K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-03-2016, 16:53   #1
Slin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2016
Indlæg: 9
Styrke: 0
Slin er ny på vejen
Lightbulb §23 stk.2 nr.8

Kære venner.
Hvorfor kommer min 23 årige datter i "kassen": Uddannelseshjælp, Aktivloven §23 stk.2 nr.8 når hun er dianogseret: Asberger, ADHD, OCD, Højeste skala i Depresion, overspisning og fjernelse af mavesækken, samt 3 selmordsforsøg med indlæggelse på sygehus. (hun er kronisk psykisk overlastet)
D.v.s. hun får udbetalt brutto 6010 kr og mangler nu 900 kr for at bo i sin lejlighed, hun har ikke en ærlig chance for at få et jop.
Det foregår i Struer kommune.
M.v.h. Slin.
Slin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2016, 17:08   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Der er 4 "grupper" i kontanthjælpssystemet:
Åbenlyst uddannelsesparat: under 30 år, uden uddannelse, ville kunne starte i uddannelse med det samme. De får uddannelseshjælp.
Uddannelsesparat: Under 30 år, uden uddannelse, vil kunne starte i uddannelse inden for 1 år (dvs kan være efter f.eks. 10 mdr). De får uddannelseshjælp.
Aktivitetsparat: Hvis man er under 30 år, uden uddannelse, og kan ikke starte i uddannelse under alm vilkår inden for 1 år, er man aktivitetsparat. Den gruppe får uddannelseshjælp+aktivitetstillæg.

Der er også jobparat, og så dem med uddannelse eller 30+ år, der kan være aktivitetsparate, men det er ikke relevant her.

Hvis hun får 6010 kr før skat, kan det tyde på, at hun er vurderet uddannelsesparat.
Det er kommunen der foretager den vurdering. Af hvad du fortæller, lyder det som en vurdering der skal klages over.
Hvis hun vurderes aktivitetsparat vil hun få 6010 kr i uddannelseshjælp + aktivitetstillæg på 1059 kr, dvs i alt 7069 kr før skat.
Men det kræver som sagt at kommunen vurderer hende aktivitetsparat og ikke uddannelsesparat.

Hvis hun allerede er vurderet aktivitetsparat, så mangler hun af en eller anden grund sit aktivitetstillæg.
Hvilken dato søgte hun uddannelseshjælp?

Vil forresten lige tilføje:
Nogen af de 900 kr hun mangler, er det pga udgifter til medicin?
For så er der mulighed for at få det betalt.
Udgifter til egenbetaling til psykolog kan man også søge om.

Sig til hvis det er tilfældet, så uddyber jeg gerne

Sidst redigeret af Webmaster; 03-03-2016 kl. 17:28. Årsag: 2 Indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2016, 18:15   #3
Slin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2016
Indlæg: 9
Styrke: 0
Slin er ny på vejen
Tak Misty miss.....Hun blev henvist til uddannelsehjælp 25 feb. 2016.
hun ikke kunne klare mere fjernstudie, og lægen ved godt hun har det kronisk meget svært (p.g.a. Psykisk nedbrud) så de har indberette ansøgning til psykolog. og dessideret sygemelding ville lægen gerne vente med til det er mest hessigtsmessigt
(jeg er bisider for en 21 årig skizofrini klient i Vejle hvor uddannelse ydelsen er 10.849 kr.)
Slin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2016, 18:22   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
I skal sørge for, at kommunen har dokumentation på, at hun ikke lige er rask nok til at starte i uddannelse under alm vilkår inden for 1 år.
Dvs lægen behøver ikke sygemelde, men skal "bare" beskrive hendes helbredsmæssige tilstand.
Så kan kommunen vurdere om hun er aktivitetsparat og ikke uddannelsesparat.

Den person du er bisidder for, får "psykisk syg satsen". Der er en liste af diagnoser, der kan udeløse den sats. Listen er denne:
skizofreni,
skizotypisk sindslidelse,
vedvarende psykotisk tilstand,
korterevarende psykotisk tilstand,
skizoaffektiv lidelse,
uspecificeret ikke organisk betinget psykose
emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype

Da du ikke nævnte nogen af de diagnoser, nævnte jeg ikke den sats, fordi din datter derfor ikke er berettiget til den.

Grunden til jeg spurgte til datoen er, at medmindre man vurderes aktivitetsparat og ikke uddannelsesparat inden for 1 uge/ved første samtale efter man har fået bevilliget hjælpen, går der 3 mdr før man kan få aktivitetstillæg.
Du får lige paragraffer på den del:
"§ 24. Kommunen yder et aktivitetstillæg til uddannelseshjælpen til en person, der er visiteret som aktivitetsparat og deltager i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. dog stk. 4 og 6. En person har endvidere ret til aktivitetstillægget, når personen har tilkendegivet, at pågældende ønsker tilbud. Aktivitetstillægget kan tidligst ydes, når personen har modtaget uddannelseshjælp i 3 måneder, jf. dog stk. 5.

Stk. 5. I helt særlige tilfælde, hvor en person har særligt komplekse udfordringer i form af helbredsmæssige eller sociale barrierer og kommunen har visiteret personen som aktivitetsparat ved den første samtale efter senest 1 uge, jf. § 20 a, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, har personen ret til aktivitetstillæg fra dette tidspunkt. "

Det er fra aktivloven/lov om aktiv socialpolitik.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2016, 18:24   #5
Slin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2016
Indlæg: 9
Styrke: 0
Slin er ny på vejen
2016
jan
indkomst:
Uddannelseshjælp netto 5277
NH fattigdomsbidrag 1 100
Boligstøtte 575
.NH fattigdomsbidrag 2. 100
indkomst i alt 6052


udgift:
Husleje inc varme 4154
mad og husholdning 1000
mobil 109
p-pil og medicin 240
vuc
tøj pleje 400
Alka forsikring 194
Internet 249
El 266
Tog 150
Fitnes 199
udgift i alt 6961

overskud/underskud / mdr -909
saldo til d.1.: -1978
Slin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2016, 18:28   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hmm hun kan prøve at søge §34. Har den været på tale da hun søgte uddannelseshjælp?
Hvad er det fattigdomsbidrag mere præcist?

P-pillerne kan hun nok ikke få hjælp til at betale, men andet medicin kan søges om. Det gøres ved enkeltydelser, §82.

Jeg regnede lige på §34 (støtte til høje boligudgifter). Da hun er enlig ikke-forsørger skal hun selv betale de 2900 kr af boligudgifterne.
Boligudgifter består af: husleje+vand+varme+el, minus boligstøtte.
Jeg kan ikke se hvad hun giver for vand? Men ud fra de andre tal, kan jeg se at hendes samlede boligudgifter er 3845 kr.
Så hun kan maks få 945 kr i §34 (ville også redde situationen lyder det til).
Der er dog et men.
For kommunen kan anvise en billigere bolig, hvis de kan finde en.
Så hvis de kan finde en bolig med samlede boligudgifter på f.eks. 3000 kr, kan de give hende to muligheder:
1: bliv boende og få det i §34 den billige bolig ville give (i dette eksempel 100 kr)
2: flyt til den billigere bolig, og få det i §34 den billige bolig ville give (dvs de 100 kr).

Så de kan ikke tvinge hende til at flytte, kun inddirekte ved kun at hjælpe til den billigere bolig.

Når man søger kh spørger de efterhånden ofte efter dokumentation på ens boligudgifter. Det er netop pga §34.
Men hvis de ikke har gjort det, så sørg for at hun får søgt den paragraf. (den er i aktivloven/lov om aktiv socialpolitik).
Det gør man i de fleste kommuner ved at kontakte deres ydelsesafdeling.

HUSK at sørge for, at få en kvittering på hvad der er søgt om, hvilken dokumentation de har modtaget fra en, og hvis de giver afslag mundtligt, så sørg for at få det skriftligt.
Tag jer ikke til takke med et "den kan hun ikke få"

Sidst redigeret af Webmaster; 03-03-2016 kl. 21:07. Årsag: 2 Indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2016, 22:42   #7
Slin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2016
Indlæg: 9
Styrke: 0
Slin er ny på vejen
Smiler stort Misty miss , tak for seriøs hjælp. Vi laver opfølgning på §34 i morgen, (det kunne redde hendes desperate sitioation, hun magter det ikke selv)
Vand er med i huslejen.
Og jo-tak, jeg skal nok få det skriftlig ydelsesafdelingen/kommunen, har nemlig fæle erfaringer med unge psy handicappedde sidste 19 år.
Glæder mig til at fortælle dig når sagen er gået igennem :-)

svar til kl.17.22:
ja vi havde diagnoser og lægens udtagelse med til rådgiveren i kommunens competangcecenteret, han så ville ringe midt april / maj og høre om helbredet, og med løftet pegefinger sagde han 3 gange: men det er mig der bestemmer om du skal være sygemeldt/passiv uden aktivering,, og lægen har ikke noget at sige. hvilket der gør min datter i baglås og måløs/modløs.
Jeg takker dig Misty miss.

Sidst redigeret af Webmaster; 03-03-2016 kl. 23:04. Årsag: 2 Indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1
Slin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2016, 23:37   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så lidt da, håber det kommer til at løse problemet

Altså lægen kan skrive hvad der skal tages hensyn til.
Hvis nu det var en brækket arm, kan lægen sige at den arm skal holdes i ro i x-antal mdr, og det skal kommunen så tage hensyn til. Men så må de godt sætte en til at bruge den anden arm.

Lov om aktiv socialpolitik
§13
Stk. 7. Ønsker ansøgeren eller dennes ægtefælle at modtage eller modtager ansøgeren eller dennes ægtefælle eller samlever hjælp som uddannelses- eller jobparat, har de dog ikke pligt til at udnytte deres uddannelses- eller arbejdsmuligheder ved at tage imod et tilbud om uddannelse eller arbejde efter stk. 1, eller tilbud eller beskæftigelsesfremmende foranstaltninger efter stk. 5, hvis

1) tilbuddet ikke kan anses for et rimeligt tilbud på grund af forhold, der vedrører tilbuddets indhold,

2) den pågældende ikke kan deltage i uddannelse eller arbejde på grund af sygdom, eller der er risiko for, at helbredet forringes, hvis den hidtidige uddannelse eller det hidtidige arbejde fortsættes, "

Så hvis lægen kan dokumentere at det de vil sætte hende til, ikke er noget hun kan/må pga helbredet, så har hun ret til fravær til de ting.
De kan f.eks. ofte give en en mentor, for der skal en del til, før man ikke kan klare det.

Så lægen har noget at sige. Og så skal kommunen handle ud fra hvad lægen siger
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2016, 13:00   #9
Slin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2016
Indlæg: 9
Styrke: 0
Slin er ny på vejen
Hurtig expidition fra ydelsekontor, :-) på skrift idag: Brutto 824 kr/mdr på § 34.
Og dem der fattigdomsbidrag er mine regulerende donation, på bekostning fravalg af bil.
Kys, kram og tak til Mistymiss.
Slin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2016, 13:45   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hmm gad vide hvordan de er kommet frem til 824 kr i §34.
I afgørelsen ang §34, hvilke tal skrev de at de havde beregnet §34 efter?
Eller er det fordi de fandt en bolig, der var en anelse billigere, som de kunne anvise?

Ang fattigdomsbidrag, tror i skal passe på, at det ikke bliver set som en indtægt.
Hvis hun søger medicin og de kan se den faste overførsel, medregner de den nok.
Jeg ved ikke hvordan mht modregning i hendes ydelse. Men en "streng" kommune ville nok se det som en indtægt, de må modregne i hendes uddannelseshjælp.
Bare så i lige er obs på det.
Jeg er selv lidt i tvivl om det område, for det er vel i princippet "gave", og gave går nok under formue.
Tror det ligger på et lidt gråt område.

Men det er godt at høre, at de var så hurtige ang §34, og det lyder til, at den vil kunne hjælpe på en del af problemet
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension