K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-03-2017, 14:02   #51
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Er man nødt til at filme sin egen sygdom for at vise, man ikke er tosset?

https://www.information.dk/indland/2...om-vise-tosset

»Jeg tænker på, at vi skal være forsigtige: Hvis du siger for lidt, kan de ikke hjælpe dig. Hvis du siger for meget, tror de, du er en slags mental patient.«

Jeniffer Breas filmhold besøger også andre lande – hun selv er sengeliggende – herunder Danmark, hvor en ung pige, der lider af kronisk træthedssyndrom, bliver tvangsfjernet fra sit hjem og anbragt på Klinikken for Funktionelle Lidelser, der behandler ME-patienter herhjemme. En betændt sag, som også har fået dækning i danske medier, fordi forældrene og kritikere af den danske behandling af ME-patienter har proteseret højlydt mod fjernelsen og myndighedernes behandling af den unge danske kvinde.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-03-2017, 19:40   #52
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
https://www.information.dk/indland/2...om-vise-tosset

»Jeg tænker på, at vi skal være forsigtige: Hvis du siger for lidt, kan de ikke hjælpe dig. Hvis du siger for meget, tror de, du er en slags mental patient.«

Jeniffer Breas filmhold besøger også andre lande – hun selv er sengeliggende – herunder Danmark, hvor en ung pige, der lider af kronisk træthedssyndrom, bliver tvangsfjernet fra sit hjem og anbragt på Klinikken for Funktionelle Lidelser, der behandler ME-patienter herhjemme. En betændt sag, som også har fået dækning i danske medier, fordi forældrene og kritikere af den danske behandling af ME-patienter har proteseret højlydt mod fjernelsen og myndighedernes behandling af den unge danske kvinde.

Hilsen Peter
Mange tak, Peter for linket.
Filmen vises nu på søndag den 19 marts kl 12 i Cinemateket i Gothersgade.

Jeg har fået oplyst at Jennifer Breas selv vil være til stede og kan svare på sprørgsmål, af en jeg kender godt, der selv har ME og fik diagnostieret sygdommen for flere år siden( før funktionelles lidelsers indtog i dk) af nu pensioneret overlæge. Isager.

Man kan se et klip på you tube med Jennifer Breas.

Ps. kommentarsporet i information kommer efter en del reklamer for andre arikler i avisen.

Kit madsen skriver i en kommentar til artiklen, at hun fik diagnosen ME af 2 danske speciallæger i 2011.

Lægen i rehabiliteringsteamet har givet hende, diagnosen: funktionel lidelse.

Nu ved hun ikke hvad det betyder i forhold til kommunen og pensionsselskaber.

En læge der ikke klinisk har undersøgt en patient kan gå ind og omgøre diagnoser fra speciallæger.

er vi langt fra lægekonsulenterne, nej vel.
Ny vin på gamle flasker.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2017, 22:06   #53
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
http://fredericiaavisen.dk/stig-gerd...edsministeren/

Synes ikke at jeg har set Stig Gerdes åbne brev til ministeren her i tråden.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2017, 09:38   #54
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
egentlig er jeg stærkt i tvivl om hvorvidt flg. historie hører til i denne tråd, men når jeg linker til den alligevel, så er det fordi det må være en lærestreg til Per Fink og co, som pr. definition dømmer alt man ikke ved nok om til at være psykisk , håber han læser denne artikel i bt. og skammer sig.

http://www.bt.dk/sundhed/kronisk-tra...ystisk-lidelse

artiklen handler om at man netop er ved at bevise hvorfor kronisk træthed opstår.

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2017, 01:05   #55
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
egentlig er jeg stærkt i tvivl om hvorvidt flg. historie hører til i denne tråd, men når jeg linker til den alligevel, så er det fordi det må være en lærestreg til Per Fink og co, som pr. definition dømmer alt man ikke ved nok om til at være psykisk , håber han læser denne artikel i bt. og skammer sig.

http://www.bt.dk/sundhed/kronisk-tra...ystisk-lidelse

artiklen handler om at man netop er ved at bevise hvorfor kronisk træthed opstår.

vh sortepigen
I går tirsdag den 21. marts i Radio 24 syv var der et interview med en dansk kvinde og endvidere et interview med en dansk forsker fra Parker instituttet

Lars Erik Kristensen, som han hedder sagde bl. at det er vanskeligt og meget tidskrævende med udredning af diagnoser som ikke let lader sig diagnostiser på traditionel vis.

Han var morsom, for han sagde også at benævnelsen, funktionel lidelse er misvisende, for er der noget de mennekser ikke er, så er det funktionelle - de kan jo ikke fungere.

OBS! i dag den 22.03 kommer der et interview med Jennifer Brea i Dr. 2 dagen.
Jeg ser selv frem til at se det.

______________

Nej, desværre blev interviewet ikke bragt, pga, af terror i London, som fyldte hele sendefladen.
Der var også annonceret et interview med den norske læge( neurolog) Sommerfeldt, som er en af de læger som har kritiseret den danske indgang til ME, som en funktionel lidelse.
Håber at det bliver sendt senere og vil kontakte DR, for nærmere info.

Jeg vender tilbage når jeg ved mere.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2017, 20:43   #56
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Afskrift fra Facebook "Patientforeningen Danmark"

Patientforeningen Danmark
Sponsoreret ·

HER ER SÅ LOVGIVNINGEN DU KAN BRUGE FOR AT FÅ FJERNET FORSKNINGSBETEGNELSEN ”FUNKTIONEL LIDELSE” FRA DIN JOURNAL, HVIS DEN VED ET ”UHELD” SKULLE VÆRE HAVNET DER. (Af Peter Olsen)

Husk at ”funktionel lidelse” er en forskningsbetegnelse, intet andet. Jeg skal beklage at opslaget er blevet lidt langt; men der er megen vigtig information du kan skrive ud / hente ned og bruge direkte.

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=183932

I Sundhedslovens Kapitel 5 står tydeligt.
§ 15.
Stk. 1. Ingen behandling må indledes eller fortsættes uden patientens informerede samtykke.
Stk. 2. Patienten kan på ethvert tidspunkt tilbagekalde sit samtykke efter stk. 1.
§ 16.
Patienten har ret til at få information om sin helbredstilstand og om behandlingsmulighederne, herunder om risiko for komplikationer og bivirkninger.
Stk. 2. Patienten har ret til at frabede sig information efter stk. 1.
Stk. 3. Informationen skal gives løbende og give en forståelig fremstilling af sygdommen, undersøgelsen og den påtænkte behandling. Informationen skal gives på en hensynsfuld måde og være tilpasset modtagerens individuelle forudsætninger med hensyn til alder, modenhed, erfaring m.v.
https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=137674

I Lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter står tydeligt
§3.
”Sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter… kan omfatte forsøg på personer, såfremt forsøgspersonen har givet informeret samtykke hertil forud for deltagelsen i forsøget.”
http://www.ft.dk/…/alm…/suu/spm/337/...41/1492451.pdf

Forlængelse af forsøg med ret til at afvise lægebehandling uden ydelsesmæssige konsekvenser m.v.
»§ 21 a. I en forsøgsperiode fra den 1. juli 2016 til og med den 30. juni 2019 indhenter kommunen, hvis den sygemeldte afviser at modtage lægebehandling, en udtalelse fra sundhedskoordinatoren om, hvorvidt en anden behandling kan anbefales, jf. § 15, stk. 2, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Stk. 2. Har kommunen indhentet en udtalelse, jf. stk.1, kan det i forsøgsperioden ikke tillægges betydning for den sygemeldtes ret til sygedagpenge, at den sygemeldte afviser at modtage lægebehandling, herunder den lægebehandling, som måtte være anbefalet af sundhedskoordinatoren.

Sidst men ikke mindst har Sundhedsministeren slået ovenstående fast i sit svar her:
http://www.ft.dk/…/alm…/suu/spm/817/...84/1378596.pdf

En stor tak til Bente Stenfalk for det kæmpe arbejde hun gør for at oplyse om realiteterne bag forskningsbetegnelsen funktionelle lidelser

Sundhedsloven - Bekendtgørelse af sundhedsloven - retsinformation.dk
LBK nr 1188 af 24/09/2016 - Bekendtgørelse af sundhedsloven - Sundheds- og Ældreministeriet
RETSINFORMATION.DK

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-04-2017, 01:41   #57
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Ved ikke om det tidl. har været skrevet inde på denne lange tråd, men både Odense og Aarhus speciallægeudd. i almen medicin har kursus i
Citat:
Kommunikation og funktionelle tilstande
, hvoraf det også fremgår, at en del af kursus formål bl.a. er:
Citat:
3. At træne konsultationsprocessen i form af TERM-modellen i relation til patienter med funktionelle tilstande
.

Ligesom der nederst på siden over kursusplan fremgår et link direkte til
Citat:
Vejledninger fra Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser
.

http://www.speam.dk/flx/odense/kursu...Emne&emneId=75

http://www.speam.dk/flx/aarhus/kursu...Emne&emneId=75


Og endnu mere interessant også en video, hvor man kan se en skuespiller spiller patient med funktionelle lidelse overfor lægen, og hvordan en sådan konsultation kan foregå.

Se dette link: http://funktionellelidelser.dadl.cur...gedCourse=true

Videoen kan med fordel ses, hvis man vil være obs. på, hvornår ens prak. læge begynder at spørge ind efter TERM-modellen.

Jeg vil i denne forbindelse igen opfordre til at skrive under på flg. link, som 29 patientforeninger står bag og vil aflevere hos Sundhedsstyrelsen:

https://www.skrivunder.net/din_patientsikkerhed
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2017, 08:33   #58
Bente Stenfalk
Bente Stenfalk
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
Bente Stenfalk er ny på vejen
Flot indlæg. TAK for det.

Jeg kan kun opfordre ALLE til at skrive under på underskriftindsamlingen, så vi kan få stoppet bedraget om de såkaldte funktionelle lidelser.

Disse psykiatere er farlige for fysisk syge borgere. De påstår at fysiske sygdomme, som f.eks. smertetilstande, kun befinder sig mellem ørerne, og at de skal behandles med mindfulness, kognitiv terapi, fysisk træning og psykofarmaka, men ingen af de fysisk syge, jeg kender, og som har prøvet deres koncept, er blevet raske, og mange føler sig bondefanget til behandlinger, de ikke ønskede, og de føler det som et overgreb at få tildelt deres psykiatriske diagnoser, funktionelle lidelser og bodily distress syndrome.

Jeg kan også opfordre læseren til at læse om Karina-sagen på FaceBook, så vil man kunne se, hvor galt det kan gå i det regi. Tvangsfjernelse, mishandling, overgreb, ulovlige tilstande...

V.h. Bente Stenfalk
Næstformand i Borgerretsbevægelsen

Sidst redigeret af Bente Stenfalk; 19-04-2017 kl. 08:36.
Bente Stenfalk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2017, 19:49   #59
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bente Stenfalk Se meddelelser
Flot indlæg. TAK for det.

Jeg kan kun opfordre ALLE til at skrive under på underskriftindsamlingen, så vi kan få stoppet bedraget om de såkaldte funktionelle lidelser.

Disse psykiatere er farlige for fysisk syge borgere. De påstår at fysiske sygdomme, som f.eks. smertetilstande, kun befinder sig mellem ørerne, og at de skal behandles med mindfulness, kognitiv terapi, fysisk træning og psykofarmaka, men ingen af de fysisk syge, jeg kender, og som har prøvet deres koncept, er blevet raske, og mange føler sig bondefanget til behandlinger, de ikke ønskede, og de føler det som et overgreb at få tildelt deres psykiatriske diagnoser, funktionelle lidelser og bodily distress syndrome.

Jeg kan også opfordre læseren til at læse om Karina-sagen på FaceBook, så vil man kunne se, hvor galt det kan gå i det regi. Tvangsfjernelse, mishandling, overgreb, ulovlige tilstande...

V.h. Bente Stenfalk
Næstformand i Borgerretsbevægelsen
Hvor længe løber den underskriftindsamling?
Jeg skrev under for måneder siden og troede den var afsendt?

Til noget lidt andet, men samme emne:
Er der nogen herinde der kan gennemskue hvad informeret samtykke betyder?

Baggrund. for et par mdr. siden var jeg hos daværende læge, hvor jeg naivt sagde ja til video optagelse af samtalen.

Lægen er forholdsvis ny ansat(slut 16) og hans første job som praktiserende læge, og jeg havde ingen ønsker om at spænde ben for ham.

Lægen sagde det var et led i en undervisning i supervision han deltog i.
Jeg fik det indtryk, at det alene drejede sig om at udvikle en god dialog med patienterne.
Jeg var uforberedt og fik ikke fremlagt noget skriftligt. Jeg kunne ikke se optagelsen i mens.

Før konsultationen havde jeg haft mail kontakt og direkte adspurgt ham til muligheden for en priktest, da dette var blevet anbefalet af lungemedicinsk tidligere.
Han skrev kort tilbage at han havde afsat tid og jeg accepterede.

Samtalen endte op i kaos, og uanset hvad jeg sagde responderede han med, er du bekymret!
i "samtalens" forløb gik det op for mig at han slet intet vidste om mig, trods flere indlæggelser på Bispebjerg vedr. lungelidelse(kol) da jeg nævnte for ham at jeg havde PTSD, sagde han med tvivlsom tone. Har du PTSD.
Det står højt og tydeligt i min journal, og denne diagnose har 3 af hinanden uafhængige psykiatere givet mig.
I forløbet blev jeg vred og jeg spurgte ham direkte om dette var et forløb vedr. funktionelle lidelser.
Han havde stenansigt og svarede ikke.

Efterfølg, skrev jeg til ham at jeg en meget kritisk mail til ham og at jeg ville skifte læge og han skrev tilbage, at det nok er bedst da jeg har lille tillid. Jeg skrev tilbage, nej ikke eksisterende tillid.

Tilbage til mit spørgsmål.
Skal en læge ikke informere om hvad et tiltag skal bruges til?

Er det nok at sige kursus eller undervisning uden at sige nøjagtig hvad den undervisning går ud på.
Noget helt andet er, at min hensigt med konsultationen slet ikke blev drøftet og at han ikke var en døjt interesseret i, at undersøge noget som helst.

Jeg har læst så mange af de link der her på siden henvises til, men kan ikke se om det er i orden, at '"bruge" en konsultation på den måde.

Sidst redigeret af vasen; 19-04-2017 kl. 19:54.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2017, 21:01   #60
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Vasen

Underskriftindsamlingen kan jeg ikke udtale ikke længere se nogen tidsfrist på.

Ang. informeret samtykke:

Iflg. BEK nr 665 af 14/09/1998 Gældende def. det som flg.:

Citat:
§ 1. Ved informeret samtykke forstås et samtykke, der er givet på grundlag af fyldestgørende information fra en sundhedsperson.
og da mange læger desværre ikke er særlig stærke i love og bek. el. udd. ikke lægger nok vægt på denne del af uddannelsen, udøver de fleste læger informeret samtykke ud fra mundligt tilkendegivelse fra patienten.

I samme bek. står desuden, hvilket mange ikke er klar over §2:

Citat:
Stk. 4. Et stiltiende samtykke kan efter omstændighederne være tilstrækkeligt, hvis det er utvivlsomt, at patienten er enig i behandlingen.
.

Hvilket mange læger også benytter sig af, og mener de dermed ikke behøver at spørge endsige mundtlig, da de finder sig dækket ind af denne paragraf.

Og ikke mindst § 3:

Citat:
Stk. 3. Patienten kan på ethvert tidspunkt tilbagekalde sit samtykke.
Man bør derfor altid efter min mening, hvis ikke man bliver præsenteret for et skriftligt samtykke (de fleste hospitaler i dag bruger et sådan ved første besøg el. ved indlæggelsen, hvor man kan krydse af, hvor vidtgående samtykke skal være). Læs dem og kryds kun det nødvendigste af.

Når det så handler om en video og som den prak. læge sagde, til brug for en supervison. Havde det været rart for dig at vide, i hvilken form for supervison. èn til én, el. som man kan læse på disse kursus i funktionelle lidelser, hvor en hold ser med, og der laves supervison. Dette burde den prak. læge have oplyst om.

Det er derfor min bedste overbevisning uden at kunne pege pt. på en bek. el. lign. at du i dette tilfælde burde have været præsenteret for et skriftligt samtykke, hvor der klart stod, hvilken supervison kontekst videoen skulle bruges til, og ikke mindst hvorvidt dit navn, cpr.nr. ikke ville fremgå el. nævnes.

Der er normal praksis på flere hospitaler i DK, at netop videooptagelser, som bruges til enten undervisning, projekter, udd.projekter netop gives skriftlig og med konkretisering af brug om omfang af dette. Herunder altså situationen, som videoen skal bruges i. Her skelens væsentlig mel. en mindre kreds og gentagne undervisningsbrug og offentliggørelse.

Men desværre er vi nok ude i et område, som der ikke konkret er lovgivet om, hvorfor en klage til Patientombuddet nok kun ville resultere i nogle anvisninger og ikke en konkret påtale.

Men som der står ovenfor kan du altid tilbagekalde dit samtykke, men det afhjælper jo ikke, hvis den allerede er brugt. Samtidig kan man aldrig føle sig sikker på om, hvor videoen ligger el. om den efterfølgende alligevel bliver brugt uden ens viden og i snævre kreds.

Personligt ville jeg tilbagekalde et sådan samtykke (formelt skriftligt) og samtidig gøre opmærksom på, at han (den prak. læge) kun sagde supervision, hvilket du forstod som én til én situation og ikke i supervison i forbindelse m. kursus i funktionelle lidelser, som du tidl. har haft ham mistænkt for være i gang med.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension