K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-04-2008, 08:19   #21
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af pia e larsen Se meddelelser
Hans, du får rodet tingene lidt sammen.
Alle er indplaceret i beskæftigelsloven kap.2 stk 1-9.
Derudover bliver man match 1-5, i de enkelte grupper.
dvs at med Ny Chance kan du feks stå i stk 1-3 og match 1-5. Du kan derfor godt stå i stk 3 match 5, hvilket kommunerne lige nu bruger rask væk for at hive de ekstra 25.000kr hjem. MEN , for at tilhøre gruppen, skal du så kunne vende tilbage til det ordinære arbejdsmarkedet, på et tidspunkt(ikke fastsat).
MEN du kan altså ikke stå der, såfremt du har begrænsninger i arbejdsevnen.
MEN uden den skriftlige afgørelse(som skal laves ved ændring af både indplacering i stk samt match)har borgeren ikke en chance for at se rævestregerne.
Man kan således ikke tilkendes førtidspension, eller flex hvis kommunen vil skore de 25.000kr ved udgangen af NY Chance forløbet, som slutter i juni 2008.
vedr regler for samtaler, opfølning er det alt efter indplacering, hvorfor det er vigtigt at få kommunenes afgørelse på dette.
THJ har ret i at uanset hvordan/hvornår kommunen ændre skal der altså laves en afgørelse, elleres gælder det ikke.
Sygedagpengesager høre feks altid til i stk 5, og følger det individuelle kontaktforløb, kap.7.
vh popiae
Det er altså forkert - noget af det.
Måske har jeg udtrykt mig uklart, men jeg ved, at jeg har ret.

Målgrupperne i lovgivningen efter §2 er

1 Dagpengemodtagere

2 Kontanthjælpsmodtagere uden problemer udover ledighed

3 Kontanthjælpsmodtagere med problemer udover ledighed

4 Revalidender

5 Sygedagpengemodtagere

6 Førtidspensionister

7 Flexjobbere

8 Handicappede (isbryderordningen)

9 Unge under 18

10 Selvforsøgere


Der står intet i lovgivningen om match. Det skal findes i bekendtgørelsen.
Det er udelukkende stk. 1-3 der har et match jf. tidligere link til bekendtgørelsen.
Det står jo sådan set direkte i bekendtgørelse

"Kommunen og staten i jobcenteret skal anvende reglerne i denne bekendtgørelse ved den første kontaktsamtale i det individuelle kontaktforløb og ved kontaktsamtalerne, jf. § 16 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, i det efterfølgende kontaktforløb for personer, der er omfattet af § 2, nr. 1 – 3 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats."

Sygedagpengemodtagere (stk. 5) følger ikke Lov om aktiv beskæftigelsesindsats, når det drejer sig om det individuelle kontaktforløb. De er derimod omfattet af § 24 i Sygedagpengeloven.
De skal f.eks. til samtale mindst hver 8. uge, mens kontanthjælpsmodtagere skal mindst hver tredje måned.
Indholdet i samtalen er heller ikke det samme.

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=30131

Da Ny Chance retter sig mod kontanthjælpsmodtagere og ikke andre, er stk. 1 f.eks. ikke relevant hér.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2008, 08:52   #22
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Sygedagpengemodtagere høre under kap 7, om det individuelle kontaktforløb. Som hovedregel skal der indkaldes til samtale hver 3 mdr.
Match grupperne findes i "Visitation og Kontaktforløb" som er endnu et dokument kommunen bruger som skal ligge i jobportalen? (den ligger ihvertfald tilgængelig for arbejdsdirktoratet). I den er man match 1-5, også kaldet diaglogguide. I samme dokument skal borgeren partshøres efter hver samtale, med mulighed for at indskrive kommentarer. (ps har først for nylig set denne, men ikke fået mulighed for at indskrive kommentarer).
Korrekt at Ny Chance kun retter sig mod kontanthjælpsmodtagere. Men ikke kontanthjælps med begrænsninger i arbejdsevnen. Feks må man ikke have været indstillet til pension, flex eller lign.
Derfor er det rigtigt at stk 1 ikke hører under Ny Chance.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2008, 10:54   #23
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af pia e larsen Se meddelelser
Sygedagpengemodtagere høre under kap 7, om det individuelle kontaktforløb. Som hovedregel skal der indkaldes til samtale hver 3 mdr.
Forkert, læs dog lovgivningen.

"§ 15. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, tilrettelægges og gennemføres der et individuelt og fleksibelt kontaktforløb under hensyn til personens ønsker og forudsætninger samt arbejdsmarkedets behov med henblik på, at personen hurtigst muligt opnår ordinær beskæftigelse. Såfremt opnåelse af ordinær beskæftigelse ikke umiddelbart er realistisk, tilrettelægges kontaktforløbet med henblik på, at personen bringes tættere på arbejdsmarkedet."

Sygedagpenge er § 2, nr 5, de er ikke omfattet af denne lov!

Citat:
Oprindeligt indsendt af pia e larsen Se meddelelser
Match grupperne findes i "Visitation og Kontaktforløb" som er endnu et dokument kommunen bruger som skal ligge i jobportalen? (den ligger ihvertfald tilgængelig for arbejdsdirktoratet). I den er man match 1-5, også kaldet diaglogguide.
Dialogguide er noget andet end match.

Man bruger dialogguiden til at matche med, men match fremgår ikke af dialogguiden.


Begge dele er redskaber, som findes i Arbejdsmarkedsportalen.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2008, 11:23   #24
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
PYha... Hans... nu har jeg smidt håndklædet i ringen med den indviklede lovgivning.

Tror du ikke, man kan bruge en tommelfingerregel (for at "overleve" i systemet), der hedder, at der ALTID skal være en PLAN for, hvordan man vender tilbage til arbejdsmarkedet?

Denne plan skal underskrives, hvis den ændres?

Og det gælder både jobplaner og ressourceprofiler?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2008, 15:13   #25
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Ja, er De forvirret?? Det er jeg sq, men for mit eget vedkommende, kan jeg fortælle at: jeg var på kontanthjælp, da jeg søgte fleks, og jeg blev af min daværende sagsbehandler Matchet til at være i match: 4-5.

Jeg kan ikke lige følge med Hansemands udredninger, men jeg har ikke fået nogle ændringer i match, efter at jeg blev godkendt til fleksjob.

Jeg ville da heller ikke kunne fatte, hvis jeg blev ændret til anden Match, efter godkendelsen., Nå men ellers god week-end til Jer allezu sammen
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2008, 18:18   #26
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helle4 Se meddelelser
Ja, er De forvirret?? Det er jeg sq, men for mit eget vedkommende, kan jeg fortælle at: jeg var på kontanthjælp, da jeg søgte fleks, og jeg blev af min daværende sagsbehandler Matchet til at være i match: 4-5.

Jeg kan ikke lige følge med Hansemands udredninger, men jeg har ikke fået nogle ændringer i match, efter at jeg blev godkendt til fleksjob.

Jeg ville da heller ikke kunne fatte, hvis jeg blev ændret til anden Match, efter godkendelsen., Nå men ellers god week-end til Jer allezu sammen
Det er også rigtigt af din kommune, du bør være match 4, medmindre du PT ikke kan varetage et arbejde, f.eks. sygdom, så bør du være match 5.

Jeg kan godt prøve at skrive noget mere sammenhængende omkring det her emne, det kommer dog til at vente et par uger, jeg sætter mig i en flyver sydpå i morgen. Ellers er bekendtgørelsen forbavsende letlæselig ift. så meget andet lovgivning.

Hvis I synes det er indviklet, så tænk på de mange, der arbejder med det hver dag.
Der er en grund til, at der sker fejl med de mange regler.
Det kan kun ændres på Christiansborg - og ved bedre uddannelse af jobkonsulenter.

Sidst redigeret af Hans; 11-04-2008 kl. 18:32.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2008, 18:21   #27
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Rigtig god ferie Hans Tag lidt sol og varme med hjem
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-04-2008, 11:17   #28
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hans.
Sygedagpengesager er også placeret i beskæftigelsloven. Kap.2 stk 5.
Se selv det ovenstående du har sat ind.

I det øjeblik, at du feks mister arbejdet under sygdom, og tilknytningen til arbejdsmarkedet er truet, SKAL man afklares til enten revalidering, flexjob, eller pension.
I den proces er man underlagt en af kap i beskæftigelsloven, alt efter hvad man stiller efter arbejdsmæssigt, eller pension.
Derfor er denne skriftlige afgørelse på hvor man er indplaceret meget vigtig, samt match.
I det øjeblik det er dokumenteret at man IKKE kan vende tilbage til ordinære arbejdsmarkedet, er man ikke berettiget til sygedagpenge, medmindre man er indstillet til pension, hvorfor man afvendter afgørelse.
Er denne afgørelse på pension, et afslag, er det nu man istedet havner på kontanthjælp.

Hans, jeg har været igennem turen, så du må læse lovgivningen igen , i en sammenhæng. Jobcentrene blev netop skabt for at der skulle skabes sammenhæng/afklaring under et.
vh popiae

Zusa.

Du har helt ret i forhold til det med planer.
Vores eneste chance for at finde ud af det på er Handleplanen, og indplaceringen.
Derefter kan man som borgere lettere gennemskue om ens situation passer til sagsbehandlerens vurdering.

vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-04-2008, 12:17   #29
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af pia e larsen Se meddelelser
Hans.
Sygedagpengesager er også placeret i beskæftigelsloven. Kap.2 stk 5.
Se selv det ovenstående du har sat ind.

...

Hans, jeg har været igennem turen, så du må læse lovgivningen igen , i en sammenhæng. Jobcentrene blev netop skabt for at der skulle skabes sammenhæng/afklaring under et.
vh popiae
Det er jo også, hvad jeg skriver.

Du har derimod påstået (i indlæg #7, 21, 23 og 30) at sygedagpengemodtagere er omfattet af kontaktforløbet fra lov om aktivbeskæftigelsesindsats, det er de ikke.

Loven som helhed dækker alle ti målgrupper i § 2, men alle ti målgrupper er ikke omfattet af alle paragrafer, der skal også søges i andre lovgivninger.

Uddrag af loven én gang for alle:

Sygedagpenge
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=30131

§ 24. Kommunen skal med henblik på at bevare den sikredes tilknytning til arbejdsmarkedet senest efter 8 uger og derefter mindst hver 8. uge tage dennes forhold op til vurdering med henblik på, om der er behov for behandling, optræning, revalidering eller andre former for bistand til den pågældende eller dennes familie. Dette skal ske i samarbejde med dagpengemodtageren, læger, hospitals- og revalideringsinstitutioner, virksomheder og de faglige organisationer samt arbejdsformidlingen.

Stk. 2. Kommunen skal før den første kontakt til den sikrede tage stilling til, om karakteren af den sikredes sygdom eller den sikredes sygdomsfrekvens kræver, at den sikrede indkaldes til en personlig samtale. Samtidig skal der tages stilling til, i hvilket omfang der skal ske inddragelse af læger, hospitals- og revalideringsinstitutioner, virksomheder og de faglige organisationer samt arbejdsformidlingen.

Stk. 3. Kommunen skal ved den første opfølgning tage stilling til udarbejdelsen af en opfølgningsplan. Planen skal i alle tilfælde senest udarbejdes, når dagpengemodtageren har været sygemeldt i 6 måneder inden for de sidste 12 måneder. Har kommunen forlænget dagpengeperioden efter § 22, stk. 1, nr. 1, skal nødvendige afklarende aktiviteter forud for revalideringen være iværksat senest 6 måneder efter forlængelsen.

Stk. 4. Kan den sikrede ikke blive erhvervsaktiv igen, skal kommunen, når betingelserne herfor er opfyldt, rejse sag om en social pension.

Stk. 5. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om opfølgningen af langvarige dagpengetilfælde.


Beskæftigelsesindsats
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=31354

§ 15. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, tilrettelægges og gennemføres der et individuelt og fleksibelt kontaktforløb under hensyn til personens ønsker og forudsætninger samt arbejdsmarkedets behov med henblik på, at personen hurtigst muligt opnår ordinær beskæftigelse. Såfremt opnåelse af ordinær beskæftigelse ikke umiddelbart er realistisk, tilrettelægges kontaktforløbet med henblik på, at personen bringes tættere på arbejdsmarkedet.

Du har lige skrevet, at sygedagpengemodtagere er omfattet af § 2 nr 5.
I ovenstående citeret § 15 står der, at kontaktforløbet kun dækker § 2 nr. 1-4.
Hvordan kan du så blive ved med at påstå, at kontaktforløbet også dækker sygedagpengemodtagere?

Jeg fatter det ikke?

Sidst redigeret af Hans; 12-04-2008 kl. 12:55.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-04-2008, 16:14   #30
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg vil gerne lige understrege, at man skal passe på med at blande målgrupperne 1-10 i Lov om beskæftigelsesindsats §2 med matchgrupperne. Som Hans har skrevet som indlæg #22, er det bare målgrupper, der er nævnt i Lov om bekæftigelsesindsats §2 nr. 1-10 - altså har det ikke noget med match at gøre.

Det der nævnes i kapitel 7 i Lov om beskæftigelsesindsats drejer jo sig kun om målgrupperne fra 1-4:

Kapitel 7 i Lov om beskæftigelsesindsats
§ 15. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, tilrettelægges og gennemføres der et individuelt og fleksibelt kontaktforløb under hensyn til personens ønsker og forudsætninger samt arbejdsmarkedets behov med henblik på, at personen hurtigst muligt opnår ordinær beskæftigelse. Såfremt opnåelse af ordinær beskæftigelse ikke umiddelbart er realistisk, tilrettelægges kontaktforløbet med henblik på, at personen bringes tættere på arbejdsmarkedet.

Matchgrupperne står ingen steder i loven if. med målgrupperne 1-4, men kun som vejledning/bekendtgørelse til Kapitel 7 - individuelle kontaktforløb
Bekendtgørelsen er noget, som sagsbehandlere vil arbejde ud fra. Her er bekendtgørelsen med de 5 matchgrupper: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=31066

Bekendtgørelse om visitation og det individuelle kontaktforløb
§6 Stk. 6. Vurderingen af den lediges beskæftigelsespotentiale angives på en skala fra 1 – 5, jf. dog § 7 om matchplacering ved den første henvendelse i kommunen med ansøgning om hjælp:

1) Umiddelbar match,

2) Høj grad af match,

3) Delvis match,

4) Lav grad af match og

5) Ingen match.


Mere uddybende om matchgrupperne: http://www.folketinget.dk/samling/20...130/225352.PDF

Hvis man dog går tilbage til Lov om beskæftigelsesindsats og kigger længere nede, kommer målgruppe 5
(sygedagpengemodtagere §2 nr. 5 i Lov om beskæftigelsesindsats)

Kapitel 10 i Lov om beskæftigelsesindsats
§ 32. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, kan få tilbud om vejledning og opkvalificering, der kan bestå af følgende:

1) Korte vejlednings- og afklaringsforløb,

2) særligt tilrettelagte projekter og uddannelsesforløb, herunder praktik under uddannelsesforløbet og danskundervisning, eller

3) ordinære uddannelsesforløb.


Er man sygedagpengemodtagere skal man jo også henvises til anden lov og det er Lov om sygedagpenge: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=30746#A1

Som sygedagpengemodtagere bliver man placeret i et kategori, men her er der kun 3 match eller kategorier (se gerne kapitel 6): https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=30746#A1

Lov om sygedagpenge
§ 12. Kommunen skal på baggrund af oplysningsskemaet efter § 11 og eventuelle andre oplysninger i sagen foretage en visitation til en af følgende kategorier

1) Sager, hvor tilbagevenden til arbejdsmarkedet er umiddelbart forestående (kategori 1).

2) Sager med risiko for langvarigt sygdomsforløb eller risiko, hvad angår arbejdsevnen (kategori 2).

3) Sager, hvor lidelsen eller sygdommen medfører et længerevarende sygdomsforløb (kategori 3).


Der har været et lignende tråd om match før: http://www.k10.dk/showthread.php?t=4146&highlight=match og den her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=3...t=match&page=3

Tja.. det er svært at finde rundt i loven.... men sådan er det jo...

Solskinshilsener herfra..
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
match grupper blme Alt det andet 4 06-12-2012 18:17
Kan man ændre Match grupper.... maybeline2you Alt det andet 64 08-02-2011 09:47
match grupper superkok Alt det andet 32 29-10-2010 10:28
flyning til fra match 3 til match 4 Tzari Alt det andet 36 03-09-2009 20:02
8 år match 5 - ægtefælle match 4 fratages kontanthjælp zuza Nyt om loven 7 31-03-2009 19:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension