K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-07-2016, 11:59   #1
TLH
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2014
Indlæg: 22
Styrke: 10
TLH er ny på vejen
Revalidering - 25 timers krav

Jeg har to spørgsmål, jeg håber i kan svare på:
1) Min sagsbehandler har i går fortalt mig, at hvis jeg ikke kan garantere at jeg kan arbejde minimum 25 timer / ugen (senest om tre måneder), kan jeg ikke blive indstillet til revalidering. Altså FØR jeg kan få revalidering, skal jeg arbejde mindst 25 timer om ugen. Kan det virkeligt passe, at der er et så fast timetal? Ved i, om det timetal faktisk står i lovgivningen, eller om det er et timetal kommunen (Københavns) har fastsat, og noget man derfor kan gå ind og tale imod?
I over et år har planen været, at jeg skulle i virksomhedsrevalidering, og der er på intet tidspunkt i den periode nævnt, at jeg skulle kunne arbejde 25 timer - min mentor bakker mig fuldt op i dette (hun har været med til samtlige samtaler).

2) Jeg har været i forrevalidering i et år (KK har været langsom med tingene, derfor så længe) og er på sygedagpenge. Jeg har hele vejen igennem forløbet fået af vide, at jeg "står godt" i forhold til revalideringen, og grunden til jeg ikke er sendt til revalideringsteamet før, er fordi KK har haft personale problemer. Min mentor sendte allerede for en måned siden min (forrevalidering)praktikkontrakt ind, så den kunne blive forlænget (for tredje gang), således at jeg ikke pludseligt stod uden at måtte arbejde, fordi KK er langsomme. I mandags fik jeg af vide, at kontrakten blev forlænget, og alt ville fortsætte som før de næste tre måneder, og først derefter ville man derefter ville begynde at se på mulighederne for revalidering. Så i mandags så alt godt ud.
I går - den dag min praktik udløb - fik jeg så pludseligt af vide at kommunen, at hvis jeg ikke samme dag - altså i går - senest i løbet af 4-5 timer sagde, at jeg ville kunne bevise at jeg kan arbejde 25 timer/ugen, så kan jeg glemme alt om revalidering. Hvis jeg ikke sagde ja, ville de stoppe alt - inklusiv mit arbejde, hvor jeg, som sagt, skulle stoppe med 5 timers varsel. Jeg blev ikke oplyst om hvad det betød, hvis jeg sagde nej. Jeg er heller ikke oplyst om hvad det betød, hvis jeg sagde ja. Jeg er ikke oplyst om noget! Jeg føler jeg måtte tage et valg i total blinde. Jeg får ud af ingenting forelagt nogle krav, jeg aldrig har hørt om, og skal tage stilling til noget, hvor jeg ikke aner hvad konsekvenser mit valg har. Jeg har naturligvis ikke haft mulighed for at snakke med hverken psykolog, psykiater eller egen socialrådgiver. Jeg ved desuden heller ikke, om min mentor forlænges.
Jeg tænker der er mulighed for, at klage over den behandling? Altså, at jeg ikke er blevet vejledt af kommunen, og derfor ikke har kunne træffe et valg på et oplyst grundlag.

(jeg har søgt på jeres forum, men har ikke kunne finde noget om 25 timer - jeg håber ikke jeg har misset et opslag).

Sidst redigeret af TLH; 01-07-2016 kl. 15:44.
TLH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2016, 12:56   #2
tilu
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2011
Lokation: Frederiksberg
Alder: 61
Indlæg: 30
Styrke: 13
tilu er ny på vejen
Så vidt jeg ved er det ikke et krav at du skal op over 25 timer / uge.
Jeg har selv været igennem langvarig virksomhedsrevalidering, først i kk og siden Frederiksberg kommune, i alt næsten 3 år. På intet tidspunkt har det været et krav at jeg SKULLE over 25 timer - det har været et mål der så ikke blev nået...er ved at afslutte sidste revaliderings forlængelse ( om 2 måneder), er på ca 18-21 timer, og håber meget på at få bevilget fleksjob.
tilu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2016, 13:06   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg tror det er en god idé hvis du spørger kommunen, hvor det med de 25 timer står, altså paragraffer, bekendtgørelser, principafgørelser, anything.
Det kan sagtens være at kommunen har sat den regel, ud fra noget de har tolket på en bestemt måde i en paragraf.

Aktivloven
"§ 46. Revalidering er erhvervsrettede aktiviteter og økonomisk hjælp, der kan bidrage til, at en person med begrænsninger i arbejdsevnen, herunder personer, der er berettiget til ledighedsydelse, fastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet, således at den pågældendes mulighed for at forsørge sig selv og sin familie forbedres. En person, der er berettiget til sådan hjælp, kaldes en revalidend. Aktiviteter, som revalidenden gennemfører, før det erhvervsmæssige sigte er afklaret, kaldes forrevalidering. Det er aktiviteter med et erhvervsmodnende eller afklarende sigte for revalidenden. "

Nogen kommuner har vidst læst den paragraf lidt hurtigt, for nogen kommuner mener, at man skal kunne være selvforsørgende efter en revalidering.

Hvis der skal indgå uddannelse i revalideringen, kan timetallet dog blive relevant.
Man skal nemlig kunne tage uddannelsen på "nomeret tid". Så hvis uddannelsen er på 25 timer om ugen, skal man selvfølgelig kunne klare 25 timer om ugen.
Hvis man så bliver (mere) syg undervejs, kan der vidst forlænges efter gældende su regler. Men som udgangspunkt skal man kunne tage den på den normerede tid
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2016, 14:13   #4
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Det er meget normalt med de fleste revalideringer, at sigtet er, at blive selv forsørgende. Nok derfor du bliver mødt med kravet om 25 timer, det er sjældent du finder meget specifikke ting i lovgivninger, der er du nødt til at finde retspraksis og de afgørelser som kommunen tolker lovgivningen udfra.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2016, 14:37   #5
TLH
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2014
Indlæg: 22
Styrke: 10
TLH er ny på vejen
Tusind tak for jeres svar.

Det jeg virkeligt ikke forstår er, at jeg før jeg kan komme i revalidering skal kunne arbejde 25 timer. Jeg har det sidste års tid fået af vide, som i også siger, at målet med revalidering at blive selvforsøgende.
Jeg har hørt fra sagsbehandleren i Distriktspsykiatrien, at de generelt i KK siger, at når man arbejder mindst 25 timer, så er man selvforsørgende (men det er jo ikke sikkert at sagsbehandleren deroppe har helt tjek på tingene).

Jeg forstår derfor ikke hvorfor, jeg skal være selvforsørgende (25 timer) før jeg kommer i revalidering (hvis Distriktet har ret). Selv hvis de mener 25 timer ikke er selvforsørgende, er det vel relativt meget at sætte mig i et 1 årigt forløb (hvilket der har været tale om) for at komme op på deres definition (som jeg så ikke aner hvad er, men jo helt sikkert kan være under 37 timer).

Giver det mening?
TLH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2016, 14:40   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
TLH:
Formålet med revalidering, er i de fleste tilfælde "omskoling".
Dvs hvis en der er uddannet frisør har fået nogen allergier, der gør at vedkommende ikke fortsat kan arbejde i den branche. Så ville en revalidering til en anden uddannelse give mening.

Skal dog siges at den nok også kan bruges til andre ting, men det er det der som udgangspunkt er formålet med en revalidering
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2016, 14:41   #7
TLH
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2014
Indlæg: 22
Styrke: 10
TLH er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
TLH:
Formålet med revalidering, er i de fleste tilfælde "omskoling".
Dvs hvis en der er uddannet frisør har fået nogen allergier, der gør at vedkommende ikke fortsat kan arbejde i den branche. Så ville en revalidering til en anden uddannelse give mening.

Skal dog siges at den nok også kan bruges til andre ting, men det er det der som udgangspunkt er formålet med en revalidering
Det har hele tiden (!) ligget fast, at det er virksomhedsrevalidering, det har aldrig været oppe til debat. Jeg arbejder pt. i en virksomhed, som meget gerne vil beholde mig i revalidering. Jeg har ikke behov for omskoling (heldigvis)
TLH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2016, 14:51   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Fandt en principafgørelse, vedr revalidering, dog ikke ang timetallet.
Men der står blandt andet:
"En kommune havde fundet en borger berettiget til bevilling af virksomhedsrevalidering med løntilskud i 6 måneder. Planen var, at borgeren efter de 6 måneder skulle kunne arbejde på fuld tid og efterfølgende kunne søge ansættelse på normale vilkår eller raskmeldes til A-kassen."

Så her har målet været fuld tid, og ikke fra starten.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=154029

Det lyder som om kommunen prøver at spare nogen penge, ved at sikre sig at du kan komme op på det timetal.
Nu gætter jeg bare, men skulle ikke undre mig, hvis de så håber på at kunne vurdere dig selvforsørgende efterfølgende.

Om 25 timer er selvforsørgende, både og.
Hvis man kigger på fleksjob-perspektivet, så kigger man på effektive timer.
Man kan i princippet få fleksjob på 37 timer om ugen, hvis man har 50% effektiv arbejdsevne i de timer, og evt en del skånebehov.

"Beskæftigelsesminister, Mette Frederiksen, lovede Folketinget i forbindelse med vedtagelsen af fleksjob- og førtidspensionsreformen, at det ikke ville blive sværere at få tilkendt fleksjob. Reformen skulle være med til at sikre, at personer med en nedsat arbejdsevne, men som stadig er i stand til at arbejde op til 25 timer ugentligt, også kan tilkendes fleksjob."
http://elmer-adv.dk/nyheder/ankestyr...-lovgivningen/

Så 25 timer om ugen, der ville man i princippet kunne være berettiget til fleksjob.
Mens 26 timer om ugen, 100% effektivt, der ville man nok vurderes selvforsørgende.
Der er dog som udgangspunkt ikke nogen specifikke grænser, da flere ting spiller ind. Blandt andet skånebehov.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2016, 14:18   #9
Rebecca.And
Hjemmevant på K10
 
Rebecca.Ands avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2014
Lokation: Frederiksberg
Alder: 58
Indlæg: 239
Styrke: 10
Rebecca.And er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TLH Se meddelelser

Det jeg virkeligt ikke forstår er, at jeg før jeg kan komme i revalidering skal kunne arbejde 25 timer. Jeg har det sidste års tid fået af vide, som i også siger, at målet med revalidering at blive selvforsøgende.....
Du kan bare spørge kommunen om, hvor i lovgivningen der står, at du mindst skal kunne arbejde 25 timer for at få revalidering.
Kan de ikke henvise til en paragraf, så eksisterer reglen ikke.

Husk, som altid, at når du retter henvendelse til kommunen, så skal det ske SKRIFTLIGT.
__________________
Rebecca.And stikker sit næb i alt
Rebecca.And er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2016, 14:58   #10
TLH
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2014
Indlæg: 22
Styrke: 10
TLH er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Rebecca.And Se meddelelser
Du kan bare spørge kommunen om, hvor i lovgivningen der står, at du mindst skal kunne arbejde 25 timer for at få revalidering.
Kan de ikke henvise til en paragraf, så eksisterer reglen ikke.

Husk, som altid, at når du retter henvendelse til kommunen, så skal det ske SKRIFTLIGT.
Jeg har netop fået en sagsbehandler fra Distriktspsykiatrien til at bede kommunen om dokumentationen. Min sagsbehandler synes også det lød meget underligt. Jeg vil desuden bede om at få en skriftlige afgørelse angående afvisningen af revalidering på den baggrund, så jeg har mulighed for indsigelser. Oppe i Distriktet fik jeg af vide, at det kunne tage op til et år, og hun synes jeg skulle i ressourceforløb i stedet, fordi det var administrativt nemmere. Jeg må indrømme jeg blev pænt lammet, da hun sagde det - for ressourceforløb har aldrig været på tale med mig, jeg opfylder alle kravene til en revalidering (minus de famøse udokumenterede 25 timer), og både læge, psykiater, mentor og kontaktperson mener, at det er det optimale for mig.
Pt. kan det altså være kommunen holder fast i kravet, selvom lovgivningen ikke er der, smækker mig i ressourceforløb, og der kan jeg så føjte rundt, indtil min sag er afgjort. Jeg fik forøvrigt at vide, at det at komme fra et ressourceforløb til en revalidering var stort set umuligt.
Så lige nu er det næsten lose-lose for mig.
TLH er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension