K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-06-2011, 13:38   #1
Happy girl
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2011
Indlæg: 2
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
Happy girl er ny på vejen
Uddannelse under kontanthjælp

Kort og godt: Må man tage en uddannelse til zoneterapeut, akupunktør el. lign. mens man modtager kontanthjælp? Uddannelsen skal jeg finansiere selv, da den er privat. Skemamæssigt er den tilrettelagt således at man læser i fritiden og kan have fuldtidsjob ved siden af, så selv om jeg læser vil jeg stadig kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
Happy girl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2011, 14:06   #2
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
Det Korte svar er nej. Der er dog en række tilfælde hvor det godt kan lade sig gøre.


Fra lov om aktiv socialpolitik.:

Citat:
Personer under uddannelse

§ 12. Der kan ikke ydes hjælp til personer under uddannelse, jf. dog §§ 37 og 38 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Beskæftigelsesministeren kan herudover fastsætte regler om, at der i særlige tilfælde kan ydes hjælp til personer under uddannelse.

Stk. 2. Når der ydes hjælp til en person, hvis ægtefælle er under uddannelse, beregnes der ikke hjælp til ægtefællen.
Fra Lov om aktivbeskæftigelsesindsats.:

Citat:
Særligt om studie- og erhvervskompetencegivende uddannelser

§ 37. Personer under 30 år, der er omfattet af § 2, nr. 1-3, kan ikke modtage tilbud efter dette kapitel til en studie- og erhvervskompetencegivende uddannelse, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Jobcenteret kan fravige bestemmelsen i stk. 1 for personer, der ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse, og som

1) har forsørgerpligt over for hjemmeboende børn,

2) er fyldt 25 år og er omfattet af § 2, nr. 1, og som har ret og pligt til efterfølgende tilbud efter § 89, eller

3) er fyldt 25 år og er omfattet af § 2, nr. 2 og 3, og som har ret og pligt til efterfølgende tilbud efter § 96.

Stk. 3. Ved afgørelse efter stk. 2 om tilbud til en erhvervskompetencegivende uddannelse skal uddannelsen kvalificere til arbejde inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft, og der må ikke være tale om en uddannelse med længere varighed end en professionsbacheloruddannelse.

Ydelser m.v.

§ 38. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, modtager under tilbud om vejledning og opkvalificering dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 2-5 og 7, modtager under tilbuddet den ydelse, som den pågældende er berettiget til i henhold til lov om aktiv socialpolitik eller lov om sygedagpenge, eller for personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, efter anden lovgivning.
Du er derfor nødt til at spørge i din kommune for faktisk afklaring - Sandsynligheden for et ja er størst, hvis du spørger mundtligt; men da risikerer du et kæmpe tilbagebetalings krav, hvis anden sagsbehandler senere måtte stå med anden opfattelse

Har du modet til det så gå til din kommune og forsøg at få svar fra dem. Vær forberedt på et nej. At uddannelsen ligger uden for normal arbejdstid betragtes af kommunerne som irrelevant.

Vh SuperHoax
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2011, 14:08   #3
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
Fik smidt ud at du kan oppebærer kontanthjælp, hvis du har uddannelse samtidg med fuldtidsjob, men du så bliver fyret af arbejdsgiver....
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2011, 21:39   #4
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
jeg er igang med zoneterapi på kontanthjælp.

kommunen betaler også uddannelsen på 70.000 så jo hvis du har en varig funktionsnedsættelse..og er heldig at møde den rette sagsbehandler min sagsbehandler kalder det pt et aktivt tilbud. tror de gav mig lov for at trække tiden. og undgå at gi mig pension. ville bare gerne uddannes, Nu er jeg dog ked af mit studie men føler jeg vil tage det færdig for ligesom at færdiggøre noget.

bagefter skal jeg udredes mod flex el pension håber jegfor udd. er på ca.5 timer ugentligt og det er ca det jeg kan klare....

så jo kan godt lade sig gøre..
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 01:28   #5
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Da jeg var på kontanthjælp, måtte jeg gerne tage HF enkeltfag. Det skulle bare være under 20 timer om ugen, fik jeg at vide, og så skulle jeg være klar til at springe fra, hvis der dukkede et job op. Det er nogle år siden, så reglerne kan selvfølgelig sagtens være lavet om mange gange siden.
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 16:52   #6
Castella
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
Castella er ny på vejen
Når du er under uddannelse, kan du ikke få kontanthjælp (kun under særlige omstændigheder.
Men SU.
Castella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 20:44   #7
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Spørgsmålet er også, om den uddannelse kan siges at være kompetencegivende - hvis ikke, vil det muligvis blive betragtet som en fritidsting, og det siger kommunen som regel ikke noget til, med mindre, at du har en påvirket arbejdsevne og så bruger dit krudt på din fritid, istedet for ifm job.

Men som de andre anbefaler, jeg ville tale med en sagsbehandler, og få en evt. godkendelse på skrift.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kurser/uddannelse på kontanthjælp Desmond007 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 15-02-2013 21:17
Kontanthjælp under videregående uddannelse Ernos Bryde Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 30-08-2012 23:38
Kontanthjælp/uddannelse Te-pigen Dit og Dat 14 10-08-2012 03:17
Uddannelse på kontanthjælp ? FrkSilverfox Dit og Dat 11 05-07-2011 12:01
kontanthjælp og uddannelse mens vi venter Alt det andet 12 23-03-2009 01:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension