K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-02-2012, 18:27   #21
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Smiloghverglad Se meddelelser
Når din bank ikke vil låne dig pengene, så kan du prøve at beregne et lån her. Måske er du heldig at de vil låne dig pengene, så du kan få ordnet dine tænder.
Med de renter og omkostninger der er forbundet med lån af denne type må det da vist være den sidste mulighed der skal prøves... er da helt vildt så dyrt det er at låne penge på den side
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2012, 18:35   #22
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Adi Se meddelelser
Prøv at tjekke følgende link ud. Måske kan du søge hjælp til tandbehandling via paragraf 102 der ser bort fra din økonomi:


http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...nytnr52011.pdf
§ 102 gælder kun til VARIGE funktionsnedsættelser.... Det er ikke altid det at man skal til tandlæge er en varig lidelse...

Desuden findes der allerede en lovgivning på, hvilke sygdomme (diagnoser), der påvirker tænderne, sådan at man kan betale en maks loft, når man skal til tandlæge. Det har været oppe et par gange her på K10, hvilke diagnoser, der er tale om.

§ 102 benyttes primært til dem, som bor i botilbud, folk som i væsentlig grad med varige fysiske eller og psykiske funktionsnedsættelser.

Hele serviceloven handler om at lidelsen skal være varig.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2012, 22:37   #23
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
curls, som jeg forstår det, så står der ikke noget om, at behandlingen, som man søger om hjælp til, behøver, at være årsagen til, at man har en nedsat funktionsevne.

§ 102. Kommunalbestyrelsen kan ud over tilbud efter § 85 give tilbud af behandlingsmæssig karakter til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer. Tilbuddet gives, når dette er nødvendigt med henblik på at bevare eller forbedre borgerens fysiske, psykiske eller sociale funktioner, og når dette ikke kan opnås gennem de behandlingstilbud, der kan tilbydes efter anden lovgivning.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2012, 23:09   #24
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
curls, som jeg forstår det, så står der ikke noget om, at behandlingen, som man søger om hjælp til, behøver, at være årsagen til, at man har en nedsat funktionsevne.

§ 102. Kommunalbestyrelsen kan ud over tilbud efter § 85 give tilbud af behandlingsmæssig karakter til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer. Tilbuddet gives, når dette er nødvendigt med henblik på at bevare eller forbedre borgerens fysiske, psykiske eller sociale funktioner, og når dette ikke kan opnås gennem de behandlingstilbud, der kan tilbydes efter anden lovgivning.
Du skal læse paragraffen fra loven.....
Det er fra denne servicelov: https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=136390#K18

§ 102. Kommunalbestyrelsen kan ud over tilbud efter § 85 give tilbud af behandlingsmæssig karakter til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer. Tilbuddet gives, når dette er nødvendigt med henblik på at bevare eller forbedre borgerens fysiske, psykiske eller sociale funktioner, og når dette ikke kan opnås gennem de behandlingstilbud, der kan tilbydes efter anden lovgivning.

Og så skal § 85 opfyldes før § 102 kan tilbydes.... og læg mærke til, at der står KAN tilbyde... det står i § 102 - ikke skal... KAN tilbyde...

Og § 85 lyder sådan her:

§ 85. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.

Man skal ofte læse flere paragraffer for at det skal hænge sammen og forstå...

Var det ordet "sociale problemer" du tænkte på? Kan ikke selv lige se, hvordan en tandlægebehandling kan komme ind her...

Sidst redigeret af curls; 21-02-2012 kl. 23:16.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 07:54   #25
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Nu bliver jeg nok irriterende curls, men hvoraf fremgår det, at §85 skal være opfyldt før §102 kan tages i anvendelse?

Som jeg (som helt almindeligt menneske, uden jura-kendskab) læser det, så er jeg en borger med "betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne" i det jeg er tilkendt fp fordi min arbejdsevne er nedsat i så betydelig grad, at jeg ikke kan arbejde (fremgår af min pensionstilkendelse).
Ergo er jeg omfattet af personkredsen.

Og hvis man f.eks. mangler flere tænder, så undgår man ofte sociale sammenhænge.
Ergo vil hjælp til tandbehandling bevare sociale funktioner.

Jeg ved godt, at det kan være mig, der misforstår noget, men iflg. dukh er der ikke sat snævre rammer for hvad der kan ydes hjælp til.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 16:55   #26
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bamseline Se meddelelser

Jeg har oplyst i min henvendelse via mail at jeg er førtidspensionist, det kan de også se ud fra mit personnummer.

Det du skriver lyder meget rigtigt, altså tyder noget på jeg ikke fået et korrekt svar fra kommunen.

Jeg vil udfylde ansøgningsskema og sende det, problemet er at min tandbehandling netop er påbegyndt da jeg troede svaret var korrekt, er meget autoritetstro.

Men sådan er der så meget....

Noget helt helt andet som jeg har glemt at oplyse er min kapitalpension på 100.000,- hvorom kommunen skriver følgende:

Din kapitalpension regnes for formue i den forstand, at alt over kr. 50.000,- skal delvist tilbagekøbes, og så må din formue ikke overstige kr. 10.000,-.

Dit rådighedsbeløb efter fradrag af godkendte udgifter må ikke overstige kr. 4.150,-. Alt derover regnes som egenbetaling.


Ergo må jeg nu hæve min kapitalpension og betale 60% i strafafgift til staten.

Som i måske kan læse har jeg egentlig opgivet at få hjælp ud fra § 82.

God aften!

Kærlig hilsen
Bamseline
Bamseline og alle andre :-) som måske kunne komme til at stå i samme situation.

Jeg syntes det er vigtigt at kende lidt til loven og evt. selv søge informationer om ens problem via nettet og som bamseline gør har på k10


For FØR!! kommunen forlanger at du bruger din pensionsopsparing er det afgørende om du har tilbagekøbsret på den eller ej.

Har du tilbagekøbsret.kan de godt forlange at du sælger den del der ligger over kr. 50.000,-og evt. betale tandlægeregningen med det beløb du får udbetalt netto.

Har du ikke tilbagekøbsret, kan du ikke sælge en del af din pensionsopsparing

Du skal derfor henvende dig til dit pensions selskab, syntes jeg ,- og få oplyst om du har denne ret eller ej og bede dem om, at skrive et brev, der enten bekræfter at det har du eller at du ikke har det. På den måde er der ikke så meget at diskutere med Sb om, hvorvidt det er det ene eller det andet. Og du kan måske på denne måde lukke munden på Sb, som åbentbart ikke selv kender grundreglerne ;-)

Jeg sætter derfor lidt lovtekst ind, som skitsere reglerne om Kapitalpension. Det er især § 78 og frem der har interessen i dette tilfælde

Vejledning om Lov om aktiv socialpolitik

Kapital-pensioner m.v.

78. Reglerne om, i hvilke tilfælde kommunen kan se bort fra formue i form af kapitalpensioner m.v., er fastsat i Socialministeriets bekendtgørelse nr. 55 af 27. januar 1998 om kapitalpensioner m.v., jf. bilag 3.

Efter disse regler gælder der dels en karensperiode på 6 måneder, dels en bagatelgrænse på 50.000 kr. pr. person.

Reglerne omfatter alene personer, der søger om hjælp i form af kontanthjælp og aktivering efter lovens kapitel 4. Det vil sige, at fx personer under revalidering og i fleksjob ikke er omfattet af reglerne.

Reglerne omfatter endvidere kun de kapitalpensioner m.v., som indehaveren kan råde over. Pensionsordninger uden tilbagekøbsret er derfor ikke omfattet af reglerne.

Karensperiode

79. Efter bekendtgørelsens § 1, stk. 1, skal kommunen i en sammenhængende periode af 6 måneder se bort fra formue i form af kapitalpensioner, anden opsparing, der er beregnet til fratræden fra arbejdsmarkedet, og livsforsikringer m.v. med tilbagekøbsret.

Den sammenhængende periode på 6 måneder (karensperioden) regnes fra det tidspunkt, hvor ansøgeren henvender sig til kommunen om hjælp. Karensperioden afbrydes, hvis ansøgeren ikke får hjælp i en måned, og kommunen herefter genoptager udbetalingen af kontanthjælpen som følge af, at der foreligger en ny ændring af ansøgerens forhold. Fra tidspunktet fra genoptagelsen af udbetalingen starter således en ny karensperiode på 6 måneder. Karensperioden er derimod ikke afbrudt, hvis kommunen efter en periode, hvor der ikke er udbetalt kontanthjælp, genoptager udbetalingen af samme årsag som tidligere. Den periode, hvor der ikke er udbetalt kontanthjælp, tæller imidlertid ikke med ved beregningen af karensperioden.

Pensionsopsparing med tilbagekøbsret

80. Efter lovens § 15 skal der være tale om kapitalpensioner

Læs selv mere på http://www.dagligmail.dk/laws/onelaw.asp?ri=87006

Venligst og kærligst
maybeline2you
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig

Sidst redigeret af maybeline2you; 22-02-2012 kl. 17:03. Årsag: Tekst tilføjelse
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 22:28   #27
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Post

Håber meget, at det er okay, at jeg lige smider et lille spørgsmål, vedr. min egen forestående tandbehandling.
Jeg er ftp fra 01.05.11 og har ansøgt kommunen om hjælp til tandugifter: pålydende 60.000 kr.
Regningen indebærer bl. a en treleddet bro til 48000.

Jeg har en gæld på 16000 til forbrugslån, samt et boligindskudslån på 6000.
Jeg har ikke andre indtægter, pensioner mm kun min ftp.

Har hjemmeboende søn på SU

Jeg har en lille kapitalpension på 13000, samt et garantbevis på 11000.

Hvis jeg skal ha beløbene udbetalt, skal der betales en afgift på 40 %, og der er seks mdrs opsigelse på garantbeviset.

Sagsbehandleren, ville ha en skriftlig oplysning fra banken, om de kunne hæves nu eller ej!

Nu til spørgsmålet:

Kan kommunen virkelig forlange, at jeg hæver den klat penge, som jeg skulle ha til min folkepension?
Knuz Pedro
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 22:59   #28
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Har du set #26 i denne: http://www.k10.dk/showthread.php?p=210493#post210493 ?

Det var den jeg linkede til i pb.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 23:19   #29
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Ja tak Vovse. Men den selvfølgelig først efter jeg havde skrevet herinde.
De gamle øjne trænger vist snart til nye briller. Men nu m å tænderne jo komme først.
Tak
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2012, 07:54   #30
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pedro Se meddelelser
De gamle øjne trænger vist snart til nye briller. Men nu m å tænderne jo komme først.
Tak[/COLOR][/I][/B]
Briller kan man da heldigvis få på en lempelig ordning.

Min optiker har en aftale med Nordea, hvor man kan betale brillerne over 2 eller 3 år, Der er muligvis et lille oprettelsesgebyr, men derudover der ingen renter eller gebyrer.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
Tandlægeregning for kontanthjælpsmodtagere ? Kio Alt det andet 20 20-02-2013 01:12
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension