvis udgiften er en følge af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det samme gælder for personer, der er omfattet af § 2, nr. 5, og som deltager i tilbud som led i afklaringen af den enkeltes arbejdsevne, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik. "

Dvs efter stk 1 skal du som minimum have 0,97 kr pr km du kører mere end 24 km pr dag.
Dvs hvis du har 13 km hver vej, er det i alt 26 km pr dag, dvs 2x0,97 kr pr dag du er afsted.

Så er der stk 4.
Den siger at hvis udgiften til transporten, er som følge af fysisk/psykisk funktionsnedsættelse, skal du have dækket dine faktiske udgifter til transport.
Der ligger en principafgørelse der siger, at dette er hvis man pga fysisk/psykisk funktionsnedsættelse, ikke kan tage offentlig transport. Dvs gå, cykle, bus, tog.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=155031

De 1000 kr du nævner, tror jeg er denne paragraf (samme lov):
"§ 83. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 2, 3 og 11-14, og som deltager i tilbud efter kapitel 10 og 11, kan efter jobcenterets vurdering få udbetalt op til 1.000 kr. om måneden i hel eller delvis godtgørelse til anslåede udgifter ved at deltage i tilbuddet. Godtgørelsen anvendes dog ikke til dækning af udgifter til befordring ud over de første 24 km, jf. § 82, stk. 1.

Stk. 2. Kommunen fastsætter nærmere retningslinjer for udbetaling af godtgørelsen. Kommunen giver information til kommunens borgere om indholdet af retningslinjerne.

Stk. 3. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at beløbet på 1.000 kr. i stk. 1 kan hæves til 1.500 kr."

Jeg synes du skal spørge din kommune, hvilke retningslinjer de har sat for §83 i lov om aktiv beskæftigelsesindsats.
Nogen kommuner udbetaler dem bare til bestemte grupper. Nogen kommuner giver bestemte grupper 2-zoners buskort. Nogen bruger dem vidst kun på sikkerhedssko og lignende efter behov. Det er nok ret forskelligt. De nævnte var bare nogen af de eksempler jeg har hørt om
Jeg ser dog lige at din "gruppe" ikke er nævnt i §83. Så det er ikke sikkert du kan få den.

Link til loven jeg har citeret fra:
http://www.socialjura.dk/content-sto...satslov/#c2018
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2018, 10:42   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvilken begrundelse giver de i afslaget, og hvor mange km har du ud over de 24 km om dagen. Og hvor mange dage om ugen er du i arbejdsprøvning ?
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2018, 14:05   #4
nala k
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2017
Indlæg: 7
Styrke: 0
nala k er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Hvilken begrundelse giver de i afslaget, og hvor mange km har du ud over de 24 km om dagen. Og hvor mange dage om ugen er du i arbejdsprøvning ?
afgørelse om afslag på ansøgning om befordringsgodtgørelse til praktiksted. I henhold til Lov om en beskæftigelsesrettet indsats § 82 kan der kun ydes befordringsgodtgørelse, når den daglige transport mellem bopæl og stedet, hvor tilbuddet eller uddannelsen gennemføres og retur er mere end 24 km. Fra dit hjem og til praktikstedet er der knap 10 kilometer hver vej. Der er således desværre ikke mulighed for at bevilge befordringsgodtgørelse til dig.

3 sage om ugen
nala k er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2018, 14:21   #5
nala k
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2017
Indlæg: 7
Styrke: 0
nala k er ny på vejen
Tak for du gav dig tid til at svare. Jeg har dog svært ved at se om jeg passer ind... nå men sag er sendt til ankestyrelsen... jeg mener ikke det kan være rigtigt, at man som borger bliver pålagt en transportudgift, når det er tvunget man er i arbejdsprøvning ?
nala k er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2018, 14:29   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Folk der bliver sendt i nyttejob og anden praktik/aktivering på kontanthjælp, er jo også tvunget. (På den måde at de sanktioneres hvis de ikke dukker op). Og for dem er det også §82 befordringsgodtgørelse der er gældende
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2018, 14:48   #7
nala k
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2017
Indlæg: 7
Styrke: 0
nala k er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Folk der bliver sendt i nyttejob og anden praktik/aktivering på kontanthjælp, er jo også tvunget. (På den måde at de sanktioneres hvis de ikke dukker op). Og for dem er det også §82 befordringsgodtgørelse der er gældende

jeg ved ikke hvad du mener ?
nala k er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2018, 14:51   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af nala k Se meddelelser
jeg ved ikke hvad du mener ?
Du skriver at du mener det ikke kan være rigtigt, at man skal være pålagt transportudgift, når man er tvunget i arbejdsprøvning.
Jeg nævnte bare at det også er tilfældet for folk der ikke er i arbejdsprøvning. Nemlig folk i nyttejob på kh, og lignende
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2018, 17:40   #9
nala k
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2017
Indlæg: 7
Styrke: 0
nala k er ny på vejen
Ok, det gør det bare ikke bedre. Trist
nala k er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2018, 13:14   #10
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 11
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nala k Se meddelelser
Ok, det gør det bare ikke bedre. Trist
Du er jo heller ikke uden indkomst.
Ercykel ikke en mulighed?

Mvh. Susanne

Sidst redigeret af dinosaur; 09-01-2018 kl. 13:16.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension