K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-08-2011, 19:05   #1
KLUMPFODEN
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2011
Indlæg: 99
Styrke: 13
KLUMPFODEN er ny på vejen
Flexjob/førtidspension

Hej alle sammen - jeg er helt ny herinde, men jeg har efter jeg har set på siden fundet ud af - det er et forum, hvor folk virker meget hjælpsomme og derfor håber jeg også, jeg kan finde hjælp herinde!


Jeg kom galt afsted med min ryg for en del år siden siden og jeg fik efter lang tids kamp en revalidering igennem til folkeskolelærer - men det var en kamp at få det igennem ved kommunen, det tog næsten 3 år, før de endelig havde truffet en afgørelse. Jeg blev færdiguddannet for et par år siden og jeg har efterfølgende arbejdet i forskellige vikariater, men jeg blev i starten af 2011 ramt af en ny ulykke, der forværrede min situation med ryggen og jeg har siden da gået sygemeldt.


Derudover har jeg tidligere i livet fået et piskesmæld i en trafikulykke.


Den kommune jeg bor i, har haft sendt mig på sygehuset, hvor der er blevet lavet en speciallægeerklæring og den konkluderede blandt andet følgende:

- Jeg er en motiveret og viljestærk person.
- Der er er kroniske smerter i hoved/nakke efter trafikulykke.
- Der er kroniske og stationære smerter i lænden.
- Der er varrige skånehensyn af forskellige art og disse SKAL overholdes og ses som et led i behandlingen for ikke at forværre ryglidelsen.
- Dårlig søvn hver eneste nat pga. smerter
- Der er IKKE yderligere behandlingsmuligheder.
- Ulykken i starten af 2011 har reduceret arbejdsevnen yderligere og varigt i væsentligt grad.
- Der findes ikke yderligere behandlingsmuligheder.

Tilsidst skriver lægen derforuden - det for ham er svært at forestille sig, jeg kan klare et normalt arbejde som folkeskolelærer på fuld tid - selvom alle skånehensyn er opfyldt og han anbefaler derfor der etableres en arbejdsprøvning for at kunne fastsætte min restarbejdsevne.


Derforuden skriver kommunens EGEN lægekonsulent, der er en varrig påvirkning af mit funktionsniveau.


Kommunen har på baggrund af speciallægeerklæringen nu etableret en arbejdsprøvning/virksomhedspraktik på en folkeskole, hvor jeg skal være i 13 uger.


Mine spørgsmål er følgende:

1. Når jeg spørger oppe på kommunen, hvad der skal til, for jeg kan få et flexjob, så er det eneste svar jeg får - "det er meget svært og du skal ikke forvente det kommer til at ske".
Jeg er derfor nysgerrig, hvad der skal for jeg kan blive tilkendt et flexjob og hvad skal der til for kommunen "nægter" mig flexjob?


2. Når jeg ser på det lægen på sygehuset har skrevet og det som kommunens egen lægekonsulent har skrevet, så skriver de begge der er nedsat funktionsniveau - MEN kommunen jeg bor i ønsker jeg skal på FULD tid i løbet af virksomhedspraktikken og har snakket om at stoppe mine dagpenge, hvis det ikke sker - kan de gøre det? Og kan de på nogen måde smide mig ud af dagpengesystemet?


3. Hvem skal efter min virksomhedspraktik vurdere min arbejdsevne? Jeg kan nemlig godt frygte, hvis det er kommunen der sidder med den afgørelse alene, de så "bare" vurderer den er højere end det jeg selv mener (og det som speciallægen uofficielt har vurderet overfor mig) - så hvordan forholder jeg mig til det - hvis jeg er ueing i deres vurdering?


4. Jeg har også tænkt tanken førtidspension - hvad skal der til for man kan blive tilkendt det - altså hvilke ting skal jeg opfylde? Samt hvad får man udbetalt månedligt som forsørger og kan man som førtidspensionist arbejde som vikar på en skole?


5. Vil det være en fordel for mig at lave dagbog, mens jeg er i virksomhedspraktik og aflevere den til kommunen efterfølgende og hvad sker der, hvis jeg under virksomhedspraktikken opdager smerterne er for store til jeg kan forsætte - hvor står jeg så?



Jeg håber inderligt, der er nogen der kan hjælpe mig med de 5 ovenstående spørgsmål. Måske kan DU ikke svare på dem alle sammen, men så svar meget gerne på det DU kan, så kan det jo være der er en anden, der kan svare på det andet............


På forhånd TUSIND TAK
KLUMPFODEN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2011, 19:17   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
velkommen

har ikke meget overskud

Men som jeg ser din sag, skal du gå vejen med flex
at en sagsbehandler siger det er svært, det skal de bare sige
Men ja hun har ret i det er svært

Men med de lægepapir du har og når du har gennemført en arbejdsprøvning
efter det kan du tage stilling til flex eller FP.
men udfra det du skriver er flex nok den du skal forfølge
dog vil sige en FP er rigtig svær og få i dag
du skal dårligt kunne arbejde 1 eller 2 timer om ugen efterhånden

samt du snakker allerde om arbejde ved siden af en FP
tro mig det er ikke mange som søger en FP, der har overskud til det

du skal nok få nogle flere svar
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2011, 00:01   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du skal først og fremmest få din fagforening på banen. be om at de går med til møder, hjælp ved opfølgning mv.

De har dog ikke altid, helt styr på §, men er gode at have, da kommunerne har mere respekt for disse.

Du skal insistere på at få et afklaringsforløb på et Reva-center!
Her kan de lave en bred afprøvning, og afdække skånebehov, samt hvor mange timer du kan arbejde.

Dette kræves som oftes forud for en fleksjob tilkendelse, idet nedsat arbejdsevne, skal dokumenteres, nøje.

Når du har været til møder, kan du sende en mail, hvor du kort opsumer, hvad der er talt om, aftaler, og bla, spørge til lovhenvisning, ved udtagelser, du undre dig over. feks som udtagelser, at du ikke kan få fleksjob!

Det kan være en fordel at lave dagbog, men vigtigt at sikre sig at dine timer nøje nedskrives, også af arbejdsgiver.
Vigtigt at du ikke spiser mere smertestillende, end du ellers gør.
Vigtigt at du viser det du kan, ikke mere, ikke overanstrenger dig, da du vil blive holdt op på de her vidste antal timer.

Husk at du også skal have en hverdag hjemme, altså at der skal være balance i tingene.

Førtidspension; Arbejdsevnen skal være dokumenteret nedsat til det ubetydelige. Oftest under 5 timer pr uge. Vedr. refusion og fleksjob, ville det korrekt være 12.5timer, alt derunder pension.

Men da din lægelige side ses afklaret, skal du koncentere dig om at din arbejdsevne bliver dokumenteret afklaret.

PS de kan ikke tage dine sygedagpenge fra dig, bare fordi du ikke kan arbejde på fuld tid mere. Derfor skal du afklares.
Evt forlængelse på sygedagpenge stk 4; fleks eller pension.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2011, 09:10   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
M.h.t. dagbog kan jeg anbefale denne model: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog

Send kopi af den til sagsbehandler og evt. jobkonsulent hver uge, gerne i mail.

Hvis du har noget der skal afleveres på kommunen, så vil jeg anbefale dig, at aflevere det personligt ved skranke, og bede om kvittering på, at det er modtaget.

Alt for meget forsvinder, både hos Post Danmark og kommunerne.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flexjob VS Førtidspension weldoor Spørgsmål ang fleksjob 2 11-03-2012 15:05
Flexjob/førtidspension lony Spørgsmål ang fleksjob 3 31-01-2011 01:18
førtidspension/flexjob anri Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 01-12-2010 01:21
Flexjob/førtidspension sabran Spørgsmål ang fleksjob 3 23-10-2010 23:10
Fra førtidspension til flexjob Søsser Spørgsmål ang fleksjob 3 25-11-2009 04:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension