K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-07-2014, 12:43   #1
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
tænder delproteser akryl/metal

Er der nogen der ved hvilken paragraf det er man skal søge hjælp til proteser under? ved godt det er svært at få, men man kan jo altid forsøge

Der må næsten være andre herinde der af den ene eller den anden grund har delproteser.

Jeg er i den uheldige situation at jeg skal have sådan en protese, og de er meget meget dyre. Så derfor skal det helst være den rigtige første gang.

Er der nogen der har erfaring med akryl eller metal, hvad er bedst? hvad er dine erfaringer med sådan en?
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2014, 16:22   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan bl.a. læse om materialerne her hos netdoktor

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/tandproteser.htm

De fleste tandlæger/tandteknikere, der har proteser "på hylden", giver individuelt prisoverslag og ved accept ansøger de kommunen eller er behjælpelige med det..
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2014, 17:34   #3
AAA
Afhængigheds tegn af K10
 
AAAs avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-07 2011
Lokation: Djursland
Alder: 50
Indlæg: 384
Styrke: 13
AAA er ny på vejen
Hej
tænkte på om du bor i nærheden af en tandlæge skole, de er i århus og københavn?
de er meget billigere, da det er elever der laver arbejdet.. altså under kyndig vejledning af en uddannet lærer tandlæge
jeg er tilknyttet århus, og ved fra andre derinde fra de får hjælp til betaling af kommunen..måske værd at undersøge
__________________
AAA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2014, 07:55   #4
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
tak

AAA tak det vil jeg prøve
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2014, 09:49   #5
AAA
Afhængigheds tegn af K10
 
AAAs avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-07 2011
Lokation: Djursland
Alder: 50
Indlæg: 384
Styrke: 13
AAA er ny på vejen
Var så lidt
hvis du kan få din faste tandlæge til at henvise dig, så kommer du ret hurtigt ind til undersøgelse. min tandlæge henviste uden problemer, jeg fortalte hende at hvis der skulle være en chance for at få lavet mine tænder så jeg kunne betale mig fra det, ja så var det tandlæge skolendet havde hun fuld forståelse for
__________________
AAA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2014, 10:18   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af tije Se meddelelser
Jeg er i den uheldige situation at jeg skal have sådan en protese, og de er meget meget dyre. Så derfor skal det helst være den rigtige første gang.
Jeg skal snart selv igennem den tur.

Jeg har opgivet tanken om, at søge om hjælp fra kommunen, fordi jeg ved, at de vil give afslag med den begrundelse, at jeg kan få det på afbetaling.

Så vidt jeg har kunnet se på nettet, så kan man hos (ihvertfald de fleste) tandteknikere få det finansieret, så man betaler det over 3 år.

Her er f.eks. den første der poppede op da jeg googlede "tandtekniker":
http://larskongsbak.dk/finansiering.aspx

Det er mit indtryk, at alle de tandteknikere, der kalder sig "klinisk tandtekniker" er med i den ordning.

Andre kalder sig "tandprotetiker": http://www.tpt.dk/Finansiering-10.aspx
Her er der lidt renter og gebyr på.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg har opgivet tanken om, at søge om hjælp fra kommunen, fordi jeg ved, at de vil give afslag med den begrundelse, at jeg kan få det på afbetaling.
Ved nærmere eftertanke vil jeg nok søge alligevel.

Fordi, at sidste efterår søgte jeg om hjælp til tandbehandling (lidt over 13.000 kr.), jeg fik afslag, med påstand om, at jeg kunne spare sammen til behandlingen eller få det lavet over en længere periode.
Alternativt kunne jeg finde en tandlæge, som ville acceptere en afdragsordning.

Jeg ankede afslaget og har for nylig fået ankestyrelsens afgørelse.
Ankestyrelsen skriver, at "Kommunen skal behandle din sag igen og træffe en ny afgørelse".

De skriver bl.a.: "Vi finder i den forbindelse, at vi mangler oplysninger om, hvorvidt dit behov for tandlægebehandling vil kunne afvente, at du sparer op."

Men det der gør, at jeg har ændret mening m.h.t. at søge om hjælp til protese, uagtet at jeg forventer et afslag, med henvisning til, at de fleste tandteknikere tilbyder finansiering er følgende, fra ankestyrelsens afgørelse:

"Efter praksis medregnes der normalt ikke udgifter til afdrag på gæld til det offentlige eller til det private. Hvis afdrag på gæld blev godkendt, ville det betyde, at der indirekte blev ydet hjælp til betaling af gælden.

Vi er som udgangspunkt enige med kommunen om, at afdrag på gæld normalt ikke anses for at være en rimelig begrundet enkeltudgift.

Vi er dog i din sag opmærksomme på, at du i klagen af 2. oktober 2013 skrev, at en del af dit banklån omfattede lån som du optog i forbindelse med afbetaling på en treleddet bro, hvor kommunen opfordrede dig til at optage et lån i banken.

Vi bemærker i den forbindelse, at udgifter til gæld undtagelsesvist kan anses som rimelige nødvendige enkeltudgifter, hvis der tidligere er givet afslag på hjælp jf. § 82 med begrundelse om, at ansøger selv har kunnet afholde udgiften eller, hvis kommunen vurderer, at der er tale om afdrag på en rimelig og nødvendig behandlingsudgift
."

Så, når jeg skal til tandteknikeren på tirsdag vil jeg bede hende om, at lave et pris-overslag, så jeg kan søge om hjælp til udgiften, som enkeltydelse, fordi, at når/hvis jeg så får afslag med begrundelsen, at jeg kan få det finansieret via tandteknikeren, så har jeg måske større chance for, at kunne få økonomisk hjælp til tandbehandling næste gang jeg ryger ind i en større omgang.

Ja, jeg er måske beregnende, men jeg spiller blot efter deres egne regler.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2014, 11:23   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg fik én her for et par år siden, men den er delvis lavet af metal og akryl - mener hun kaldte den en unitor....

Desværre kunne jeg ikke vænne mig til den, og nu passer den ikke længere - ved ikke om tandlægen kan justere den, så den igen kan passe, for jeg føler lidt at jeg burde give det en chance mere......suk, de tænder altså!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2014, 10:57   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jeg fik én her for et par år siden, men den er delvis lavet af metal og akryl - mener hun kaldte den en unitor....

Desværre kunne jeg ikke vænne mig til den, og nu passer den ikke længere - ved ikke om tandlægen kan justere den, så den igen kan passe, for jeg føler lidt at jeg burde give det en chance mere......suk, de tænder altså!!!
Det er ikke tandlægen, men tandteknikerne, der skal/kan justere den.

Tandlægen må ikke røre ved unitoren/protesen og tandteknikeren må ikke røre tænderne.
Så vidt jeg har forstået.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2014, 21:55   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nææ, min tandlæge justerer den normalt ved almen tandeftersyn, hun sliber den som også hvis den liiige skal passe bedre med biddet osv...det er jo sådan noget småtteri hvor man jo skal sidde i stolen, så det passer perfekt...

Ved også min mor får tilpasset sit gebis hos tandlægen sammen med eftersyn af egne tænder. Så det er nok meget normalt
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2014, 19:22   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.747
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Læs denne tråd..

Kære tije

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30430

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension