K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-07-2010, 09:58   #41
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af tije Se meddelelser
nu sidder jeg og kæresten jo også med en gæld vi aldrig nogensinde vil være i stand til at betale tilbage. Han har job, jeg er ftp.

Men er der ikke noget med at hvis man søger gældssanering, så må man ikke eje noget bagefter? hvis vi søger gældssanering, så skal vi vel af med den gamle faldefærdige ejendom vi bor i?

tije jeg fandt det her om gældssanering og syntes at den er meget forklarende i godt dansk

Den grundlæggende betingelse for gældssanering er, at du ikke er i stand til og inden for de nærmeste år ingen udsigt har til at kunne opfylde dine gældsforpligtelser, og det må antages, at gældssanering vil føre til en varig forbedring af dine økonomiske forhold.

Der er ikke i loven opstillet bestemte grænser for, hvor stor din gæld skal være, for at du kan få gældssanering, idet gældens størrelse skal sammenholdes med en række andre forhold, som fx din alder og uddannelse, din og din ægtefælles eller samlevers nettoindkomst efter skat og husstandens størrelse.

Som en vejledende tommelfingerregel skal din gæld være ca. 20 gange større end din samlede månedlige nettohusstandsindkomst. Er du erhvervsaktiv, skal din gæld normalt være på mindst 250.000 kr. Er du pensionist, på efterløn eller bistandsmodtager skal din gæld normalt være på mindst 100.000 kr.

Ved vurderingen af, om du kan få gældssanering, en række forskellige momenter

Du kan normalt ikke regne med at få gældssanering, hvis

1) dine økonomiske forhold er uafklarede,

2) du har handlet uforsvarligt i økonomiske anliggender, herunder såfremt en ikke uvæsentlig gæld

a) er stiftet på et tidspunkt, hvor du var ude af stand til at opfylde dine økonomiske forpligtelser,

b) er opstået som følge af, at du har påtaget sig en finansiel risiko, der stod i misforhold til din økonomiske situation,

c) er stiftet med henblik på forbrug eller

d) er gæld til det offentlige, som er oparbejdet systematisk,

3) en ikke uvæsentlig gæld er pådraget ved strafbare eller erstatningspådragende forhold,

4) du har undladt at afdrage på din gæld, selv om du har haft rimelig mulighed herfor,

5) du har indrettet dig med henblik på gældssanering eller

6) du stifter ny gæld, efter at gældssaneringssag er indledt.

Er din økonomi omvendt brudt sammen som følge af sygdom, arbejdsløshed eller skilsmisse, eventuelt efterfulgt af en tvangsauktion over din bolig, er dine muligheder for at få gennemført en gældssanering naturligvis langt bedre.

Er der usikkerhed om dine fremtidige beskæftigelses- og indtægtsforhold, kan denne usikkerhed medføre, at du ikke for tiden kan få en gældssanering. Denne regel får først og fremmest betydning, hvis du er midlertidigt arbejdsløs eller er under en eller anden form for omskoling eller revalidering. Der skal være en vis form for stabilitet i din situation, således at det er muligt at fastlægge en afdragsordning, som svarer til dine fremtidige indtægtsforhold.

Er der tale om studiegæld, kan du normalt ikke regne med at få gældssanering, så længe uddannelsen ikke er afsluttet. Er uddannelsen afbrudt, kan du få gældssanering efter de almindelige regler. Er uddannelsen afsluttet, er det vanskeligt at få gældssanering, hvis du har fået arbejde inden for dit fag. Har du derimod ikke fået arbejde inden for dit fag og er der heller ikke udsigt hertil, er dine muligheder for gældssanering bedre. Det kræves i disse tilfælde normalt, at afdragsperioden først udløber 15 år efter studiets afslutning. I U 1997.9 VLD fik en 47-årig cand. mag. fra 1988, som havde fået ansættelse inden for HK-området, dog gennemført en gældssanering med en afdragsperiode på 5 år. Studiegælden til Hypotekbanken var på 381.789 kr., og Hypotekbanken havde krævet, at afdragsperioden skulle løbe i 8 år svarende til den almindelige afviklingstid for studielån. Hypotekbanken fik ikke medhold heri - hverken i Skifteretten i Århus eller i Vestre Landsret.

Er du selvstændigt erhvervsdrivende og stammer din gæld fra den virksomhed, som du fortsat driver, kan du ikke regne med at få gældssanering. Du må henvises til eventuelt at søge gennemført en tvangsakkord.

Er dine faste udgifter så store, at du slet ikke har mulighed for at tilbyde dine kreditorer en dividende, kan dette i visse tilfælde medføre, at du slet ikke kan få en gældssanering. Der er dog i praksis en del eksempler på, at gældssaneringen kommer til at gå ud på, at gælden skal bortfalde fuldstændigt, dvs. uden at der skal betales nogen form for dividende til kreditorerne. Dette gælder navnlig for pensionister og andre med beskedne indtægter.

Har du konkret udsigt til at arve et større beløb inden for et kortere åremål, kan dette medføre, at du ikke kan få gældssanering. Normalt er oplysningerne om en eventuel ventende arv så usikre, at du alligevel godt kan få en gældssanering. Har du givet afkald på en større ventende arv til fordel for dine børn, eventuelt med forbehold af en livsvarig rentenydelsesret for dig selv, kan dette også medføre, at gældssanering nægtes. Som det nyeste eksempel herpå kan nævnes en sag fra 1996 (FM 1996.146 ØLK), hvor skyldneren efter at gældssaneringssagen var indledt havde givet personligt arveafkald på arven efter sin moder til fordel for sine børn. Moderen død under gældssaneringssagen og den arv, som der var givet afkald på, viste sig at være på godt 100.000 kr. Både skifteretten og Østre Landsret afviste gældssaneringen.


Den her tråd har givet mig blod på tanden for at finde ud af mit eget gæld (hvor meget er der hvor meget kan jeg betale og hvor længe vil det tage kan noget eftergives osv osv ) og som jeg kan se det så er mit tilfælde HÅBLØST (det er det offentlige he he >) men skal da til møde hos skat jubii det er det vi skal bruge sommerferien på

Men som jeg læser det så kan du altså godt beholde dit hus bagefter det jeg har sat ind har jeg fundet her http://www.familieadvokaten.dk/index...emner/646.html

Prøv at surft over ved dem de har mange gode ting og svar og ellers er der mulighed for at betale for at få svar på sine mere enkle spørgsmål det koster

Medlemskabet koster 80 kr. for 3 måneder, 120 kr. for 6 måneder og 160 kr. for 12 måneder.
  Besvar med citat
Gammel 19-07-2010, 09:59   #42
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
MTVRV1..

så vidt jeg husker havde jeg nævnt jeg havde mødt en juridisk rådgiver (wintersilence)... tror jeg navnet var.....

har aaaaaaldrig selv postuleret, og eje en sådan uddannelse,,, hverken autodidakt, eller via godkendte kanaler.......

jeg tillod mig blot og tage stilling....!!!! thats it.

jeg tilbød da vist ikke noget med enefortolkning af samtlige problematikker herinde, blot mente jeg meget kunne forenkles.....

det sociale i både egne, og andre folks problemer, er jo som regel ikke en del af selve spørgsmålet/problemet, der skal løses.

og som regel skal det løses ud fra kriterier, hvor man som evt "hjælper" først skal "finde" selve spørgsmålet i en meget lang tekst, som kan være en smule tricky, for netop folk som jeg... der ikke er så boglig velbevandret.....

det er meget mere overskueligt, når det bliver en smule forenklet... dette var blot ..

eders ace dks ydmyge mening..... (kunne ellers være en god drøm ace -h-mand, jordens enebestyrere) tilladelse gives til AAAALT.... smil vi er på...!!!!
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2010, 11:58   #43
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
hejdien tak tak og endnu engang tak

Gælden er meget større end 20 gange den månedlige indtægt, så måske kan det lade sig gøre Det skal ihvertigfælde undersøges
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2010, 12:04   #44
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
Jeg hiver lige tråden frem igen i stedet for at starte en ny.

Er der nogen herinde der ved hvad det er der afgør om man får slettet gælden helt, eller kun delvist?

Hvis man får slettet gælden helt, skal man så stadig betale af i 5 år? Jeg har søgt på google, men kan intet finde.

Er der nogen der ved hvor lang tid der går fra man har sendt ansøgningen ind og til man bliver kaldt ind til første møde?
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2010, 13:12   #45
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
hvis du får en TOTAL sanering....

skylder du IKKE 1 KR.... når du daffer ud af skifteretten.....

en delvis sanering, er som du jo også har defineret, en periode over 5 år (overskuelig fremtid)...... dvs da er du ude af din gæld, når du har OVERHOLDT dine betalinger i 5 år.

der kan i meget specifikke tilfældes søges om udsættelse samt delvis eftergivelse, om din økonomi skulle ændre sig dramatisk

mvh eders ace dk....... med nerver af krupp-stål....
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2010, 13:20   #46
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
glemte lige det med dit mødespørgsmål.... dette er meget forskelligt alt efter fra hvor i landet du kommer...(meget er nu lagt sammen osv sov) .... så der bliver jeg dig svar skyldig

mvh eders ac edk
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2010, 13:25   #47
LeneGo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2010
Lokation: Thy
Indlæg: 29
Styrke: 14
LeneGo er ny på vejen
Det beløb du skal betale afhænger af dine faste udgifter og indtægter. Hvis faste (godkendte) udgifter + standard rådighedsbeløb er større end indtægter bliver hele gælden slettet. Ellers skal du betale det overskydende.

Hvis man skal betale noget, kan man få rabat på 20 % ved at betale det hele på én gang i stedet for over 5 år. I tilgift kommer du ud af RKI med det samme. Og slipper for at tænke på det i 5 år, hvor du ved, at hvis du overser en betaling ryger det hele på gulvet og du er tilbage på start.

Problemet er at rejse de penge... Ingen banker vil røre det, men vi havde en god familie der stilte op. Ja, det var flot, især fordi de havde mistet det, de havde kautioneret for.

Med hensyn til tidsforløb var vores atyspisk, så der kan jeg ikke svare.
LeneGo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2010, 17:14   #48
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
takker for super godt og detaljeret svar

Er godtnok spændt på hvad tid vi bliver kaldt ind til 1 møde, og hvad de siger. Det næsten lige så slemt som at vente på kommunen, det bare langt større tal
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2010, 10:31   #49
ADHD-
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2010
Indlæg: 94
Styrke: 14
ADHD- er ny på vejen
SU LÅN

Står inddrivelses center hos SKAT for at eftergive. det er ikke længere økonomistyrelsen
ADHD- er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2012, 19:19   #50
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Noget brugbart om Gældssanering og sletning af SU-gæld

Booster lige denne tråd, da der er megen nyttig information.

Og kan da lige nævne, at Hansemand FIK en god gældssanering, godt hjulpet af de konkrete eksempler der trods modstanden i tråden tilsidst kom på banen - bl.a som PB- jeg var nemlig bisidder på hans sag
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Afdrager du på en gældssanering? Godt nyt! L.S. Politik og Samfund 5 22-01-2015 04:01
spøgsmål gældssanering skivehansen Dit og Dat 5 31-01-2012 13:24
Gældssanering Stueplanten Alt det andet 7 24-05-2011 20:06
Måske fleks? - Gældssanering? mukke Alt det andet 27 16-05-2010 17:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension