K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-09-2006, 06:37   #31
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
RE: Syg på kontanthjælp+ pensionsansøgning

Ja det blev som forventet et afslag på § 84, min sagsbehandler ringede og sagde at LÆGEKONSULENTEN havde afslået????? Jeg troede ikke at lægekonsulenten traf afgørelser i socialesager, men venter lige og ser brevet som jeg bad om at få med afslaget.
Jeg har også modtaget mail om at hun søger pension efter § 17 stk 1 på det foreliggende dokumentationsgrundlag, så må jeg se hvad der sker. Hun snakkede om at hun ville lave en ressurceprofil og så indkalde mig til samtale så vi kunne snakke om den? Og så bagefter sende sagen til pensionsudvalget, men nu tager jeg det som det kommer, jeg kan mærke at kampånden er ved at vende tilbage
Tak for jeres opbakning! Den er GULD værd
Hejdien.... jeg håber så jeg ryger mellem dem der får § 17, ellers har jeg forhåbenlig til den tid fået "krafter" til at gøre det på deres måde
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2006, 07:17   #32
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Syg på kontanthjælp+ pensionsansøgning

Hej Helle ...

Naj hvor er det surt og du har ret, jeg troede heller ikke at lægekonsulenten skulle afgøre hvorvidt man kunne få §84, troede at det var lægekonsulenten der skulle fortælle hvorvidt det var nødvendige ting man bad om økonomisk hjælp til

Jeg kan ikke rigtig huske hvilke ting det er du har søgt om hjælp til, men noget af det er sukkersyge ikk ?

Jeg kender mennesker der får hjælp til netop sukkersyge efter §84 og det er også i pilleform og den ene jeg kender der får hjælp efter §84, har medicinen i pilleform og er i arbejde og har en god indtægt, så igen må det være noget med kommunen man bor i at gøre ...

Men klart , toget er ikke kørt endnu, du er ikke færdig før du har fået et skrifteligt afslag og anket det...

Og her er så lige hvad der står om §84 som trådte i kraft i 2003


Ifølge§ 84 i lov om social service kan der ske dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mellem 18 og 65 år med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når merudgiften er en følge af den nedsatte funktionsevne.
Merudgiften er den udgift som borgeren med nedsat funktionsevne har ekstra i forhold til borgere uden en sådan nedsættelse. Ved beregningen af ydelsen skal der derfor fratrækkes hvad den normale udgift er. Det skal understreges at der alene er krav om at borgeren skal sandsynliggøre merudgifterne og ikke dokumentere dem. Endvidere har borgeren ikke pligt til at indberette hvad pengene er blevet brugt til.



Jeg er lidt spændt på at høre hvad de har som begrundelse for at du ikke får hjælpen som du har søgt, som jeg læser det så skal det være fordi du ikke kan sansynliggøre udgifter ud over hvad normale mennesker har (hov der gjorde jeg dig lige unormal sorry )


Og godt at du er ved at få kampgejsten igen..
Det værste og sidst vi skal gøre når man er i vores situation er at lade sig slå ud af systemet uanset hvor svært det hele er, for så har de vundet :|:|:|

PS bemærk også lige at du i første omgang ikke skal dokumentere at du har de udgifter du siger , men at du skal sandsynlig gøre det
  Besvar med citat
Gammel 22-09-2006, 07:23   #33
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Syg på kontanthjælp+ pensionsansøgning

Her er hvad der står om loven §84 på www.social.dk



Hvornår kan man få dækket sine merudgifter?
Hvis udgiften er en følge af nedsat funktionsevne, kan merudgifter blive dækket efter servicelovens § 84.


Udgifter, som den pågældende selv ville have afholdt, hvis der ikke havde foreligget særlige omkostninger ved den daglige livsførelse på grund af den nedsatte funktionsevne, skal afholdes af den pågældende selv.



Hvem kan få dækket sine merudgifter?
Personer mellem 18 og 65 år (dog 67 år for personer, der er født før den 1. juli 1939) med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne er omfattet af servicelovens § 84.


Der skal være tale om en varigt nedsat funktionsevne, hvis konsekvenser for den enkelte er af indgribende karakter i den daglige tilværelse, og som medfører, at der må sættes ind med betydelige hjælpeforanstaltninger for at opnå en tilnærmelsesvis normal tilværelse.



Er der nogen, som ikke kan få dækket sine merudgifter?
Personer, der modtager førtidspension tilkendt efter de indtil 1. januar 2003 gældende regler, er ikke omfattet af servicelovens § 84 medmindre de også har fået bevilliget en hjælpeordning efter servicelovens § 77.



Hvem træffer afgørelse om dækning af nødvendige merudgifter?
Det er kommunen, der træffer afgørelse om dækning af nødvendige merudgifter. En sådan afgørelse vil altid bero på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde. Kommunens vurdering baseres på en særlig sagsbehandlingsmetode: ”Funktionsevnemetoden.”



Hvad er formålet med at yde dækning af merudgifter?
Formålet med at yde dækning af merudgifter er at medvirke til, at en person med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og dennes familie kan leve et almindeligt liv som andre ikke-handicappede på samme alder og i samme livssituation.


Sigtet med tilskud til merudgifter generelt er at give modtageren mulighed for selv at tilrettelægge, hvordan hans eller hendes behov bedst kan dækkes.



Hvordan måler man merudgifter?
Merudgiftsydelsen efter servicelovens § 84 udmåles ud fra størrelsen af den enkelte ansøgers sandsynliggjorte, nødvendige merudgifter som følge af funktionsnedsættelsen.


Der laves et overslag over de sandsynliggjorte merudgifter. Overslaget over merudgifterne fastlægges ud fra kendskabet til niveauet generelt for de omhandlede udgifter.


Merudgifterne vedrører såvel løbende udgifter som enkeltudgifter.



Hvad betyder sandsynliggjorte merudgifter?
"Sandsynliggjorte merudgifter" betyder, at der laves et overslag over omfanget af de behov, som man må regne med, at den pågældende får i det kommende år, og hvad det medfører af merudgifter. Der skal altså ikke løbende søges hjælp til dækning af hver enkelt merudgift men derimod til dækning af for sandsynliggjorte merudgifter for en periode, der er en følge af funktionsnedsættelsen, for det kommende år.



Hvor høje udgifter skal man have for at være omfattet af ordningen?
For at komme ind i ordningen skal der foreligge sandsynliggjorte merudgifter på mindst 500 kroner om måneden eller mindst 6.000 kroner årligt.



Hvad med basisbeløbet?
Hvis den pågældende modtagers funktionsevnenedsættelse erfaringsmæssigt medfører sandsynliggjorte merudgifter udover 500 kroner månedligt eller mindst 6.000 kroner årligt, udløser det et basisbeløb på 1.500 kroner om måneden.


Har den pågældende på grund af funktionsnedsættelsen merudgifter udover basisbeløbet på 1.500 kroner, kan yderligere beløb udbetales i trin på 500 kroner om måneden.


Skema for udløsning af (basisbeløb) merudgiftsydelse


Skønnede merudgifter månedligt


Skønnede merudgifter årligt


Merudgiftsydelse

500 kr.


6.000 kr.


1.500 kr. pr. måned

(Basisbeløb)

1.750 kr.


21.000 kr.


2.000 kr. pr. måned

2.250 kr.


27.000 kr.


2.500 kr. pr. måned

Osv.


Osv.


Osv.




Hvilke merudgifter får man tilskud til?
Det er ikke muligt at lave en udtømmende liste over, hvilke merudgifter der kan ydes hjælp til efter servicelovens § 84. Der kan ofte være tale om komplicerede situationer, som opstår på grund af den varigt nedsatte funktionsevne. Det er derfor ikke muligt at angive alle de merudgifter, som den pågældende kan komme ud for.


Eksempler på merudgifter, der kan være omfattet:

* Medicin – hjælp til den del af egenbetalingen af den tilskudsberettigede medicin, der ikke dækkes efter sygesikringsloven.
* Befordring i fritid
* Befordring til og fra arbejde
* Befordring til og fra uddannelse
* Handicaprettede kurser
* Beklædning
* Daglige og nødvendige håndsrækninger
* Indskud i en af kommunen anvist lejebolig og andre udgifter



Hvornår ophører merudgiftsydelsen?
Merudgiftsydelsen efter servicelovens § 84 ophører, når

* den berettigede fylder 65 år og opnår ret til folkepension,
* den berettigede dør,
* betingelserne ikke længere er opfyldt, og når
* merudgifterne ikke længere udgør mindst 6.000 kr. årligt.



Ophold i udlandet
Det er muligt at tage hjælpen med til udlandet til de formål, der er nævnt i bekendtgørelse om betingelser for i særlige tilfælde at få hjælp efter lov om social service under midlertidige ophold i udlandet. Det kan for eksempel dreje sig om kortvarige ferieophold eller nødvendig behandling, som den pågældende ikke kan få her i landet.
  Besvar med citat
Gammel 22-09-2006, 11:46   #34
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: §84

Hej

Hvis det er sukkersyge, skal man også have diæt.
Hvis denne diæt er dyrere end almindelig kost, tæller det med.

Jeg er næsten 100 procent sikker på at have læst et sted, at folk med sukkersyge får hjælp efter 84.

Jeg ville klage over afgørelsen, hvis der er sandsynliggjorte udgifter som følge af sukkersyge - ud over de 500 kr.

Husk diætudgifter oveni medicin.

Zuza
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2006, 12:01   #35
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: §84

Hej

Jeg fandt en afgørelse på ankestyrelsens hjemmeside om diæt.

http://cms.ast.dk

SM C-27-05

Link direkte til SM afgørelsen http://tinyurl.com/n39h3

Men du fejler jo også andre ting, så udgifterne hober sig op.

Men hvis du orker, kan du selv søge på ankestyrelsens hjemmeside.
Det bliver man nogle gange lidt klogere af.

pøj-pøj

/EDIT AF WEBMASTER
Jeg har lige gjort dit link klikbart.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvilke rettigheder vedr. pensionsansøgning nuller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 01-03-2013 10:22
Lægekonsulenters rolle i pensionsansøgning? Jytte Bøje Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 22-12-2009 21:39
Har lige et spørgsmål ang pensionsansøgning Louise At søge førtidspension 18 10-02-2009 15:05
Pensionsansøgning §17 - høring Lotte A. Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 17-04-2008 13:42
Om §17 og §18 Pensionsansøgning @PerChr Nyt om loven 0 21-01-2008 17:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension