K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-01-2010, 19:01   #11
mugge
Hvor skulle jeg ellers være
 
mugges avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2008
Indlæg: 187
Styrke: 17
mugge er ny på vejen
Gitteelisabeth: Hvor lang tid gik der før du fik pension?
mugge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2010, 19:32   #12
GitteElisabeth
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-07 2007
Lokation: Horsens
Indlæg: 6
Styrke: 0
GitteElisabeth er ny på vejen
Jeg var sygemeldt fra juli 2005 og frem til dec 2006 så var jeg i arb prøvning i et år indtil dec 2007. Og i marts 2008 opstartede de en pensionssag og jeg fik så pension i maj 2008...
GitteElisabeth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2010, 00:08   #13
Ungpige23
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-01 2010
Lokation: Assens
Alder: 37
Indlæg: 5
Styrke: 0
Ungpige23 er ny på vejen
Jeg er igang med en P-sag lige nu... Og jeg har ADHD. Men det er ikke kun adhden der spiller ind, den har dog en stor betydning for jeg får min pension hvis jeg gør... Pga min adhd kan jeg ikke tage et alm arbejde, jeg bliver dårlig når jeg skal ud og arbejde, får ture hvor jeg ikke har lyst til at leve og sådan. Efter det har jeg søgt pension og har det rigtig godt nu fordi jeg har fået lov til at gå sygemeldt i 9 måneder. Er spændt på hvad der sker i min sag og håber snart jeg får svar... Men kan sige du godt kan få pension hvis du har adhd, men der skal være andre ting også..
Ungpige23 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2010, 11:39   #14
UllaCliffShads
Hvor skulle jeg ellers være
 
UllaCliffShadss avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2009
Lokation: Ikast-Brande Kommune, Bording
Alder: 50
Indlæg: 113
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
UllaCliffShads er ny på vejen
Arbejdesevne er noget defust størrelse

nu er det sådan at kommunerne fortolker arbejesevne meget forskelige. Selv om at det er samme regler de arbejder ud fra.

Og jeg mener at når der er så forskelige fortolkning på hvad arbejdesevne er den et meget defust størrelse.

For hvad ville det enlige sige arbejdesevne. Og i hvilken sammehæn skal man sætte det.

Er om man ikke kan bevæge sig over hovde, altså at man er en grøntsag.
Eller er det mere i forhold til hvad krav arbejdeskiver kræver.
Eller er det i forhold til hvilken arbejdesmarke vi har. (eks. landbrugsamfund, industrisamfund eller Videnskabsamfund)

Vi ved nok hvilken samfund vi har nu og hvilken vi for. Og som jeg kan se dette. Er fremtiden afhændig af det vi har imellem ørne. Og mindre væslige om vores hænder er skruget rigtig sammen. Hvis i forstår.
UllaCliffShads er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2010, 12:23   #15
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Arbejdesevnen er alså ikke bare noget diffust størrelse
den bliver målt udfra en arbejdsprøvning og den skal nogenlunde stå i mål med hvad ens læger skriver. Samt en ressourceprofil på de 12 punkter
alså hvis man kan arbejde i 15 timer og ens læge skriver ubetydelige erhvervsevne.
så passer det ikke sammen
omvendt hvis en anden aktør skriver de ikke ser nogen muligheder på arbejdsmarkdet, men ens læger skriver man har en rimelig erhvervsevne.
så passer det heller ikke sammen

min sag passer helt efter bogen og det var uden aktør vidste noget om min værste diagnose

min point er arbejdsprøvning og hvad lægerne skriver danner baggrund for om det hedder flex eller pension.
det vil jeg også tro den gør i det fleste tilfælde, det kan måske så være nogle tilfælde hvor der er tvivl.
at så et pensionsnævn nogle gange dømmer helt forkert er en anden sag.

Sidst redigeret af MTVRV1; 14-02-2010 kl. 12:27.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2010, 04:09   #16
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
ADHD er en størrelse som IKKE er lig med dårlig fungerende, og derfor giver diagnosen i sig selv ikke adgang til FP.
Oven i fortolker kommunerne/sagsbehandlerne §§ forskelligt, deres tegnebog har uden tvivl også MEGET at sige, akkurat som hvis man er fysisk handicappet.

Jeg er selv en af slagsen (ADHD) og ligger og svæver mellem fleks og FP, i mit tilfælde er det den tomme kistebund der har styret langt hen af vejen, hele tiden har det handlet om at have mig det billigste sted som muligt, og da kontanthjælp ikke blev til noget (absolut ikke fordi de ikke forsøgte div ulovlige krumspring) så var næste billigste hylde FP (fordi jeg har ret til den høje sats som ledig flekser, og de ved det vil tage ÅR at få mig i gang så det kan betale sig at have mig på en arbejdsplads) og derfor blev jeg tilbudt BARE at gøre mig uhe og iiihe sååå dårlig ved en generelhelbredsundersøgelse hos egen læge, hvis jeg var uheldig skulle jeg BARE gentage over for en psykiater, men det mente sagsbehandleren ikke ville blive nødvendigt, og 1 2 3 ville en FP være i hus.

Nu er sagen så den at jeg uden problemer har kunnet klare en 40 timers arbejdsuge (uden tvungen afspadsering) OG jeg ved at jeg nu, kan klare mere end 48 timer, hvis bare det er under de rette betingelser (og jeg har fået lov at starte i det tempo JEG har brug for) men næææe nej.
Nå men det korte af det lange er at jeg pga kommunens bæ, hvor de blev advaret, hvis i ikke stopper, går det galt, og sådan gik det så, nu har været i systemet i mere end 10 år (dog gud ske tak og lov ikke på kontanthjælp, men ikke takket være kommunen skal jeg lige hilse og sige)

Jeg NÆGTER bare at tage den nemmeste hylde, jeg VIL! ligges der hvor jeg hører hjemme, slut! er det FP, jamen så finder jeg sikkert ud af at leve fint med det, er det ikke, lige så, jeg er ellers blevet tilbudt at jeg bare skal gøre mig dårligere end jeg er, så ville jeg få FP smidt i nakken... gu vil jeg ej!

Andre gange hører jeg ADHD´ere sige at de ikke kan forstå jeg skal kæmpe sådan, ved dem blev der nærmest sagt: "ADHD, nårre jamen så skal du jo bare ha FP/fleks og massere af hjælp, det er en smal sag" så nemme har jeg også hørt efter 03 loven.

Så der er altså forskel både fra kommune til kommune, men også sagsbehandleren spiller en rolle i det spil.

Hvis du vil have noget brugbart hjælp er du vist nød til at beskrive din sag mere detaljeret, og svare på de spørgsmål der bliver stillet, INGEN her inde tror du bare vil nasse, er doven og hvad du ellers er stødt på gennem tiden, men du stiller et spørgsmål, der er generelt, og det er man nød til at svare generelt på, nogle har så forsøgt at forklare hvorfor, ADHD ikke giver ret til FP... men det gæller alle handicaps sygdomme og lidelser INGEN giver ret til FP (kun terminal patienter, dvs uhelbredelig døende, og mennesker som mangler både arme og ben, eller både syn og tale, og meget synlig udviklings forstyrelser som multihandicap, giver "fri" adgang) som udgangspunkt kan den døve uden ben arbejde under normale vilkår i dagens Danmark, og det kan man til det modsatte er bevist. DU! bærer bevisbyrden, er du heldig har du en sagsbehandler der vil bære den sammen med dig, er du ikke, tja så er du faktisk ret alene, hvis du ikke finder hjælp andre steder.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2010, 14:44   #17
UllaCliffShads
Hvor skulle jeg ellers være
 
UllaCliffShadss avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2009
Lokation: Ikast-Brande Kommune, Bording
Alder: 50
Indlæg: 113
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
UllaCliffShads er ny på vejen
Når jeg mente diffust størrelse, skal det ses ud fra at der ikke 2 kommuner som tolker samme lov. Ens.

at have ADHD kan være på forskellige stadig. Jeg ville mene at hvis det er i en svært grad kunne en FP komme på tale.

Det er jo ikke alle ADHD som kan begå sig på arbejdesmarket. Det er jo afhændig af samsætning. Men hvis man er blevet af prøve i flexjob og det ikke gik. Så er der vel ikke noget at være i tvivel om.

Jeg er selv en ADHD i svært grad på FP. Og da dianosen kom frem var min kommune ikke i tvivel om at der ikke var andre muligheder. Blandet med at jeg faktisk har være i flexjob i 5 år og jeg miste job fordi jeg har ADHD.

Dette viste vi bare ikke på det tidspunkt at de var ADHD som gav de problemmer med samarbejde på jobbet. Det kan jeg se idag at mit ADHD har og har haft stort betydning for min mulighed for at kunne fungere både da jeg gik i folkeskole og senere på arbejdesmarket.

ADHD'en er jo årsag til at jeg havde indlærnings vansklighed, samt de samarbejdes problemer.

Jeg havde simpelhed for mange oversprings handlinger som jeg ikke selv kan styrre i disse setrationer.

Jeg kunne glemme hvad somhelst. Og det dur jo ikke hvis ens arbejeskiver forventer at man gør hvad man forbesked på. Eller som i min skole tid jeg glemt hvordan man kunne regne.

Jeg har jo også været i arbejdesprøve hvor de vurder min arbejdesevne var at jeg kun arbejde 10-15 minuter ud af de 3 timer daglig som arbejdesprøve var sat til.

Og det var ikke fordi jeg spillet skuspil jeg var faktisk syg på det tidspunkt. Jeg havde for lav blodprocent. Den var ned på 4 hvor normalt skal være over 7, og helst mere.
__________________
Med Venlig Hilsen
Ulla Sørensen
Denmark
UllaCliffShads er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pension - lønsedlen fåes hvor? Zania Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 30-01-2012 21:00
Hvor store er chancerne nu? Spunk Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 32 26-07-2011 12:54
Politikerne får store summer i pension fra de bliver 60 buster Politik og Samfund 4 25-11-2010 08:24
hvor store er chancerne for ftp?? kakaoko24 At søge førtidspension 9 03-04-2010 22:55
Hvor er jeg bedst stillet med pension ? marlin Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 26-06-2007 21:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension