K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-07-2015, 23:27   #1
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Må man rejse væk hvis man er sygemeldt?

Som udgangspunkt, er der det ikke er tilladt at rejse væk mens man er sygemeldt og modtager sygepenge.
Findes det mulighed at få lov fra jobcenter til at rejse alligevel hvis man er langtids sygemeldt og læge siger ok?
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2015, 23:36   #2
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Det kan kun jobcenteret give svar på, Det er også dem der giver tilladelsen.
Men du skal være opmærksom på at du ikke vil være dækket af nogen form for sygesikring (ej heller ville kunne tegne en selv og være dækket, når du har du aktivt sygdomsforløb)
Dog vil du være dækket af det blå sygesikringsbevis indenfor EU, på lige fod med det respektive lands indbyggere.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2015, 01:31   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
Som udgangspunkt, er der det ikke er tilladt at rejse væk mens man er sygemeldt og modtager sygepenge.
Findes det mulighed at få lov fra jobcenter til at rejse alligevel hvis man er langtids sygemeldt og læge siger ok?
Rekreationsophold i udlandet
Du kan bevare din ret til sygedagpenge under et rekreationsophold i udlandet.

Det er et krav, at der skal være fast lægetilsyn under rekreationsopholdet.

Opholdet skal inden afrejse være anbefalet af en læge, og der skal være en grund til, at du bliver nødt til at tage til udlandet.

Dit rekreationsophold skal være foreneligt med din opfølgningsplan og evt. anden behandling.

Aftale med jobcenteret om ferie
Nogle jobcentre indgår aftaler om, at du i et sygeforløb kan holde ferie uden sygedagpenge.

Hvis du indgår en sådan aftale, er det meget vigtigt, at du får en skriftlig tilkendegivelse af aftalen, da du ellers risikerer at miste retten til sygedagpenge.

Du skal kontakte jobcenteret
Kommunerne har forskellig praksis på området. Du skal derfor altid lave klare aftaler, og helst på skrift, hvis du tager ophold et andet sted end din bopæl, hvad enten det drejer sig om ferie, rekreation eller andet ophold.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2015, 06:22   #4
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
jeg gjorde det af flere omgange - rejste væk imens jeg modtog sygedagpenge i 4.5 år itræk...forlængede weekender og en længere ferie til Island.

MEN MEN jeg spurgte sagsbehandler HVER gang inden og fik lov og mistede ingen penge .
Hun sagde gjorde jeg det bare uden aftale kunne jeg få problemer bagefter , så bare at rejse er det værste man kan gøre . Mit var fra 2006-2010 hvor jeg fik ftp.
Hun sagde hun godt forstod jeg trængte til at komme væk..men betingelsen var jeg IKKE forsømte læger .- behandlinger mv. det var kravet og det gjorde jeg ikke .
min sagsbehandler sagde det er noget hun vurderer i hver enkelt sag . om hun vil gi ja eller nej...hvad folk laver mht behandlinger og hvad man fejler -

Skal heller ikke kunne sige om det er blevet skrappere ,men jeg ville spørge sagsbehandleren om hvordan hun ser på det . hvor hen det drejer sig om og hvor længe- du ka højst f¨å nej .
held og lykke'
stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2015, 06:47   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg fik også lov til at holde ferie (var sygemeldt delvis fra okt. 2010-feb. 2012 & sygemeldt helt fra 2012 til pensionen 2014)

Både som delvis sygmeldt og som 100% sygmeldt, både som sygmeldt fra jobbet og som sygemeldt fleksjobber.

Sagsbehandler gav hvergang skriftlig grønt lys til at jeg bortrejste, så længe det ikke forsinkede evt. Behandling og udredning.

Hun mente at det at komme lidt væk, ville være godt fordi hun godt vidste at være klient i en jobcentersag kunne være hårdt og der skulle også være mulighed for at være mor og en del af familien.

Men i min sag snakkede de heller aldrig efter jeg blev sygemeldt som fleksjobber om at jeg skulle tilbage til arbejdsmarkedet

Jeg blev aldrig trukket i penge når jeg var på ferie. Ferierne blev tilbragt både i danmark og i udlandet. Jeg tog altid et print af den mail hvor jeg havde lov til ferie med, fx hvis der var stikprøvekontrol i Lufthavnen af social snyd
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2015, 08:01   #6
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Gisne
lyder præcist som du har haft en som mig.

godt der endnu findes gode og forståelige sagsbehandlere og jeg mistede heller ikke så meget som en kr .

Håber det går trådstarter som os . Det betyder meget trods man er syg -at komme lidt væk også for ens familie - hvis man har sådan en .

men jeg turde så ikke gøre det uden at spørge ,

forsat god dag derude
stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2015, 08:37   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
men der er ligeså mange der ikke får lov, desværre
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2015, 09:22   #8
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Ifølge min sagsbehandler i Jobcenteret er det muligt at få lov til at tage på kortere ophold i et andet EU land. Men som de andre skriver kun, hvis det ikke forstyrrer behandling, udredning af arbejdsevne og sagsbehandling.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2015, 10:14   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Akvamarin
Hvilken ydelse er det på?
Det må nemlig være noget særligt for den ydelse.
Hvis man er på en af ydelserne fra aktivloven (ressourceforløbsydelse, revalidering, kontanthjælp osv) må man ikke forlade danmark, medmindre man har ret til ferie (eller ikke får nogen penge de dage)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2015, 10:16   #10
beth57
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2014
Indlæg: 114
Styrke: 10
beth57 er ny på vejen
har fået et hårdt nej til at få sygedagpenge under en uges ferie i udlandet så det er desværre ikke alle kommuner der er flinke
beth57 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension