K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Accept fra vores omgivelser

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Accept fra vores omgivelser Jeg vil gerne høre lidt om hvordan i andre oplever,at blive accepteret af jeres omgivelser, familie , venner og bekendte og evt kollegaer. Jeg spørger selvfølgelig fordi, jeg selv har oplevet at det er svært, at blive accepteret når man ikke virker 100 procent i erhvervslivet, på grund af sygdom. jeg håber vi kan få en god debat i gang om dette, jeg tror der er mange der tumler med det.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-06-2011, 09:43   #11
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 13
Vibbe er ny på vejen
Kære Gunvor

Åh for pokker hvor jeg godt kender fornemmelserne og tilstanden du beskriver ! - her kommer de i bølger / tsunamier . Og nogen gange må jeg knibe mig selv i armen for at fatte alt det mit liv har måttet lægge ryg til de sidste 5 - 6 år. Fra at tro at jeg levede i et civiliseret land med høj etik og stort menneskesyn er jeg havnet i den kassetænkning og snæversynethed som alt omkring mig har presset mig ind i.

Skismaet kommer når man nærmest ikke kan kende sig selv i sin ressourceprofil - og tankerne pludselig begynder at køre af sporet - og med ét nærmest føler en skizofren tilstand i forhold til sig "jeg-opfattelse" - hvem er jeg - hvem var jeg - og hvordan pokker kom jeg egentlig ud over afgrunden ..... I mit tilfælde er det ikke sygdommen der er det værste at håndtere - det er ganske afgjort alle de groteske beslutninger andre har taget de sidste 6 år som fortsat tonser gennem mit liv. Som en uendelig lang række dominobrikker hvor sygdommen væltede den første brik - men hvor vores system så afgjort er skyld i de millioner andre brikker der væltede.

Maslow - en adfærdspsykolog - lavede en behovspyramide der beskrev menneskets mulighed for at agere med omverden - vores "velfærdssystem" fjerner alle lagene i denne pyramide - så hvordan pokker skulle vi opfatte det anderledes ? Hvordan i al verden skal vi agere når "tæppet rives væk under os "? Er det efter devisen : "overlever du dette så taler du måske sandt" !

Men jeg har besluttet mig : de skal ikke få mig ned med nakken. De kan fjerne mit økonomiske grundlag - de kan smide mig i fogedretten - de kan sende mig fra øst til vest - de kan nøle og magtmisbruge - de kan tvinge mig til medicin ( som jeg nok skal modtage recepter på men ikke hente på apoteket ) - de kan svine mig til - de kan kalde mig hvad de vil - de kan rende mig ! Jeg har overlevet 4 "dødsdomme" - levet af blendermad i 5 år - blevet hånet i både tale og skrift
- MEN MEN MEN
de kan ikke tage min lyst til fortsat at trække vejret - min kamp for igen at kunne spise et stykke rugbrød en gang i 2012 - min humor - mit sind som nok skal blive helt igen når det får noget føde med krudt i - mit engagement i "rigtige mennesker med rigtige livserfaringer" - min kærlighed til livet - min glæde over min søns kreative evner - min nydelse i at se den smukkeste solnedgang - min lidenskab efter smukke ting - mine fantastiske valmuer i haven ..... de kan ganske enkelt ikke tage alt det fra mig som er mig inderst inde.

Det der er mig er det der skal bære mit fremtidige fundament - det kan godt være det sejler nogen dage - det kan godt være det er i strid modvind andre dage - men igen : Kun døde fisk følger med strømmen - og de levende må vel også skulle have et par "hviledage på verdens værste bjergetape" .... Vi kan ikke kæmpe hele tiden - men vi kan give "dem" kamp til stregen !

Gunvor - du får de varmeste tanker og kærligste på en søndag hvor regnen bare siler ned og jeg nyder hullet i tagrenden
KH
Vibbe
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 10:12   #12
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Ekspertsamfundet

Flot formuleret, Gunvor, og for mig handler det også om et ekspertsamfund, som er gået amok. Vi er allesammen idioter, systemet og dets (få) eksperter ved hvad der er bedst for os, og det hele er kørt ned i "one-liners". Du skal bare gøre xxx, så kører det. Når det ikke kører, så prøver du ikke godt nok, og så er du uvillig - dvs at der er noget galt med DIG.

Eksempelvis så er rygtræning den kur, som systemet har besluttet virker på rygproblemer. Man gør sig ikke mange tanker om, hvor den enkeltes rygproblemer kommer fra, eller hvad træningen skal gøre for kroppen hos lige præcis dig, eller at du ikke bare har ondt i ryggen men alle andre steder også - du skal bare træne, så går rygproblemerne over. Gør de ikke det, så er du ikke vedholdende nok, træner forkert, er psykisk lidt svag så du har behov for "ekstra støtte til træning", så må du bare starte på et lidt lavere niveau osv osv.

Når det så efter 25 år på den galej viser sig, at jeg har en genetisk bindevævsdefekt, som faktisk betyder, at jeg gennem alle årene skulle have trænet helt anderledes (og at hvis man havde gidet tage mig alvorligt, lyttet til mig, undersøgt mig ordentligt uden forudbesluttede diagnoser, så kunne den dårlige spiral måske være blevet brudt) - og at jeg pga alt det træning jeg har lavet, faktisk har ødelagt min krop - så kigger de den anden vej, stadig overbevist om deres egen ufejlbarlighed.... men dog uden at ville se mig i øjnene... Videre til den næste person i rækken. Og jeg sidder med en fp, som jeg gerne ville have været foruden.
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 11:00   #13
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af NPH Se meddelelser
....Der er desværre mange kampe endnu der skal kæmpes
Men jeg ser problemerne et andet sted
Gennem de sidste mange år er samfundet præget mere og mere af at enhver er sig selv nærmest,og du er kun en belastning hvis du ikke går på arbejde
Brugte igennem nogle år tiden med foreningsarbejde men har på grund af sygdom måttet opgive dette
Kan mærke at jeg mister "sociale kompetancer" det bliver sværer at acceptere at blive betragtet som andenrangs borger i dette land
Håber at i kan bære over med at jeg er lidt flagrende når jeg skriver
Vi er desværre kommet så langt væk fra solidariteten i samfundet, at jeg ind imellem tænker om jeg gider at leve i sådan en verden
Ja selv famile er præget af holdningen i samfundet, og der gider jeg ikke forsvare mig mere
Vi sidder med usynlige handicaps,og det der ikke kan ses findes ikke
Nu skal jeg slutte for nu kommer der for mange negative følelser

....
Dine følelser er på ingen måde negative. Du beskrev blot det virkelige verden vi liver i, alt andet er kun illusion.
Det er sundt at se verden som den er, men det betyder ikke at man skal lide af den grund. Jeg tror på at, man blive kun stærkere af den viden om at ondskaben findes lige om hjørne men den findes også i os selv, det er også værd at huske.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 11:21   #14
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vibbe Se meddelelser
Men jeg har besluttet mig : de skal ikke få mig ned med nakken. De kan fjerne mit økonomiske grundlag - de kan smide mig i fogedretten - de kan sende mig fra øst til vest - de kan nøle og magtmisbruge - de kan tvinge mig til medicin ( som jeg nok skal modtage recepter på men ikke hente på apoteket ) - de kan svine mig til - de kan kalde mig hvad de vil - de kan rende mig ! Jeg har overlevet 4 "dødsdomme" - levet af blendermad i 5 år - blevet hånet i både tale og skrift
- MEN MEN MEN
de kan ikke tage min lyst til fortsat at trække vejret - min kamp for igen at kunne spise et stykke rugbrød en gang i 2012 - min humor - mit sind som nok skal blive helt igen når det får noget føde med krudt i - mit engagement i "rigtige mennesker med rigtige livserfaringer" - min kærlighed til livet - min glæde over min søns kreative evner - min nydelse i at se den smukkeste solnedgang - min lidenskab efter smukke ting - mine fantastiske valmuer i haven ..... de kan ganske enkelt ikke tage alt det fra mig som er mig inderst inde.

Det der er mig er det der skal bære mit fremtidige fundament - det kan godt være det sejler nogen dage - det kan godt være det er i strid modvind andre dage - men igen : Kun døde fisk følger med strømmen - og de levende må vel også skulle have et par "hviledage på verdens værste bjergetape" .... Vi kan ikke kæmpe hele tiden - men vi kan give "dem" kamp til stregen !

Gunvor - du får de varmeste tanker og kærligste på en søndag hvor regnen bare siler ned og jeg nyder hullet i tagrenden
KH
Vibbe
Mine problemer, altså de helbredsmæssige, er anderledes end dine, men jeg genkender meget af det du skriver.

Den der med "de skal ikke få mig ned med nakken" kender jeg kun alt for godt, det er nok den der har hjulpet mig til at overleve 15 års kamp med systemet.
Jeg har haft nogle dyk hvor jeg har været tæt på at opgive, men hver gang er jeg nået frem til, at "fandeme nej, de skal aldrig få mig ned med nakken", og så er det ind i kampen igen.

En tur ud i naturen kan være den rene balsam for sjælen, man tænker så godt når man går en tur.

For mit vedkommende lykkedes det kommunen, at spolere min tillid til andre mennesker totalt.
Det er dælme da sørgeligt, at kommunalt ansatte vil være bekendt, at opføre sig, så man ikke tør tro på er ordentligt menneske når man endelig møder et.

Heldigvis sluttede min "historie" med et par omgange hos anden aktør, hvor jeg blev mødt af et menneske.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 11:29   #15
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde.

Det blev desværre kun til 4 timers søvn, igen, igen .... Men det er en ny dag, og jeres indlæg læses m. såvel medfølelse og beundring og hvor ironien er klar hjælper den til at finde min egen.

NPH: du har helt ret, ordet solidaritet er et fremmedord i dobbelt forstand, og alt for mange kender hverken den følelse der ligger bag dette begreb el. den egentlige betydning, hvilket resultere i bl.a. flg.:
Citat:
samfundet præget mere og mere af at enhver er sig selv nærmest,og du er kun en belastning hvis du ikke går på arbejde
.

Du skriver også flg.:
Citat:
det bliver sværer at acceptere at blive betragtet som andenrangs borger i dette land
. Hvis vi accptere dette, bliver andenrangsborgeretiketten netop en del af vores identitet.

Måske skulle vi samlet lave en humpende, rullende, ect. march fra Skagen til KBH. syngende: I kan ikke slå os ihjel, selvom vi ikke er en del af jer selv.

Vibbe: du skriver at din søn er kreativ, dine indlæg bærer stærkt præg af en kreativ åre, idet du har et levende og let tilgængeligt skriftsprog, hvor du også ofte går brug af billededannelse og god ironi i kombination. Perlen denne gang for mig er:
Citat:
på en søndag hvor regnen bare siler ned og jeg nyder hullet i tagrenden
. Det kunne jo næsten være en allerogi på systemet (vandet der foser ned = alle dominobrikkerne) og din evne til at fokusere på det smukke (at hullet i tagrenden kan nydes i det rette perpsektiv). Den vil jeg tage med mig, da du jo netop understreger at de små ting ikke kan tages fra os.

PiaL: tak, vi mangler også nogle film, som belyser netop disse dialemaer, som J. Nicholson eft. min mening gjorde så godt i både "Gøgereden" (tænk jer engang 1975 - og vi kan stadig ikke behandle mennesker m. den type sygdomme m. respekt), "Det bliver ikke bedre" (næh, det har lange udsigter), og til dels "Rundt om Schmidt" (hvad sidder den alm. funktionær tilbage med eft. et langt arbejdsliv).

Jeg har også gået til behandlinger for mit bevægeapperat i mange år, hvilket har givet mig en rigtigt god fornemmelse for hvornår man møder behandlere, der mener at den rette behandling er et samarbejde mel. disse og patienterne, idet mange faktisk, som du, har en rigtigt god føling m. hvad ders krop fortæller dem. Men det meget svært, når man sidder overfor en "ekspert", hvis uddannelse ikke indebærer en vinkel, der hedder: lyt til patienten, samarbejd om mulige løsninger, vær selvkritisk og afprøv nye veje, og ikke mindst bliv ved med at lære.

Reelt mener jeg, du bør have en erstatning for forkert behandling gennem de mange år. Hbåer du nu har fundet nogle gode behandlere, der kan afhjælpe bare noget.

Du skriver:
Citat:
men dog uden at ville se mig i øjnene
, jeg håber du stirrer rigtigt godt tilbage uden et ord, men meget sigende, måske så længe at de er nødt til at møde dit åbne blik, og derpå må slå det ned i erkendelse af deres fejl.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 11:37   #16
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser

Måske skulle vi samlet lave en humpende, rullende, ect. march fra Skagen til KBH. syngende: I kan ikke slå os ihjel, selvom vi ikke er en del af jer selv.
Og næste vers skal være "I kan ikke slå os ihjel, vi kan bli' en del af jer selv".

Mange mennesker tror jo vi er fulde af løgn m.h.t. vores erfaringer med systemet, lige indtil den dag de selv bliver ramt af sygdom.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 11:43   #17
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Vovse, fint m. næste vers, måske vi starte m. vores egen prostestsang, så yderligere vers er meget velkomne.

Er sikre på vi også kan finde nogle musikere, der vil deltage i indspilningen.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 12:03   #18
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 13
Vibbe er ny på vejen
Vi lever åbenbart i et land hvor selv folk uden tænder må lære at bide fra sig
KH
Vibbe
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 12:07   #19
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Alt det i skrive om, føles og oplives dobbelt så stærk nå man en dansker kun på papiret.

Jeg holdt altid fast ved det hvem jeg er og i dag kan jeg se, at det var min bedste livsforsikring. Ingen kan manipulere med mig......og det er den største gave som jeg har givet mig selv.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 12:19   #20
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vibbe Se meddelelser
Kære Gunvor

Åh for pokker hvor jeg godt kender fornemmelserne og tilstanden du beskriver ! - her kommer de i bølger / tsunamier . Og nogen gange må jeg knibe mig selv i armen for at fatte alt det mit liv har måttet lægge ryg til de sidste 5 - 6 år. Fra at tro at jeg levede i et civiliseret land med høj etik og stort menneskesyn er jeg havnet i den kassetænkning og snæversynethed som alt omkring mig har presset mig ind i.

Skismaet kommer når man nærmest ikke kan kende sig selv i sin ressourceprofil - og tankerne pludselig begynder at køre af sporet - og med ét nærmest føler en skizofren tilstand i forhold til sig "jeg-opfattelse" - hvem er jeg - hvem var jeg - og hvordan pokker kom jeg egentlig ud over afgrunden ..... I mit tilfælde er det ikke sygdommen der er det værste at håndtere - det er ganske afgjort alle de groteske beslutninger andre har taget de sidste 6 år som fortsat tonser gennem mit liv. Som en uendelig lang række dominobrikker hvor sygdommen væltede den første brik - men hvor vores system så afgjort er skyld i de millioner andre brikker der væltede.

Maslow - en adfærdspsykolog - lavede en behovspyramide der beskrev menneskets mulighed for at agere med omverden - vores "velfærdssystem" fjerner alle lagene i denne pyramide - så hvordan pokker skulle vi opfatte det anderledes ? Hvordan i al verden skal vi agere når "tæppet rives væk under os "? Er det efter devisen : "overlever du dette så taler du måske sandt" !

Men jeg har besluttet mig : de skal ikke få mig ned med nakken. De kan fjerne mit økonomiske grundlag - de kan smide mig i fogedretten - de kan sende mig fra øst til vest - de kan nøle og magtmisbruge - de kan tvinge mig til medicin ( som jeg nok skal modtage recepter på men ikke hente på apoteket ) - de kan svine mig til - de kan kalde mig hvad de vil - de kan rende mig ! Jeg har overlevet 4 "dødsdomme" - levet af blendermad i 5 år - blevet hånet i både tale og skrift
- MEN MEN MEN
de kan ikke tage min lyst til fortsat at trække vejret - min kamp for igen at kunne spise et stykke rugbrød en gang i 2012 - min humor - mit sind som nok skal blive helt igen når det får noget føde med krudt i - mit engagement i "rigtige mennesker med rigtige livserfaringer" - min kærlighed til livet - min glæde over min søns kreative evner - min nydelse i at se den smukkeste solnedgang - min lidenskab efter smukke ting - mine fantastiske valmuer i haven ..... de kan ganske enkelt ikke tage alt det fra mig som er mig inderst inde.

Det der er mig er det der skal bære mit fremtidige fundament - det kan godt være det sejler nogen dage - det kan godt være det er i strid modvind andre dage - men igen : Kun døde fisk følger med strømmen - og de levende må vel også skulle have et par "hviledage på verdens værste bjergetape" .... Vi kan ikke kæmpe hele tiden - men vi kan give "dem" kamp til stregen !

Gunvor - du får de varmeste tanker og kærligste på en søndag hvor regnen bare siler ned og jeg nyder hullet i tagrenden
KH
Vibbe
Stærkt skriv, Vibbe
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
STRESS i systemet, systemet giver STRESS Ricky M. Politik og Samfund 5 31-12-2011 00:36
hvad med en gratis tur i vandet ? c.l.e.o. Alt det andet 1 08-10-2011 23:03
Hej hvor finder man en Lov der beskriver hvad man må når man er i flexjob? Erik Hovedskou Spørgsmål ang fleksjob 3 19-11-2010 19:33
En psykolog beskriver en handicappets arbejdsliv zuza At søge førtidspension 1 14-10-2007 15:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension