K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-07-2011, 19:26   #11
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lau Se meddelelser
@Ragdoll: Du er forkert på den!

"Bopælskravet efter 1. pkt. skal være opfyldt umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes"


Læs her:

https://www.retsinformation.dk/forms...x?id=132869#K3
Bopælskravet er at man er bosat i Danmark umiddelbart før tildelingen af pension.

Stk. 1 siger intet om hvor længe.

Med hensyn til § 2 så handler den om indfødsret og er derfor ikke relevant for Holbæks ven. §2 stk 2 handler om udlændinge der søger dansk pension, og er kun relevante for personer der ikke har dansk indødsret.

Har man dansk indfødsret behøver man end ikke være bosiddende i DK for at få tilkendt dansk førtidspension.

Jeg fastholder at jeg har tolket tingene korrekt.

Jeg var ikke selv bosiddende i Danmark i hverken 5 eller 10 år umiddelbart før tilkendelsen af min førtidspension, og har siden da boet både i Tyskland og Brasilien.

Hvis dette var tilfældet, ville der jo være mennesker som man stavnsbandt til tid og evighed i Danmark.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2011, 21:45   #12
Holbæk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Holbæk er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Bopælskravet er at man er bosat i Danmark umiddelbart før tildelingen af pension.

Stk. 1 siger intet om hvor længe.

Med hensyn til § 2 så handler den om indfødsret og er derfor ikke relevant for Holbæks ven. §2 stk 2 handler om udlændinge der søger dansk pension, og er kun relevante for personer der ikke har dansk indødsret.

Har man dansk indfødsret behøver man end ikke være bosiddende i DK for at få tilkendt dansk førtidspension.

Jeg fastholder at jeg har tolket tingene korrekt.

Jeg var ikke selv bosiddende i Danmark i hverken 5 eller 10 år umiddelbart før tilkendelsen af min førtidspension, og har siden da boet både i Tyskland og Brasilien.

Hvis dette var tilfældet, ville der jo være mennesker som man stavnsbandt til tid og evighed i Danmark.



Ragdoll
Tusind tak for dine svar. Min ven er kommet til Danmark idag og har planer om at tage ned på kommunen og snakke med dem. Jeg har udskrevet dine to svar og givet ham det med - så må vi se hvad de siger til det.

Indtil videre har han anket afgørelsen fra kommunen - så der sker desværre nok ikke noget før de har taget stilling til anken. Men det er da værd at tage ned og snakke med dem omkring de punkter du nævner i dine svar.

Jeg vidste at der var nogle kloge hoveder herinde
Holbæk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2011, 22:07   #13
Lau
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2007
Indlæg: 47
Styrke: 17
Lau er ny på vejen
@Ragdoll:

Hold nu op med dine forkerte oplysninger, det passer ikke det du fremturer med!

https://www.borger.dk/Emner/pension-...-udlandet.aspx

Andre tilfælde

Som statsborger i Danmark, et EU/EØS-land, eller Schweiz kan du tage din pension med til udlandet, selvom du flytter til et land, der ikke er omfattet af Danmarks aftaler på området, hvis du:

er folkepensionist og har boet i Danmark i 30 år, før du blev pensionist. Du kan ikke tage pensionstillægget med

har boet i Danmark i mindst ti år eller ¼ af tiden, fra du fyldte 15 år, til du får pension. Du kan ikke tage pensionstillægget med. Bopælsperioden skal være sammenhængende og grænse op til pensionstidspunktet.

Jeg gentager:

Bopælsperioden skal være sammenhængende og grænse op til pensionstidspunktet.
Lau er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 14:29   #14
BOM
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Lokation: Aarhus
Indlæg: 73
Styrke: 14
BOM er ny på vejen
Ragdoll:

Det passer ikke det du skriver, læs her:

Andre tilfælde

Som statsborger i Danmark, et EU/EØS-land, eller Schweiz kan du tage din pension med til udlandet, selvom du flytter til et land, der ikke er omfattet af Danmarks aftaler på området, hvis du:

- er folkepensionist og har boet i Danmark i 30 år, før du blev pensionist. Du kan ikke tage pensionstillægget med.

- har boet i Danmark i mindst ti år eller ¼ af tiden, fra du fyldte 15 år, til du får pension. Du kan ikke tage pensionstillægget med. Bopælsperioden skal være sammenhængende og grænse op til pensionstidspunktet.


https://www.borger.dk/Emner/pension-...-udlandet.aspx
BOM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 15:47   #15
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af BOM Se meddelelser
Ragdoll:

Det passer ikke det du skriver, læs her:

Andre tilfælde

Som statsborger i Danmark, et EU/EØS-land, eller Schweiz kan du tage din pension med til udlandet, selvom du flytter til et land, der ikke er omfattet af Danmarks aftaler på området, hvis du:

- er folkepensionist og har boet i Danmark i 30 år, før du blev pensionist. Du kan ikke tage pensionstillægget med.

- har boet i Danmark i mindst ti år eller ¼ af tiden, fra du fyldte 15 år, til du får pension. Du kan ikke tage pensionstillægget med. Bopælsperioden skal være sammenhængende og grænse op til pensionstidspunktet.


https://www.borger.dk/Emner/pension-...-udlandet.aspx
Netop det du fremhæver, står at læse på borger.dk, men er ingen andre steder at finde, heller ikke i loven om social pension.
Borger.dk er ikke loven, kun en info side til borgere, som også er meget brugt af sagsbehandlere indenfor systemet.

Jeg vil påstå at borger.dk, her er direkte vildledende, hvis man sammenligner direkte med lovens tekst.
Og jeg tror ikke det ville holde vand i en anke da ankestyrelsen skal henholde sig til loven, og ikke blot til et website der informerer borgerne.

Jeg henholder mig til loven. Det er ikke første gang at borgerne er blevet vildledt.

Mvh

Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 16:21   #16
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
§ 2. Retten til pension er betinget af, at modtageren har dansk indfødsret.
Stk. 2. Dette gælder dog ikke:
1) Personer, der har haft fast bopæl her i riget i mindst 10 år mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen, heraf mindst 5 år umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Indgives ansøgningen efter folkepensionsalderen, skal bopælskravene være opfyldt ved folkepensionsalderen.
2) Udlændinge, som har fået opholdstilladelse i Danmark efter § 7 eller § 8 i udlændingeloven.
Stk. 3. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, i hvilke tilfælde udsendt personale ved herværende diplomatiske og konsulære repræsentationer og sådanne personers familiemedlemmer skal have adgang til ydelser efter loven.
Bopæl
§ 3. Retten til pension er betinget af, at modtageren har fast bopæl her i riget eller hyre på dansk skib.
Stk. 2. Dette gælder dog ikke personer med dansk indfødsret, som har nået folkepensionsalderen, og som har haft fast bopæl her i riget i mindst 30 år mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen.
Stk. 3. Personer med dansk indfødsret, som tager bopæl i udlandet efter at have fået tillagt pension, bevarer retten til pension, hvis de efter det fyldte 15. år har haft fast bopæl her i riget i mindst 10 år eller i mindst 1/4 af tiden fra det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Bopælskravet efter 1. pkt. skal være opfyldt umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.

Man kan vælge at prøve at søge dispensation.. men ellers er der nok ikke noget at gøre.

Det er hentet her :

https://www.retsinformation.dk/forms...x?id=132869#K3
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 16:33   #17
BOM
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Lokation: Aarhus
Indlæg: 73
Styrke: 14
BOM er ny på vejen
Nemlig Pip, aner ikke hvilken lovtekst Ragdoll har læst...

Har kæmpet med dem (Penst.dk) i længere tid, og der er absolut intet at gøre, jeg fik afslag med henvisning til den lovtekst du refererer og linker til.

Jeg var på Grønland indenfor 10 års perioden, og det betragtes som udlandsophold, dybt, dybt godnat!

Ragdoll?
BOM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 21:52   #18
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
§2 stk 2 1) Handler om førtidspensionsmodtagere der ikke har dansk indfødsret.

§3 stk 3 drejer sig om den samlede tid man skal have boet i Danmark, altså 10 år ialt, eller 1/4 af tiden, ialt. Bopæl i EU ligestilles med bopæl i Danmark.

Man skal altså samlet have boet i mindst 10 år i Danmark, eller samlet 1/4 af tiden fra det fyldte 15. år. Dette krav skal være opfyldt inden tildelingen af førtidspensionen, og der står heller ingen steder at dette skal være i et rap.

Men skulle det vise sig at i har ret og jeg ikke har det, så må man jo i gang med at søge om dispensation.

@BOM,

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, eller hvornår du har fået pension? Ej heller hvor længe du var i Grønland?
Var du udsendt af et dansk firma? Jeg ved heller ikke hvor du vil hen, og om det evt. kun er af klimamæssige årsager, eller om du har personlige grunde til at ville lige netop der hen hvor du vil hen?

Hvis det er af klimamæssige årsager, så er der jo indenfor EUs grænser alt fra det koldeste nord til det varmeste syd.

Hvis der er personlige eller helbredsmæssige årsager, så er det muligt at søge dispensation.

Holbæks ven er ikke videre ung, og hans bror bor i Thailand, om han stadig har søskende her i Danmark det ved jeg ikke, men har han kun denne ene bror så er der tungtvejende grunde for en dispensation, ligesom hvis ens helbred er påvirket af klimaforhold.

Det gør mig ondt for dig, og skulle i have ret så er det frygteligt da du jo så er stavnsbundet til tid og evighed her i Danmark, det er urimeligt.

Og jeg ville da forsøge at skrive til f.eks. Line Barfod fra enhedslisten og bede hende om at stille ministeren på området et spørgsmål om det rimelige i denne lov.

Jeg står også uforstående overfor at det skulle være sådan, da også udlandsdanskere kan søge om førtidspension i Danmark, så der er ingen logik i det, hvis det skulle være sådan.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2011, 16:15   #19
BOM
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Lokation: Aarhus
Indlæg: 73
Styrke: 14
BOM er ny på vejen
Søge om dispensation er værdiløst i mit tilfælde, jeg har ikke familie hvor jeg vil flytte til, og andre grunde end klimaet er der såmænd ikke!

Vil Ragdoll påstå at en instans som Pensionsstyrelsen har medarbejdere der er inkompetente og ikke evner at læse og fortolke en lovtekst?

Jeg blev FP i 2007, og ville 1½ år efter flytte til et "ikke konventionsland", et 3. land som det kaldes.

Her er svaret fra Styrelsen:

"En i Danmark tilkendt førtidspension kan medtages til 3. land såfremt følgende betingelser er opfyldte:

- Vedkommende er dansk statsborger

- Vedkommende har haft bopæl i Danmark i mindst 10 år eller i mindst 1/4 af tiden fra det fyldte 15. år til det tidspunkt hvorfra pensionen ydes, jf. Pensionslovens § 3, stk. 3

- Bopælsperioden skal være sammenhængende, og ligge umiddelbart op til pensionstidspunktet


Jeg var på Grønland indenfor den periode, og fik derfor afslag...

At søge om dispensation er nytteløst, der er ingen vægtige grunde til at jeg skulle få den.

Ja, man er stavnsbundet til DK for tid og evighed, og det passer fint i tråd med den igangsatte hetz mod pensionister i udlandet!

Jeg mener simpelthen - konspiratorisk, kan man måske kalde det - at man forsøger at hidse en folkestemning op mod de livsnydende driverter under sydens sol og palmer, således at man på sigt simpelthen vil forbyde at nogle rejser udenlands..
BOM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2011, 16:29   #20
twoc
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-10 2009
Alder: 55
Indlæg: 84
Styrke: 15
twoc er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af BOM Se meddelelser
Søge om dispensation er værdiløst i mit tilfælde, jeg har ikke familie hvor jeg vil flytte til, og andre grunde end klimaet er der såmænd ikke!

Vil Ragdoll påstå at en instans som Pensionsstyrelsen har medarbejdere der er inkompetente og ikke evner at læse og fortolke en lovtekst?

Jeg blev FP i 2007, og ville 1½ år efter flytte til et "ikke konventionsland", et 3. land som det kaldes.

Her er svaret fra Styrelsen:

"En i Danmark tilkendt førtidspension kan medtages til 3. land såfremt følgende betingelser er opfyldte:

- Vedkommende er dansk statsborger

- Vedkommende har haft bopæl i Danmark i mindst 10 år eller i mindst 1/4 af tiden fra det fyldte 15. år til det tidspunkt hvorfra pensionen ydes, jf. Pensionslovens § 3, stk. 3

Bopælsperioden skal være sammenhængende, og ligge umiddelbart op til pensionstidspunktet


Jeg var på Grønland indenfor den periode, og fik derfor afslag...

At søge om dispensation er nytteløst, der er ingen vægtige grunde til at jeg skulle få den.

Ja, man er stavnsbundet til DK for tid og evighed, og det passer fint i tråd med den igangsatte hetz mod pensionister i udlandet!

Jeg mener simpelthen - konspiratorisk, kan man måske kalde det - at man forsøger at hidse en folkestemning op mod de livsnydende driverter under sydens sol og palmer, således at man på sigt simpelthen vil forbyde at nogle rejser udenlands..



Jeg er fuldstændig enig i den betragtning
twoc er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§102 - har du som psykisk ramt fået tildelt hjælp efter denne paragraf? L.S. Alt det andet 20 23-07-2011 09:29
Genoptagelse af tildelt førtidspension custer Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 27 07-02-2011 14:28
Tildelt førtidspension Arne12 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 36 01-08-2010 00:39
På revalidering igen efter sygemelding harms Alt det andet 2 16-03-2009 13:13
Flytning igen.. blackcatz Spørgsmål ang fleksjob 7 04-02-2006 09:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension