K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-05-2007, 14:15   #21
Bea
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2006
Indlæg: 108
Styrke: 18
Bea er ny på vejen
RE: Går jeg ned i løn?

Jeg siger det igen, men måske mere klart.

Grundfos vil kun have fleksjobbere på 37 timer, hvilket jeg ikke kunne. Jeg blev spurgt om jeg ville kunne klare mig for en løn svarende til ca tyve timer om ugen, hvilket jeg også svarede nej til.

Nu er det så, jeg mener at der efter den nye lov pr 1- 7- 06 er visiteret deltids - fleksjobbere. Altså hvis jeg kun arbejde 20 timer før jeg blev syg, ja, så får jeg kun betaling for de timer også under fleksjob. Så må arbejdsgiveren da heller ikke få fuld refusion? Eller hvad?
Jeg tror ikke Grundfos er for fine i kanten, men at de gør noget ulovligt vil jeg tillade at betvivle.

Det er lidt spændende det her. Jeg er spændt på udfaldet af Hejdiens svar.

Bea

Bea er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2007, 15:13   #22
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Går jeg ned i løn?

Det er muligt, at Grundfoss tror, at fleksjob er noget, hvor man flekser med tiden, og ikke har en begrænsning i arbejdsevnen.

Et utal af arbejdsgivere har INGEN ANELSE om, hvad fleksjob er.

Lad os håbe, at Grundfoss blot har taget fejl af disse to begreber.

Bea... Skar du det ud i pap for ham på messen, at du havde en begrænsning i din arbejdsevne?

Men det gjorde du vel?!
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2007, 11:30   #23
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Går jeg ned i løn?

Jeg har siddet og lavet resarch på arbejdet ang det rummelige arbejdsmarkedet og for alt hvad det er værd så skulle Grundfoss være blandt de førende inden for det i danmark så mon ikke de ved hvad de laver, spørgsmålet må så bare være...

Hvad laver de ???? :|
  Besvar med citat
Gammel 17-05-2007, 11:46   #24
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Går jeg ned i løn?

Virksomheders sociale ansvar er beskrevet her.
Bemærk, at det PRIMÆRT er FRIVLLIGT.
Det har INTET med fleksjob at gøre.

Citat:
Corporate Social Responsibility
- eller virksomhedernes samfundsmæssige ansvar

EU-kommissionen definerer Corporate Social Responsibility (herefter CSR) som ”virksomhedernes frivillige arbejde med at integrere sociale og miljømæssige hensyn i deres forretningsaktiviteter og i interaktionen med deres interessenter”. På dansk siger vi ofte ”virksomhedernes sociale ansvar”.
Internationalt definerer man CSR meget bredt som et begreb, der omfatter såvel sociale som miljømæssige forhold. I Danmark bruges betegnelsen ”socialt ansvar” dog mest om arbejdsmarkedsrelaterede problemstillinger med vægt på skabelsen af ’det rummelige arbejdsmarked’. Derfor oversættes CSR i det følgende til ”virksomheders samfundsmæssige ansvar” for at indikere, at begrebet dækker virksomhedens samfundsmæssige ansvarlighed og engagement i en bredere forstand end blot rummelighed.

Frivillige aktiviteter

CSR henviser som regel til frivillige aktiviteter. Det vil sige aktiviteter i virksomheden, der ikke er omfattet af lovgivning eller overenskomster. CSR omfatter dog også de særlige bestræbelser, som virksomheder gør sig for at sikre, at de i et og alt lever op til regler og regulativer på det sociale og miljømæssige område.
Virksomheder er jo IKKE TVUNGET til at ansætte fleksjobbere, ifølge ovenstående.

Et legat til en medarbejder fra virksomhedens fond falder vel også ind under ovenstående.

Og ja, det kan bruges i den globale markedsføringsstrategi og i sidste ende gavne på bundlinjen.

Citat:
CSR er et spørgsmål om, at virksomheder skal operere med flere end blot økonomiske og juridiske kriterier for, hvad der er god og ansvarlig adfærd. Ikke kun fordi det er udtryk for socialt sindelag og god etik, men også fordi det kan være til gavn for bundlinien i den pågældende virksomhed.
http://www.socialtengagement.dk/sw3995.asp
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2007, 16:27   #25
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Går jeg ned i løn?

Citat:
zuza skrev:
Det er muligt, at Grundfoss tror, at fleksjob er noget, hvor man flekser med tiden, og ikke har en begrænsning i arbejdsevnen.
zuza jeg tror bestemt at Grundfos ved hvad de laver, en af grundene til det er at de medstifter af midt jysk netværk og at de roser sig selv af at have arbejdet med medarbejder fastholdelse som siden hen blev til det rumlige arbejdsmarkede siden 1968..

Læs evt her

Baggrund
Social velfærd er ikke alene et anliggende for det
offentlige. Alle - den enkelte borger, lokalsamfundet,
arbejdspladserne - må tage et medansvar.
For virksomhederne handler det sociale engagement
først og fremmest om at skabe den størst
mulige rummelighed og dermed den størst mulige
sikkerhed for, at mennesker ikke – på grund af
alder, sygdom, nedsat arbejdsevne eller personlige
problemer – udstødes eller udelukkes fra arbejdsmarkedet.
For at fremme det sociale engagement i virksomhederne
har

• Pressalit Group A/S, Ry

• Trevira Neckelmann A/S, Silkeborg

• Grundfos A/S, Bjerringbro

i 1998 etableret et netværk for midtjyske virksomheder
inden for både den offentlige og den private
sektor, der ønsker at arbejde med socialt engagement.
Der er ansat en inspirator – Jette Porsmose Skylvad
– til at støtte, hjælpe og inspirere virksomhederne
i arbejdet med det sociale engagement.
Beskæftigelsesministeriet bidrager økonomisk til
netværket.

Aktiviteter
Virksomhederne i netværket arbejder med socialt
engagement både internt i forhold til egne medarbejdere
og eksternt i forhold til at give plads for
personer udefra, der har behov for et ansættelsesforhold
på særlige vilkår.
I de år netværket indtil nu har eksisteret, har der
løbende været afholdt netværksmøder med henblik
på inspiration og erfaringsudveksling.
Desuden har der været og vil fortsat være
adskillige konkrete initiativer i gang på virksomhederne
i netværket omkring eksempelvis:

• Seniorpolitik
• Fastholdelse af medarbejdere ved sygdom
• Samarbejde med offentlige myndigheder
• Oprettelse af flex- og skånejob
• Rekruttering og indslusning med en social
dimension
• Integration af flygtninge og indvandrere
• Reducering af sygefravær
• Etablering af sideproduktioner
• Socialt ansvar i selvfungerende grupper
• Socialt ansvar i små virksomheder
  Besvar med citat
Gammel 17-05-2007, 16:55   #26
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Går jeg ned i løn?

Citat:
Bea skrev:
Jeg siger det igen, men måske mere klart.

Grundfos vil kun have fleksjobbere på 37 timer, hvilket jeg ikke kunne. Jeg blev spurgt om jeg ville kunne klare mig for en løn svarende til ca tyve timer om ugen, hvilket jeg også svarede nej til.

Nu er det så, jeg mener at der efter den nye lov pr 1- 7- 06 er visiteret deltids - fleksjobbere. Altså hvis jeg kun arbejde 20 timer før jeg blev syg, ja, så får jeg kun betaling for de timer også under fleksjob. Så må arbejdsgiveren da heller ikke få fuld refusion? Eller hvad?
Jeg tror ikke Grundfos er for fine i kanten, men at de gør noget ulovligt vil jeg tillade at betvivle.

Det er lidt spændende det her. Jeg er spændt på udfaldet af Hejdiens svar.

Bea
Jamen... Hejdien m.fl.

Kan SÅ stor en misforståelse bare opstå og tillige - på en jobsmesse, hvor virksomhedernes uddelegerede forventes at vide, hvad deres egen virksomhed står for?

Skulle vi ikke hellere EFTERLYSE her blandt brugere dem, der enten allerede er i fleksjob hos Grundfoss eller dem, der kender en/flere fleksjobbere derinde - og som helt anonymt kan fortælle os, hvodan det i virkeligheden forholder sig?
  Besvar med citat
Gammel 17-05-2007, 17:25   #27
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Går jeg ned i løn?

Jo det kan vi godt gøre, jeg har siddet og læst rigtig meget om grundfos og jeg har lidt svært ved at forstille mig at de ikke overholder spillereglerne at de så kun vil have folk ansat i fleksjob 37 timer , det kan man så diskuttere hvor fint det er ..

Jeg mener nogen skal jo også ansætte os andre skravlede he he

Jeg kom til at tænke på at når de spørger bea om hun vil kunne klare sig for tyve timer så kan det tænkes at et er en deltids stilling de vil tilbyde hende (som det jo er helt legetimt at gøre ) og der er refusionen så også kun til en deltids stilling det vil sige at tjener hun 15.000 før skat (bare et eksempel) så vil arbejdsgiver få refunderet 2/3 del eller halvdelen af det, så på den måde kan det godt lade sig gøre, nu er det bare sådan at man godt må sige nej til en deltids stilling..

Så er man ved den problematik at Grundfos vælger IKKE at ansætte folk med nedsat tid som skånehensyn, men kun dem der kan 37 timer og har andre skånehensyn, mon ikke det er den måde det hænger sammen på
  Besvar med citat
Gammel 17-05-2007, 19:13   #28
Bea
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2006
Indlæg: 108
Styrke: 18
Bea er ny på vejen
RE: Går jeg ned i løn?

Citat:
zuza skrev:
Det er muligt, at Grundfoss tror, at fleksjob er noget, hvor man flekser med tiden, og ikke har en begrænsning i arbejdsevnen.

Et utal af arbejdsgivere har INGEN ANELSE om, hvad fleksjob er.

Lad os håbe, at Grundfoss blot har taget fejl af disse to begreber.

Bea... Skar du det ud i pap for ham på messen, at du havde en begrænsning i din arbejdsevne?

Men det gjorde du vel?!
Ja, Zusa, det gjorde jeg, og derfor kunne han ikke hjælpe mig. Det er der slet ingen tvivl om.
Han svarede at de havde valgt at køre en linie, hvor de kun ansætter fleksere, der kan være der i 37 timer. Han sagde, han ikke vidste om det blev ved med at være på den måde, men sådan var det nu.

Ovenstående står helt klart for mig.

Det der står mindre klart er, hvorfor han spørger mig, om jeg kan klare mig for løn svarende til de 20 timer jeg kan arbejde. Det er det der får mig til at tænke på, hvad der sker. Det eneste jeg kan se er den nye regel om fleksere på deltid.

(Jeg indledte samtalem med repræsentanten fra Grundfos, med at sige at jeg havde set udsendelsen i fjernsynet om hvordan de hjælper folk fra alle samfundsgrupper, og fortalte ham så om min situation som ledig fleksjobber)

Grundfos er som Hejdien skriver en af de førende inden for området, hvor de arbejder med både integration, udsatte grupper og syge.

På AS 3 hvor jeg går nu, ved alle, at hvis de ikke kan arbejde fuld tid, ja så er der ingen muligheder på Grundfos. Der er lige startet en dame derude, men hun kunne også arbejde fuld tid.

Jeg har selv søgt arbejde derude på deres integrationsprojekt af unge mennesker ( før jeg var flekser), der ikke kan tilpasse sig på den ene eller anden måde. Et projekt der så vidt jeg husker skulle køre over 11/2 år. Jeg så fjernsynsudsendelse, hvorda de unge mennesker blev sluset ud i den almindelige produktion. De arbejde med et belønningssystem, hvor de fik et fint skilt med navn hængt op, så de andre kunne se, hvad de havde nået.
Når man søger arbejde på Grundfos, skriver de i deres stillingsopslag at de vægter vores holdninger højt.

Jeg synes det er dejligt, de tager del i socialt arbejde. Efterhånden som jeg hører og ser mere får jeg en ide om at de bruger det som reklame for virksomheden. Det ville også være fint, hvis det både kan bruges som reklame og som socialt engagement. Måske er jeg jeg blevet lidt negativ og mistroisk, men det er blevet sådan efter jeg har været i vælten med systemet.

Jeg ville egentlig gerne til bunds i, hvad de gør nu. Jo mere vi skriver om det jo mere interessant.

Jeg vil gå ind og se hvad jeg kan finde, og så vil jeg se om jeg kan finde ud af nioget mere hos jobkonsulenten på as 3. Han har helt sikkert sendt flere af sted til Grundfos.

Bea
Bea er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2007, 19:33   #29
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Går jeg ned i løn?

Du må ikke misforstå mig, Bea, for jeg tror på, hvad du skriver.

Det er bare lidt voldsomt at hænge Grundfos ud, HVIS det nu beror på en misforståelse.

Men lad os se, hvad der sker.

En mulighed er jo, at han mener, man skal være TIL STEDE i 37 timer, selvom man kun kan arbejde effektivt i 20, som Hejdien vist mener.

Jeg tror heller ikke, det er ulovligt, hvis de ikke ønsker fleksjobbere.

De kan jo godt udvise social ansvarlighed på mange andre måder,
selvom jeg da også synes, man skulle ansætte flere fleksjobbere.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2007, 19:54   #30
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Går jeg ned i løn?

Citat:
zuza skrev:

En mulighed er jo, at han mener, man skal være TIL STEDE i 37 timer, selvom man kun kan arbejde effektivt i 20, som Hejdien vist mener.
Hmm... vil det sige, at man skal arbejde halvt så hurtigt, som hvis man var rask? Og hvordan måler man så det og i forhold til hvad? Der er ikke to mennesker, der er ens på dette punkt. Og hvad med variationerne i løbet af dagen? Og hvad med refusionen? Hvordan regner man så den ud - når fleksere reelt ER tilstede på virksomheden i 37 timer/uge?

Nææ... lige meget hvad, så lyder det uldent....

Jeg har indtryk af, at Bea spørger hellere en gang for meget, og når hun kommer i tvivl - er der også noget at komme efter.

Var det ikke meget nemmere at kontakte Grundfoss direkte med anmodning om en detaljeret information om deres måde at håndtere fleks-ansættelserne på? Det kan der ikke være en statshemmelighed eller hur?
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension