K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-09-2012, 19:18   #11
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Jeg får det helt dårligt af at læse det der...og så skulle det her endda komme fra rød blok, som var vores eneste håb for forbedringer.

Og nu har de skudt sig selv i foden, blå blok kommer tilbage og laver endnu flere blodbad på overførselsindkomster.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 19:28   #12
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Citat:
Ressourceforløb der kan gentages om og om igen indtil borgeren fylder 45 år, fleksjobbere i arbejde der skal dobbelt tjekkes hver 2½ år på arbejdspladsen, for at få dokumenteret om jobbet kan gøres til ordinært arbejde?
45 år...?! Hvert 2,5 år...?! Dét var da ikke det, de sagde...? Er de nu rendt fra deres egne ord igen...???

Og hvad menes der lige med "Klinik funktions vurderinger"...? (Min hjerne er desværre stadig havregrød...)

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 21:42   #13
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Alle regioner får en form for lægehus - dette ''lægehus'' har de døbt, Klinisk funktion.

Alle lægeerklæringer skal udarbejdes af Klinisk funktion. Man kan ikke længere bruge sine egne lægeerklæringer (fra sin læge og fra hospitalet) ALT skal ske gennem Klinisk funktion.
Jeg forestiller mig at Klinisk funktion bliver sådan en slags hjembase for alle lægekonsulenter og sociallæger. Som der står, skal alle sager om førtidspension gennem Klinisk funktion og kommunen godtager kun lægeerklæringer udarbejdet af Klinisk funktion.

Så vi får HELT klart nye boller på suppen!

Ressourceforløbene er typisk på 5 år, men kan forlænges gentagende gange!! - ergo kan de mest uheldige, starte som meget unge i et ressourceforløb, og ende over 40 år, med et sidste ressourceforløb. Regeringen lægger op til, at et ressourceforløb kan tage, så lang tid det....nu engang tager!

Fleksjobs er kun midlertidige, 5 år af gangen for folk under 40. Kommer fleksjobberen i job, SKAL der holdes møde efter 2½ år, hvor arbejdsgiver, klient og sagsbehandler sammen skal finde ud af, om jobbet kan gøres til et ordinært arbejde, eller om det er muligt at hæve timerne....efter 2½ år holder man dette møde igen - og så længe fleksjobberen er i arbejde.
Tænker at det må lægge et unødigt pres på fleksjobberen??
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 21:49   #14
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
det sagde/skrev jeg for lang tid siden, men da gik de fleste kun op i reformen for fleksjobbere, trods at jeg sagde at man stort set IKKE kan tildeles førtidspension.

Alle der kan arbejde, helt ned til 2 timer bliver tildelt fleks.

resten skal nu med loven i hånden, blive på kontanthjælpssats år efter år, i div ressourceforløb, som man iøvrigt kun kan bevilligs, såfremt at der er udviklingsmuligheder.

Ellers havner du uden nogen muligheder overhovedet.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 13-09-2012 kl. 23:10.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 22:19   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg prøver lidt at indsætte brudstykkerne...........

Stk. 8. Personer under 40 år kan tilbydes flere på hinanden følgende ressourceforløb. Fylder personen 40 år under et ressourceforløb, fortsætter forløbet, til det er afsluttet.
(ergo kan man fortsætte til man nærmer sig de 45 år)

§ 70 d. Kommunen skal følge op på, om der er sket ændringer i den ansattes forhold efter 2½ år i fleksjobbet, herunder vurdere om den ansatte fortsat opfylder betingelserne for fleksjob. Herefter skal der følges op hver gang, der er gået 2½ år fra seneste opfølgning. Dette skal ske ved en personlig samtale med den ansatte i fleksjobbet, og arbejdsgiveren skal efter behov inddrages.



Stk. 3. Kommunen skal for personer, der er ansat i et midlertidigt fleksjob, jf. § 70 c, stk. 1 og 2, udarbejde en status efter 4 ½ år, hvor det vurderes, om personen kan overgå til ordinær beskæftigelse eller skal forblive i fleksjobordningen. Personer over 40 år vil få bevilget et permanent fleksjob, hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen fortsat er nedsat i et omfang, så overgang til beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked ikke er en mulighed. Kommunen skal dokumentere vurderingen i rehabiliteringsplanens forberedende del.


Jeg har hørt rigtig mange mennesker prise sig lykkelige over, at de nu kan modtage ledighedsydelse - prøv at læse, hvad denne ''lykke'' egentlig handler om (jeg kalder det menneskejagt!)

§ 75. En person, der modtager ledighedsydelse, skal aktivt udnytte sine arbejdsmuligheder for at opnå fleksjob. Personen skal således

1) være aktivt jobsøgende,

2) lægge sit cv i Jobnet efter § 73 d i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, senest 3 uger efter personen har opnået ret til ledighedsydelse,

3) deltage i opfølgningssamtaler efter § 74 c, samtaler om rådighedsvurderinger efter stk. 2, individuelle
kontaktsamtaler (jobsamtaler) efter § 73 a og cv-samtaler efter § 73 e i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

4) tage imod et rimeligt tilbud om fleksjob,

5) tage imod rimelige tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, medmindre personen i medfør af § 21 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om en mindre intensiv indsats ikke er forpligtet til at tage i mod tilbud, eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få arbejde, og

6) deltage aktivt i rimelige tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få arbejde.

Stk. 2. Opstår der tvivl om en persons rådighed, skal kommunen afprøve denne. Det kan ske ved at anvende tilbud efter kapitel 10 eller 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
§ 76. Hvis en person, der modtager ledighedsydelse, har undladt at lægge sit cv rettidigt i Jobnet, jf.

§ 75, stk. 1, nr. 2, kan den pågældende ikke modtage ledighedsydelse for de dage, hvor cv’et ikke har været lagt ind, medmindre den manglende indlæggelse af cv ikke skyldes personens forhold.

Stk. 2. Hvis en person, der modtager ledighedsydelse, uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 4 eller 5, udebliver fra en cv-samtale, en jobsamtale, en samtale om rådighedsvurdering eller en opfølgningssamtale, jf. § 75, stk. 1, nr. 3, foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle være mødt til samtalen, og indtil kontakten til kommunen er genoprettet. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor samtalen skulle have fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen samme dag.

- jeg får STRESS bare ved at læse om det!!!!

Og som noget nyt (jeg ikke har hørt om i hvert fald), så er der et helt kapitel der handler om unge under 30!!! Og en ekstra indsats over for netop dem.

Sidst redigeret af Ninja; 13-09-2012 kl. 22:26.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2012, 03:09   #16
Tob
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-07 2011
Alder: 38
Indlæg: 149
Styrke: 13
Tob er ny på vejen
De bliver da bare ved. Det er da vildt hvor meget de kan få lov at træde på de syge men vi har selvfølgelig heller ikke muligheden for at sige fra. Jeg ville i hvert fald ønske det var muligt. Jeg synes efterhånden at det er helt pinligt at være dansker når man ser hvor dårligt vi behandler vores medmennesker.
Tob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2012, 07:11   #17
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Det er jo fuldstændigt groteskt med de lægecentre...! Skal lægekonsulenten nu også til at undersøge borgeren, eller hvad...?! Det er jo meget værre, end jeg forestillede mig, det ville blive! Bliver også helt stresset af at læse det...

Tænkte på, om ikke Web kunne lægge et link til lovudkastet ud på forsiden...? Er jo relevant at få bredt budskabet ud...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2012, 07:17   #18
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg tænker bare, at hvis lægekonsulenter og sociallæger skal sidde i sådan en "klinisk funktion" og have ansvar for, at udfærdige div. former for lægeerklæringer, kan de så stadig kaldes for "konsulenter" uden et egentligt ansvar?

Eller vil de nu være, at betragte som læger, som man kan klage over og evt. retsforfølge???
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2012, 11:47   #19
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tror (for jeg aner det faktisk ikke) at det bliver helt almindelige læger og speciallæger der kommer til at være på den Klinisk funktion - der står ikke uddybende hvem det er, der kommer til at sidde og vurderer klienterne/patienterne....
Kan man forestille sig, at Klinisk funktion bliver en særlig afdeling på et hospital??
For ALLE regioner skal have deres egen Klinisk funktion. Og der er nok ikke penge til at bygge nyt, eller leje sig ind i huse mm (men igen, måske er det sådan det bliver)....

Arbejdsprøvningen som vi kender i dag, bliver også droppet. Nu hedder det arbejdsudvikling, et sted hvor man sammen med sin egen læge, klinisk funktion, sagsbehandler (for nogen, psykolog) skal have udviklet sin arbejdsevne, og lægerne må frem over IKKE udtale sig om hvad patienterne IKKE KAN, men KUN udtale sig om, hvad patienterne KAN - og det der KAN skal de så bygge videre på via arbejdsudvikling/ressourceforløb.

Men der står jo også, at man godt kan få førtidspension efter 2013, det er nok mere vejen dertil, der bliver ''op af bakke og i modvind'' og det synes jeg vækker bekymring, for nogen bliver måske nedbrudt af vejen mod pension...

De siger endvidere, at sagsbehandlingen skal være hurtigere og mere effektiv - men hvordan forestiller de sig det i praksis, hvis man starter ud i et ressourceforløb der kan hedde 1-5 år, og som kan forlænges gentagende gange??

Der står også, at man kan nemt stoppe sit ressourceforløb (og det vil jo være en lettelse for mange hvis det bliver for hårdt!), men så sidder man jo fast i systemet, for man SKAL have afsluttet et ressourceforløb for at komme i betragtning til enten fleks eller førtidspension!
- måske håber de ligefrem at folk standser sit ressourceforløb, så de kan sidde på kontanthjælpssatsen til de når folkepensionsalderen?
- vel og mærke den sats Venstre vil kæmpe for at få ned på SU niveau, hvis DE kommer til magten

Jeg ved det ikke, men jeg synes det er trist læsning, det vækker bekymring og gør mig helt trist.

Det næste spørgsmål jeg skal finde svar på er, at snakken hidtil har gået på, at ALLE fleksere vil overgå til ledighedsydelse fra 2013. Men indtil videre er jeg kun nået til det kapitel, hvor der står, at alle kommer på ledighedsydelse.....når de har været i fleksjob mindst 9 måneder!
- så jeg ved ikke om man skal være i job 9 mdr for at optjene retten til ledighedsydelse, eller om rygterne om, at alle ''bare'' kommer på ledighedsydelse er en and.
Det vil jeg finde ud af de kommende dage, med mindre nogen andre vil finde det for mig
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2012, 12:53   #20
thyradanebod
Elsker at være her på K10
 
thyradanebods avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2010
Indlæg: 96
Styrke: 14
thyradanebod er ny på vejen
Det bliver dyrt det her

Tak fordi du har energien Helene. Lige nu føler jeg mig helt lammet, og har mest lyst til at kravle ind i et hjørne.
Det er bare for meget!

Min umiddelbare tanke efter at have læst lidt rundt er: Det bliver dyrt det her
Hvis det skal gøres bare nogenlunde ordentligt, hvad man godt kan betvivle, er kommunerne så i det hele taget gearet til at tage sådan en mundfuld?
Tænk på alle de nye mennesker der skal ansættes?
Måske bliver man udsat for at skulle behandles af en tidligere elektriker, der lige har taget nogle ugers kursus i... Det har jeg før været udsat for, og beskyldte dengang kommunen for at drive kvaksalveri, da jeg kom slemt til skade af den behandling jeg var tvunget ud i.

Når vi så alle engang er blevet totalt ødelagte, og der er brugt en masse penge, som der ikke er kommet noget ud af, så laver de nok en ny og endnu dårligere lappeløsning for at bøde lidt på det hele.

På side 36 i forslaget står der:
Citat:
Arbejde er for mange mennesker en del af vejen til at få det bedre. Dette gælder både somatiske
og psykiske sygdomme. Derfor skal der i ressourceforløbene fokus på at tilpasse beskæftigelsesindsatsen
til den relevante sundhedsindsats. I mange ressourceforløb vil vejen til arbejdsmarkedet
handle om at udvikle borgerens arbejdsevne og understøtte borgeren i at mestre helbredsmæssige
udfordringer.
ARBEIT MACHT FREI Heil!
thyradanebod er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Reform KLUMPFODEN Politik og Samfund 41 16-05-2012 14:17
Den nye reform boowam Politik og Samfund 28 12-05-2012 19:46
Fakta om regeringens 16 intiativer vedr reform om flex og pension. supersus Politik og Samfund 3 23-02-2012 00:58
Årlig udregning falentin Alt det andet 0 20-12-2011 14:56
Pension eller ikke pension mimmi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 13-02-2007 13:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension