K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-11-2013, 09:59   #1
stjerne10
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-03 2013
Indlæg: 18
Styrke: 12
stjerne10 er ny på vejen
skizofreni uspec. F20.9

hej,

jeg har fået lavet en psykiatrisk speciallægeerklæring hvor han kom frem til ovennævnte diagnose. Mim sagsbehandler har læst den.

Mine sygedagpenge ophører 30/11 (52 ugers reglen). Og jeg har ikke fået besked på hvad der sker efter den 30/11 om jeg evt. ryger på kontanthjælp.

Jeg har rykket flere gange min sagsbehandler og hun siger hun afventer at brevet fra speciallægen kommer til jobcentret.
Men hun har jo læst den, så hvorfor får jeg ikke svar fra hende ?
Jeg er totalt målløs. I dag tager jeg over til kommunen og overrækker hende eller hendes chef personligt kopi af erklæringen.

I erklæring står der:" Patient er nu så dårligt fungerende, at det må frarådes at udsætte hende for arb.afklarende aktiviteter eller uddannelse".
Og endvidere:" Den nærmere afklaring af det fremtidige funktionsniveau må ske i samråd med patients fremtidige behandlere. Lidelsen er kronisk og har været ubehandlet i flere år, hvorfor det må antages, at funktionsniveauet også fremover vil være overordentlig lavt uanset behandling, som på dette stadium tænkes hovedsagelig at have en lindrende karakter".

I henhold til ovennævnte tænker jeg, at det vil være en god ide, at jeg selv søger om førtidspension ??
Så skal de forlænge mine sygdagpenge da jeg tænker det er under stk. 7 (i varigsbegrænsningen) ??

Det var mine 2 spørgsmål.
Jeg er meget nervøs for at ryge på kontanthjælp.
Jeg er 52 år, bor alene og uden børn u/18 år.

MVH Stjerne
stjerne10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 10:16   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er korrekt, du kan søge førtidspension §17 på det foreliggende grundlag og dermed forlænge sygedagpengene indtil afgørelsen foreligger. Dog skal du være opmærksom på, at du derved mister retten til at klage over sygedagpenge stop, samt, at du ryger direkte på kontanthjælp hvis det bliver et afslag....

Jeg formoder du har søgt aktindsigt, men hvis du ikke har, så søg det med det samme, så du kan få en klar fornemmelse af om sagen er bæredygtig mht en pensionssag og/eller om du vil kunne klare konsekvenserne på en evt kontanthjælp.

Husk kommunen er ligeglade med diagnoser, da de udelukkende vil have dokumenteret arbejdsevnen (dette foregår jo som regel gennem arbejdsprøvning), og som noget nyt, tilbydes et enkelt ressourceforløb på max 5 år til de +40 årige....

Dog læser jeg det lidt, som om at du egentlig ikke har ret mange andre muligheder, end at søge en §17 på det foreliggende, men vent lige til andre herinde har givet deres besyv med, de fleste ved mere om sygedagpenge og muligheder end jeg gør....

Sidst redigeret af Ninja; 22-11-2013 kl. 10:22.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 12:58   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Stjerne10

Flg. er lidt uklar ud fra din tråd:

1. er det en spec.lægeerklæring, som din SB har indhentet? (det kunne virke sådan)
2. hvorfor skriver psykiater, at du er ubehandlet? (helt i orden hvis du ikke vil svare!)
3. er der andre lægefaglige papirer i din sag?

Væsentligt er i din tråd:

1. aflever kun den nævnte erklæring mod kvittering for aflevering, dvs. få en kopi hvorpå der er stemplet dato og kvitteret med navn fra skranken.

2. bed samtidig om skriftlig aktindsigt, se under nyttige links, igen mod kvittering for aflevering

3. kontakt SIND for rådgivning pr. tlf. for rådgivning:

http://www.sind.dk/raadgivninger

De kan evt. hjælpe med en bisidder til fremtidige møder med SB.

Ang. ansøgning af § 17 FP på foranliggende grundlag ud over Helenekr:

Trods den forholdsvise gode del af erklæringen:

Citat:
må frarådes at udsætte hende for arb.afklarende aktiviteter eller uddannelse".
og

Citat:
må antages, at funktionsniveauet også fremover vil være overordentlig lavt uanset behandling, som på dette stadium tænkes hovedsagelig at have en lindrende karakter".
og i forhold til sparerunden omkr. fleks og FP (af politikere kaldet reform), så er din alder med dig.

Så kan flg. tale imod, hvis der ikke ligger andre lægefaglige udtalelser som understøtter ovenstående:

Citat:
:" Den nærmere afklaring af det fremtidige funktionsniveau må ske i samråd med patients fremtidige behandlere.
og

Citat:
har været ubehandlet i flere år,
og

at psykiater har valgt diagnosegruppen. uspec.


Hvorfor du bør tale med nogen om din sag, f.eks. SIND. Det er maget vanskeligt i dagens DK, at være på SDP, hvorfor det er af største væsentlighed at få hjælp på.

Forsæt i din tråd her, hvis du har flere spørgsmål el. brug for råd.


Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 18:37   #4
stjerne10
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-03 2013
Indlæg: 18
Styrke: 12
stjerne10 er ny på vejen
hej Gunvor,

tak for dit svar.
Ja, jeg vil kontakte sind, havde også selv tænkt på det.

Min egen psykiater havde givet mig diagnose borderline personlighedsforstyrrelse F60.31 fra aug. 2013. Som SB har fået en kopi af.

Ja, det er min SB der har bedt om psykiatrisk speciellægeerklæring, den er fra 9.nov. 2013.

Jeg havde en svær fødselsdepression for 18 år siden.
Og har altid følt mig forkert og udenfor,blevet mobbet både som barn og voksen, har fungeret dårligt i sociale sammenhænge.

Det han skriver: "lidelsen er kronisk og har været ubehandlet i flere år" . Jeg har taget en uddannelse og været i arb. altid. "filmen knækkede for ca 2 år siden, hvor jeg blev sygemeldt med stress/depression. Derefter har jeg fået de 2 ovennævnte diagnoser. Så jeg har ikke fået behandling for skizofreni igennem årene.
Speciallæge og min egen psykiater har henvist mig til psykisk amb. på Hillerød hvor jeg skal deltage i et behandlingsforløb, en pakkeløsning på tværs.
Har ikke fået indkaldelse endnu.

Håber det gav lidt mere klarhed ?

MVH stjerne
stjerne10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 19:01   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af stjerne10 Se meddelelser
Speciallæge og min egen psykiater har henvist mig til psykisk amb. på Hillerød hvor jeg skal deltage i et behandlingsforløb, en pakkeløsning på tværs.
Da der er tale om to vidt forskellige sygdomme og du er henvist til pakkeforløb, er det næppe sandsynligt at nogen vil "erklære" dig stationær, inden det viser sig hvad der egentlig er at behandle.
Pakke forløbet er du jo henvist til fordi man har håb om at du kan få det bedre, hvilket jo måske kan indvirke på arbejdsevnen, omend behandling jo nok ikke lige sætter dig i stand til at blive selvforsørvende.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 20:45   #6
stjerne10
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-03 2013
Indlæg: 18
Styrke: 12
stjerne10 er ny på vejen
hej nøgne træer,

tak for dit svar,
men hvad betyder det ? tror du jeg kan få mine SDP forlænget ?

hilsen stjerne
stjerne10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 21:22   #7
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af stjerne10 Se meddelelser
tak for dit svar,
men hvad betyder det ? tror du jeg kan få mine SDP forlænget ?
Jeg har ikke prøvet at få sygedagpenge siden 2005, så aner det ikke.
Jeg forholdt mig egentlig kun til spørgsmålet omkring pension... der skal man være stationær... man er ikke stationær når man er på vej ind i et nyt behandlingsforløb.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 12:33   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Jeg har ikke prøvet at få sygedagpenge siden 2005, så aner det ikke.
Jeg forholdt mig egentlig kun til spørgsmålet omkring pension... der skal man være stationær... man er ikke stationær når man er på vej ind i et nyt behandlingsforløb.
Af speciallægeerklæringen fremgår det, at en evt. behandling hovedsageligt vil have en lindrende karakter:

Citat:
Oprindeligt indsendt af stjerne10 Se meddelelser
uanset behandling, som på dette stadium tænkes hovedsagelig at have en lindrende karakter".
Jeg mener det må være det samme, som at det kun er for at forbedre livskvaliteten, og ikke arbejdsevnen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 13:03   #9
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Af speciallægeerklæringen fremgår det, at en evt. behandling hovedsageligt vil have en lindrende karakter:
Det har jeg bemærket, men...
Der er faktisk kommet en helt ny diagnose på bordet i forbindelse med speciallægeerklæringen.
Det er en diagnose man endnu ikke har været inde og behandle på, så i mine øjne og sikkert også kommunens, kan det da være svært at udtale om man får det bedre når behandling iværksættes.

Iøvrigt er der så stor forskel på de to diagnoser der er i spil, at det jo kræver noget at afgøre hvad der er hvad og få det behandlet... jeg er bange for at der er lang vej igen... men godt at der kan komme gang i en konkret behandling, og i psykiatrien er der også god mulighed for god støtte i forhold til en eventuel pensionssag... men der går nok noget tid inden der er kommet så meget materiale på bordet fra den nye behandling, at det kan understøtte en pensionssag.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 17:36   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Med mit kendskab til kommunens fremgangsmetoder, så vil jeg forvente at de ikke tilkender noget som helst, før end alle behandlingstiltag er gennemført og dokumenterede (også selvom det munder ud i en eventuelt bedre livskvalitet). De plejer at lade tvivlen komme dem selv til gode....

Rent juridsik må der ikke være nogen former for hængepartier og/eller udokumenterede uafprøvede behandlingsforløb - alle de sociale kapitler omhandlende behandlingsmuligheder skal udelukkes, og det tager desværre sin tid.

De kører i forvejen med minimum 3 års medicinsk behandling, og 2 års intensiv behandlingsforløb som samlet set løber op i en fem årig periode.
Hvis trådstarteren end ikke har afprøvet forskellig medicin og/eller forskellige behandlingsformer, så kan det hurtigt blive op af bakke med en førtidspensionssag.

Husk, kommunen tænker ikke lige så logisk som vi andre gør. Hvad der er oplagt for os, kan de på kommunen ofte slet ikke se en dybere mening i, om så de blev tævet i panden med erklæringerne.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension