K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-01-2009, 14:11   #41
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Trold Se meddelelser
Razmo, vi kan overhovedet ikke være uenige.
Og det både hvad angår den urimeligt lange sagsbehandling som mange af os (måske de fleste) er udsat for, og det faktum, at der er en grund til at vi gør som vi gør, uanset om det er sambo fra Afrika som stjæler et franskbrød, eller lakrids som lyver for at lette vejen til fp.

Men vi er i forvejen udsat for en behandling i systemet, som oftest kører ud fra devisen "går den, så går den", og en masse mistro og mistænkeliggørelse.
Og jeg kan da godt frygte, at den blot vil blive endnu værre, hvis det kommer frem "sort på hvidt" at nogen direkte lyver for at opnå fp.
Jeg afviser ikke, at lakrids kan være fuldt berettiget til fp, og at hun ene og alene har gjort det for at bane vejen.
Men når lakrids kan gøre det, så kan en person, som IKKE er berettiget til fp også gøre det.
Hvor går grænsen for, hvem der skal "have lov til" at lyve sig til en fp?
Der kan da meget vel være mennesker, som selv mener, at de er berettiget til fp, men som reelt ikke er det, skal de "have lov til" at lyve sig til den?

Jeg mener helt klart, at der er forskel på, om man direkte lyver, eller om man ikke ligefrem trækker den ene dag i ugen/måneden frem, hvor man har det bedst, når man skal beskrive sin situation.
Er enig med dig Trold, bortset fra at jeg ikke kan lide din passage om "hvem der så skal have lov at lyve sig til en pension".... svaret er enkelt: INGEN!

Humlen ligger i, at man åbenbart GØR det i nogle tilfælde fordi man ser sig "tvunget" til det af helbredsmæssige og økonomiske grunde...

Så det handler ikke om at gi' lov til at begå bedrageri, men om at debatere hvad man bør gøre inde på borgen, for at gøre afklarings cirkus'et menneskeligt, i stedet for at det ødelægger nogen borgere som det er nu.

Bedrageri'et er for mig blot argumentet for at gøre noget... og det IKKE med Claus og Karen politik, som altid handler om sanktion og straf, men snarere om at møde den syge borger hvor han/hun er.

Sidst redigeret af Razmo; 23-01-2009 kl. 14:13.
  Besvar med citat
Gammel 23-01-2009, 15:34   #42
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Fascinerende debat det her (tak lakridsen og nej du har ikke foraget mig eller trådt mig over tæerne )

Jeg syntes at det er godt at have den her diskussion også selv om andre der læser med kan få en forkert opfattelse og jeg ved at det kan skade vores sag at nogen står frem og fortæller at de pynter lidt, men i min verden kan det skade vores sag lige så meget at nogen står frem her og siger at det ikke skal skrives på et åbent forum fordi det kan skade vores sag..

For vender man den om kan man jo som udefra kommende sige aha de snyder med de snakker ikke højt om det....

Som jeg læser fjolserne på bt debatten så er det ikke mennesker som lakridsen de snakker om .. der er nogen der har den mening at man helt og aldeles kan snyde sig til en pension og os der er i systemet ved at det kan man ikke ...

det er ikke en der måske har pyntet lidt på en psykologtest som der er tale om næææ de et sådanne bemærkninger som folk der bare vil drikke og som ikke passer ungerne og ikke gider at arbejde ...

som jeg læser lakridsens indlæg er der ingen tvivl om at der er sygdom og at lakridsen alligevel kan kunne have fået pension før eller siden . men som ren overlevelse valgte at spille lidt og fortæller os det....

og nej jeg mener bestemt heller ikke at k10 skal være et sted hvor vi rådgiver i hvordan man kan snyde systemet for bare det at vi kan rådgive i hvordan systemet SKAL fungere gør jo at mange kan få en nemmere sag for ingen tvivl om at system gør hvad de kan for at snyde (og de vejleder om det i det skjulte )...

Så nej jeg er ikke modstander af det at lakridsen skrev det, jeg er modstander af det lakridsen gjorde ,men jeg er faktisk en af dem der får en nogenlunde behandling af min kommune og min kommune holder sig i det store og hele inden for lovens grænser , når de ikke gør så har jeg et stort netværk (også jer herinde ) til at vejlede mig i hvordan jeg kan guide kommunen på rette spor igen ...

derfor er det ikke min opgave at dømme hverken lakridsen eller nogen andre jeg tror at de gør som de gør for at overleve og det er systemet der gør at det er nødvendigt ... jeg ville bare ikke selv gøre det ,men ved da også godt at jeg ikke kan være helt sikker på det da jeg endnu ikke har været derude hvor det er min overlevelse det drejer sig om ...
  Besvar med citat
Gammel 23-01-2009, 18:49   #43
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Razmo Se meddelelser
Det jeg tror der går galt er, at nogle kun fokuserer på bedrageri'et, og glemmer at tænke lidt mere over hvad det er der ligger til grund for bedrageri'et...

Debatten her burde spores lidt mere over på årsagen, og lidt mere væk fra gerningen, for så er debatten faktisk rigtig vigtig.
Jeg er fuldstændig enig med dig her Razmo...lad os koncentrere os mere om "årsagen" kontra "gerningen"

Ang det med at skrive det i det åbne...og at alle så vil blive mistænkt...

Jamen sådan er det jo nu....og det er ikke ok...det er ikke fair...

Vi bliver jo heller ikke alle visiteret når vi skal ud af Brugsen fordi nogle stjæler....vel !!

Man hverken kan eller skal mistænke alle fordi nogle "snyder"

Man burde i stedet prøve at finde ud af hvorfor nogle ser sig nødsaget til det og hvad man evt kunne gøre for at ændre det...

En ting der kunne gøres ved det...det er at ændre på de helt åbenlyse urimelige krav der stilles til syge mennesker...i forhold til arbejdsmarkedet..

En anden ting kunne være....at give kommuner flere penge...så de rent faktisk havde råd til at give syge mennesker pension...

Ja man kunne sikkert finde mange flere argumenter til hvad man kunne gøre...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2009, 20:45   #44
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Razmo Se meddelelser
Er enig med dig Trold, bortset fra at jeg ikke kan lide din passage om "hvem der så skal have lov at lyve sig til en pension".... svaret er enkelt: INGEN!
Så er vi jo stadig enige Razmo.
På et tidspunkt i debatten syntes jeg bare, det kom til at lyde som om, at nogen fandt det ok at lyve, når "bare" der var en grund til det.
Og det var DEN jeg havde i tankerne da jeg skrev.

Derudover tror jeg faktisk ikke, at en debat som denne vil få "dem på borgen" til at ændre på ret meget. Desværre.
Hvor meget har de lyttet til os hidtil?

For lige at undgå tvivl, vil jeg slå fast, at jeg har sloges med systemet i ca. 14 år, og hele vejen er jeg blevet mistænkeliggjort.
Min sidste arb.prøvning var baseret på en sagsbehandlers løgnagtige oplysninger til arb.prøvningsstedet.
Så mine holdninger kommer altså ikke af, at jeg er totalt uvidende om systemet ell.l.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2009, 00:33   #45
lakridsen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2008
Indlæg: 9
Styrke: 0
lakridsen er ny på vejen
Jeg vil gerne have lov til at ytre min tilfredshed over at emnet nu er drejet derhend hvor det egentlig var meningen fra starten. Endnu bedre at der nu er kommet en sober tone og indholdsrig debat ud af det. Jeg respekterer altid andres holdninger og meninger, for derigennem kan man opnå meget mere...

Måske jeg skulle tilføje at min ven som fortalte mig, at systemet er bygget op sådan at så længe man kan skubbe til en småkage med næsen er det praktisk talt umuligt at få en ftp. Selvsamme person arbejder indefor det offentlige. Jeg vil ikke sige han direkte rådede mig til at overspille mine kort, men var da heller ikke imod det, da han udemærket vidste hvórdan tingene hænger sammen.

Som en var inde på, er det da trist og sørgeligt at jeg nu er "stemplet" som værende mere eller mindre debil, men jeg er nu ikke bange for at det kommer til at ramme mig nogen steder, og hvis det endelig kom dertil hvor det skulle have indflydelse i forhold til mine børn, vil jeg da til enhver tid krybe til bekendelse og bede om at få lavet en ny test. Sagen er den at jeg har 4 dejlige børn og har fælles forældre myndighed over dem alle 4 (nogle af dem bor fast hos mig), så på det punkt er jeg ikke nervøs. Der har aldrig været en situation hvor nogen har kunne sætte en finger på mig som far og det vil der heller aldrig komme.

Vi skal huske på at blot fordi man ikke er i stand til at arbejde, er vi jo ikke pludselig blevet undermennesker, eller dårligere mennesker som sådan, selv vi nogen gange bliver behandler sådan.

Der er da ikke noget i verden jeg heller vil, end at stå op og gå på arbejde, det har jeg gjort fast siden jeg gik i folkeskolen 14 år gammel. Så det er da noget trist ikke længere at kunne forsørge sig selv.

Læg mærke til næste gang i møder en fremmed, det første der bliver spurgt om, er "Hvad hedder du ?" og det næste spørgsmål er 99 ud af 100 gange "Hvad laver du ?" Dvs. folk har en stærk tendens til at skulle titulere sig selv, selvom det egentlig ikke fortæller om vi er gode, hensynsfulde, kærlige, empatiske og fornuftige mennesker.

Jeg tror man skal være en stærk personlighed i dag, for at kunne stå frem og sige "Jeg er førtidspensionist". Det er jo ikke den fedeste titel og have ligefrem. Men personligt er jeg egentlig fløjtende ligeglad hvad andre tænker, jeg er blot glad for at jeg nu har meget mere tid til mine børn og min familie, det ser jeg klart som et plus ud over alt.

Hvor mange ser vi ikke vores kære børn blive passet, opdraget og plejet af systemet, fordi mor og far har travlt med karrireren. Nogle ser kun deres børn ca. 1-2 timer om dagen. Sørgeligt men sandt.

Så fremfor at kigge på alle de negative ting, det fører med sig at være ftp(ist) forsøger jeg at fokusere på alt det positive der også er i det.

Ønsker alle en fortsat god aften

mvh
__________________
Menneske på fuldtid
lakridsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2009, 00:35   #46
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
inden min første arbejdsprøvning blev jeg tilrådet til at huske at gå hjem så snart jeg fik det mindste smerter og ubehag. men jeg tænkte, nej det må da kunne lade sig gøre at forsøge at vise at jeg gerne ville arbejde men ikke kunne, jeg skrev udførligt dagbog næsten hver dag. jeg havde i gennemsnit en ugetid på 20½ time incl pauser. og det var med forværring af mine smerter, som jeg stadig lider under over ½ år efter. jeg blev nogen gange lige en time ekstra, fordi så passede det bedre med at jeg kunne tage mine 2 mindste børn med hjem, fordi jeg vidste at jeg ikke orkede at køre hjem først for derefter at skulle køre tilbage og hente børn 1½ time efter. men jeg forventede at de=mine sagsbehandlere nøje ville gennemse min dagbog. som de ikke har gidet læse.. og at de ville gøre sig umage med at beskrive min sag.. desværre har jeg en fornemmelse af at jeg bare blev puttet ind i et skema, hvor de ændrede navn og lidt arbejdsopgaver. og de kom frem til at jeg har været i arbejdsprøving i op til 30 timer pr uge. og jeg har papir på at de direkte beskylder mig for at lyve om mine tider.. en mail som jeg fik fra en aktindsigt i beskæftigelsesnævnet... jeg overvejer stadig at klage over den mail... men kan ikke lige finde bunken jeg har lagt den i...
så hvis det nu er, at jeg kommer i en ny arbejsprøvning, så går jeg hjem nærmest inden jeg får for meget ondt.. vil det mon også være at lyve?
Samtidig er min sygemelding og min arbejdsevne kun fokuseret på min arbejdsskade.
jeg har ikke nævnt noget om mit dårlige knæ, mine psykiske ressourcer. eller mine barriere, som jeg har læst andre har nævnt kan være mange ting.
jeg tør ikke fortælle om dem alle til sagsbehandlerene, da jeg frygter mest af alt at de vil komme og sige, at så er vi for syge og svage til at passe vores børn.
jeg vil fortsætte min beretning på min blog, så ikke jeg stjæler hele tråden her.
så jeg har lært at ærlighed åbenbart ikke vægtes særligt højt.. men faktisk er jeg en af dem som ikke engang plejer at benytte mig af små hvide løgne. jeg hader løgn og uretfærdighed..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2009, 01:58   #47
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Min Onkel som også er psykiater, har fortalt mig, at man arbejder på en løsning, hvor klienter med psykiske lidelser kan blive hjernescannet, så det kan dokumenteres én gang for alle, om man er ægte syg eller fup syg. Eller hvor i hjernen problemet reelt sidder.
Så måske bliver det fremtiden?
Det ville jeg godt nok synes ville være skønt, og ville hellere scannes i går end i dag!!
Fedt om man lige kunne diske op med billederne og sige,, hvad sagde jeg!!

Sådan som det er nu, så har psykisk syge ikke så meget håndgribeligt at ty til, som Feks folk med fysiske sygdomme som evt kan ses på røntgen.
Jeg nåede altså ikke længere end her til, skal siges først *ss*

DET!! håber jeg edder rønme ikke!
Tanken/ideen bag er ganske fin, der er bare lige et meget meget stort problem, man kan ikke scanne sig til alt.

Inden for ADHD KAN man scanne, og dog ikke alligevel, for man kan ikke fange alle, og man regner ikke med at komme til det sådan lige, fordi en af de ting som spiller ind er et stof, som hjernen hos nogle danner for meget af og hos andre for lidt af, det stof kan ikke måles, og ikke ses på en scanning, der til kan en scanning ikke måle sværhedsgraden, hjernen er et MEGET konpleks apperat.
Fx finder den et par baner der er skåret over, fx til hukommelsen, så er det totalt umuligt at sige, om det har store små eller slet ingen konsekvenser for patienten, fordi, kroppen automatisk finder ud af at forsøge at føre det der ikke fungere et andet sted hen (hjernen fordeler det gerne flere steder) og ingen kan sige hvor godt de nye punkter optager deres nye opgave, det er der nemlig STOR forskæld på fra menneske til menneske, ikke kun indre fysiske ting spiller ind, men fysikken psyken omgivelserne, har også en hel del at sige i forhold til hvordan det enktle menneske fungere.
Lige med ADHD er der bla den store forskæld at børnene ofte husker LANGT bedre end voksene, der til er vores hukommelse lyst betonet, stik mig en bog om 2. verdenskrig, og en om regenskab, jeg garantere dig at den første bog ville jeg kunne huske, mens den anden, ja det vil da kun være tvang der ville kunne få mig til at læse den, og huske hvad jeg har læst... niks du. Oven i igen er der også lige den detalje at man (i hvert fald ADHD, kan ikke tale for andre) kompensere for sine fejl og mangler, fx husker næsten alle tv udsendelsen med ADHD´eren som havde hendes hjem fyldt med huske sedler, det samme gør man helt ubevist, med alle de andre vanskelighedder vi også holder os, og det kan en scanning ikke påvise om er tilfældet, ej heller hvor god/dårlig den enkle er til det.
Det er simpelthen SÅ indviklet at man ikke ville kunne bruge det til at konstatere om folk fupper

Dvs hvis jeg så bliver scannet, og der ikke viser sig ADHD, hvad så??? jo så kan jeg blive stemplet til at være en bedrager, og få en endnu værre behandling end vi giver dem i Sandholmlejeren, med mega fatale følger ikke kun for mig, men så sandelig også for mine børn, for det er meget sandsynligt at kan det ikke ses hos mig, kan det heller ikke ses hos mine børn...
I dag stoler man mere på teknikken end på mennesker, så i så tilfælde, ville det altså bare være synd for mig, at min scanning siger fejler ingen ting, og min brors siger bestemt ADHD´er, også selv om at staset er 80% arveligt, og der der med er en overvejende statistisk sandsynlighed for at det er scanningen der ikke kunne fange min udgave af det.

Så ellers tak du, vi kan snakke om det igen om sådan ca 200 år, når der er mere styr over ALLE siderne af tingene
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Indstilling: Pension af Psykisk årsag i stedet for den reelle fysiske? @PerChr Alt det andet 30 03-11-2008 16:20
Om psykiatriske og fysiske fejldiagnoser zuza At søge førtidspension 0 14-10-2007 02:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension