K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-12-2015, 10:14   #1
liseg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2015
Indlæg: 40
Styrke: 9
liseg er ny på vejen
Modregning af alderspension i førtidspension?

Hej

Jeg er tilkendt førtidspension fra 1.12.2015. Jeg har arbejdet i pensionsgivende job i 2år og har Kr. 60.000 stående på en alderspension opsparing.

Jeg har talt med pensionsforeningen, der informerer, at jeg vil kunne få udbetalt Kr. 220 pr. mdr. eller få det hele udbetalt fratrukket 40% i skat.

Jeg har valgt at få udbetalt de 36.000. Vil de blive modregnet i min førtidspension?

Jeg mener at have læst et sted, at engangsudbetaling bliver betragtet som formueoverførsel og derfor ikke modregnes, er det korrekt?

Med venlig hilsen
Lise
liseg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2015, 10:43   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Normalt modregnes skattepligtige udbetalinger i pensionen, også pensionsudbetalinger.

Det er skattefri engangsudbetalinger som ikke indregnes.

Men om du bliver modregnet kommet jo an på om du rammer indtægtsloftet, på ca. 73.000kr før skat i indkomst pr. År, ud over din førtidspension. Indtægt over de 73.000kr modregnes med 30 kr nedsættelse af pensionen for hver 100kr der tjenes.

Har du tjekket om dit pensionsselskab giver mere end din egen pension, fx. Invalideydelse, engangsbeløb

Er du gift, bør du læse borger.dk, da der også er regler for ægtefælles indtjening som kan give pensionsnedsættelse
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2015, 20:52   #3
liseg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2015
Indlæg: 40
Styrke: 9
liseg er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Normalt modregnes skattepligtige udbetalinger i pensionen, også pensionsudbetalinger.

Det er skattefri engangsudbetalinger som ikke indregnes.

Men om du bliver modregnet kommet jo an på om du rammer indtægtsloftet, på ca. 73.000kr før skat i indkomst pr. År, ud over din førtidspension. Indtægt over de 73.000kr modregnes med 30 kr nedsættelse af pensionen for hver 100kr der tjenes.

Har du tjekket om dit pensionsselskab giver mere end din egen pension, fx. Invalideydelse, engangsbeløb

Er du gift, bør du læse borger.dk, da der også er regler for ægtefælles indtjening som kan give pensionsnedsættelse
Da jeg har så lille en opsparing, valgte jeg at få den udbetalt. Jeg er ugift.

I 2015 skal kun have førtidspension december mdr., har fået løn + dagpenge i 11 mdr., så kan ikke lige overskue det regnestykke, men har i de 11mdr. vist ca en A-indkomst på ca.210.000...tænker, at jeg så nok ikke får førtidspension for december...2016 har jeg ingen indkomst ud over førtidspensionen, så regner med, at jeg får det fulde beløb der...tænker, at jeg skulle have ventet med at få dem udbetalt til januar, men måske det slet var muligt.

Hilsen fra Lise
liseg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2015, 08:03   #4
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af liseg Se meddelelser
Hej

Jeg er tilkendt førtidspension fra 1.12.2015. Jeg har arbejdet i pensionsgivende job i 2år og har Kr. 60.000 stående på en alderspension opsparing.

Jeg har talt med pensionsforeningen, der informerer, at jeg vil kunne få udbetalt Kr. 220 pr. mdr. eller få det hele udbetalt fratrukket 40% i skat.

Jeg har valgt at få udbetalt de 36.000. Vil de blive modregnet i min førtidspension?

Jeg mener at have læst et sted, at engangsudbetaling bliver betragtet som formueoverførsel og derfor ikke modregnes, er det korrekt?

Med venlig hilsen
Lise
Jeg er sikker på at du har ret i at du ikke modregnes når du har valgt at få udbetalt ordningen mod en afgift på 40%. I dette tilfælde er det ikke noget der påvirker din skattepligtige indkomst og så sker der ikke modregning.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2015, 10:26   #5
liseg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2015
Indlæg: 40
Styrke: 9
liseg er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dinosaur Se meddelelser
Jeg er sikker på at du har ret i at du ikke modregnes når du har valgt at få udbetalt ordningen mod en afgift på 40%. I dette tilfælde er det ikke noget der påvirker din skattepligtige indkomst og så sker der ikke modregning.

Mvh. Susanne
Tak for svar Kan bare håbe det bedste nu, har jo fået dem udbetalt...nogen gange når man desværre ikke altid lige at få tænkt det hele igennem før handling...
Jeg har endnu ikke modtaget noget fra Udbetaling Danmark vedr. beregning, så afventer derfra.
Syntes, det er lidt bøvlet, at FP er fra 1.12.15, tænker det ville være mere enkelt for mig, hvis det havde været fra 1.1.16, men sådan er der jo så meget, der er, når man er afhængig af det offentlige system

Hilsen fra Lise

Udbetaling alderspension/Førtidspension

Som tidligere skrevet, har jeg fået udbetalt min alderspension og betalt 40% i afgift til staten. I forhold til modregning i førtidspension har jeg i dag fået oplyst fra Udbetaling Danmark, at dette ikke vil blive modregnet, da der er opkrævet en afgift og ikke alm skat

Hilsen fra Lise
liseg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2015, 16:12   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Åh det var godt. Så får du alle pengene. Tillykke
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2015, 10:48   #7
liseg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2015
Indlæg: 40
Styrke: 9
liseg er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Åh det var godt. Så får du alle pengene. Tillykke
Tak Føler det som et lille plaster på det økonomiske sår, hele mit sygdomsforløb har haft

Nu håber jeg selvfølgelig bare, at informationen holder stik. Jeg ved ikke helt hvorfor, men føler mig aldrig helt sikker på noget som helst mere, når det peger i den positive retning...en skade nærkontakten med systemet i det offentlige vist har påført mig... når jeg tænker på, hvad så mange andre har oplevet af værre forløb end mit og hvordan de må føle, så bliver jeg virkelig ked af det
Ønsker alt det bedste for alle, der kæmper for værdig og retfærdig behandling i et system, der på så mange områder virker som en modspiller i stedet for en medspiller.

Hilsen fra Lise
liseg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2015, 14:35   #8
frankmj
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2009
Indlæg: 149
Styrke: 15
frankmj er ny på vejen
Alderspension, kapitalpension og LD (Lønmodtagernes Dyrtidsfond) bliver i udbetalingssituationen behandlet fuldstændigt ens for førtidspensionister. Der bliver trukket en afgift på 40% til staten.

Jeg fik udbetalt min kapitalpension (på en væsentlig større beløb), uden at det havde nogen som helst indflydelse på min førtidspension.

Du må gerne have formue og derudover en indtægt på ca. 73.000 uden at det påvirker din førtidspension.

/frank
__________________
Der er altid nogen, der har det værre end mig...
frankmj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2015, 00:29   #9
liseg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2015
Indlæg: 40
Styrke: 9
liseg er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frankmj Se meddelelser
Alderspension, kapitalpension og LD (Lønmodtagernes Dyrtidsfond) bliver i udbetalingssituationen behandlet fuldstændigt ens for førtidspensionister. Der bliver trukket en afgift på 40% til staten.

Jeg fik udbetalt min kapitalpension (på en væsentlig større beløb), uden at det havde nogen som helst indflydelse på min førtidspension.

Du må gerne have formue og derudover en indtægt på ca. 73.000 uden at det påvirker din førtidspension.

/frank
Tak for info vil udskifte min bekymring med en glæde over lidt ekstra at gøre godt med

Lise
liseg er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension