K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-04-2017, 09:34   #1
Vildkanin
med på en kigger på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2014
Indlæg: 12
Styrke: 10
Vildkanin er ny på vejen
Selv søge om ressourceforløb

Hvis jeg selv skal søge ressourceforløb hvad skal jeg være opmærksom på ??

Lidt baggrundsinfo:
Jeg er snart 39.
Jeg er i den næste sidste gruppe i "aktivitetsparat" , gruppen før hjemløs og stiknarkoman samt indsat i fængsel. beklager at jeg ikke ved hvad nr den gruppe har, men det er det jeg kan huske om den.
Der er ingen udsigt til at jeg sådan lige bliver hverken mere aktivitetsparat eller endda jobparat, da jeg har psykiske problemer og går i behandling for disse, samt fysiske skavanker oveni.

Jeg har kun været i ordinær beskæftigelse 3 gange i mit liv,sammenlagt taler vi om under et år, sidst var som afløser for et familiemedlem altså ikke noget jeg selv ville kunne få eller opnå, og det er rigtig mange år siden. Ansættelsen varede kun nogle uger fordi det var afløser.
Jeg har aldrig færdiggjort en uddannelse pga mine problemer.

Mit sidste møde med SB var sammen med psykiater og her sagde SB at jeg blev fritaget for alt året ud, da psykiater mente at det kom jeg ikke til foreløbigt at kunne og at vi først lige var påbegyndt behandling. Vi har reelt været i gang siden oktober/november 16 men det er en lang lang process fordi jeg har så mange problematikker.

Meget kort faldt ordet ressourceforløb, det var psykiater der spurgte om der mulighed for at søge dette da vi havde en længere snak om min pressede økonomi, her svarede SB at det ville tage lang tid at søge. Så SB lød ikke afvisende eller mente at det var udelukket.

Det har rumsteret i rigtig lang tid nu , hvorfor blev det ikke søgt og sat i gang , nu føles det hele som en endnu længere venteprocess, og hvad venter jeg på ? Jeg vil gerne have hjælp til at få afsøgt og prøvet nogle af de muligheder der er for om jeg kan komme tilbage til arbejdsmarkedet eller måske endda uddannelse og det er mit klare indtryk at det er lige præcis det som et ressourceforløb er til for. Så når behandling hos psykiater mere fremskreden eller måske endda afsluttet tænker jeg på at søge det selv. Når jeg læser gældende love igennem og læser her på forum, viser det jo tydeligt at man godt selv kan søge. Der behøver ikke allerede at være sket en masse inden.

Så mit spørgsmål går til dem af jer der SELV har søgt om at komme på ressourceforløb. Er det nok at skrive en linie på et papir "jeg søger med dags dato om ressourceforløb" og aflevere og få kvittering på jobcenter ?

Hvad skal jeg være opmærksom på i den tid hvor jeg evt afventer afgørelse om jeg kan komme i ressourceforløb?

Er det realistisk at jeg søger om det nu imens igangværende psykiatri behandling kører , kan man gøre denne behandling for en del af ressourceforløbet hvis det går hurtigt med at få det tilkendt...?

Hvilke andre muligheder har jeg egentlig reelt med min alder, ingen uddannelse, ingen reel arbejdserfaring og alle mine problemer ?

Ja alt for mange spørgsmål, og jo mere jeg tænker jo flere kommer der.
Jeg håber nogen med den relevante erfaring kan hjælpe mig videre
Vildkanin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2017, 10:13   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til...

Kære Vildkanin

Fremover bliver du her på denne tråd, ellers mister vi andre vigtige oplysninger.

Læs og følg disse råd: http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Hvad omgivelserne siger til dig har aldrig nogen betydning.

Kun hvad der findes på skrift er gældende.

Læs dette igennem og forelæg det for din sagsbehandler, som ikke nødvendigvis er en socialrådgiver og med indsigt i lovgivningen.

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...essourceforlob

Hvis du har komplekse problemer ud over ledighed, som gør, at du er i risiko for at komme på førtidspension, skal kommunen tilbyde dig et ressourceforløb

Ressourceforløb tilkendes især personer, hvor det er overvejende sandsynligt, at de uden en særlig, tværfaglig indsats vil ende med at få tilkendt førtidspension.
Men det kan også være personer med aktuelle komplekse problemer i form af f.eks. helbredsproblemer, misbrug, sociale forhold mv., hvor udsigten til at komme i ordinær beskæftigelse eller uddannelse er lang.

Kommunen skal dog vurdere, at alle relevante muligheder i den ordinære beskæftigelseslovgivning er udtømte, før der kan tilkendes et ressourceforløb.

Det fremgår af principafgørelse 83-15, at en borger kan ansøge om et ressourceforløb, men at kommunen skal se borgerens ansøgning i lyset af alle de muligheder, der findes for hjælp til forsørgelse og udvikling med henblik på, at borgeren fastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet.

Principafgørelse 83-15 som alle skal rette sig efter
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=175957

Ressourceforløb
http://www.sociale-rettigheder.dk/fo...&t=3076&p=4845

Vedrørende ressourceforløb findes der ikke lignende frister i kapitel 6a i Lov om aktiv socialpolitik eller kapitel 12a i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats som vedrører ressourceforløbsydelse og selve ressourceforløbet. Til gengæld bør der være opmærksomhed omkring helhedsprincippet og helhedsvurderingen, som skal foretages senest 8 uger efter første henvendelse om løbende hjælp jf. Retssikkerhedslovens §§ 6-7. Disse bestemmelser betyder, at kommunen skal vurdere de konkrete muligheder for hjælp efter relevante lovgivninger samlet set.


Mit råd:

Fremsend dette til din sagsbehandler og bekræft at du er interesseret i et ressourceforløb, handleplan og en tidshorisont.

Undersøg på din kommunes hjemmeside om din kommune har ansat en "Borgerrådgiver". Ikke alle kommuner har en sådan ansat

At der dukker flere og flere spørgsmål op, forvirring, modløshed etc er helt normalt. Teksterne i regler og love er netop udformet så vi, du, jeg og alle andre normalt begavede mennesker, ikke skal forstå.

Jeg har 40 års erfaring og bliver også forvirret og vred, når jeg læser regler jeg ikke forstår en dyt af. Danmark har verdens bedste embedsfolk der er eminente til at forvirre en lovtekst, så vi ikke forstår.

Så tag det så roligt, som muligt. Nu er du startet på en lang vandring med en lys udgang. Nu har du k10 til din rådighed, det er jo ikke så ringe endda.

Efterhånden, som dine spørgsmål dukker op, fyre du dem bare af her på din tråd.

Selv om du ikke får hurtigt svar ved vi erfaringsmæssig, at andre sidder og grubler og leder efter løsninger. Så lidt tålmodighed er godt.

Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 22-04-2017 kl. 10:20.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension