K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-01-2009, 19:34   #1
Dorthemusen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2008
Lokation: København
Alder: 42
Indlæg: 110
Styrke: 17
Dorthemusen er ny på vejen
spg. om lægekonsulenter

Har nu fået aktindsigt, og kan se et notat fra en lægekonsulent, som skriver "skænnes ikke i væsentlig grad at være arbejdshindrende".
Men skriver samtig at jeg har en varig synsnedsættelse. Syntes ikke rigtig at det hænger sammen med, at det ikke er arbejdshindrende...
Mener at jeg engang har hørt, at en lægekonsulent ikke må udtale sig, men kun oversætte?? Er dette korrekt eller er jeg forkert på den??

Mit andet spg. Er man sikker på, at en lægekonsulent også kan vurderer sygdomme, som måske ikke er så anerkendte?? Altså om en lægekonsulent også kan udtale sig om eks. øjensygdomme uden måske at være øjenlæge..

Og tak til dem som gider svarer
Dorthemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2009, 20:55   #2
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Hej Dorthemusen.

Nu ved jeg jo ikke hvilken form for synsnedsættelse du har. Men man kan jo godt have en varig synsnedsættelse, fx. mangle syn på det ene øje uden at det påvirker evnen til at arbejde. Omvendt kan man også have en større synsnedsættelse, fx. kikkertsyn , der så bestemt vil være arbejdshindrende.
Så jeg ikke mene at lægens udtagelser nødvendigvis behøver at være selvmodsigende.

Om det er det i din situation er svær at svare på uden at kende din historie nærmere.

Angående lægekonsulenternes rolle, så har jeg også forstået det derhen at de kun skal oversætte papir og journaler. Men der er mange herinde som ved mere om det emne.

velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2009, 21:00   #3
Dorthemusen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2008
Lokation: København
Alder: 42
Indlæg: 110
Styrke: 17
Dorthemusen er ny på vejen
Hej Velcro...

Ja okay, det var nærmer ment som at hvis man har en synnedsættelse er der måske erhverv, som er sværre at besætte. Har selv en betydelig synsnedsættelse på mit venstre øje, som også lægekonsulenten har skrevet, så er ikke direkte imod hvad personen skriver.. Mere at der er erhverv som jeg ikke kan besætte alene af den årsag..
Men giver dig bestemt ret i, at der er sygdomme som nedsætter det mere
Dorthemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2009, 14:42   #4
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Hej Dortemusen.

Nej, hvis du kun har godt syn på det ene øje, må du nok udelukke at blive buschauffør.
Jeg kender jo ikke din historie, men det at få en permanent synsnedsættelse kan være meget angstprovokerende. Rammes man pludseligt af dårligt syn på det ene øje, kan det også give anledning til svimmelhed, fokuserings problemer mm. Jeg blev selv ramt af en meget aggresiv grøn stær sygdom da jeg var i starten af 20´erne. Desværre opdaget så sent at synet på det ene øje næsten var væk, men også det andet øje er alvorligt skadet. Jeg blev voldsomt påvirket af det psykisk i starten. Acceptere det gør jeg nok aldrig, men jeg har lært at leve med det. Har i dag arbejde, hvor jeg faktisk bruger mit syn ret meget.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2009, 14:58   #5
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Igen det evindelige spørgsmål om hvad lægekonsulenter må og ikke må... jeg er ikke engang sikker på at kommunerne ved det, for det sker jo gang på gang at de gør det.

Ifølge Karen Jespersen, så er kommunerne blevet "vejledt" om at lægekonsulenter ikke er ansat som læge, da de ikke er underlagt lægeløfte.

Skal man vurdere og diagnosticere nogen, skal man være læge underlagt lægeløfte, så at en lægekonsulent vurderer at "det ikke er til hindrer for arbejde" er i mine øjne en lægelig vurdering, og det har lægekonsulenten ikke lov til at udtale sig om.

Hvis din RIGTIGE læge... altså speciallægen har skrevet det i papirerne, og han bare tolker en "kringet beskrivelse", så er det nok noget andet.

Tjek hvad din speciallæge skriver, og står der at det ER til hindrer, så har han ulovligt affærdiget speciallægers skrivelser, og det er ikke tilladt... har speciallægen IKKE skrevet noget om det, så er det OGSÅ ulovligt, og jeg ville kræve at de indhenter vurderingen fra speciallægen, og klager hvis de ikke gør det.

Lægekonsulenten kan dog pointere, at der MANGLER oplysninger om at noget er til hindrer for at kunne arbejde... dette er blot et prej om at der mangler oplysninger, men vurderingen ligger altså hos din speciallæge, og IKKE hos lægekonsulenten!

Hemmeligheden til retsikkerhed anno 2001-2009 hedder "før din sag selv... kommunen gør det ikke for dig... men for dem selv."

Sidst redigeret af Razmo; 12-01-2009 kl. 15:02.
  Besvar med citat
Gammel 12-01-2009, 15:11   #6
Dorthemusen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2008
Lokation: København
Alder: 42
Indlæg: 110
Styrke: 17
Dorthemusen er ny på vejen
Hej igen Velcro...

Jeg har skelet siden jeg var barn, og blev desværre ikke behandlet som barn, og har derfor udviklet hvad man kalder et doven øje og har dermed ikke samsyn på mine øjne. Blev først opereret for skelen på begge mine øjne på Rigshospitalet efter flere hospitaler ikke turde, da min skelen var kompliceret, da jeg var 21 år. De kunne jo så kun operer mig for det skønhedsmæssige.
Det dårlige syn har jo så påvirket mig meget i skolealderen, da jeg aldrig har kunne se hvad der stod på tavlen eller fokuserer særlig længe på noget bestemt (som at læse en bog). Psysisk har det nok påvirket mig til at blive meget irriteret (en møgunge)..
Et dårligt syn vender man sig aldrig til, og kan selv blive noget så harm, når andre mennesker ikke kan forstå, at man ikke bare kan tage et par briller på..

Har fået en masse papirer fra Rigshospitalet, hvor man beskriver min synslidelse (desværre på latin).. Min egen læge udtaler, at der ingen behandling er for det (udtømte behandlingsmuligheder).
Men kan da læse mig til derinde, at når lægekonsulenten skriver varig, så er det et godt tegn..

Mon der skulle være nogen herinde som har erfaringer med en psysisk lægekonsulent?? Kan se at min sag skal vurderes af sådan en...
Dorthemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2009, 15:19   #7
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
En lægekonsulent bør opfattes som intet ringere end en "lægelig revisor"... han skal sørge for at der er orden i "tallene", og at "regnskabet" er vel beskrevet og dokumenteret... men "tallene" må han IKKE ændre på...
  Besvar med citat
Gammel 12-01-2009, 16:14   #8
Dorthemusen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2008
Lokation: København
Alder: 42
Indlæg: 110
Styrke: 17
Dorthemusen er ny på vejen
Så er der jo ikke noget at sige til, at der er rod i regnskaberne i Danmark...
Dorthemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2009, 00:50   #9
hb65
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2009
Indlæg: 2
Styrke: 0
hb65 er ny på vejen
Thumbs up hej

Jeg har selv en fremadskridende øjnsygdom rp (retinitis pigmentosa)Jeg var selv meget usikker på hvad det kom til at betyde for mig har du ikke et navn på den sygdom de har givet dig? du må spørge din øjnlæge om en sådan så du kan komme vidre jeg syntes at det er ganske uacceptabelt at man bare bliver fejet af med at den ikke er skænnende nok de kan da ikke se med dine øjn det kan kun du BANK I BORDET
hb65 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2009, 12:28   #10
Dorthemusen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2008
Lokation: København
Alder: 42
Indlæg: 110
Styrke: 17
Dorthemusen er ny på vejen
Hejsa..

Har en fortegnelse som dovent øje, vist også kaldet manglende samsyn.. Giver nogle bivirkninger, som åbentbart er svære at forstå, hvis man er sagsbehandler eller lægekonsulent..

Har lidt på fornemmelsen, at sagsbehandler og lægekonsulenter selv har svært ved at komme ind på øjensygdomme, syns ikke rigtigt at man bliver taget seriøst, bliver man nok først den dag man slår i bordet, det er jo så bare sværre for nogen end andre, desværre.
Dorthemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lægekonsulenter... Risa Lægekonsulenternes Rolle 5 19-07-2012 16:46
lægekonsulenter annicab Lægekonsulenternes Rolle 1 28-11-2011 21:53
Lægekonsulenter... Trunten Alt det andet 2 15-09-2011 11:45
Lægekonsulenter falentin Lægekonsulenternes Rolle 15 22-06-2011 15:27
Lægekonsulenter i BAN? Carmen Politik og Samfund 17 10-01-2011 19:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension