K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-09-2011, 18:31   #1
cph2011
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2011
Indlæg: 16
Styrke: 13
cph2011 er ny på vejen
Brug for hjælp!!!

Jeg har virkelig brug for hjælp inden hele min verden vælter

Jeg blev opsagt fra mit fuldtidsjob, hvor jeg gennem næsten et år har været deltidssygemeldt. Mit arbejde fik refusion fra forsikringen + jeg har haft en paragraf 56. Kort fortalt har jeg Endometriose, PCO, ADHD og er nu diagnosticeret kronisk depressiv. De sidste 2 år af mit liv har været præget af megen uro og modgang, hvilket gør jeg ærligt må sige at jeg er nået til et punkt hvor jeg tænker over om det her virkelig er et liv!.

Min fagforening har godkendt mig til a-kasse og eksta sikring som jeg havde tegnet, men da jeg er syg melder jeg mig mig ledig gennem fagforeningen de sender en meddelses til sygedagpengekontoret at jeg fortsat er ledig og syg, men at de ikke har beregnet min sats. Dette fortæller a-kassen de ikke har gjort, da jeg er ledig/syg samtidig. Det skal lige tilføjes at jeg blev ledige 01. juli men ikke har meldt mig ledige før 31. aug. Jeg har helt enkelt intet overskud til at klare mig igennem sagsbehandlere, arbejdsaktivering etc men ved alligevel at det er der jeg er på vej hen.Tilbage i 2010 talte jeg med Ydelsesservice som selv nævnte, at jeg burde overveje at sætte en visitering igang da de kunne se jeg havde mange paragraf 56 timer.

I dag modtager jeg så et brev fra sygedagpenge kontoret, som har vurderet min sag og afvist sygedagpenge. Jeg henvises til kontanthjælp!! Jeg er single uden megen familie støtte og kan helt enkelt ikke leve af en kontanthjælp.

Sygedagpenge vurderer det udfra det faktum at jeg ikke udfylder kravene i loven paragraf 32. :
- jeg har ikke arbejdet været tilknyttet arbejdsmarkedet de sidste 13 uger inden sygemeldingen
- min a-kasse har ikke meldt mig ledig med første sygedag den 31.08.2011 på dp200b anmeldelsen.

Min fagforening har været meget dårlig i hele denne proces. Uberettiget opsigelse etc etc. Da jeg ringer til dem den 31. aug og spørger hvordan jeg skal forhold mig får jeg først af vide at jeg ikke skal melde mig ledig + syg på jobnet/krifa.dk, men selv ringe til sygedagpengekontoret. Det gør jeg og får af vide at fagforeningen skal gøre det. De skriver så til sygedagpengekontor og skriver iøvrigt til Sygedagpenge, at jeg er berettiget til a-kasse, men de ikke har beregnet min sats.

Derefter afslag!

Jeg har meget lidt overskud og har en depression og aner ikke hvordan jeg skal forholde mig. Mest af alt hvordan jeg skal betale mine regninger.

Pensionen/forsikringen fra min sidste arbejde udbetaler mig stadig den del de ville have gjort til arbejdsgiver, men den udløber 01. oktober hvorefter der er gået 18 mdr og den skal kigges på om det er varig uarbejdsdygtighed. De har ikke været lette at danse med og jeg ved ikke om den bliver forlænget/godkendt.

Hvad gør jeg? Jeg er tæt på at blot melde mig ledig nu or jeg kan ikke betale mine udgifter på en kontanthjælp og aner ikke hvad jeg har af rettigheder. Er der nogen som kan hjælpe mig?

Hvis jeg er dagpenge berettiget ved ledighed er jeg så ikke også berettiget til sygedagpenge?
cph2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2011, 19:40   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg kender ikke reglerne.. men din fagforening burde kunne råde dig hvis du slår i bordet..

Er du sikker på at du er dagpengeberettiget, hvis de afviser at du er sygedagpengeberettiget... ?

Hvis du havner på kontanthjælp, er der ikke andet at gøre end at finde ud af det... vi er mange der er havnet på kontanthjælp, og selv om det ikke er sjovt, så overlever man.

Det er muligt at søge om forhøjet et eller andet hvis man sidder dyrt de første 6 mdr, så man har tid til at finde en løsning på sigt. Men efter de 6 mdr fanger kontanthjælpsloftet for udbetaling.

Men måske kan du få gavn af det som enlig, hvor du ikke kan få så meget i boligsikring.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2011, 21:26   #3
cph2011
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2011
Indlæg: 16
Styrke: 13
cph2011 er ny på vejen
Jeg er helt sikker på, at jeg er dagpenge berettiget. Det er sendt til mig på skrift grundet usaglig opsigelse. Derudover er jeg berettiget til ekstra lønsikring med dækning af 80% af min grundløn.

Og hvad gælder at tage det roligt er det meget svært når man ikke har et netværk .. kæreste eller familie som vil hjælpe økonomisk. Jeg har høje medicinudgifter og 3 mdr opsigelse i min lejelejlighed + lider af depression .. så det er virkelig svært at tage det roligt! Derudover har jeg intet personfradrag i år grundet en restskat og så er der ikke meget tilbage af en kontanthjælp.

Hvad er en alm kontanthjælp for voksne over 30? og hvad er forhøjet kontanthjælp?

er der nogen som kan hjælpe med svar på sygedagpenge?

Min sag er jo lidt speciel fordi jeg melder mig ledig og syg samme dag for, at komme ind i systemet.

Jeg har læst flg på min fagforenings hjemmeside:
Hvis du skal have sygedagpenge fra kommunen, skal du:

have haft mindst 13 ugers uafbrudt arbejde og have haft mindst 120 timers arbejde eller
ville have haft ret til arbejdsløshedsunderstøttelse, hvis du ikke var syg eller
have afsluttet en erhvervsuddannelse på mindst 18 mdr. inden for den sidste måned eller
være elev i praktik med løn som led i en anerkendt uddannelse eller
være ansat i fleksjob eller
hvis sygdommen skyldes en arbejdsskade
cph2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2011, 22:00   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg har ikke forstand på sygedagpenge...

Med hensyn til kontanthjælp de første 6 måneder, har jeg heller ikke.. det er over 10 år siden jeg kom på kontanthjælp... og sygemeldt.

Du kan se satserne her..

https://www.borger.dk/Emner/arbejde-...?KommuneId=851

Når du ikke er forsørger, kan du få 10044,- før skat.

Det betyder også at du tjener så lidt, at et hurtigt besøg hos skat, vil få dem til at stille din restskat i bero, for de kan ikke kræve afdrag med så lille en indtægt.

Så får du det normale fradrag igen.

Hvis du slet ikke har noget fradrag nu, ender det med at du måske reelt har 2000,- mindre om måneden udbetalt.

Hvis du har store medicinudgifter skal du huske at søge om tilskud, det kan man få hvis de overstiger et vist beløb.

https://www.borger.dk/Emner/sundhed-...l-medicin.aspx
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2011, 22:47   #5
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Red face

Hej cph2011

Jeg har ikke et svar på hvorfor du ikke kan få sygedagpenge, kun en gisning om, at de 2 måneder du har gået hjemme inden du tog kontakt til kommune og a-kasse er en del af årsagen. Men du kan få din A-kasse til at sende en bekræftelse på at du er dagpenge berettiget og så sende den til sygedagpenge kontoret og så ville jeg anke deres afgørelse hvis de ikke ændre den, de må også kunne svare på hvorfor de har givet dig afslag.

Mht. db200b, så kan a-kassen ikke sende en sådan, hvis du ikke er meldt ledig og til rådighed før en sygemelding (aner ikke hvorfor).

Jeg har siddet med dette problem to gange nu. Første gang ( juli 09) tog det næsten to måneder at få sygedagpenge, a-kassen sagde at de ikke kunne gøre noget, men at det var sygedagpenge der skulle det, men sdp lagde så ansvaret over på A-kassen. Denne gang var jeg forberedt og gav ikke op.

Jeg endte med at måtte kontakte min sidste arbejdsgiver og få dem til at sende en db200a til ydelsesservice, som fortæller, at det nu er mig og ikke dem der skal have sygedagpengene/refusion (jeg har også en §56) og det skulle være lykkedes, så jeg får penge sidst på måneden som forventet (stoppede med arbejde den 31/8-11.)

Jo det er meget kringlet, når man går lige fra job til sygemeldt.

Håber du få den hjælp du behøver, for at komme videre på bedst mulige måde.

Piamus
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2011, 23:22   #6
walle
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-07 2011
Indlæg: 23
Styrke: 13
walle er ny på vejen
Dapenge

er man ikke fuldtilrådighed for arbejdsmarket er man
ikke dagpengeberigtiget
walle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2011, 23:46   #7
cph2011
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2011
Indlæg: 16
Styrke: 13
cph2011 er ny på vejen
Pip: Tak for svaret igen. Jeg har flere enkelttilskud på min medicin og har kroniker tilskud, men det hjælper ikke på min ADHD medicin som koster 1500 kr månedligt før tilskud eller noget af alt det andet og så vidt jeg er informeret hjælper kommunen kun hvis man kan bevise det er livsnødvendigt medicin.
Derudover har jeg søgt hjælp via paragraf 100. Sagen blev startet juli 2010 og efter 3/4 år ventetid var jeg til den meste groteske samtale hos socialkontoret (med bisidder - tidlig. socialrådgiver som nu sidder i anden stilling) og vi var begge målløse. Hun startede helt simpelt ud med, at sige jeg havde en rigtig ****e sag og iøvrigt ikke skulle regne med hjælp!! Den sag er anket og afvist (det tog dem kun 1 uge at afvise påny) og er nu anket videre.

Jeg har brug for sygedagpenge for at klare mig. Selv med sygedagpenge er det snævert, men jeg har ikke for ingenting betalt fagforening de sidste 20 år af mit liv!

Hvad gælder skat kan jeg slet ikke se hvordan jeg kan kræve mit fradrag tilbage? Og problemet i alt det her er, at finde overskud til det hele med 2 kroniske sygdomme, adskillige lægebesøg og depression.
cph2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2011, 23:52   #8
cph2011
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2011
Indlæg: 16
Styrke: 13
cph2011 er ny på vejen
Piamus: Jeg tror desværre du har ret, men min bekymring er nu på hvad jeg så gør de måneder jeg skal vente på ankesagen?! Jeg kan jo for så vidt bare melde mig ledig og jobsøgende, men hvor lang tid skal jeg gå ledig før jeg så kan få sygedagpenge? Ved du det? Jeg vil meget nødigt melde mig ledig - af skræk for aktivering osv i alt for mange timer - men ved ikke hvordan jeg kan optjene min ret til sygedagpenge igen?

Min tidl arbejdsgiver har ikke fået paragraf 56 for de sidste mange måneder før jeg blev opsagt, da vi var bagud med indberetningen og jeg derefter blev fritstillet og de har ikke søgt om sygedagpenge via det offentlige. De har derimod fået en forsikring/pensions udbetaling på 50% af min løn og den udbetaling går til mig indtil 1. oktober hvor sagen revurderes da jeg så har været sygemeldt i 18 mdr. Man kigger på om den er varig, men det har allerede været lidt af en kamp da forsikringsselskabets psykiater blot mente at jeg skulle have mere medicin og så kørte jeg igen!!! :-/

Hvis jeg melder mig ledig og på dagpenge ender jeg med, at lukke den sag uden at vide om det kan blive godkendt (så får jeg udbetaling hver måned indtil jeg er 65). Jeg må dog gerne arb 50% af en fuldtid, men jeg kan risikere de stopper sagen fra den ene uge til den anden og så står jeg uden sygedagpenge, kontanthjælp, dagpenge eller andet .. og jeg har desværre ingen som lige kan hjælpe med en måneds husleje indtil penge kommer ind Jeg er meget alene om alt ...
cph2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har brug for hjælp. Trolden02 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 26-10-2012 13:48
Jeg har brug for hjælp... nille1979 Alt det andet 4 19-05-2010 15:53
jeg har brug for hjælp. tulle35 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 07-11-2009 10:53
brug for et råd hjælp c.l.e.o. Spørgsmål ang fleksjob 19 18-10-2009 10:14
Har Brug For Hjælp ! spedersen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 13-11-2006 15:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension