K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-08-2011, 20:12   #1
hazim
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2011
Indlæg: 1
Styrke: 0
hazim er ny på vejen
Wink brøkpension

Min kone er førtidpensionist fra 1.7.2011.Men fra kommune kommer brev at hun er beratet til brøkpension.<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< vi kom fra bosnien 1994 i fik opoldstinde efter §7.2. Fra 2005 er vi danskstadborg.Jeg vil gernne vide er der korekt, men jeg mener der er forkert.

hvis nogen kan hjælpe med foklaring
hazim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2011, 20:41   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Her står lidt om det..

https://www.borger.dk/Sider/default.aspx

"Brøkpension for førtidspensionister
Din pension bliver ikke sat ned, hvis du har boet i Danmark i mindst 4/5 af tiden, fra du fyldte 15 år, og indtil du får førtidspension.

Har du boet i Danmark i kortere tid, bliver din pension gjort mindre. Pensionen bliver mindre, jo kortere tid, du har boet i Danmark, fra du er 15 år, og indtil du får pension.

Du kan finde ud af, om din pension skal sættes ned på denne måde:

Antal måneder, du har boet i Danmark, divideres med 4/5 af længden af den tid, der er gået (i måneder) fra dit fyldte 15. år til din alder den dag, du går på pension.

Hvis slutresultatet efter denne beregning er større end 1, har du ret til at få fuld førtidspension. Hvis tallet er mindre end 1, sættes pensionen ned til nærmeste fyrretyvendedel af fuld pension.

Eksempel 3: Brøkpension for førtidspensionister
Du får førtidspension samme måned, som du bliver 45 år. Du har boet i Danmark i ti år i alt, siden du fyldte 15 år, og indtil du fik pensionen.

Ti år svarer til 120 måneder.

De 120 måneder dividerer du med 4/5 af antallet af måneder, der er gået, fra du fyldte 15 år, og indtil du går på pension. Du er 45 år, når du går på pension, og trækker 15 år fra. Det giver 30 år, som svarer til 360 måneder. 4/5 af 360 måneder er 288 måneder.

120 måneder divideres med 288. Det giver en brøk på 0,42. Resultatet er mindre end 1, og du har ikke ret til fuld pension. Der rundes ned til nærmeste antal fyrretyvendedele af fuld pension. Dvs. 0,42 * 40 = 16,7. Du får 16/40 af fuld pension."

Hvordan det lige er i forhold til opholdstilladelse og statsborgerskab i beregningerne ved jeg ikke..

Men de har sandsynligvis beregnet det rigtigt..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 08:27   #3
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg går ud fra at i begge er flygtninge fra Bosnien.

Hvis i ikke havde søgt om dansk statsborgerskab og var blevet danske statsborgere, havde i faktisk været bedre stillede, for som flygtninge skal man i henhold til EU-konventionerne stadig have fuld pension.

Jeg vil foreslå dig at du stiller dine spørgsmål på BiD (Brøkpensionister i Danmark) http://broekpension.freeforums.eu/forum

Vi er rigtig mange i Danmark (ca 29.000) der deler samme skæbne som din hustru. Der er flere af medlemmerne der der er rigtig meget inde i reglerne, ikke bare de danske, men også EU-reglerne omkring brøkpension og social sikring.

Men du vil blive bedt om flere oplysninger, som for eks. hvilken brøk hun er blevet tildelt, hvad hendes alder er, ellers er det umuligt at regne på om hun får den rette brøk, og vejlede om hvorvidt hun kan søge om supplement, og hvordan hun kan gøre dette.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Brøkpension PeaJay Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 24-09-2013 09:21
Brøkpension? Skizonym Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 05-05-2011 18:06
brøkpension? Den ulykkelige Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 16-01-2011 22:16
brøkpension ??? Lost10 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 20-11-2010 23:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension