K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-10-2007, 18:03   #31
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Question

jeg fatter det heller ikke...

Indstille til afslag... kan de det ?

Jeg tror også damen i ydelseskontoret er ude på tynd is her...

Altså som regel er det en sagsbehandler på et jobcenter der ordner det og ikke en vikar på et ydelseskontor...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2007, 19:07   #32
Fussen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fussens avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2007
Lokation: odense
Indlæg: 176
Styrke: 17
Fussen er rigtig godt på vej
indstille til afslag

Jeg skal lige vide om ydelseskontoret nu er det nye begreb for kontanthjælpsafsnittet?? de skifter jo jævnligt navne.

Der sidder jo så i givet fald også en socialrådgiver, som SKAL HJÆLPE
borgeren, det får de deres løn for,via borgerens skattebillet jeg må lige kigge lidt i § - og så vende tilbage når jeg har fundet noget relevant.



Fussen
Fussen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2007, 19:26   #33
Fussen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fussens avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2007
Lokation: odense
Indlæg: 176
Styrke: 17
Fussen er rigtig godt på vej
Udfra det her kan jeg altså ikke se at man kan indstille til et afslag.



Kapitel 3

Førtidspension

§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 til 65 år.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.

§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom.

§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.

§ 19. Grundlaget for en afgørelse om førtidspension skal bestå af

1) en redegørelse for, at arbejdsevnen ikke kan forbedres,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem. Redegørelsen skal udarbejdes i samarbejde med den pågældende, og dennes egen opfattelse af forholdene skal udtrykkelig være anført,

3) den faglige forklaring på, hvorfor pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat,

4) den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, eller

5) angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre.

Stk. 2. Socialministeren fastsætter regler om krav til undersøgelse af arbejdsevne samt om sagsbehandling og fremgangsmåde i forbindelse med påbegyndelse og behandling af sager om førtidspension.

§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive selvforsørgende.

Stk. 3. Inden der træffes afgørelse om førtidspension, skal den person, som afgørelsen vedrører, have tilbud om i et møde at udtale sig over for den eller de personer, der skal træffe afgørelsen.

§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 17, stk. 1, 3. pkt., og § 18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den pågældende. Hvis fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende have en redegørelse for, hvad der er årsag til den forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår sagen forventes afgjort.


Jeg tror at der skal en bisidder med næste gang - hvad med din fagforenning - kan de hjælpe dig??

Fussen
Fussen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2007, 21:40   #34
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Det er da helt hen i vejret det her... Jeg fik at vide af vikaren (sagsbehandleren), at de ikke kan tage mine ord for gode varer - med andre ord, hvis de skal tro på at jeg har det som jeg har det skal jeg selv sørge for at få det dokumenteret!

Min ressurceprofil er ikke opdateret siden den blev lavet (4 mdr inde i min sygemelding )- hvorefter jeg forøvrigt startede i jobbet igen delvis raskemeldt. Der er ikke tilføjet noget efter de to prøvninger jeg har været i, som efter min mening beviser, at jeg ikke er istand til at varetage arbejde i mere end max 4 timer pr dag - og ikke fysisk belastende, stressende eller belastende mod bevægeaapparatet.

Problemet er, at den eneste BEHANDLING der er foreskrevet er fysisk træning - dette betaler jeg selv, da kommunen end ikke vil støtte det.
Jeg har på intet tidspunkt fået HJÆLP af nogen art, men derimod yderligere stressbelastninger. Lægekonsulenten skriver, at der intet er der indikerer, at jeg ikke skulle kunne varetage et ikke fysisk belastende arbejde på normale vilkår.

Sagsbehandleren (viakren) sidder i dét kommunen kalder ydelseskontoret - det hører vist under kontanthjælp, men jeg er på sygedagpenge og har også en sagsbehandler i jobcentret, som på intet tidspunkt har snakket ressourceprofil med mig (hun er også nyansat)!

Vikaren indstiller til afslag da behandlingsmulighederne ikke er udtømte og min arbejdsevne ikke er afklaret. Hun anbefaler hjælp til stresshåndtering (TAK!) og nærmere afklaring via aktiverings eller revalideringsbestemmelserne!!! De vil have mig igang med et fuldtidsstudie - som jeg selv har sagt fra til efter mislykket virksomhedspraktik!!

HVEM KAN JEG FÅ TIL AT KIGGE PÅ ALT DET HER??

Jeg går snart helt i hundene...

Forsøger at få kontakt til fagforeningen igen........ måske jeg skulle tage kontakt til advokaten igen??? Kan han gøre noget?
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2007, 21:52   #35
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Vil lige skynde mig at tilføje, at ressourceprofilen ER opdateret nu, men de tager stadig udgangspunkt i det første der er skrevet i den...
mærkeligt, at de DENGANG tog mine ord for gode varer og nu skal jeg selv sørge for at dokumentere, at tingene ikke længere er sådan....

Jeg har bla. indhentet udtalelse fra to psykologer - er ikke længere i nogen form for behandling pga. det fysiske. Kommunen bevilligede mig 3x10 behandlinger hos fysioterapeut, som forlængst er brugt op.

Min lidelse er påvist at være en overbelastning i muskulaturen - og flere speciallæger skriver, at jeg har kroniske smerter...

Jeg er nu henvist til psykiater (efter eget ønske!)... helt ærligt...jeg tror min svigtende koncentration og svigtende hukommelse skyldes det stress jeg er udsat for - fordi de ikke tror på at jeg har smerter..........
men de mener mit problem er overvejende psykisk.
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2007, 22:01   #36
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Forøvrigt talte vikaren om, at hun nok ville udsætte pensionsafgørelsen til efter besøget hos psykiateren.......??

Sagen er rejst d. 29. januar - begrundelsen for ikke at kunne overholde sagsbehandlingsfristen er "ekstraordinært stort sagspres".
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2007, 23:17   #37
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej cl8

Hvis du har søgt efter §17, skal der højst gå 3 måneder.

Sagspres er INGEN gyldig undskyldning.

God ide med fagforening. Advokathjælp kan være dyr.

Sikke noget rod, du står midt i. Det er bare så frustrerende. Og det er en indviklet lovgivning.

Prøv, om du kan få glæde af at NÆRLÆSE det her.

Der står, HVAD der skal stå i din ressourceprofil mv.

Så kan du måske bedre selv tjekke din ressorceprofil for mangler mv.


https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=31034

Men spørg endelig igen.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2007, 00:48   #38
Fussen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fussens avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2007
Lokation: odense
Indlæg: 176
Styrke: 17
Fussen er rigtig godt på vej
Hej cl8

Jeg ved godt at det er mega frustrerende sådan at blive trukket rundt i manegen. Hvis du ikke kan få hjælp af din fagforening så burde du overveje en advokat. Ja det er dyrt, men med de måske uoprettelige knæk man kan pådrage sig i denne situation, ville jeg jo mene at det var en god investering for sig selv på længere sigt. Det er skammeligt at det er nødvendigt at hyre juridisk bistand for at sikre sin retssikkerhed, men jeg tror at det er nødvendigt.

her er nogle små hjælpemidler du kan bruge når du står over for det uforståelige.

Spørg altid med hv ord. hvad - hvor - hvordan - hvorfor-osv.

Eks: sagsbehandler siger; der er ikke dokumentation nok der taler for din sag.
Du spørger; Hvilken dokumentation mangler?

Eks: Sagsbehandler siger; Alle muligheder er ikke udtømte.
Du spørger: Hvilke muligheder er der tilbage el. mangler?

Eks. Sagsbehandler siger; Du er for syg til et fleksjob, men for rask til en pension.
Du spørger: Hvor i loven står det og beder om det på skrift.

Få disse diffuse udsagn på skrift!!!Hold dem op til at komme med det i form af lovgivningen!!

bare lidt gode råd - håber at de kan stive dig lidt af.

Jeg har så lige et spørgsmål som jeg håber en af superbrugerne kan besvare.
Når jeg skriver kommer der et lille ikon oppe i højre hjørne med en vægt???hvad betyder det mon - kan ikke finde svaret - og jeg er først registreret i dag så jeg skal lige orienterer mig??

Hilsen
Fussen
Fussen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2007, 01:01   #39
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Tak for jeres svar og gode råd. Jeg føler mig lidt bedre rustet nu og har allerede printet pensionsloven ud, samt dén om arbejdsevne og ressourceprofil. Det ville da have været skønt om vikaren havde læst alt dét - det vil jeg så fortælle hende at JEG har!!!

Har desuden mailet min fagforening og forlangt noget hjælp!! Der er sgi da en grund til, at jeg ikke har meldt mig ud endnu....

Advokaten, som jeg før har haft kontakt til, mener jeg kan få fri process. Er eneforsørger. Det skal undersøges...

Tak skal i have....
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2007, 13:44   #40
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så er der kommet svar fra Dansk Ressourceprofil
Citat:
Hej Heidi - og andre dette måtte vedrøre

Tak for din henvendelse.

Jeg må starte med at sige, min website, hvor jeg tilbyder udarbejdelse af ressourceprofiler er nogle år gammel, og at jeg lavede den, da jeg planlagde at tilbyde dette til kommuner, som manglede ressourcer til selv at lave den.

Jeg arbejdede selv for en privat aktør i perioden 2003 til 2005, hvor vi udarbejdede profiler for en kommune. Dette foregik i forbindelse med, at vi havde borgerne på et længerevarende forløb, hvor de modtog undervisning, coaching, støtte og hjælp til jobsøgning og afklaring samt en vis grad af prøvning i forhold til at møde op og passe et kursus osv.

Min oplevelse dengang var, at vi havde langt bedre forudsætninger for at udarbejde profilerne end evt sagsbehandler/rådgiver – ganske enkelt fordi vi kom til at kende borgerne meget mere indgående end de havde tid og ressourcer til. Samtidig er jeg selv uddannet til at finde netop ressourcer og barrierer via samtale/coaching.

Det er mit klare indtryk at alle, som jeg lavede profil på fik en meget omfattende og dybdegående, personlig og – for både kommune og borger – værdifuld profil. Vi var dengang med til at sætte standarden for kavlitet af netop disse profiler i den kommune vi arbejdede med. De var meget tilfredse.

Som jeg ser det, er det vigtigste jo, at borgeren får udarbejdet en profil, som lever op til det, den skal.

I øvrigt skal jeg ikke kunne sige, i hvilken grad sagsbehandler/rådgiver selv tilføjede andre væsentlige data/informationer om borgeren efterfølgende. Vi/jeg afdækkede borgerens vinkel på de 12 områder, lod borgeren selv svare på disse ting. Borgeren læste altid profilen igennem og godkendte eller kommenterede og redigerede evt udtalelser.


Vores kommentarer som privat aktør – vores observationer om borgeren indgik i profilen på samme vilkår som evt andre fagfolk – læger, pædagoger, psykologer, men vi havde jo ingen beslutnings kompetence eller lignende.

Det undrer mig i øvrigt generelt meget, at man bare klager af princip… specielt da jeg har oplevet at både kommune og borger har været meget tilfredse med profiler, jeg har udarbejdet.

Det er rigtig nok en meget personlig sag. Langt de fleste borgere, jeg lavede profiler med, udtrykte tydeligt, at de følte sig mere trygge og fortrolige med mig (eller mine kollegaer) end de nogensinde havde følt med en sagsbehandler/rådgiver fra kommunen.

Så jeg oplever bestemt ikke, at borgerne er eller har været dårligere stillet – i hvert fald ikke dem, jeg har arbejdet med – tvært imod!

Dette var/er min personlige mening og mine egne erfaringer.

Mht lovgivning så må jeg melde pas. Jeg ved det slet ikke.


I min rolle som ansat lod jeg dengang den del blive håndteret af hhv min arbejdsgiver og den kommune, vi samarbejdede med.

Jeg har aldrig reelt lanceret mit eget firma – det som hjemmesiden repræsenterer – aldrig har udført noget arbejde i den forbindelse.

Hjemmesiden vil nu bliver lukket – noget der kun ikke er sket, da jeg ikke har tænkt, nogen ville finde den. Jeg tilbyder derfor ikke at lave disse profiler og nåede aldrig at gøre det.

Derfor interesserer det mig overhovedet ikke, hvorvidt loven foreskriver det ene eller andet. Og jeg kan desværre ikke være behjælpelig med at opklare dine/jeres spørgsmål.

Venlig hilsen
Morten Gelbek Andreasen

Det undrer mig i øvrigt generelt meget, at man bare klager af princip… specielt da jeg har oplevet at både kommune og borger har været meget tilfredse med profiler, jeg har udarbejdet.

Nu er det sådan at det også ville undre mig, hvis ikke jeg sad i den ende af systemet hvor retssikkerhedsloven den ene efter den anden gang blev brudt.

Jo flere gang os der får krænket vores rettigheder finder os i det jo oftere vil det ske , og jo værre vil det blive lige indtil det er en dag er helt legitimt ikke at overholde div lovgivninger så længe det handler om de svageste grupper.

Mht lovgivning så må jeg melde pas. Jeg ved det slet ikke.


En uheldig og uprofessionel holdning


Derfor interesserer det mig overhovedet ikke, hvorvidt loven foreskriver det ene eller andet. Og jeg kan desværre ikke være behjælpelig med at opklare dine/jeres spørgsmål.


Et eller andet sted mener jeg nu at det burde interessere meget i det øjeblik man overvejer at gå ind på det område , og der er jo ingen tvivl om at overvejelserne og forsøget har været gjort, ellers må vi jo formode at siden ikke havde eksisteret ...
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension