K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-08-2008, 22:56   #1
rolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
rolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2006
Indlæg: 127
Styrke: 18
rolle er ny på vejen
flex job C/o ledighedydelse

hej jeg går og tænker om jeg evt skulle tage at flytte tilbage til dk alså københavn da jeg har fået afslag på pension for 2 gang så tænket jeg om der er nogen der ved om hvordan det er at bo i gentofte komunne ang ved jeg ikk om jeg kan få min ledighedydelse tilbage og hvordan forholder jeg mig ang min ansøgning om pension i dk i stedet i fra sverige kh rolle
rolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2008, 12:21   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
rolle jeg må indrømme at jeg ikke ved det , altså hvordan du forholder dig mht pension i Danmark kontra Sverige men det kan være at andre ved det ...

ANG din ledighedsydelse så tror jeg ikke bare at du kan få den tilbage men hvis jeg var dig så ville jeg kontakte kbh kommune med henblik på et svar (på skrift) også med henblik på det at de jo så vidt jeg har forstået har misinformeret dig og at du er flyttet til sverige med din ledighedydelse og er flyttet til Sverige i god tro indtil de har opdaget deres egen brøler og derefter har frataget dig din ledighedsydelse det må være muligt at holde dem til regnskab for deres fejl, i hvertfald er det noget der ville være værd at kigge på
  Besvar med citat
Gammel 25-08-2008, 17:47   #3
Meksen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2008
Indlæg: 27
Styrke: 17
Meksen er ny på vejen
Hej rolle

Tilknytningskravet til det danske arbejdsmarked har ikke kun noget at gøre med en grænsegængers indkomst fra lønnet beskæftigelse, eller fra modtagelse af sociale sikringsydelser, men om hvor ens muligheder for på ny at opnå beskæftigelse er størst, ifølge EF-Domstolens dom af 27. februar 1986 i sag 1/85 - Miethe-dommen.

Citat.: Ud fra dommen konkluderer, Arbejdsdirektoratet, at den "som har opretholdt en personlig og faglig tilknytning til det tidligere arbejdsland, der gør, at personen må anses for at have størst mulighed for på ny at opnå arbejde dér."

Alene på grund af sproget og uddannelse vil de fleste , der bliver ledige, have størst chance for på ny at opnå beskæftigelse igen i Danmark, og derfor vil det være mest fornuftigt at stå til rådighed, og modtage dagpenge / ledighedsydelse derfra. Men det ønsker det danske bureaukrati ikke at fremme trods en dom fra EF-Domstolen

Citat.: EF-domstolen: 21. februar 2008 Sociale ydelser kender ikke landegrænser. EF-domstolen har den 21. februar 2008 afsagt en dom, der på ny understreger, at forordning 1408/71 om de vandrende arbejdstageres sociale beskyttelse er langt stærkere end mange medlemslande vil være ved.

Det betyder at Du kan modtage ledighedsydelse, selvom Du er bosat i Sverige, men at Du skal stå til rådighed for det danske arbejdsmarked. Så længe Du kan dokumentere, at Du stå til rådighed for det danske arbejdsmarked, kan man ikke fratage Dig ledighedsydelsen.

Jeg håber Du har klaget over ophør af ledighedsydelse til Beskæftigelsesankenævnet som sikkert er kommet med et afslag, deres afgørelse anker man så til Arbejdsmarkedets Ankenævn, som vil give Dig medhold i Din klage. Men det kan tage mange år at for ret, men jeg synes man skal klage for princippets skyld, men har fuld forståelse for, at ikke alle orker det!..

Håber Du kan bruge det!...

“Livet handler om at gøre en forskel, og man gør ikke en forskel ved at flygte!”

Meksen
Meksen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2008, 20:47   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Meksen hold da op det var noget info man kunne bruge til noge , rolle jeg kan ikke lige huske alt i din sag men det var noget med at du til en start fik ledighedydelse i Sverige ikk ?

Det kan være at det er noget vi skal kigge nærmere på (prøver at finde ud af hvem man skal spørge) da jeg ved at andre her på K10 har fået oplyst af myndighederne at man ikke kan bosætte sig i Sverige....

og til rådighed for det danske arbejdsmarked kan man være lige godt i sverige som noget andet sted i landet her .....

tak for info Meksen
  Besvar med citat
Gammel 26-08-2008, 09:55   #5
rolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
rolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2006
Indlæg: 127
Styrke: 18
rolle er ny på vejen
hejsan hejdien og meksen tak for jeres svar . meksen nej det har jeg ikk gjordt jeg må lige sige at jeg gik i sort den gang hejdien jeg flytte til sverige den 01 04 03 og var buschauffør i kbh hos arriva da jeg blev syg bodede jeg her i sverige og jeg blev syg den 03 09 03 blev fyret fra jobbet d 24 09 03 med fire månder løn til udgangen af januar 04 havde sagt til dag penge kontoret at jeg boede i sverige de sagde det var ikk noget problem for dem .kbhs komunne har lavet så mange fejl i denne sag det har jeg papir på og jeg har igår talt med gentofte komunn der vil jeg gerne flytte til da jeg harv fundet et værlse på 30 kvm jeg kan kun sise at det jrg får i bistands hjæl her i sverige er kun til at dø af de betaler kun lige hvad de skal jeg starte på kr 5700 sv kr og er nu nede på 4600 sv kr det vil sige at jeg kun får til min husleje og div andre ting jeg har 250 sv kr pr md at leve får det kan jeg desvære ????? kh rolle

Sidst redigeret af rolle; 26-08-2008 kl. 11:06.
rolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2008, 15:48   #6
Meksen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2008
Indlæg: 27
Styrke: 17
Meksen er ny på vejen
Hej rolle

Hvis du kun har socialbidrag at lever af, burde du tage kontakt til Försäkringskassen, Storgatan 4-36, 261 23 Landskrona. De vil kunne hjælpe dig med at søge om bostatdsbidrag, og ansøgning om svensk ”førtidspension” hedder i dag Aktivitetsersättning. De ville samtidigt kunne tage kontakt til de danske myndigheder for at finde en løsning på din uheldige situation. Jeg synes samtidigt du burde tage kontakt til Kgl. Dansk Konsulat,Kungsgatan 19, 261 31 Landskrona. De vil muligvis kunne hjælpe dig med rådgivning.

Hvis du vælger at flytte hjem, er jeg bange for at din sag skal gå helt om igen, så det er lidt som at vælge mellem pest eller kolera!..

Jeg forstår heller ikke hvordan du har kunnet få to afslag på din ansøgning om dansk førtidspension på så kort tid?

Jeg ansøgte om førtidspension den 27. marts 2007, jeg mistede min ledighedsydelse den 31. januar 2008. Den 23. juli 2008, fik jeg så tilkendt førtidspension med virkning fra den 1. juli 2007. Men jeg venter stadig på selve pensionsudbetalingen, så jeg igen har et varigt forsørgelsesgrundlag.

Jeg forstår godt dit økonomiske problem, selv har jeg udgifter for 8.500.00 kr om måneden, men 0 kr. i indtægt. Det hænger sku ikke rigtigt sammen i længden.

Men selvom jeg er blevet tilkendt førtidspension vil jeg blive ved med at kæmpe for retten til fleksjob og ledighedsydelse når man bor i Sverige. Jeg har sendt min tredje klage til beskæftigelsesankenævnet i dag, da de ikke mente den anden jeg havde sendt til dem var en klage, da jeg havde med sendt en begæring om aktindsigt. Jeg troede ellers ikke der fandtes nogen retningslinjer for hvordan en klage skal udformes, men det gør der åbenbart alligevel!… Så hvis jeg er heldig modtager jeg et svar fra dem inden år 2009!..

Meksen

Sidst redigeret af Meksen; 26-08-2008 kl. 16:16.
Meksen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2008, 16:59   #7
rolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
rolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2006
Indlæg: 127
Styrke: 18
rolle er ny på vejen
flexjob ledighed ydelse

hej meksen jo jeg kan godt forstå at du undre dig men de var åbenbart hurtig til at finde ud af at min sag ikk var noget værd til en pension også hurtigt eften hinanden hvad skal det kgl konsulat gøre for mig forsikrimg kassen har sendt mig på landskrona bistand kontoret da de ikk kune hjælpe mig der jeg har i dag været i kontakt med gentofe kommunne og jeg for vist jeg kommer der op ca 9300 i bistand hjælp før skat ca 7800 dk kr det er en forskel på 4600sv kr det er da noget man bruge du skriver at du har ca for 8000 kr og ingen penge
det må sku gøre ondt når der er 0 på kontoen jeg sidder lidt i samme klemme men nu har jeg være på landskrona komunne idag og aflever papirene på det afslag så må jeg jo se hvad der hænder med det
hvordan kan man blive godkent til pension uden at man for besked om hvor når der er penge på ens konto meksen det går da over min forstand ( har udgifter på næsten det samme som du bare lidt mere kr stort 9700 svkr ) . jeg skal lige skrive at jeg har kæst det første du har skrevet ang leddighedydelse når man bor i sverige det ville da være rart at få den igen også bo her over men kbh komunne er ikk til at hukke i desvære for os der er i klemme i det rådene system kh rolle
rolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2008, 19:14   #8
Meksen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2008
Indlæg: 27
Styrke: 17
Meksen er ny på vejen
Hej rolle

Det er vigtig at søge om hjælp forskellige steder, så myndighederne bliver opmærksom på problemet størrelse, der sker ingen ændringer ved at tie.

Det Kgl. Dansk Konsulat har pligt til i deres årlige rapport, at synliggøre de problemer danske borgere og virksomheder er kommet ud for i det indeværende år, i det pågældende land.

Lidt info du kan bruge overfor Københavns kommune.

Den danske ordning med fleksjob / ledighedsydelse er som udgangspunkt en social sikringsydelse, der er omfattet af afsnit lll, kapitel 6, EØF-forordning 1408/71,jfr. Forordningens bilag Vl om særregler for visse Medlemsstaters lovgivning ( til art. 89).

Imidlertid fremgår det af samme bilag, at den danske ledighedsydelse kun kan medtages til et andet medlemsland, hvis dette medlemsland har en tilsvarende ordning som den danske fleksjob / ledighedsydelsesordning.

Det er skrevet på oldnordisk latin jura, men betyder.: At hvis man bor i Sverige, men står til rådighed for det danske arbejdsmarked kan man få ret til fleksjob / Ledighedsydelsen. Men man har ikke ret til fleksjob / ledighedsydelsesordning hvis man søger beskæftigelse på det svenske arbejdsmarked. ( Vi har ret til alle social sikringsydelse som grænsegænger.)

Da vi ikke har søgt beskæftigelse på det svenske, men har stået til rådighed for det danske arbejdsmarked, kan de ikke fratage os retten til fleksjobordningen.

Det var samme tåbelige argument man brugte overfor mig i år 2000, da man fratog mig mine sygedagpenge, men som jeg fik igen efter 6-8 måneder, selvom Københavns kommune nægtede, at rette sig efter den principiel afgørelse som Det sociale Nævn kom med.

Du har os mulighed for at tage kontakt til Hallo Norden, http://www.hallonorden.org/

Som gerne vil høre om de problemer nordiske borgere kommer ud for, mener os de har muligheder for at hjælpe.

Har du prøvet at tage kontakt med ØresundDirekt, http://www.oresunddirekt.com/

De gav mig en stor støtte tilbage i 2004-2005 hvor københavns kommune for førstegang prøvede at fratage mig min ledighedsydelse. Men Borgerrådgiveren gav mig medhold i, at jeg havde ret til både fleksjob / ledighedsydelse efter dansklov, da jeg stod til rådighed for det danske arbejdsmarked.

Men vores nye problem er, at der er kommet nye klaphatte til i kommune, bedre kendt som ydelsesservice, kan sammenlignes med udlændingeservice angående deres manglende viden på området, samt vildledning frem for vejledning

Meksen

Sidst redigeret af Meksen; 26-08-2008 kl. 21:59.
Meksen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2008, 20:56   #9
rolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
rolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2006
Indlæg: 127
Styrke: 18
rolle er ny på vejen
hej meksen du har godt nok taget fat i nælen alså rundt om roden til at det dårlige der findes i dk system jeg ved ikk om jeg lige kan magte alt det på en gang jeg føler at det hele er ved at vældte for også økonomisk jeg vender alt hvad jeg kan jeg har tænk at ringe til ydelservice i kbh og sige det du har skrevet til mig det med hallo norden dem har vi jeg haft fat i de kunne ikk hjælpe mig på nuvære tid øresundderikt dem har jeg ikk tænk . jeg sender dig en privat besked senere hvis det er ok
rolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2008, 21:28   #10
Meksen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2008
Indlæg: 27
Styrke: 17
Meksen er ny på vejen
Hej rolle

Det er okay med mig!

Meksen
Meksen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ledighedydelse på standby ? emks Spørgsmål ang fleksjob 12 19-09-2013 14:44
Ledighedydelse hvor meget.... ette74 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 17-06-2013 09:30
Ledighedydelse? Fiselback Spørgsmål ang fleksjob 6 07-03-2013 23:12
syg på ledighedydelse- ferie vonsyld Alt det andet 3 26-04-2010 06:18
fra ledighedydelse til kontanthjælp ?? energizer Spørgsmål ang fleksjob 18 26-01-2010 01:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension